Redusere antall utkastelser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeidsprosjekt mellom statlige etater og næringslivet i Vestfold Klipp fra sluttrapport fra fylkesmannen i Vestfold (2004)
Advertisements

Klubbutvikling NBBF Torunn Ytrehus 2012.
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Egnet bolig for flyktninger
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Skyldnerens eiendeler Geiranger 2010

NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
VÅRT NYE SAMFUNNSPROBLEM
Bruk av borettslagsmodellen for mennesker med funksjonsnedsettelser
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Attføringsbedriftene og Ernæring – hva har vi gjort? •5. oktober 2006 arrangerte vi et dagsseminar om ernæring sammen med GIAX hvor om lag 20 medlemsbedrifter.
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
BOMILJØTJENESTE INTERKULTURELL BOMILJØTJENESTE. Prosjektrammer Samarbeidsprosjekt mellom Bergen Bolig og Byfornyelse Mottaks –og kompetansesenter for.
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
Utekontakten i Bergen kommune /UTE ETTER NYE MULIGHETER/
Flere barn i barnehage – Mulige tiltak for å øke dekningsgraden i barnehagene i Drammen kommune Oppvekst- og utdanningskomiteen 6. mai 2014 Temasak.
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 9 Uke Ansvarlig redaktør: Erling Mathisen Redaktør: Hans Olav Kirknes Et produkt fra redaksjonsutvalget.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Husleierestanser, en utfordring?
Husleierestanser - Utfordringer og løsninger Av Marianne C. F. Ljøstad
Husleierestanser, en utfordring?
Bomiljøprosjektet i Drøbakgt.1 Presentasjon for Sagene SV
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Å forebygge utkastelser fra kommunal bolig -samarbeid på tvers i kommunen Gunhild Ørsland Tobiassen, Kristiansand kommune.
BAKGRUNN På oppdrag for Boligbrygg Oslo KF har Synovate MMI gjennomført en kundeundersøkelse for å kartlegge holdningene til Boligbyggs omdømme og servicekvalitet.
Stab økonomi Ansvarsområder:
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Fremskaffelse av leieboliger
Uteseksjonen De åpne rusarenaene i Oslo sentrum
Skjema 13 Kommunalt disponerte boenheter og boligvirkemidler.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Unge gjengangere Politirådet, , Soria Moria Av Ove Kristofersen, SaLTo-sekretariatet Sammen Lager vi et Trygt Oslo.
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Sosialtjenesten i Bergen
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Hvorfor SEPREP/FACT I BYDEL GAMLE OSLO Sundvolden
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Arbeid for alle Jeg er mer enn Psykisk syk, jeg har arbeidsevne!
Fürst og Høverstad ANS Helsedirektoratet: Data fra kommunalt arbeid for personer med rusmiddelproblem og/eller psykiske vansker Referansegruppemøte
Fagdag om Startlån Bodø 12. mai 2011 Startlån i praksis i Bodø kommune.
1 KOSTRA ( KOmmune-STat-Rapportering) Bedre styringsinformasjon –Relevant –Pålitelig –Sammenlignbar Samordne /effektivisere rapporteringen –Selve rapporteringsveien.
En reise i metodeutvikling – fra kartlegging til måling og evaluering Signe Høeg, tidligere programleder for områdeløft Haugenstua og Stovner sentrum i.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon SKU
1 1 KOSTRA-arbeidsgruppe psykisk helsearbeid og rusarbeid Møte 16. januar 2013 Torild Fløysvik
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
En god start for flyktningfamilier i Flekkefjord kommune.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
Råd for personer med nedsatt funksjonsevne
«Forhindre fravikelser»
Evalueringens problemstillinger
økt grunnbemanning og ansvarliggjorte medarbeidere for økt nærvær
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Evalueringens problemstillinger
Ny finansieringsmodell til private barnehager
Brukerundersøkelser - resultat
På vei til egen bolig Alle skal bo selv om du har dårlig økonomi
”Leieboligenes plass i arbeidet mot bostedsløshet i Norge”
Evaluering av strategien "På vei til egen bolig"
Utskrift av presentasjonen:

Redusere antall utkastelser Samarbeidsprosjekt mellom Bergen kommune og Husbanken

Målgruppe Beboere i kommunale utleieboliger Eiere med betalingsproblemer, og finansiering fra kommunen(e-lån/startlån/tilskudd) Avgrenser antallet Bedre legitimitetsgrunnlag

