Informasjon til FAU 25.01.2017.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Advertisements

Otus 31. mai Rustå for livet.  «Rustå for livet» fokusområder  Hvem er vi?  Forventinger til hverandre?  Forsterket skole – særskilt tilrettelagt.
Velkommen til foreldremøte 9.trinn! HØYLAND UNGDOMSSKOLE HØYLAND UNGDOMSSKOLE
BRUKERUNDERSØKELSE I SKOLEN INFORMASJON TIL SKOLENE DATAINNSAMLING I dette dokumentet følger viktig informasjon om hvordan dere som skole kan bidra til.
VISJON: Kompetanse for alle i mulighetens skole VELKOMMEN TIL BLOKKHAUGEN SKOLE.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. KLASSEMILJØ God arbeidsro i timene Der det er barn, er det utfordringer. Veldig fin klasse som helhet og bare skjønne unger,
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
BUØY SKOLE Lærelyst, vekst og glede. Vår visjon: Lærelyst, vekst og glede  Buøy skole år: 1-7 skole,160 elever og 30 ansatte  Opplæringsloven, læreplanen.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
1 Hvorfor FAU? Presentasjonene er lastet ned april 2016 fra fau html Opplæringsloven §
SAMARBEIDSMØTE – KONSTITUERING FAU Onsdag Vestmyra skole.
Lundehaugen ungdomsskole Skoleåret
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
SU – Mortenstua skole skoleåret
Skolestarter 2017 Foreldremøte Skolestarter 2017 Foreldremøte
Skulestart 2011.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Foreldremøte 9 A
Velkommen til foreldremøte.
Årshjul 2015/16 Vaulen Skole FAU
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Foreldremøte, 1. trinn Juni 2017.
Cafe med elevene.
Vurdering for læring.
Foreldremøte 8.trinn
VELKOMMEN TIL NYTT SKOLEÅR Trøgstad ungdomsskoles visjon:
Et lett utvalg av resultater fra Sjøstrand skole
Velkommen til møte om russebusser og skolemiljø
Relasjonskompetanse DEL 2
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Møte for foresatte 10.trinn
Velkommen til August 2017.
Velkommen!.
Glede gjennom mestring
Fellesmøte
Framgangsmåte i mobbesaker
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Valgfag innsats for andre
Oppstart SU Jevnakerskolene
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Foreldreundersøkelsen 2018
ABC FOR FORELDREKONTAKTER
Velkommen til foreldremøte
Den matematiske samtalen
Velkommen til Osloskolen
FORESATTEMØTE 1.KLASSE 6. Juni 2018.
Karlsrud skole.
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Lakkegata skole   Foreldremøte høst 2018.
Velkommen til foreldremøte om fagvalg, eksamenstrekk og sosialt miljø
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 23. januar 2019
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Elev/foreldremøte 2. april 2019
Høstrapport – tall og statistikk
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Pedagogisk tiltaksplan Sandgotna skole
Hva er en foreldrekontakt?
Foreldremøte 9.klasse
Foreldre og skole 6. og 7. trinn.
Utskrift av presentasjonen:

Informasjon til FAU 25.01.2017

«Sammen for kvalitet-læring» Kvalitetsoppfølgingen 2017: Mandag 27.03.17, kl 12.30-15.00 på personalrommet Tema: «Skolens læringspraksis» med utgangspunkt i ett av fire punkt i standarden «Læringskompetanse for fremtiden».

Læringskompetanse for fremtiden:. \. \ Læringskompetanse for fremtiden: ..\..\..\Kvalitetsoppfølging\2017\Standard for læringskompetanse 191016.doc

Skolens valg: Eleven Er aktiv i egen læring og reflekterer om læringen sammen med andre Kjenner aktuelle mål og deltar i utformingen av egne læringsmål Bruker sin kreativitet og søker utfordringer i læringen Vurderer sammenhengen mellom egne læringsstrategier og resultater

Skolens ståsted: Skolen (assistenter og ped.personell) Elevene Foresatte Metode: Vurderingskryss Hva som er bra og hvorfor? Hva som kan bli bedre og hvordan?

