Hvordan lage kampanje Fra tanke til handling!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
De politiske partiene i Norge
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Den kristne fasten Nei, dette er fasten jeg har valgt: å løse urettferdige lenker, sprenge båndene i åket, sette undertrykte fri og bryte hvert åk i.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Kirkens Nødhjelp Ungdomsbevegelse
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
En aksjon i regi av NLB. Leseglede er en unik opplevelse som alle bør kunne ta del i.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
1/5 rikeste1/5 fattigste1/5 2. rikeste1/5 3. rikeste1/5 4. rikeste De 20% rikeste Kontrollerer 80% av verdens ressurser.
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
Hvordan kan DU forandre verden? HVEM ER DINE FORBILDER?
8 Det politiske systemet i Norge
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
Helsesøster som samfunnsaktør
Omdømme: Quo vadis?- eller Rotarys omdømme møter media Distriktssamling 2009 R.I. distrikt 2310 DGE Per Olav Stenseth18. april
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Informasjonsarbeid i NFF Introduksjon til EZ publish Ved informasjonsleder Harald Nyquist IT-ansvarlig Kaare Øystein Trædal og avdelingsleder Oslo, Henrietta.
NORGE – VERDENS LIKESTE LAND? Velferdskonferansen, 21.mai 2012.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
SKATTESMELL Verdens største
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
1 Kirkens Nødhjelps Fasteaksjon Det er ikke rettferdig at over 1 milliard mennesker fortsatt lever i ekstrem fattigdom. Sammen kan vi bekjempe.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
Livsstilsending - uke 5 -
Fra global ulikhet til global rettferdighet Undervisningsmateriell.
Klart vi kan forandre verden!. Etiske kommuner Om hvorfor det er viktig at norske kommuner får bedre regler for investeringer – og om hvordan det kan.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
Til elevene Hei! Du begynner nå på en prosess der du skal foreta et valg av utdanning som vil påvirke ditt fremtidige yrkesliv. Mulighetene er mange, og.
Livsstilsendring Uke 6. Fra handling til reaksjon Hendelse Tanke Følelse Valg reaksjon.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Klart vi kan forandre verden! 1. Hvem er Changemaker? For alle mellom år! 1500 medlemmer Lokalgrupper og politiske utvalg 2.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Regjeringens funksjoner
HVORDAN FORANDRE VERDEN
POLITISK UTVALG FOR GJELD OG KAPITALFLUKT PRESENTS
Til deg som skal holde denne presentasjonen: I 2017 markerer kirkene i Norge at det er 500 år siden reformasjonen, og de har valgt Fasteaksjonen som sitt.
HVORDAN FORANDRE VERDEN
Livsstilsendring Uke 6.
Historien om Kirkens Nødhjelp startet med sjømannspresten som fikk i oppdrag å reise ned til Tyskland i 1947, for å se til kirka. Det var stor nød i Tyskland,
Gang.
Antikkens filosofer 8. trinn
Roede-kurslederen på Facebook
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
HVORDAN FORANDRE VERDEN
Prøve i tema «Den Franske revolusjon»
Livsstilsendring Uke 6.
Viktige spørsmål om kjønn, samliv og barn
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Klimapraten 2019 Presentere deg selv og klimapraten2019.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan lage kampanje Fra tanke til handling! Klart vi kan forandre verden!

Vår tankegang Spør oss selv to spørsmål: Hvorfor er verden urettferdig? Hvordan kan vi forandre den?

Hvordan går vi frem? Finner den strukturelle årsaken til urettferdighet Finner folka med makta Påvirker dem Lett!

