Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Forbedringsmodellen: tydelig metode for forbedring
Forbedringsteamet Tverrfaglig Felles mål Gjensidig respekt Faglig og arbeidsmessig aksept Verdsette hverandres kompetanse Ansvarsfordeling Hva kjennetegner et forbedringsteam?
Teamleder Ledelses forankring Faglig tyngde Gjennomslagskraft Entusiastisk En som har troen Ha oversikten oppsummerende være drivende være samlende
Å kombinere er å se forskjellen på: Innflytelsesområde Interesseområde
Hva kjennetegner effektive team Får frem gruppens potensial Er tydelig på fremdrift Er tydelig på fremskritt Er tydelig på prosess og dialog Er tydelig på resultat Løfter arbeidet frem til sentrale aktører Ikke for stor gruppe, involvert de som skal få det til å virke Liten kjernegruppe, samtidig kunne trekke inn flere underveis - ulike faser Råd til prosjektlederne
Organiser arbeidet Fordel oppgaver Gi alle klare ansvar Bli enige om hvordan dere skal jobbe Hva skal leveres av hvem til neste møte Hvor ofte skal dere møtes? 1 gang per uke 1 time eller 2 timer 2 hver uke? Hvordan involvere kolleger Skape engasjement i avdelingen Snakk om prosjektet Råd til prosjektlederne
Implementering: Implementering er avhengig av vilje og holdninger …..og nærhet til praksis!!
Suksessfaktorer for å lykkes med forbedringsarbeid 1 Informasjon 2 Involvering og engasjement 3 Infrastruktur Suksessfaktorer for å lykkes med forbedringsarbeid i helsetjenesten – basert på evaluering av gjennombruddsprosjekter i Norge Publisert januar 2011 i British Medical Journal (BMJ)
Suksessfaktor 1 – Informasjon Fremskaffe kontinuerlig og pålitelig kunnskap om beste praksis Fremskaffe kontinuerlig og pålitelig kunnskap om nåværende praksis Sammenligne egne oppnådde resultatet med andre
Suksessfaktor 2 – Involvering og engasjement Involvere ledere på alle nivåer i forbedringsarbeidet Involvering pasienter og pårørende i alle steg av forbedringsarbeidet Forankre og involver profesjoner - tverrfaglighet Involver alle ansatte i forbedringsarbeidet
Suksessfaktor 3 – Infrastruktur Benytt forbedringskunnskap som base Utvikle læringssystemer som er skreddersydd de ulike profesjonene Benytt tverrfaglige team skreddersydd for emnet Skap et system for veiledning av forbedringsarbeidet Sikre et system for å få endringer til å bestå, samt oppfølgning
Både ”du og jeg, og vi to”….. både ledelse og medarbeidere….. Atferd Planer Prestasjoner Rapporter Strukturer Prosesser Prosedyrer Politikker Teknologi Mål Motivasjon Humør Committment Opplevelse Overbevisning Normer Verdier Språk Tradisjoner Den formelle organisasjon Den uformelle organisasjon Jeg Vi
Oppgave Hvem må vi ha involvert for å få dette til å virke i det daglige? Hvem skal være måleansvarlig? Hvordan vil vi som team møtes og arbeide fremover – gjøre avtaler Fremdriftsplan utarbeides Selvevaluering score – nederst på tiltaksskjema Hvem består teamet av – skrives bakpå fremdriftsplan (marker eksplisitt måleansvarlig og prosjektleder med navn og epostadr)