«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Advertisements

Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Nulltoleranse for mobbing
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Kjersti Botnan Larsen, Utdanningsdirektoratet
Handlingsplan mot mobbing
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Foreldremøte 2. trinn
For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart.
Hva er viktig for elevers læring?
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 5 Kunnskapsdepartementet Endringer i reglene om elevenes skolemiljø Forberedt for Fylkesmannen i.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. PROGRAM Quiz Info om klassemiljø, lekser, leksehjelp, foreldreundersøkelsen, lesediplom, utviklingssamtaler, kontakt med.
Fylkesmannens rolle for ungdommen i OT sin målgruppe
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
FFK møte
Nye føringer – nye muligheter
Elevenes skolemiljø.
ER SINE BARNS FØRSTE OG VIKTIGSTE LÆRERE
Opplæringslova kapittel 9A
«Elevenes arbeidsmiljølov»
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Velkommen til foreldremøte høsten 2017
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Velkommen til foreldremøte på Kannik skole!
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Velkommen til foreldremøte på Kannik skole!
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Nytt kapittel 9A om skolemiljø -
Nye regler om skolemiljø og mobbing
VELKOMMEN TIL MARKER SKOLE
Endringer i opplæringsloven kapittel 9A og rundskriv Udir
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Foreldreundersøkelsen 2018
Skøyenåsen skole Foreldremøte 9 og 10.trinn Tirsdag 5.september 2017.
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Velkommen til foreldremøte for 10. trinn på Nordberg skole
Foreldreundersøkelsen 2018
Foreldreundersøkelsen 2018
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Mobbing – hva er vårt ansvar?
Trygt og godt skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Endringer i opplæringsloven kapittel 9A og rundskriv Udir
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Elevenes rettigheter og plikter
Foreldremøte Tau skole
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
FORESATTEMØTE 1.KLASSE 4. Juni 2019.
Velkommen til foreldremøte
Nytt regelverk om skolemiljø «Nulltoleranse mot mobbing»
Psykososialt skolemiljø
Utskrift av presentasjonen:

«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A Nye regler om skolemiljø Vedtak i Stortinget mai-17 Gjelder fra 1. august-17

De store endringene Lovfeste krav til nulltoleranse En tydelig aktivitetsplikt erstatter vedtaksplikten og handlingsplikten Skjerpet aktivitetsplikt dersom en som arbeider på skolen krenker En ny håndhevingsordning erstatter dagens klageordning Tvangsmulkt som pressmiddel mot skoleeiere

Virkeområdet til kapittel 9A Gjelder: i timer og friminutt på skolen på skoleveien i leksehjelp i SFO i aktiviteter i skolens regi utenfor skolens område i lokaler utenfor skolens område NB: Hvis elevene opplever noe på fritiden som gjør at de ikke har det trygt og godt på skolen, må skolen likevel handle i henhold til aktivitetsplikten.

De som arbeider på skolen, har normalt ingen plikt til å følge med på at elevene har det trygt og godt på skoleveien, og har ikke samme mulighet eller plikt til å gripe inn. MEN Årsaken til opplevelsen av utrygghet, ensomhet, mistrivsel som ligger utenfor skolen i tid eller fysisk område, begrenser ikke skolens aktivitetsplikt. Det avgjørende er at elevene opplever at skolemiljøet ikke er «trygt og godt» fordi de preges negativt av forhold utenfor skolen. Dette er bl.a. aktuelt for digitale krenkelser, der krenkelsene typisk skjer utenom skoletiden, men har betydning for hvordan eleven opplever at det er å være på skolen. Tilsvarende kan mobbing eller andre negative opplevelser tilbake i tid påvirke elevens opplevelse av skolemiljøet nå.

