Presentasjon for intern gruppe i KS 20.november 2007 Av Geir Vinsand

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
Advertisements

Vurderinger av 12 K og alternative utviklingsretninger Strategiseminar i Vestfold 13.mars 2008 Av Geir Vinsand.
Distriktskommisjonens innstilling Livskraftige distrikter og regioner Rammer for en helhetlig og geografisk tilpasset politikk Sparebankforeningen 21.
Distriktskommisjonens innstilling Livskraftige distrikter og regioner Rammer for en helhetlig og geografisk tilpasset politikk v/Per Sandberg Medlem av.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
SYNSPUNKTER FRA KS. ADMK KS’ utgangspunkt i hjemfallsaken Den kommunale og fylkeskommunale vannkraftproduksjonen er bygget ut og betalt av kommunene,
Status for interkommunalt samarbeid og kritiske veivalg Høstkonferanse KS-Østfold Sarpsborg 20.oktober 2009 Av Geir Vinsand.
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
Formelt interkommunalt samarbeid
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Arbeidsseminar Innherred Samkommune november 2006 – Samkommunens framtid Samkommunens framtid Innledning på arbeidsseminar i regi av Innherred Samkommune.
Innherred samkommune 1 Kommunesamarbeidet mellom Levanger og Verdal fra 2010 – alternativer og konsekvenser Rapport fra forstudie ”ISK3” Administrasjonssjef.
Hvorfor kommuner? SOBK- opplæring Gardermoen Torstein Amdal og Dag Christiansen, rådgivere omstillingsenheten Fagforbundet.
Kommunal eierskapspolitikk - politiske og praktiske utfordringer - Erling Bergh.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Universell Utforming – regional samling Velkommen til Oslo
Gruppeoppgave Uu-pilotfylkeordningen fra 2009 Oppgave 1: Uu-pilotfylkeordningen 1.Gi innspill til forventninger, kriterier, mv. for et uu-pilotfylke.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Filnavn – Side 1 Jørund K Nilsen Modeller for samarbeid og det finske eksempel.
Velkommen til møte i Salten Regionråd Fauske Hotell 20. – 21. november 2008.
Regional transportplan Agder
Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte 19. september Geir Vinsand Samkommuneløsning i FLV- regionen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
xxx 1.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Strategiseminar 12K- 12 mars 2008 Det grenseløse oppdraget Adm dir Olav Ulleren, KS.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
1 Statssekretær Dag Henrik Sandbakken, Oslo, Samarbeidet med Osloregionen – hva vil den nye regjeringen legge vekt på?
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 1 Hva gjør fylkeskommunen som folkehelseaktør ? Thore Westermoen Fylkesordfører Vest-Agder.
File name – Page 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyre 14. oktober Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Interkommunalt samarbeid i Fjellregionen – bruk av juridiske tilknytningsformer, veivalg og alternative modeller Regionråds- og samrådingsmøte i Fjellregionen.
Knutepunkts Sørlandet – veien fremover Samling KnpS 13. februar 2008 Grimstad Av Geir Vinsand og Jørund K Nilsen.
Status Knutepunkt Sørlandet, i lys av: Valgperioden – kort tilbakeblikk Bakteppet – utviklingstrekk KS-analysen – interkommunalt samarbeid KS konferansene.
Knutepunkt Sørlandet – en funksjonell region – roller, styring og organisering Samling Knutepunkt Sørlandet 12. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Innherred samkommune 1 Status for landets første samkommune Regionrådet for Fjellregionen Kommunalsjef Inger Marie Bakken 25. november 2009.
Fremtidig samarbeid i Knutepunkt Sørlandet - mulighetsrommet Samarbeidskonferanse 31.oktober 2008 Av Geir Vinsand.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Kontaktutvalget Arbeidsgruppe regionreform Knut Sletta, 5. juni 2015.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
Velkommen til strategimøte
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Hedmark fylkes flerkulturelle råd HFFR
Hovedpunkter fra NIVI Rapport 2007:2
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Oppsummering av FOU - prosjekt
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon for intern gruppe i KS 20.november 2007 Av Geir Vinsand Norges regionråd, resultater fra ny kartlegging og forvaltningspolitiske utfordringer Presentasjon for intern gruppe i KS 20.november 2007 Av Geir Vinsand