Dagsplan for møtet: Del 1: 12. 30-12 Dagsplan for møtet: Del 1: 12.30-12.40: Velkommen ved rektor og fagavdelingen redegjør for møtet + presentasjon av deltakere i møtet 12.40-12.55: Elevrådet presenterer sitt vurderingskryss 12.55-13.10: FAU presenterer sitt vurderingskryss 13.10-13.25: Skolen presenterer sitt vurderingskryss 13.25-13.50: Diskusjon og oppsummering

Del 2 (14.00-15.00): Skolens ståsted drøftes opp mot standard Før møtet setter skolen sin analyse i sammenheng med Handlingsplanen + noterer innspill underveis i møtet inn i Handlingsplanen.

Forarbeid: Skolens vurderingskryss: Arbeid i utviklingstiden uke 5 og 6 Elevenes vurderingskryss: Undersøkelse i 5a, 6a + halve 6c og 7a + ny runde i elevrådet 01.02.17 Foresattes vurderingskryss: FAU-møtet denne uken ++ Kvalitetsutviklingsgruppen vil sammen med ledelsen sammenfatte innspill fra skolen og legge frem i møtet.

Vurderingskryss Hva fungerer bra? Hvorfor? Hva kan gjøres bedre? Hvordan?

Bidragsytere: FAU Foreldrekontakter?

Elevundersøkelsen 2016 Respondenter: elever på 7.trinn Hovedfunn: Trivsel: Trives svært godt eller trives godt Har flere medelever å være sammen i frim. Gleder seg til å gå på skolen b) Læringsarbeidet: Elevene opplever at foreldre viser interesse for skolearbeidet og forventer at eleven gjør sitt beste på skolen c) Læreren: Elevene opplever at lærerne viser respekt og bryr deg om de,

d) Utfordringer: Opplever at de får faglige utfordringer i flere og mange fag. e) Vurdering for læring: Opplever at de får veiledning om veien videre i flere og mange fag. f) Målretting: Opplever at målet er klart i flere fag og mange fag g) Mobbing: Stor andel svarer at de ikke opplever å bli mobbet.

Hva elevene svarer mer spredt på og forbedringspotensiale: Involvering av elever i målretting og læringsaktiviteter Kjennskap og oppfølging av skolens regler Vurdering av eget læringsarbeid (egenvurdering, kameratvurdering) Mer arbeidsro i læringsøktene 5 elever svarer at de en sjelden gang blir mobbet Å prioritere skolearbeidet

Foreldreundersøkelsen 2016: Antall respondenter: 67 Hovedfunn: Trivsel De fleste opplever at barnet trives på skolen og har noen å være sammen med. b) Foresatte De fleste har forventninger til at barna gjør sitt beste på skolen og oppmuntrer til det.

c) Læreren: De fleste opplever at lærer viser respekt, bryr seg om barnet dens og veileder. d) SFO: Opplever at barnet trives

Hva foreldrene svarer mer spredt på og forbedringspotensiale? SFO: aktivitetstilbudet Skolehelsetjenesten Tilpasset opplæring Mobbing: Oppfølging og håndtering Inntrykk knyttet til læringsmiljø, faglige utfordringer mm Hvilken informasjon brukes når en danner seg inntrykk? Utviklingssamtaler, foreldremøter, samtale med lærer? Samtale med eget barn? Samtale med andre foresatte?

Utvelgelse av TL "På 4.-7. trinn holdes det nominasjonsvalg av trivselsledere to ganger i året. Elevene stemmer anonymt på de i klassen som de mener er vennlige og respektfulle mot andre, og som aldri mobber. De kan stemme på flere, også seg selv. Resultatet fra valget skal aldri presenteres for elevene, det er kun til bruk for læreren. Læreren følger hovedsakelig resultatene fra valget, men har i visse tilfeller rett til å overstyre elevenes nominasjon. Hvis klassen nominerer elever som læreren mener er involvert i mobbing eller utfrysning, skal læreren utsette elevens kandidatur til neste valgperiode. Dette gjelder for eksempel «negativt populære» elever som har nok venner i klassen til å bli valgt, men som holder enkeltelever utenfor leken." d