Selskapskontroll og eierskapsforvaltning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Finansieringsordninger
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Universell utforming. Hva er universell utforming? Rosa Park - Kvinnen som nektet å reise seg på bussen.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Eierskap og styring i høyere utdanning
Effektivisering av VA-sektoren – bakgrunn for VARFIN prosjektet Statssekretær Frank Jenssen.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Seminar om rundskriv F-20-07
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Skoleeier – was nun? Hva tenker fylkeskommunen som forvalter og eier om fagskolen nå?
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Presentasjon Økonomisjefsamling i Ørsta/Volda mai
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Skolen – en kommunal virksomhet
Eierskap og Eierstyring.
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Norges Bank Investment Management Filname Etikk og eierskapsutøvelse Henrik Syse, Leder for Corporate Governance-gruppen, Norges.
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Notater til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Departementets styring og styrenes rolle
Regler om offentlighet og åpenhet
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Hjemfall – Ot.prp.nr. 61( ) Børre Rønningen, leder Stein Erik Stinessen, juridisk sekretær Caroline Lund, juridisk sekretær.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Besøksadresse: Stranden 1 B (Aker Brygge), 0250 Oslo Postadresse: Postboks 191, 1319 Bekkestua Erling Grimstad advokat & rådgiver Styreansvar.
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
DRI2010 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon Dag Wiese Schartum.
Regional skulering for ATB Hordaland Oktober/november 2011 Aktuelle saker.
VERGEMÅL OG REPRESENTANTORDNING HOVEDTREKK I NYTT REGELVERK
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
1 Styring og ledelse ved U&H – Direktørens rolle Per Ivar Maudal, Universitetsdirektør.
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Introduksjon til bedriftsøkonomi © Gyldendal Akademisk Innholdet.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Ulike ledelsesmodeller – utfordringer vedr. strategiarbeid Rektorskolen, desember 2007 v/ Jørn Wroldsen.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Kommunal styring og privatisering.
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Stortingets organisering
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
Etikk i kommunesektoren 23. februar 2016
Utskrift av presentasjonen:

Selskapskontroll og eierskapsforvaltning Erling H. Dietrichson

Deler av bakteppet NOU 1999: 18 Organisering av oppdragsvirksomhet "Utvalget vurderer det som ønskelig at institusjonene har stor grad av frihet når det gjelder oppretting og drift av slike enheter, men ser at institusjonene som forvaltningsorgan samtidig må være underlagt tilsyn fra departementet når det gjelder hvordan den delegerte myndighet forvaltes." Innst. S. nr. 337 (2000-2001) "Stortinget ber Regjeringa leggje til rette for at institusjonane har fullmakt til å organisere randsoneaktivitet i tråd med tilrådingane i NOU 1999: 18 […]"

Fullmaktene Institusjonene står fritt til å eie selskaper av faglig interesse. Institusjonens styre ansvarlig for vurderingene. Alle eierbeføyelser. Div. lover og regler, for eksempel om offentlige anskaffelser. Regelverk fastsatt av KD. Statens prinsipper for godt eierskap. Tydelig respekt for klar rolledeling mellom eier, styre, ledelse. Åpenhet, forventninger til mål og resultater, forventninger til kapital, lederlønn, samfunnsansvar mv.

Eierskapet i UH-sektoren Ca. 100 selskaper. Fra 0,1 % til 100 %. Samlet aksjekapital ca. 520 mill. kroner. Dominerende innflytelse i ca. 30 selskaper. Riksrevisjonens kontroll. Statsrådens beretninger til Riksrevisjonen.

Innst. 179 S (2014-2015), jf. Dokument 3:2 (2014-2014) Undersøkelse av om eierskapsutøvelsen er i tråd med lover, regelverk og prinsipper for godt eierskap. Riksrevisjonen mener: Det er lite åpenhet om økonomisk mellomværende, risiko for subsidiering. Liten bevissthet om ulike roller – styremedlem v. leder på institusjonen. "Komiteen viser til at Riksrevisjonen påpeker at selskapenes mål, resultater og økonomi bør følges bedre opp, og finner det lite tilfredsstillende at departementet i liten grad følger opp universiteters og høyskolers eierskapsutøvelse."

Prop. 1 S (2016-2017) Det er en positiv utvikling, eierskapsutøvelsen blir stadig mer profesjonell. Institusjonene bør ha selvstendig ansvar for å vurdere hva som er av faglig interesse. Institusjonene bør selv vurdere hvordan eierskapet utøves i tråd med statens prinsipper for godt eierskap. KD vil legge til rette for at institusjonene utveksler erfaringer og blir gjort kjent med beste praksis for eierskapsforvaltning. Løpende dialog. Andre måter, arenaer?