Bruk av video i undervisning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
vi presenterer SLIDEPLAYER.NO
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Presentasjonsteknikk - med PowerPoint som presentasjonsverktøy
Ue.no Energi for framtida Gründercamp for videregående skole FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Undervisningsvideoer. + Sette læreren på pause Gå frem i eget tempo Få det forklart så mange ganger som nødvendig Hoppe tilbake til det som trenger repetisjon.
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
CV Curriculum Vitae.
Coaching og mentale prosesser
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Gratis digitale læremidler for videregående skole
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Eksamen i muntlig norsk
Velkommen til klasse- foreldrene
Muntlige presentasjoner
Sammensatte tekster.
SPINN nettsted.
11 Fotolesing.
Muntlig framføring Tips til den som skal ha muntlig framføring:
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
Her er en test på SONY`s siste teknologi
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Digital historiefortelling - prøv selv
Grunnleggende pedagogikk,
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
10 tips: Bruk av video i undervisningen Lynkurs Ingeborg Amundrud og Lisbeth D. Berglund.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Media og kommunikasjon. Media og kommunikasjon? Mulighet for generell studiekompetanse Etter to år kan en gå ut i lære –Mediegrafiker –Fotograf Mer enn.
Student som produsent Jo mer de produserer - jo mer lærer de! – Økt 2
Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
Omvendt undervisning Foredrag på Impulskonferansen i Molde, 21. oktober Roar Edland-Hansen, NDLA.
Workshop: Synliggjøring av prosjekter Hvordan tiltrekke seg oppmerksomhet rundt prosjektet – råd og tips til promotering.
Videogruppe Fremme bruken av video i læringsaktiviteter Metoder, formater, teknologi etc Lage egne videoer Håndbok for videoproduksjon Lage et miljø for.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
NY VRI Nina og Ingvild.
Inviterer til foreldrekurs i CD-ORD
CoP (Sett inn navn på fagnettverket)
Lyd og film i undervisningen..
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Hvilke plattformer bruker dere?
Digital startpakke kurs 3
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Bruk av nettsidene i undervisningen: timeplan, ressurser m.m.
Sett inn video fra Vimeo:
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Apollons videoerfaring
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Video i undervisningen
Svaksynt student i en digital hverdag
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Videoforelesning.no - En videobasert ressursbank for deg som vil lage korte undervisningsvideoer med god kvalitet 
Læringsform: Tilegnelse
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
i Word 5 nye måter å jobbe på
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av video i undervisning Oppstartsseminar, Metoderommet Tromsø 9. januar 2017 Kine Dørum Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)

Lyninnføring Hvordan bruke video i undervisningen Å produsere video selv Å bruke andres video i egen undervisning Tips til gratis ressurser Mer veiledning om video i undervisning

En håndfull tips God undervisningsvideo – hva er det? Formål med bruk av video Lag video selv – mobiltelefon Lag video selv – skjermopptak (Relay) Lag video selv – studioopptak (Result) Bruk andres video i egen undervisning Delrett.no – om opphavsrett og kildebruk

1) Den gode undervisningsvideoen Korte snutter 3-7 minutter (oppmerksomhetsspenn 20 min.) Kort, konsis – til poenget God lyd og godt bilde Motiverer, provoserer, rører FOKUS: Hva er viktigst og vanskeligst i kurset mitt? Klart formål og hensikt: Hvordan henger videoen sammen med andre undervisningsaktiviteter?

2) Formål med bruk av video Kjent format God måte å skape variasjon på Teaser Introduksjon til nytt tema Forberedelse Repetisjon Demonstrasjon/ visualisering Oppgave Tilbakemelding/ veiledning Avbrekk

3) Lag video selv – mobiltelefon (Fuse) (Lenke i tilfelle rottefelle)

4) Lag video selv - skjermopptak (Relay) TechSmith Relay Opptak av PC-skjermen din Lyd og eventuelt kamerabilde av deg selv Start – stopp

5) Lag video med deg selv – studio Eksempler fra Result Eksempel på prosess (studioforelesning) Hakket mer avansert: Film (script)

6) Bruk andres video i egen undervisning – gratis ressurser

6) Bruk andres video i egen undervisning – gratis ressurser

6) Bruk andres video i egen undervisning – gratis ressurser

6) Bruk andres video i egen undervisning – gratis ressurser

7) Opphavsrett og kildebruk – delrett.no

Webinar Screencast Google hangout Screencast (Khan-style) Virtuelt klasserom Eget opptak (mobil) Forelesningsopptak Studioforelesning Film (script)

Noen tips før du setter i gang Lengde Opptak Jo kortere jo bedre 3-5 minutter Bryt opp i kortere sekvenser Øv først Lag et testopptak Hvis du bommer, la kamera gå. Ta opp tråden etter noen sekunders pause Husk at du kan redigere Skriving Formidling Lag manus eller oversikt Bruk en konverserende tone Korte setninger Skriv for øret, ikke øyet Les høyt for deg selv Stemme (tempo, tonefall) Non-verbalt (øyekontakt, bevegelser) Sitte, stå?