Radiolytting i Norge er godt dokumentert

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Digitalisering av radio i Norge Radiopulsfrukost 24. oktober Stockholm Line Langnes -
Advertisements

KM Antall daglige lyttere Kilde: TNS Gallup PPM Det er aldri målt så mange daglige lyttere på radio som i 2011 etter overgangen til PPM-målingen.
Fagforbundets barneby i Angola er åpnet
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
Lagledermøte Statoil-cup 6. – 8. januar 2012 Lygna Skisenter.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Pressebakgrunn Meningsmåling om grensehandel Gjennomført 21.sept – 5.okt av Norstat as Antall respondenter: Oppdragsgivere: Handels- og servicenæringenes.
Resultat Q Pressekonferanse Bergen 5. mai 2004.
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
Om skole og næringslivssamarbeid
Kretssamling Kollen sept OASSK Cupen HL – stafett-uttak
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
TNS gallup Ledende helsesøstre: Skolehelsetjenesten i grunnskolen og videregående Landsomfattende kommuneundersøkelse september 2003 Seniorrådgiver Bjarne.
Forskningsrådets strategier for regional forskning og innovasjon
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Organisering Bodø Nordland og Svalbard Hammerfest Troms og Finmark
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Januar 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Digital dividende Pia Braadland Senioringeniør Gardermoen,
Lagledermøte Statoil-cup 6. – 8. januar 2012 Lygna Skisenter.
SKANDINAVISK CUP/ STATOIL NORGESCUP
© 2003 Deloitte & Touche 1 Vidar Nilsen, partner Deloitte & Touche.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Strandsoneforvaltning.
Eli Sogn Iversen Hanne Mensner Lerstang
©TNS 2014 Ferieplaner i sommeren ©TNS 2014 Contents 2 1 Ferieplaner sommeren Reisemål og ferieform 08 3 Besøkte steder og attraksjoner.
OPPSETT AV LAGLEDERMØTET I slidene under kommer et forslag til oppsett for presentasjon av lagledermøtet for DNB Cup / Statkraft Junior Cup. Rennleder.
Det norske radiomarkedet er underutviklet både lytter og annonsemessig *Metode for innhenting av data kan variere fra land til land **Norsk Gallup oppgir.
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
©TNS 1 Ferieplaner påsken ©TNS Prosjektbekrivelse 2 ProsjekttypeSyndikert på TNS Gallups panelbuss som kjøres 2 ganger per mnd FormålKartlegge befolkningens.
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2013 © TNS Radiolyttingen i Norge.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Årsrapport for radiolytting.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Samling for frittstående videregående skoler 30 mars : :00: Regelverk og tilskudd Informasjon om regelverk, Innsamlingsportalen (WIS), Tavla.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2014 © TNS Årsrapport for radiolytting.
Velkommen til Hovedlandsrennet i skiskyting 2016 i Målselv 1 – 3. april 2016.
Dialogmøte Korleis arbeider vi med kvaliteten i grunnopplæringa i Sogn og Fjordane?
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Dialogmøte Korleis arbeider vi med kvaliteten i grunnopplæringa i Sogn og Fjordane?
Den norske tannlegeforening Etter lønnsoppgjøret 2008 Et kort tilbakeblikk på fjorårets oppgjør og lønnsstatistikk.
Radio listening in Norway
Læringsnettverk for kommuner
Leppefiskstatistikk Tove Aasheim, Statistikkavdelingen
Nytt fra opptakskontoret
Årlig publisering av de enkelte fylkers prognoser for demografiske variable innenfor områdene befolkning, bolig og arbeidsliv.
OPPSETT AV LAGLEDERMØTET
Årsrapport for radiolytting i Norge 2016 Offisielle lyttertall fra radioundersøkelsen Radiolyttingen i Norge 2016.
Hvem stemmer på hvilke partier?
Administrerende direktør Organisasjonsutvikling og økonomi
Uføretrygd 2. kvartal // Eli Sektnan og Geir Arntzen.
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Læringsnettverk for kommuner
OPPSETT AV LAGLEDERMØTET
Sammendrag Radioåret 2017 var preget av overgangen fra FM til DAB+, og i desember 2017 gikk de siste nasjonale FM-kanalene av lufta. Gjennomsnittlig daglig.
Ved fylkeslege Petter Schou
Nasjonalt pilotprosjekt – fase 2
Nasjonale radiokanaler
Regional radiolytting
Drukningsstatistikk 2017 Redningsselskapet
Velkommen til Birkebeineren Ski- og skiskytterstadion, Lillehammer
Hvordan ser arbeidsmarkedet ut for BI-studenter. Morten H
NAVs bedriftsundersøkelse
NTAF Etterutdanningskurs
Drukningsstatistikk Redningsselskapet
Sammendrag Radiotallene fra PPM-undersøkelsen i 2018 viser at overgangen fra FM til digital lytting fortsatte å påvirke både lyttertid og dekning, med.
Ole Hjartøy – Regiondirektør – NHO Nordland
Drukningsstatistikk Redningsselskapet
Utskrift av presentasjonen:

Radiolytting i Norge er godt dokumentert

- nasjonal radio PPM (Portable People Meter) Radioundersøkelsen - nasjonal radio PPM (Portable People Meter) Rapporteres daglig/ukentlig 1000 panelister med personlige metere 12+

- lokal/regional radio CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing) Radioundersøkelsen - lokal/regional radio CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing) Rapporteres månedlig og kvartalsvis 45 000 intervjuer i løpet av året 12+

