Demografikostnader Luster kommune ( )

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forsterket levealdersjustering i offentlig tjenestepensjon Pensjonsseminaret 13. januar 2014 LO i Oslo/Forsvar offentlig pensjon Jan Mønnesland, pensjonsutvalget.
Advertisements

Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon
Sparebankforeningens årsmøte 2004 Pressekonferanse Adm. direktør Arne Hyttnes.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Flere barn i barnehage – Mulige tiltak for å øke dekningsgraden i barnehagene i Drammen kommune Oppvekst- og utdanningskomiteen 6. mai 2014 Temasak.
Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Økonomiplan 2007 – 2010 Fylkesrådets presentasjon mandag, 26. juni 2006.
Nye tall og sammenligninger - Dialogseminar, Åre, Øystein Lunnan Nye tall og sammenligninger Åre, Øystein Lunnan.
Eldreomsorg i Harstad mot 2030
Tromsø kommunes årsregnskap 2009
Statsbudsjettet 2008 Landsstyret 18.oktober 2007.
Kommunal- og regionaldepartementet 1 Statsbudsjettet for 2007 Gjennomgang av regjeringens og fylkesmannens presentasjon av budsjettet Noen vurderinger.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
RNB 2010/Kommuneproposisjonen Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Status 2014 og Handlingsprogram
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
RNB-Kommuneprop 2011 Rune Bye KS. Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
1 Statsbudsjettet 2011 Adm dir Sigrun Vågeng Bodø
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
ned i lønn Lønnsutvikling for lærere, førskolelærere (og noen andre) de siste åra Gunnar Rutle januar-februar 2012 Utdanningsforbundet.
1 NYTT KOMMUNALT INNTEKTSSYSTEM «TA FRA DE SMÅ OG GI TIL DE STØRSTE OG STERKESTE» LOKALSAMFUNNSFORENINGEN BJARNE JENSEN.
KOMMUNEREFORMEN FOLKEMØTER, januar PROGRAM Innledning v. ordfører - Lokal organisering og prosess - Tidsperspektiv/framdrift Kommunereformen; Storting.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
Fylkesmann Øystein Djupedal, 14.oktober Fylkesmannens kommunebilde Tvedestrand kommune.
Statsbudsjettet 2008 Oslo 10.oktober 2007 Rune Bye KS.
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
| Fredagsforum | 1 Samhandlings- statistikk Helsedirektoratet Beate M. Huseby.
Kommuneproposisjonen 2017 og RNB enkeltheter med særskilt relevans for Telemarkskommunene.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
Pensjon. Pensjonspremie Pensjonspremien føres i driftsregnskapet Beregnes i prosent av den enkeltes lønn %-satsen har gått gradvis ned siden
Effektiviseringsprosjekt Dønna kommune
Demografikostnader Skaun kommune ( )
KOSTRA- og effektivitetsanalyse Skaun kommune 2015
Sammendrag av prosjekt utført for KS
Presentasjon 14. juni 2017 Rådgiver Magnar Simensen
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Statsbudsjettet for 2018 – fra KMDs budsjettproposisjon til Prop
Grenseløs Attraktivitet.
Sammendrag av prosjekt utført for KS
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
Sparebankforeningens årsmøte 2006 Pressekonferanse Oslo Adm
Forsvarets driftsutgifter Kapittel 1720 – 1795
Befolkningsframskrivinger 2018
Kostnadsutvikling fosterhjem
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Lav rente – en gjeldsfelle
Undervisning og barnehage
Hovedproblemstillinger
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
Utskrift av presentasjonen:

Demografikostnader Luster kommune (2014-2018)

Demografi og kommuneøkonomi Kommunesektoren har ansvaret for bl.a. barnehager, grunnskole, videregående opplæring og pleie- og omsorgstjenester. Dette er tjenester som i hovedsak er rettet mot bestemte aldersgrupper av befolkningen, og hvor utgiftene påvirkes bl.a. av den demografiske utviklingen. Teknisk beregningsutvalg har beregnet at kommunesektoren i 2015 kan få merutgifter på om lag 3,1 mrd. kr bare for å opprettholde standard og dekningsgrad i det kommunale tjenestetilbudet. Hele merutgiften kan knyttes til kommunene. KMD har anslått at 2,7 mrd. kr (=3,1-0,4) av disse merutgiftene må dekkes innenfor veksten i frie inntekter. Vi har beregnet hvor store mer-/mindreutgifter Luster kommune kan få som følge av befolkningsutviklingen. Vi har brukt det samme beregningsopplegget som det tekniske beregningsutvalg for kommunal økonomi (TBU) benytter. Mens TBU bare har anslått demografikostnader for 2014 og 2015, har vi også sett på kostnadene i perioden fram mot 2018. TBU presiserer at beregningene må betraktes som grove anslag. Vi vil understreke at usikkerheten også vil øke når vi ser på flere år framover i tid. Vi tar ellers utgangspunkt i middelalternativet («4M-alternativet») fra de siste befolkningsframskrivningene til SSB (som ble publisert 17.06.14).