Grunnleggende årsak – beslutningstaker – strategisk påvirkning Changemakermetoden Grunnleggende årsak – beslutningstaker – strategisk påvirkning For å jobbe med disse urettferdighetsstrukturene, jobber vi etter noe vi liker å kalle «changemakermetoden». Først finner vi årsaken til problemet. For eksempel er dette at store selskaper lurer unna skatten de skulle ha betalt i fattige land. Så må vi finne en løsning – og hvem som kan beslutte og vedta denne løsningen. Ofte er løsningen endring av politikk – og beslutningstakeren en politiker. For eksempel var politikeren dere ser på bildet, daværende finansminister Sigbjørn Johnsen, i posisjon til å kunne innføre en lov som gjorde at selskapene måtte begynne å rapportere land for land hvor de betalte skatten sin. Deretter er trinn tre strategisk påvirkning mot beslutningstakeren. Det gjorde vi mot Sigjørn. Vi laget en egen fanklubb, hvor vi heiet ham frem som stjerne og løsning på Norges skattesnylteri.

Skatterettferdighet Gjeld og kapitalflukt Gjeld og kapitalflukt er det femte temaet Changemaker jobber med. Hvert år forsvinner 8400 milliarder kroner ut av fattige land i kapitalflukt Kapitalflukt betyr at penger som skulle vært skattet for i et land, ikke blir det men istedenfor forsvinner ut av dette landet. Det betyr at myndighetene får mindre penger å rutte med til å bygge veier, skoler, sykehus og utdanne fagpersonell. Den norske velferdsstaten er basert på et høyt skattenivå. Selv om man hører mange klager på høye skatter, er det disse pengene som har bygget det Norge vi kjenner i dag, og alle er nok enige om at det er viktig å betale skatt for at vi kan få tilgang på helsetjenester dersom vi blir syke osv. Foto: Changemaker

Så vi laget en nettside med hundrevis av grunner til å digge Siggy Så vi laget en nettside med hundrevis av grunner til å digge Siggy. Grunn nummer 1 er selvsagt at han kunne sørge for at norske selskaper ikke snyter på skatten, og man kunne skrive under for å støtte han i kampen mot skattesnusket.

Vi hadde heiagjengaksjoner for å vise at vi støtta Siggy Vi hadde heiagjengaksjoner for å vise at vi støtta Siggy. Hver fredag møtes alle ministrene til statsråd hos kongen, og hver fredag i kampanjeperioden stilte vi oss opp på slottsbakken med plakater og heiarop. Alle ministrene kjører forbi i mørke biler med sota ruter, så vi visste aldri helt når det var Siggy som kjørte forbi. Men det var like viktig å vise alle de andre ministrene at det var viktig at Siggy innførte land-for-land-regler, så vi bare heide på hver eneste bil som kjørte forbi.

KAMPANJEPROSESSEN

HVA ER MÅLET? Lang prosess: finne politiske krav Hvordan få de gjennomført?

GRØNN HATT! Første del av prosessen «Utover-fase» Alt er lov!

KOMMUNIKASJON

KOMMUNIKASJON Hva er budskapet? Hvorfor bør folk høre på oss? Hvem er lytteren? Hva slags kommunikasjonskanal? Hvordan presenteres budskapet?

BEVISST KOMMUNIKASJON Signalord: positive ord som vi vil bli assosiert med. Eksempel: rettferdig handel, ansvarlig. Merkeord: som vi vil bruke på motstanderen. Eksempel: krigsmateriell, uansvarlig.

BEVISST KOMMUNIKASJON “Nei-ord”: Ord vi ønsker å unngå Den gode setningen

SPISSE BUDSKAPET Innover-prosess: Hvilke ideer er de beste? Eliminere, men fortsatt være åpen for nye ideer

SPISSE BUDSKAPET MOT MOTTAKER Hvordan starte arbeidet? Hvem er våre allierte? Hvem er målgruppen? Legge en strategi! Spisse budskapet mot mottaker – legge en strategi!

RESSURSER I MILJØET Hvilke lokale ressurser kan hjelpe oss? 4 kategorier: Beslutningstakere hjelpere allierte konkurrenter

KARTLEGGE EGNE RESSURSER “Hva kan jeg gjøre?” Finn det dere er gode på! Hvordan bruke det inn i kampanjen?

HANDLINGSPLAN

HANDLINGSALTERNATIV Mulighetene er endeløse! Tekster i media stands Kafé, Kampanjedag Massemobilisering

PRAKTISK IMPLEMENTERING Lag en konkret plan! Når? Hvem? Hvor?

KONTAKT OSS