Problemstillinger Resultater fra nasjonal kartlegging Fakta om regionråd Vurderinger av erfaringer og endringsbehov fra politiske og administrative ledere Forvaltningspolitiske tolkninger Struktur Innhold Styring System Utfordring for KS: rolle i forhold til regionrådene

Definisjon av regionråd Politisk samarbeidsorgan mellom kommuner der minst ordførerne deltar med stemmerett i det politiske styringsorganet. Formalisert med egne vedtekter eller skriftlig samarbeidsavtale Mange typer saker som arbeidsfelt dvs. ikke sektororgan Må være i operativ funksjon

Regionrådsliknende organer Osloregionen Vestregionen Agderrådet Stavangerregionen Dovrefjellrådet Utviklingsprogrammet ”Blilyst” Regionsamarbeidet Frostating

Metodisk tilnærming Innledende kartlegging: 1.9.2007: 69 regionråd, 417 kommuner (97%) 1.10.1999: 52 regionråd, 321 kommuner (74%) Spørreundersøkelse til politiske ledere og sekretariatsledere

Svarprosenter

Flest og færrest medlemmer

Størst og minst i folketall

Størst og minst i areal

Tolkninger (struktur) En landsdekkende, frivillig struktur! 11 regionråd krysser fylkesgrenser Geografisk funksjonalitet er tillagt ulik vekt Noen er sterkt polysentriske og dysfunksjonelle Eksempler på geografisk funksjonelle enheter Antakelig noen sterke, homogene identitetsregioner Både mulige regionkommuner og småfylker Mange regionråd er større enn eksisterende fylkeskommuner

Dagens Agder 30 kommuner, fra 800 til 80.000 innbyggere 5 regionråd, fra 7.000 til 120.000 innbyggere KnpS har 45% av befolkningen i begge fylkene, 65% av VAs befolkning og 15% av AAs befolkning Østre Agder 2015 (8 K) har 31% av befolkningen i begge fylkene og 80% av befolkningen i AA 2 fylkeskommuner, hhv. 105.000 i Aust-Agder og 165.000 i Vest-Agder

Tolkninger (innhold) Regionale utviklingsoppgaver er den viktigste motivasjonen for regionrådene Mange eksempler på praktiske og gode samarbeidsordninger Mange bilaterale ordninger Men likevel: Svak og lite systematisk integrasjon innenfor administrasjon og tjenesteproduksjon

Stort oppgavepotensiale Regionalisering av kommunale oppgaver Adm. støttefunksjoner Smale kompetansekrevende tjenester Utviklingskompetanse knyttet til kjerneoppgaver Utviklingsoppgaver knyttet til plan, næring, landbruk og miljø Tekniske oppgaver, infrastruktur Kultur Desentralisering av fylkeskommunale oppgaver Vertikal integrasjon innenfor skole, transport, infrastruktur, regional planlegging, næringsutvikling, kultur, folkehelsearbeid og internasjonalt samarbeid Demokratisering av statlige oppgaver Samordning mot statlige vesen innenfor transport, helse, IN, Bufetat, Nav, politi-tryggehetstjenester etc.

