Helen Fannemel Sykepleier Fagavdelingen, IKT-seksjonen HMR

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Situasjonen sett fra Stavanger kommune
Advertisements

Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2011.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Line Hurup Thomsen, PKO sykepleier Stavanger universitetssykehus
Oppfølging av helsetilstand og legemiddelbehandling hos multisyke eldre   -implementering av modell for samhandling mellom fastleger og hjemmetjenesten.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
19.Mars 2013 Anne Gjengedal Sunde
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Prosjekt FUNNKe Bardu, 5 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune
Nettverksmøte på Sortland
Elin Capell Ingvild Hatling Marianne Barø
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet Epost PPS NEL Studentweb Its learning.
Adressering og standardisering SSP Brukerforum Innlegg ved Egil Rasmussen.
PLO-meldingen er klar – hva nå? SSP Brukerforum Egil Rasmussen.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Studenters tilgang til elektronisk pasientjournal
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
PROSJEKT Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune.
Nettverksmøte i Midt-Troms Velkommen!. Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Kort status for Lenvik kommune pr : Oppstart meldingsutveksling.
Elektroniske meldinger – Gevinst eller merarbeid - for hvem? Ove Nordstokke - SUS.
1 Øystein Nytrø Department of computer and information science Norwegian University of Science and Technology TDT4210 Helseinformatikk Kursintroduksjon.
Prosjekt FUNNKe VK møte med Skånland, 24 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Pasientkommunikasjon på nye måter Sissel Jor Oslo universitetssykehus HF.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
Erfaring fra tilsyn med legemiddelbehandling Læringsnettverk for sikker legemiddelbehandling i sykehjem Sandefjord Per Schjelderup, ass fylkeslege.
Innkomne meldinger: Lese og kvittere innkomne meldinger: Innleggelsesrapport og Forespørsel/Svar på forespørsel. Følges opp fortløpende, det vil si minst.
Henvisninger fra andre helseforetak Superbrukerforum 18 mars 2015 Stab medisin, helsefag og utvikling.
Elektroniske pleie- og omsorgsmeldinger (PLO) Avdeling for kliniske systemer.
Samarbeid om utskriving av pasienter til kommunene Avd. samhandling og helsefremmende.
Endelig elektroniske henvisninger til OUS - men hva betyr det for oss? Hallvard Lærum, Astrid Jones Lie og Berit T Bungum.

Preben Aavitsland Samling for kommuneleger,
Krav til sikring av personopplysninger
Faglig utvikling hos sykepleierne
Status for meldingstyper mellom sykehus og kommuner i Sør-Trøndealg
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Journalføring.
Sykepleierens dokumentasjon av helsehjelp
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Regionsamlinger november 2016
Sendte meldinger blir liggende i status «Sendt, venter på kvittering»
Overvåking/Oppfølging
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Fagråd digital samhandling Sør-Trøndelag
FINF4012 Digital forvaltning: Regulering, utvikling og bruk av IKT Oppsummering Dag Wiese Schartum.
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Realtime analyse brukt til beslutningsstøtte
Forbedringsarbeid PEVS
Palliativ plan i Profil
Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling
Hvordan gjøres dette i Gerica
Samarbeidsmøte med kommunene
Ditt valg behandling og oppnå krav om 30 % hjemmebehandling
Pasientens legemiddelliste
Bruk av elektroniske meldinger i Gerica i samhandling med sykehuset
Enkel brukerveiledning
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
Pasientens legemiddelliste
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Oppfølging av etterlatte – Bruk av etterlattesamtaler
Helen Fannemel Sykepleier Fagavdelingen, IKT-seksjonen HMR
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Fylkesmannens oppgaver LIS 1 og LIS 3
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Helen Fannemel Sykepleier Fagavdelingen, IKT-seksjonen HMR Innleggelsesrapportens betydning for kvalitet på pleie til pasienten. Hvilke opplysninger er viktige å formidle? Helen Fannemel Sykepleier Fagavdelingen, IKT-seksjonen HMR

Fra «fax» til e-melding Dagens rutiner er tidkrevende og lite kvalitetssikret: Papirskjema – telefon – anonymisering – fax – scann Lite eller ingen opplysning fra kommunen om pleie/omsorg Elektronisk rutine: opprett melding i pasientens journal – klikk send Innleggelsesrapport fra kommune rett i journal

Disposisjon; Innledning til diskusjon 20 min Gruppearbeid/diskusjon 40 min Oppsummering 20 min

Hvordan tar vi vare på muligheten til forbedring som e-melding gir oss? Å si noe om dette er det samme som å si noe om hvorfor denne innføringen må skje!

Innleggelsesrapporten For hvem? Helsepersonell Lova om helsepersonell, Samhandlingsavtalen, dokumentasjonsplikt Pasienten!

Grunnlag for innleggelsesrapporten Hva vet kommunen? HT Døgnomsorg

Hva trenger HF å vite? Medisin er viktig! Pasientens sykepleiebehov! Hvilken, når, hvordan, hvem gir og når ble det gitt sist? -Pårørende: hvem kan kontaktes – kontaktinfo. Pasientens sykepleiebehov! Grunnlag for å vurdere sykepleie: Mottaksnotat, lege, Pasient/pårørende, egne observasjoner – Viktigst: Innleggelsesrapporten fra kommunen!

VIPS – struktur og beslutningsstøtte i HF Basert på Virginia Henderson – 14 grunnleggende behov Sykepleieprosessen Beslutningsstøtte Relevante opplysninger Oversikt i dokumentasjon

Innholdsmal i innkomstnotat

Dokumentasjon av pågående tiltak

Utskrivingsrapporten

Utarbeiding av felles mal

Arbeid med felles mal i Trøndelag

Utfordring: Hvilke standard vil sørge for at innleggelsesrapporten inneholder rett, tilstrekkelig og relevant informasjon. Foreslå en standard - Hvordan kan en slik løsning benyttes i praksis? Skriv på ark