Kvalitetskommuneprogrammet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvorfor, hvordan og for hvem?
Advertisements

Innherred samkommune Anne Grete Wold Organisasjonsenheten Innherred samkommune 1 Kvalitetskommune-samarbeid Vi har søkt!
Saman om ein betre kommune
IA i kommunal sektor Liv Overaae, November KS Arbeidsgiverutvikling 2008 Status IA k. sektor •Sykefravær: –Fortsatt store utfordringer –Lyspunkter.
Hva var utgangspunktet?
…å få ting gjort… via Vassli… Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger kommune – – Oddbjørn Vassli Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger.
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Velkommen til felles opplæring, 2008
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Prosjektleder Bjørn Pettersen bjorn.
Team Referanser Prosess Metoder Funn Asplan Analyse Team Referanser Prosess Metoder Funn Konkurranseutsetting i offentlig sektor Asgeir Fløtre Asplan Analyse.
Morgendagens kompetanse
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Vannforvaltning som regional planlegging - Verktøy for teknokrati eller politikk? Fagkonferansen, HIOA, 24. oktober 2013 Sissel Hovik.
Intensjonsavtalen – Evaluering 2005  Evaluering forankret i koordineringsgruppen: Arbeids- og sosialdepartementet Moderniseringsdepartementet Rikstrygdeverket.
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Rekruttering og omdømme
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Prosjekt tidlig innsats
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
 TEMA: FAGSKOLEN SOM KOMPETANSEHEVENDE TILTAK I HELSE- OG OMSORGSTJENESTENE  I hvilken grad er fagskoleutdanning kjent for arbeidslivet (arbeidsgivere.
Nettverkene – mer enn en læringsarena KS Effektiviseringsnettverkene 2006.
Veileder i Trepartssamarbeid
”Dette må vi da ha råd til”
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
KVALITETSKOMMUNEPROGRAMMET DELPROSJEKT BARNEHAGE ”Kvalitetsutvikling i barnehager i Molde med fokus på pedagogisk ledelse”
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Sykkelbynettverket, Oslo Lars Erik Sira, Statens vegvesen, Miljøpakken Sykkelbynettverket 2. februar 2015 v/ Lars Erik Sira,
Idrettsrådets ansvar og rolle
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
IA-ledelse – 2 nye tilbud fra KS WORKSHOP
Modellkommunene Hva er unikt?
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
Styreleder Halvdan Skard Strategikonferansene 2010.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Lojal iverksetting eller målrettet medvirkning? Om kommunesektoren og EØS-avtalen NIBR-rapport 2008:12, forfattet av Marthe Indset og Sissel Hovik Rapport.
Oversikt over folkehelsen – muligheter og utfordringer
Trans in Form project – resultater, erfaringer og videre arbeid Askim kommune 15. November 2012 spesiarådgiver Sølve Bjørkevoll.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Fleksible arbeidstidsordninger – muligheter og utfordringer – hva mener partene i arbeidslivet Samarbeidskonferanse 22. februar 2006 – Bente Stenberg-Nilsen.
Fagforbundets kvalitetsbegrep  Alle innbyggere skal gjennom det offentlige ha tilgang på tilpassede velferdstjenester av god.
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
Kvalitetskommune- programmet.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2013 Innbyggerdel Innbyggerundersøkelsen.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Skranker i arbeidslivet
Den gode skoleeier I Nes.
Trepartssamarbeidet i IA-avtalen
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
På sporet av en lokal frivillighetspolitikk?
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Et verktøy for helhetlig styring Har kommunene behov for et verktøy for helhetlig styring? Markedsundersøkelse og utvikling av styringsverktøy.
Prosjektleder Kari Andreassen
KS Effektiviseringsnettverkene Nasjonale indikasjoner på effektivisering i kommunesektoren - Hovedresultater og konklusjoner Fürst og Høverstad ANS.
Hvordan arbeide med Samhandlingsreformen
”Dette må vi da ha råd til”
De viktigste resultatene
Kvalitetsarbeid i Haldens kommunale barnehager betyr ALLE MED!
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
”Dette må vi da ha råd til”
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
Kommunesektorens bruk av FoU
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
A. Tønsberg og E. Thygesen
Sammen for livet eller et liv i samkommunen
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetskommuneprogrammet Et samarbeid mellom staten, KS og forhandlingssammenslutningene innen kommunal sektor, med mål om å: bedre kvaliteten i overleveringen av kommunale tjenester redusere sykefraværet i kommunal sektor styrke kommunesektorens omdømme

