Teamsammenseting i forbedringsarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
En lærende organisasjon?
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
”Litt bedre i dag enn i går”
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Sykehuset Telemark HF en presentasjon Allsidig akuttsykehus Lokal- sentral -regional funksjoner 9 klinikker 2800 ansatte.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Veileder i Trepartssamarbeid
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
«Lese og løse oppgaver»
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Møte i samhandlingsnettverket kommunene og St. Olavs Hospital Tema – Barn og unge Nye reviderte retningslinjer mellom St. Olavs Hospital og kommunene Ved.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Pasientforløp ”hjem til hjem”
Erfaringer med samhandlingsreformen
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
1 ”Hvordan lykkes med implementering av SAP?” Diskuter og illustrer de viktigste suksesskriteriene for SAP implementering. Gruppeoppgave på SAP samling.
Velkommen og innledning. Velkommen til fjerde og siste samling! −Er vi i mål? −Eller er vi underveis? Side 2.
Læringsnettverk legemiddelgjennomgang. ? Læringsnettverk.
Webstep, tillit og tillitsledelse - Vår historie, våre erfaringer - Arnt R Aasen.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Elverum kommune: Arbeidsgiverpolitikk, -strategi, ledelse og Ugleskolen v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling.
Høstsamlingen 2014 Pasientsikkerhetsprogrammet Forebygging av selvmord.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Høstsamlingen 2014 Pasientsikkerhetsprogrammet
”I pasientens fotspor”
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Iverksetting – når retningslinjer møter virkeligheten
Oppdragstaker: Utviklingspartner DA
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
De viktigste resultatene
Skole- hjem samarbeid.
hvordan kan det gjennomføres?
Profesjonelle læringsfellesskap
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Om veiledning av team i læringsnettverk
STATUSRAPPORT/SLUTTRAPPORT Tiltakspakke:
Verktøy for god bruker-med-virkning i forbedringsarbeid
Seksjon for kvalitetsutvikling

Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Systematisk utviklingsarbeid - drivkrefter og motkrefter
OPPSUMMERING AV LÆRINGSNETTVERKET
VERDENS BESTE VERTSKAP
Enkel brukerveiledning
Prosjekt «Styrket Medarbeiderskap»
Strategibegrepet Strategi som plan: Et forsøk på å vise tiltak og delmål på vei mot overordnede og mer langsiktige mål. Strategi som mønster: Det mønsteret.
Arbeidsprosesser, roller og ansvar
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Teamsammenseting i forbedringsarbeid

Forbedringsmodellen: tydelig metode for forbedring

Forbedringsteamet Tverrfaglig Felles mål Gjensidig respekt Faglig og arbeidsmessig aksept Verdsette hverandres kompetanse Ansvarsfordeling Hva kjennetegner et forbedringsteam?

Teamleder Ledelses forankring Faglig tyngde Gjennomslagskraft Entusiastisk En som har troen Ha oversikten oppsummerende være drivende være samlende

Å kombinere er å se forskjellen på: Innflytelsesområde Interesseområde

Hva kjennetegner effektive team Får frem gruppens potensial Er tydelig på fremdrift Er tydelig på fremskritt Er tydelig på prosess og dialog Er tydelig på resultat Løfter arbeidet frem til sentrale aktører Ikke for stor gruppe, involvert de som skal få det til å virke Liten kjernegruppe, samtidig kunne trekke inn flere underveis - ulike faser Råd til prosjektlederne

Organiser arbeidet Fordel oppgaver Gi alle klare ansvar Bli enige om hvordan dere skal jobbe Hva skal leveres av hvem til neste møte Hvor ofte skal dere møtes? 1 gang per uke 1 time eller 2 timer 2 hver uke? Hvordan involvere kolleger Skape engasjement i avdelingen Snakk om prosjektet Råd til prosjektlederne

Implementering: Implementering er avhengig av vilje og holdninger …..og nærhet til praksis!!

Suksessfaktorer for å lykkes med forbedringsarbeid 1 Informasjon 2 Involvering og engasjement 3 Infrastruktur Suksessfaktorer for å lykkes med forbedringsarbeid i helsetjenesten – basert på evaluering av gjennombruddsprosjekter i Norge Publisert januar 2011 i British Medical Journal (BMJ)

Suksessfaktor 1 – Informasjon Fremskaffe kontinuerlig og pålitelig kunnskap om beste praksis Fremskaffe kontinuerlig og pålitelig kunnskap om nåværende praksis Sammenligne egne oppnådde resultatet med andre

Suksessfaktor 2 – Involvering og engasjement Involvere ledere på alle nivåer i forbedringsarbeidet Involvering pasienter og pårørende i alle steg av forbedringsarbeidet Forankre og involver profesjoner - tverrfaglighet Involver alle ansatte i forbedringsarbeidet

Suksessfaktor 3 – Infrastruktur Benytt forbedringskunnskap som base Utvikle læringssystemer som er skreddersydd de ulike profesjonene Benytt tverrfaglige team skreddersydd for emnet Skap et system for veiledning av forbedringsarbeidet Sikre et system for å få endringer til å bestå, samt oppfølgning

Både ”du og jeg, og vi to”….. både ledelse og medarbeidere….. Atferd Planer Prestasjoner Rapporter Strukturer Prosesser Prosedyrer Politikker Teknologi Mål Motivasjon Humør Committment Opplevelse Overbevisning Normer Verdier Språk Tradisjoner Den formelle organisasjon Den uformelle organisasjon Jeg Vi

Oppgave Hvem må vi ha involvert for å få dette til å virke i det daglige? Hvem skal være måleansvarlig? Hvordan vil vi som team møtes og arbeide fremover – gjøre avtaler Fremdriftsplan utarbeides Selvevaluering score – nederst på tiltaksskjema Hvem består teamet av – skrives bakpå fremdriftsplan (marker eksplisitt måleansvarlig og prosjektleder med navn og epostadr)