Redusere antall utkastelser Samarbeidsprosjekt mellom Bergen kommune og Husbanken
Målgruppe Beboere i kommunale utleieboliger Eiere med betalingsproblemer, og finansiering fra kommunen(e-lån/startlån/tilskudd) Avgrenser antallet Bedre legitimitetsgrunnlag
Formål: •. Redusere antall begjæringer og antall gjennomførte Formål: • Redusere antall begjæringer og antall gjennomførte utkastelser Resultatmål: Foreslå nødvendige endringer i administrative rutiner og tiltak Etablere kontakt-, samarbeids-, og handlingsmønster som ikke finnes eller ikke er systematisert i dag Implementering
Form og arbeidsmåte Komme inn i prosessen tidligst mulig Aktivt samarbeid med BBB, kemneren og sosialtjenestene (prioritere og fordele saker) Oppfattes som troverdig ”hjelper”, ikke kreditors representant Ikke identifiseres med sosialtjenesten Råd og veiledning om hvor hjelp/løsning finnes Ønsker at husstanden skal ordne opp på egen hånd
Oppsøke husstandene aktivt: Forsøke å oppnå kontakt pr. telefon Alternativt oppsøke husstanden på adresse Ditribuere informasjonsmateriale/brosjyrer Tilby råd og veiledning Evt. formidle kontakt med øvrige etater og delta på møter
Tiltak/oppgaver satt i gang av prosjektet Vår 06 Høst 06 Vår 07 Høst 07 Kartlegging og oppfølging av enkeltsaker Ufordringer? Forankring av prosjektet Sosialtjenestene Kemneren BBB Namsfogden Forslag til endringer Forberedelse av rutiner/tiltak Fort. Kartlegging av enkeltsaker Erfaringer Fort. kartlegging Lister/arb.verktøy Formidling til sosialtjenestene Samarbeid med sosialtjenestene Halvårsrapport Statistikk Oppsummering Etablere rutiner Tilrettelegging og overføring til bydelene i Bergen Statistikk første halvår 2007
Videreføring av prosjektet etter endt drift
Utleier Kemner Bydel Namsfogden Oslo kommune Bydel Gamle Oslo Samarbeidsprosjektet – færre utkastelser Forslag til arbeidsmodell for reduksjon i antall begjæringer og utkastelser Utleier Kemner Bydel Namsfogden Ansvarlig 2-3 uker etter at varsel er sendt beboer Begjæring/ Utkastelse Tidslinje Første purring 2 måneder etter hovedforfall 14 dager etter utsendelse av liste, Husleiekontrakt sendes Kemneren fra BBB Formidle Informasjons- Brosjyre Gi info om hva som er i ferd med å skje. Sende saken til kemneren for inndrivelse Kemneren sender lister til bydelene Bydel ringer/oppsøker. Behov for hjelp? Finne løsninger sammen med den enkelte. Beskrivelse av tiltak/aktivitet
Utfordringer Skape felles forståelse for at det nytter å jobbe proaktivt Mobilisere til deltakelse i de ulike etatene/avdelingene som vil bli berørt av evt. endringer Sikre gode rutiner som vil bli videreført etter prosjektperioden Økt tverrsektorielt samarbeid
Resultat fra kartleggingen 2006 Oslo kommune Bydel Gamle Oslo Samarbeidsprosjektet – færre utkastelser Resultat fra kartleggingen 2006 Antall varsel, begjæringer og utkastelser desember 2006 (BBB) Betalingsvarsel Begjæring Utkastelse 407 varsel 110 begjæringer 29 utkastelser
Statistikk 2006 Variabler Antall Andel i % Totalt antall saker 407 100% Gjennomsnittlig restanse 16.754 Totalt husleiekrav hos kemneren 6.818.878 Kjønn Mann Kvinne 196 211 Alder 40-50 år 30-40 år Gjennomsnitt 41,4
Antall begjæringer BBB vs Namsfogden Kemneren/ BBB % Namsfogden Totalt antall begjæringer fra Kemneren/BBB i % År 2005 224 1002 22% År 2006 110 445 25% Endring/ nedgang -114 -51% -557 -56%
Antall utkastelser -34% -42% Kemneren/ BBB % Namsfogden Totalt antall begjæringer fra Kemneren/BBB i % År 2005 44 199 22% År 2006 29 116 25% Endring/ nedgang -15 -34% -83 -42%
Det nytter! Kommer man tidligere inn i prosessen kan; Oslo kommune Bydel Gamle Oslo Samarbeidsprosjektet – færre utkastelser Det nytter! Kommer man tidligere inn i prosessen kan; Flere beboere få hjelp Andre bistandsbehov avdekkes Kostnader reduseres På sikt vil dette gi; Innsparelser for kommunen – reduksjon i utbetaling til husleierestanse Forutsigbare rutiner for håndtering av problemet Færre begjæringer Færre utkastelser