Tolkninger (styring) Fragmentert styringsstruktur, mange aktører Få eksempler på overføring av beslutningsmyndighet Politikerne er som oftest svakere organisert enn administrasjonen og fagpersonale Politikerne mangler ofte oversikt og kompetanse Flere selskaper og nye vertskommunemodeller vil bidra til ytterligere fragmentering

Staten oppfordrer til fragmentering Uformelt samarbeid Avtalebasert kjøp og salg av tjenester KL §27 KL §28b administrativt vertskommunesamarbeid KL §28c vertskommunesamarbeid med felles folkevalgt nemnd Lov om interkommunale selskaper Lov om aksjeselskaper Lov om stiftelser Samarbeid etter forsøksloven – samkommunen er i utgangspunktet en forbudt samarbeidsform

Rammesettere og samarbeidspartnere Kompleks forvaltning Rammesettere og samarbeidspartnere Oslo kommune, fylkeskommunen, statlige etater, kunnskapsmiljøer, organisasjoner 24 interkommunale ordninger 10 IKS 5 §27 2 AS 7 avtalebaserte 1 stiftelse 7 Deltakende kommuner Enebakk, Frogn, Nesodden, Oppegård, Ski, Vestby, Ås + Akershus fk 120.000 innbyggere Regionrådet Follorådet Follokonferansen Ordførermøtet Arbeidsutvalget Rådmannskollegiet Sekretariatet

Tolkninger (system) Enda flere utviklingsaktører! Og flere frittstående interkommunale ordninger Økt kompleksitet i den samlede forvaltningen Direkte konkurranseforhold med forsterket fylkeskommune innenfor gjeldende fylkesinndeling Nytt regelverk i kommuneloven inviterer til differensiert oppgavefordeling, styrt av den enkelte kommune

Langsiktig kurs: Nasjonalt Ca 430 primærkommuner Insentiver til frivillige sammenslutninger er tatt bort Sterkere regionråd Flere selskaper og flere særorganer for interkommunal administrasjon og velferdsproduksjon Ingen, eller kun noen få samkommuner Mobiliserer som utviklingsaktører Forsterket fylkeskommune med noen flere oppgaver innenfor gjeldende struktur, fortsatt 19 fylker og 18 fylkeskommuner? Særorganer i hovedstadsområdet?

Tre alvorlige hypotester Dagens interkommunale samarbeid løser ikke strukturutfordringene mellom kommunene når det gjelder administrasjon og tjenesteproduksjon Generalistkommunesystemet bygges ned og erstattes med en fragmentert interkommunal styringsstruktur med svak politisk styring Regionrådene og fylkeskommunene er i et direkte konkurranseforhold når det gjelder oppgaveløsning, særlig utviklingsoppgaver

Blir alt halvveis? Kommunene Det interkommunale system Fylkeskommunene Nye regioner Lokal og regional statsforvaltning =>Er forvaltningsutviklingen ute av kontroll?

Reformstrategier Er tiden for de rene reformer forbi? Strukturreform Oppgavereform Samordnet forvaltingsreform Kopi av danskene? Nasjonal forvaltningskommisjon? Forsøksveien? Mobilisering nedenfra? Må forvaltningsutviklingen styres gjennom differensierte prosesser? Er vi dømt til et mer differensiert forvaltningssystem?

Nasjonale myndigheters rolle i interkommunalt samarbeid Sørge for en eksplisitt nasjonal strategi Endre/supplere regelverket Samordne funksjonsfordeling og finansieringssystem for lovpålagte oppgaver Klargjøre hvem som skal være de primære plan- og utviklingsaktørene Utvikle prinsipper og modeller Stille krav Støtte pionerene Systematisk evaluering og forskning Rådgivning og erfaringsoverføring Bidra til kompetanseutvikling og opplæring Lede, ikke skyve kommunene foran seg!

Fellesorgan mellom regionrådene? Behov En landsomfattende struktur Del av nasjonal strategi for oppgaveløsning Mange felles utfordringer Lite læring på tvers Kalde rammesettere gir ikke nok støtte Mulige oppgaver Politisk og faglig fellesskap Kunnskapsformidling Erfaringsoverføring Opplæring Høringsinstans Initiativtaker og pådriver Utviklingsrolle

Alternativer Ildsjelmodellen Kompetansesentermodellen Politisk styre? Permanent sekretariat=en sekretær med ansvar for nettverksfunksjoner Kompetansesentermodellen Permanent sekretariat= nasjonalt kompetansesenter Politisk styre? Arbeidsutvalg Regionrådenes nasjonalråd Del av KS?