En individuell rett til et trygt og godt skolemiljø Det er elevens egen subjektive oppfatning som avgjør om skolemiljøet er trygt og godt Et trygt skolemiljø betyr blant annet at eleven ikke skal komme til skade og at elevene skal føle at skolen er et trygt sted å være Trygghet handler også om å vite at skolen tar tak hvis noe skjer

Fremme helse, trivsel og læring Videreført at skolemiljøet skal «fremje helse, trivsel og læring». «fremje» innebærer at skolemiljøet skal ha en positiv virkning på elevenes helse, trivsel og læring. Helse: Skolemiljøet skal ikke gi elevene skader, sykdommer eller helseplager av noe slag, men positivt bidra til å styrke elevenes fysiske og psykiske helse. Trivsel: Elevene skal trives, og skolen skal oppleves som et meningsfullt sted å være. Læring: Skolemiljøet skal gi gode læringsbetingelser.

Elevens rett til å bli hørt og plikt til å ta hensyn til elevens beste

Nulltoleranse Skolen skal ha nulltoleranse mot krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering. MEN også for mindre alvorlige krenkelser som utestenging, «blikking», isolering og baksnakking Ikke alle kritiske utsagn eller uenigheter er krenkelser. Skolens oppgave er også å lære elevene å tenke kritisk og respektere andres meninger og overbevisninger.

Aktivitetsplikten – fem delplikter Aktivitetsplikten består av fem delplikter: følge med gripe inn varsle rektor undersøke all mistanke og kjennskap sette inn tiltak – helt til eleven har det trygt og godt ---------------------------------------------------------- 6) utarbeide en skriftlig plan 7) dokumentere hva som blir gjort

Våland skole:

Dokumentasjonslogg vedrørende skolemiljøsaker Navn på elev   Navn på utøver(e) Kort oppsummering Elevens kontaktlærer Meldt av Dato Hva Hvem  

5-dagersfristen Saksbehandlingsfrist for skolen: 5 arbeidsdager Hensikt: Gi skolen en viss tid fra saken er tatt opp med rektor til den kan meldes til Fylkesmannen. Skolen vil ha mulighet til å tak i saken, og ev. hente inn faglig støtte fra skoleeier eller andre kommunale tjenester eller tilbud. Skolen skal ha fått mulighet til å imøtekomme eleven og foreldrene tilstrekkelig til at det ikke er aktuelt å melde saken til Fylkesmannen. Hvis skolen ikke klarer dette innen 5 dager, er det rimelig at eleven og foresatte kan melde saken til FM.

Handlingsplan for et godt og trygt skolemiljø

Sammenhenger mellom sosial utvikling/trivsel og faglig læring Studier i norsk og internasjonal skole viser en svært sterk sammenheng mellom elevenes sosiale ferdigheter og deres faglige læringsutbytte i skolen. Etablering av et læringsmiljø som bidrar til en god sosial og personlig utvikling, er ikke bare viktig i seg selv… det bidrar også til bedre skolefaglige prestasjoner. Trygge elever som trives lærer mer! Thomas Nordahl, Norges fremste skoleforsker

Behov på Våland skole vår 17 Hva sier skoleforskningen? Ønsker felles rutiner Inn- og utganger Oppstilling/hilsing Presis/forsentkomming Ro og orden Felles, tydelig klasseledelse Hentet fra Elevundersøkelsen Foreldreundersøkelsen Elevrådet De ansatte på skolen og i SFO Å lede samstemt gir en bedre skole Like rutiner skaper forutsigbarhet og trygghet Lik oppfølging (sånn gjør vi det) Autoritativ klasseledelse klart best

Like forventninger til alle elever! De tre i-ene På Våland skole bruker jeg innestemme innefart innesko

Like rutiner for alle elever på skolen

Forsentkomming elever Ledelsen er ute i skolegården hver morgen All forsentkomming registreres hver morgen Foresatte får beskjed på telefon ved andre gang forsentkomming Ved ytterligere forsentkomming blir det sendt hjem et brev som underskrives og sendes tilbake til skolen