Evaluering av kvalitetskommune-programmet - Sluttrapport: Sissel Hovik, Inger Marie Stigen, Morten Blekesaune og Ståle Opedal (2010): Evaluering av kvalitetskommuneprogrammet. Samarbeidsrapport NIBR/NOVA/IRIS. Oslo: NIBR (www.nibr.no) En kombinasjon av kvalitativ og kvantitativ metode Intervju og dokumentstudier i fire casekommuner Intervju med sentrale deltakere på programnivå Gjennomgang av prosjektrapporter, prosjektdatabase, prosjektbeskrivelser og rapporter fra programmets aktiviteter Spørreskjema til alle prosjektledere og til medlemmer av styringsgruppe og prosjektdeltakere i et utvalg kvalitetskommuner Sykefraværsstatistikk fra KS’ PAI-register Brukerundersøkelser og KOSTRA

Sentral og lokal programaktivitet Stor politisk oppmerksomhet sentralt Utfordrende å kombinere sentralt og lokalt fokus Vellykket samarbeid og stor bredde i tiltak lokalt Mest utfordrende å sikre deltakelse og eierskap til prosjekter blant ansatte i førstelinjetjenesten og politikere Mer tydelig fokus mot brukere og tjenesteoverlevering utover i programperioden Desto lengre kommunen har vært med i programmet, desto mer fornøyde er de med hva de har oppnådd

Resultater på kvalitet – vellykket metodikk og forsiktig optimisme Mye tyder på at kvalitetskommunene har lykkes i å bedre kvaliteten i møtet mellom tjenesteyter og bruker De involverte i den lokale aktiviteten er forsiktig optimistiske med tanke på hva kommunene har fått til. Kvalitetskommuneprogrammets metodikk synes å virke. Følgende forhold påvirker kvaliteten i tjenestene: Godt samarbeid lokalt mellom politikere, administrativ ledelse og ansatte Myndiggjorte medarbeidere i 1.linjetenesten At hovedinnretningen i aktiviteten rettes mot atferdsdimensjonen i tjenesteproduksjonen og mot brukerne

Resultat på sykefravær – moderate med gunstig utvikling Kvalitetskommunene har en gunstigere utvikling i sykefraværet enn i andre kommuner men hadde også et høyere nivå til å begynne med Det er innenfor pleie- og omsorgssektoren kommunene har lykkes i å redusere fraværet Resultatene indikerer noen lærdommer. Det er gunstig for sykefraværet hvis: sentrale ledere gir klare signaler om at lavt fravær er viktig for kommunen det er et godt lokalt samarbeidsklima hvis ansatte trives og har gode ledere velegnede fysiske tiltak virker

Resultater – læring og omdømme Målet om å legge til rette for læring er oppfylt på flere områder. Programmet har etablert møteplasser som har lagt til rette for dialog, erfaringsspredning og relasjonsbygging mellom ulike aktører Samarbeidet mellom ansatte, ledere og tillitsvalgte er bedret som følge av Kvalitetskommuneprogrammet og det er i to tredjedeler av kommunene laget systemer for å samle inn erfaringer fra utviklingsarbeidet. Disse erfaringene er i stor grad blitt gjort tilgjengelige for politikerne og de ansatte Målet om å bedre kommunenes omdømme er delvis oppfylt, og avviket mellom mål og oppnådd resultat har blitt mindre med tiden De fleste kommunene betrakter innsatsen for å bedre tjenestekvaliteten, samarbeidsforholdene og arbeidsmiljøet som byggesteiner i omdømmearbeidet sammen med andre mer konkrete og målrettede tiltak for å bedre omdømmet

Kvalitetskommuneprogrammet – en dugnad for kommunal fornyelse Aktiviteten bygger på et bredt og omfattende lokalt samarbeid, og er gjerne initiert nedenfra. Dette har bidratt til: Mange konkrete tiltak, som enkeltvis har begrenset rekkevidde Mange forskjellige tiltak, utformet i en lokal kontekst Mange ulike aktører er blitt invitert til samarbeid og refleksjon rundt hvordan bedre kommunal tjenestekvalitet og redusere sykefraværet Programmets sterkeste side er samarbeidet om og refleksjonen rundt hvordan den enkelte kommune ut fra sin lokale situasjon kan bli bedre