Formål: •. Redusere antall begjæringer og antall gjennomførte Formål: • Redusere antall begjæringer og antall gjennomførte utkastelser Resultatmål: Foreslå nødvendige endringer i administrative rutiner og tiltak Etablere kontakt-, samarbeids-, og handlingsmønster som ikke finnes eller ikke er systematisert i dag Implementering

Form og arbeidsmåte Komme inn i prosessen tidligst mulig Aktivt samarbeid med BBB, kemneren og sosialtjenestene (prioritere og fordele saker) Oppfattes som troverdig ”hjelper”, ikke kreditors representant Ikke identifiseres med sosialtjenesten Råd og veiledning om hvor hjelp/løsning finnes Ønsker at husstanden skal ordne opp på egen hånd

Oppsøke husstandene aktivt: Forsøke å oppnå kontakt pr. telefon Alternativt oppsøke husstanden på adresse Ditribuere informasjonsmateriale/brosjyrer Tilby råd og veiledning Evt. formidle kontakt med øvrige etater og delta på møter

Tiltak/oppgaver satt i gang av prosjektet Vår 06 Høst 06 Vår 07 Høst 07 Kartlegging og oppfølging av enkeltsaker Ufordringer? Forankring av prosjektet Sosialtjenestene Kemneren BBB Namsfogden Forslag til endringer Forberedelse av rutiner/tiltak Fort. Kartlegging av enkeltsaker Erfaringer Fort. kartlegging Lister/arb.verktøy Formidling til sosialtjenestene Samarbeid med sosialtjenestene Halvårsrapport Statistikk Oppsummering Etablere rutiner Tilrettelegging og overføring til bydelene i Bergen Statistikk første halvår 2007

Videreføring av prosjektet etter endt drift

Utleier Kemner Bydel Namsfogden Oslo kommune Bydel Gamle Oslo Samarbeidsprosjektet – færre utkastelser Forslag til arbeidsmodell for reduksjon i antall begjæringer og utkastelser Utleier Kemner Bydel Namsfogden Ansvarlig 2-3 uker etter at varsel er sendt beboer Begjæring/ Utkastelse Tidslinje Første purring 2 måneder etter hovedforfall 14 dager etter utsendelse av liste, Husleiekontrakt sendes Kemneren fra BBB Formidle Informasjons- Brosjyre Gi info om hva som er i ferd med å skje. Sende saken til kemneren for inndrivelse Kemneren sender lister til bydelene Bydel ringer/oppsøker. Behov for hjelp? Finne løsninger sammen med den enkelte. Beskrivelse av tiltak/aktivitet

Utfordringer Skape felles forståelse for at det nytter å jobbe proaktivt Mobilisere til deltakelse i de ulike etatene/avdelingene som vil bli berørt av evt. endringer Sikre gode rutiner som vil bli videreført etter prosjektperioden Økt tverrsektorielt samarbeid

Resultat fra kartleggingen 2006 Oslo kommune Bydel Gamle Oslo Samarbeidsprosjektet – færre utkastelser Resultat fra kartleggingen 2006 Antall varsel, begjæringer og utkastelser desember 2006 (BBB) Betalingsvarsel Begjæring Utkastelse 407 varsel 110 begjæringer 29 utkastelser

Statistikk 2006 Variabler Antall Andel i % Totalt antall saker 407 100% Gjennomsnittlig restanse 16.754 Totalt husleiekrav hos kemneren 6.818.878 Kjønn Mann Kvinne 196 211 Alder 40-50 år 30-40 år Gjennomsnitt 41,4

Antall begjæringer BBB vs Namsfogden Kemneren/ BBB % Namsfogden Totalt antall begjæringer fra Kemneren/BBB i % År 2005 224 1002 22% År 2006 110 445 25% Endring/ nedgang -114 -51% -557 -56%

Antall utkastelser -34% -42% Kemneren/ BBB % Namsfogden Totalt antall begjæringer fra Kemneren/BBB i % År 2005 44 199 22% År 2006 29 116 25% Endring/ nedgang -15 -34% -83 -42%

Det nytter! Kommer man tidligere inn i prosessen kan; Oslo kommune Bydel Gamle Oslo Samarbeidsprosjektet – færre utkastelser Det nytter! Kommer man tidligere inn i prosessen kan; Flere beboere få hjelp Andre bistandsbehov avdekkes Kostnader reduseres På sikt vil dette gi; Innsparelser for kommunen – reduksjon i utbetaling til husleierestanse Forutsigbare rutiner for håndtering av problemet Færre begjæringer Færre utkastelser