Befolkningsframskrivninger (alt. «4M»), Luster kommune 2014-2018 Befolkningsframskrivninger (alt «4M»), Luster kommune 2014-2018. Kilde: SSB 2014 2015 2016 2017 2018 0-5 år 357 351 356 361 366 6-15 år 666 674 669 655 659 16-18 år 220 215 204 221 217 19-66 år 2 985 3 008 3 041 3 052 3 074 67-79 år 533 557 577 595 609 80-89 år 247 237 227 223 90 år og eldre 81 77 78 80 72 Totalt 5 089 5 119 5 152 5 187 5 224 Fra 2014 til 2018 anslår SSB (alt.«4M») en befolkningsvekst for Luster på ca. 3 prosent. Det er betydelig variasjon i anslått endring innen de ulike aldersgruppene. I aldersgruppen 67-79 år er det anslått en vekst på 14 prosent, mens det i aldersgruppen 90 år og eldre er anslått en nedgang på 11 prosent. Befolkningsframskrivninger (alt «4M»), Luster kommune 2014-2018. Indeksert utvikling 2014=100. Kilde: SSB 2014 2015 2016 2017 2018 0-5 år 100 98 101 103 6-15 år 99 16-18 år 93 19-66 år 102 67-79 år 105 108 112 114 80-89 år 96 92 90 90 år og eldre 95 89 Totalt

Mer-/mindreutgifter i 2014 knyttet til den demografiske utviklingen – oppdaterte beregninger Mer- og mindreutgifter i 2014 knyttet til den demografiske utviklingen – oppdaterte beregninger. Luster kommune. Kilde: SSB/TBU   Endring i folketall 2013 Mer-/mindreutgift 2014 (1000 2013-kr) Personer % 0-5 år 9 2,6 921 6-15 år 18 2,8 2 532 16-18 år -12 -5,2 -2 307 19-66 år 12 0,4 242 67-79 år 17 3,3 964 80-89 år 1 153 90 år og eldre 3 3,8 1 211 Sum 48 1,0 3 716 Sum ekskl. 16-18 år* 6 023 Basert på den faktiske befolkningsutviklingen i 2013 får Luster kommune beregnet merutgifter på om lag 6,0 mill kr i 2014. Vekst i samtlige aldersgrupper trekker i retning av økte demografikostnader for Luster i 2014. *Aldersgruppen 16-18 år kan i stor grad knyttes til fylkeskommunen. I sum ekskl. 16-18 år er denne aldersgruppen holdt utenom (=3,7+2,3).

Anslått endring i folketall 2014 Beregnede mer-/mindreutgifter i 2015 knyttet til den demografiske utviklingen Beregnede mer- og mindreutgifter i 2015 knyttet til den demografiske utviklingen. Luster kommune. Kilde: SSB/TBU   Anslått endring i folketall 2014 Mer-/mindreutgift 2015 (1000 2014-kr) Personer % 0-5 år -6 -1,7 -781 6-15 år 8 1,2 1 159 16-18 år -5 -2,3 -983 19-66 år 23 0,8 465 67-79 år 24 4,5 1 384 80-89 år -10 -4,0 -1 645 90 år og eldre -4 -4,9 -1 667 Sum 30 0,6 -2 069 Sum ekskl. 16-18 år* -1 086 På bakgrunn av SSBs framskrivninger for 2014, er det beregnet at Luster kommune kan få mindreutgifter på om lag 1,1 mill kr i 2015. Nedgang i aldersgruppene 80-89 år og 90 år og eldre trekker spesielt i retning av reduserte demografikostnader for Luster i 2015. *Sum ekskl. 16-18 år (= -2 069 + 983).

Beregnede demografikostnader for perioden 2015-2018 Beregnede mer-/mindreutgifter 2015-2018 knyttet til den demografiske utviklingen. Luster kommune. Faste 1000 2014-kr. Kilde: SSB/TBU.   2015 2016 2017 2018 2015-2018 0-5 år -781 1 107 681 620 1 627 6-15 år 1 159 -724 -2 028 580 -1 014 16-18 år -983 -2 163 3 343 -787 -590 19-66 år 465 795 171 403 1 833 67-79 år 1 384 1 154 1 039 808 4 385 80-89 år -1 645 -658 658 -3 291 90 år og eldre -1 667 417 834 -3 334 -3 751 Sum -2 069 -1 061 3 381 -1 052 -801 Sum ekskl. 16-18 år -1 086 1 102 38 -266 -211 I perioden 2015-2018 anslås Luster kommune å få reduserte demografikostnader på om lag 0,2 mill kr. Flere barn i aldersgruppen 0-5 år trekker isolert sett i retning av økte utgifter til barnehage, mens færre barn og unge i aldersgruppen 6-15 år isolert sett trekker i retning av reduserte utgifter til grunnskole. Færre eldre i aldersgruppene 80-89 år og 90 år og eldre bidrar isolert sett til reduserte utgifter til pleie- og omsorgstjenestene, mens flere eldre i aldersgruppen 67-79 år trekker noe i motsatt retning.

Beregnede demografikostnader for perioden 2015-2018 Beregnede mer-/mindreutgifter 2015-2018. Luster kommune. Akkumulert. Faste 1000-2014 kr. Kilde: SSB/TBU

Demografikostnader Luster kommune (2014-2018)