Implementering av Blackboard på HF Trondheim – Gjøvik – Ålesund
Kort historikk Anskaffelsesprosess siden august 2014: Piloter Prekvalifisering, kravspec :Blackboard vant i konkurranse med Excelsoft (India), Fronter (Norge), Instructure (USA) og Itslearning (USA), Kontrakt februar 2016 Piloter Pilot1 høsten 2016. 72 emner, 5.500 brukere Pilot2 våren 2017. Ca 240 emner, 16.000 brukere Itslearning og Fronter «slukkes» juli/august 2017 Full drift fra høsten 2017. 3.000 emner, 4.500 ansatte, 40.000 studenter Trondheim – Gjøvik – Ålesund
Blackboard vs. Itslearning/Fronter Samme basisfunksjoner; emneinformasjon, kommunikasjon, publisering og innleveringer Fordeler med Blackboard: Flere tilpasningsmuligheter (visuelt og funksjonelt – åpnere og mer individorientert) Større fleksibilitet mht innleveringer Bedre gruppeadministrasjon Bedre portfolio – kan brukes offentlig Muligheter for egen- og medstudentvurderinger Online vurdering (lesing og kommentering) Mobilløsning Samarbeidsverktøy ala Skype/Lync Fra kommunikasjonsplattform (LMS) til læringsstøtte (eLS)
Overordnet organisering: Læringsstøtte ved NTNU Prinsippbeslutning gjort i dekanmøtet 20. oktober 2015 Én fulltids endringsleder eller tilsvarende (prosjektgruppe) per fakultet før jul 2015 Gjelder hele NTNU 2016 NTNUs 13 enheter
Premisser for full utrulling Opplæring: e-læring og arbeidsstuer, fokuserte kurs etc. samt fakultetenes egne tiltak Fakultetene har ansvaret for egne emner og ansatte i samarbeide med sentral prosjektorganisasjon og gjennom læringsstøttenettverket Ingen flytting av data fra ITSL og FR fra prosjektets side Flytting av emneinnhold – faglærers oppgave basert på hjelpemidler og støtte/råd fra prosjektet ved bygging av emnene i Blackboard Sentral prosjektorganisasjon: ledelse og koordinering, felles kommunikasjon, alle felles løsninger, forslag til emnedesign og bruk, støtte og opplæring til fakultetenes støttepersonell
Tidsplan Læringsstøttesenteet Dato/periode Aktivitet/hendelse Ansvarlig November 2016 Kurs for HFs deltakere i pilotfase 2 Arr.: HF Kurs: LSS (Læringsstøttesenteret) 02.12.2016 Informasjon til alle ansatte om Blackboard Sentral prosjektgruppe, HF, instituttene 07.12.2016 ILM: Presentasjon av plan for implementering av Bb ved HF, samt plan for videre instituttinvolvering i arbeidet med lokal læringsstøtte HF 08.12.2016 Oppsamlingsskurs (fakultetsuavhengig) for deltakere i pilotfase 2 Arr. og kursing: LSS 09.01.2017 Semesterstart vår 2017. Pilotfase 2 starter. HF deltar med ett emne per institutt. Emneansvarlige
Januar 2017 Planlegging av informasjonsarbeid og kurs HF Februar 2017 Informasjon til ansatte om plan for innføring av Blackboard på HF Sentral prosjektgruppe/ HF/Instituttledere Mars 2017 Erfaringsdelingsseminar på instituttene. Faglærere (og eventuelt også administrativt ansatte) fra pilotfase 2 deler sine erfaringer. HF (koordinering, praktisk tilrettelegging) Emneansvarlige i pilot 01.04.2017 Alle emner må være opprettet i Bb, og alle tilknyttede faglærere må ha tilgang til emnene. Sysadm (Instituttene) April 2017 Opplæring av alle ansatte. Settes opp flere kurs (alle ukedager). For ansatte som ikke kan gjennomføre kurs; nettbasert opplæring. Sentral opplæringsgruppe
05.05.2017 Siste undervisningsdag 15.05 – 10.06 Eksamensperiode 01.08.2017 It’s learning slås av (frakoblet produksjon fra 01.07.) 15.08.2017 Semesterstart høsten 2017 – alle emner klar for undervisning i Bb Instituttledere Emneansvarlige
Roller i HFs læringsstøtteapparat Fakultetskoordinator bindeledd mellom sentralnivå og instituttnivå sørger for planlegging av og framdrift i Bbs innføringsprosess Skaper møteplasser og legger til rette for erfaringsdeling med pedagogisk utvikling som mål Pedagogiske ressurspersoner på hvert institutt eller et fakultetsteam som server alle institutter. Arbeidet dreier seg ikke kun om Bb, men også øvrig pedagogisk læringsstøtte
Administrativ kontaktperson, én per institutt har ansvaret for å gjøre nødvendige FS-registreringer som gir faglærere tilgang Lokal brukerstøtte: 2 personer fra HF-IT driver lokal brukerstøtte, samt øvrig fagnært IT-arbeid. HF vurderer ansettelse av studentassistenter som kan bidra med støtte i overgangen fra It’s learning til Bb dersom presset blir stort Ressursgruppa for innovative studieformer vil være en viktig arena for erfaringsdeling
Ressurser i sentraladministrasjonen Teknisk brukerstøtte ivaretas av sentralnivået – Orakeltjenesten (for eksempel manglende tilganger, sviktende funksjonalitet, innmelding av feil) Opplæring i form av kurs og elektroniske opplæringsressurser (blant annet nanokurs) ivaretas av sentral opplæringsgruppe Læringsstøttesenteret tilbyr kurs som skal styrke undervisninga, slik som bruk av video, mm.