Digitalradio-undersøkelsen - radioplattformer og apparater CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing) Rapporteres kvartalsvis / ved hver slukking 1000 Intervjuer i hver rapport 15+

Nasjonal radiolytting

Kilde: Radioundersøkelsen PPM YTD: 1. januar til 31. august Ned 3 prosentpoeng: Dvs fra 3.023.000 til 2.888.000 personer Tilsvarer en nedgang på 4,5 prosent, eller drøyt 130.000 personer Forventet utvikling i daglig bruk av radio! Rapporteres kvartalsvis / ved hver slukking 1000 Intervjuer i hver rapport 15+ Kilde: Radioundersøkelsen PPM

Kilde: Radioundersøkelsen PPM Ned 4 minutter. Tilsvarende nedgang som fra 2015 til 2016 (89 til 85) YTD: 1. januar til 31. august Forventet utvikling i tid brukt på radio Rapporteres kvartalsvis / ved hver slukking 1000 Intervjuer i hver rapport 15+ Kilde: Radioundersøkelsen PPM

Total radio Kilde: Radioundersøkelsen PPM Daglige bruk/dekning – år for år

Hele slukkeåret – uke for uke Region 1 4,7% Region 2 18,4% Region 3 34,6% Region 4 61,4% Kilde: Radioundersøkelsen PPM Daglige bruk/dekning – uke for uke

Aktørene Kilde: Radioundersøkelsen PPM Daglige bruk/dekning – måned for måned

1.189.584 Nordmenn lytter daglig på radiokanaler som ikke hadde eksistert uten radioskiftet OJ Kilde: Radioundersøkelsen PPM Antall daglige radiolyttere – nye kanaler samlet - 1. januar – 31. august 2017

5 store vs. 25 nye Kilde: Radioundersøkelsen PPM Daglige bruk/dekning – år for år

5 store vs. 25 nye Kilde: Radioundersøkelsen PPM Daglige bruk/dekning – måned for måned

Snart 1/3 av lyttingen på nye kanaler Kilde: Radioundersøkelsen PPM Markedsandel – nye kanaler samlet – kvartal for kvartal

Nye kanaler med ekstra stor suksess Kilde: Radioundersøkelsen PPM Daglige bruk/dekning – måned for måned

Lytterutvikling i slukkeregionene

Daglig bruk/dekning Q2 2017 vs. Q2 2016 64,2 % 64,8 % 64,4 % 62,9 % 60,3 % 63,0 % Slukkeregionene 66,4 % 66,9 % Daglig bruk/dekning Q2 2017 vs. Q2 2016 Rapporteres kvartalsvis / ved hver slukking 1000 Intervjuer i hver rapport 15+ 64,5 % 63,1 % 61,8 % 63,4 % Kilde: Radioundersøkelsen CATI

Nordland Kilde: Radioundersøkelsen CATI Daglige bruk/dekning – alle kanaler samlet og kringkasterne gruppert

Trøndelag og Møre og Romsdal Kilde: Radioundersøkelsen CATI Daglige bruk/dekning – alle kanaler samlet og kringkasterne gruppert

Hedmark, Oppland, Buskerud og Telemark Kilde: Radioundersøkelsen CATI Daglige bruk/dekning – alle kanaler samlet og kringkasterne gruppert

Agder, Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane Kilde: Radioundersøkelsen CATI Daglige bruk/dekning – alle kanaler samlet og kringkasterne gruppert

Oslo, Akershus, Vestfold og Østfold Kilde: Radioundersøkelsen CATI Daglige bruk/dekning – alle kanaler samlet og kringkasterne gruppert

Troms og Finnmark Kilde: Radioundersøkelsen CATI Daglige bruk/dekning – alle kanaler samlet og kringkasterne gruppert

Apparatutvikling

82 % av befolkningen har minst en DAB-radio Kilde: Digitalradioundersøkelsen uke 35 – 37, base 1000 resp. Tilgjengelig digital utstyr for radiolytting

Snart 5 mill DAB radioer i Norge Kilde: Digitalradioundersøkelsen uke 35 – 37, base 1000 resp. Estimert antall apparater

1,6 mill nye DAB-radioer på under et år Kilde: Digitalradioundersøkelsen uke 35 – 37, base 1000 resp. Estimert antall apparater

Lytterutvikling mellom plattformene

72 % av daglige lyttere bruker DAB 1,9 millioner nordmenn Kilde: Digitalradioundersøkelsen uke 35 – 37, base 609 resp. Andel som daglig lytter på ulike plattformer

82 % av daglige lyttere bruker digitale plattformer Kilde: Digitalradioundersøkelsen uke 35 – 37, base 609 resp. Andel som daglig lytter på radio digital

DAB brukes mer enn FM både hjemme og i bil Kilde: Digitalradioundersøkelsen uke 35 – 37, base 609 resp. Andel som daglig lytter på ulike plattformer

Utviklingen for radioreklame

Radio selger godt 369 millioner i radioreklame så langt i år Vekst på 1,4 % i Q2 De fleste andre mediekanaler i minus: Dagspresse –16,2 % TV –3,3 % Direktereklame –9,7 % ”Det at inntektene til kommersiell radio står seg så sterkt, selv i et år med slukking av FM, sier mye om hvilken styrke radio har som annonsekanal og ikke minst noe om hvor godt digitaliseringen av radio går i Norge.” Kenneth Andresen, sjef i P4 Gruppen Kilde: IRM, Q2 2017