Implementering av Blackboard på HF

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innføring av vurderingsmodulen ved Høgskulen i Volda (HVO)
Advertisements

Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Hva er Fretex ?.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Universell utforming av IKT- løsninger ved NTNU Fra teori til praksis Carl-Fredrik Sørensen Seniorrådgiver NTNU IT.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
1 INNSIDA 2.0 Arbeidsgruppemøte Bakgrunn Bakgrunn: Dagens Innsida er 11 år gammel og teknisk utdatert – støtter ikke opp under dagens målsetting.
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
Debattmøte ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
Erfaring med bruk av åpen kildekode til støtte for læringsprosessene
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
NTNU Noen administrative utfordringer.
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
Studieportalen Mine Studier – overgang til UiOs fellesløsninger.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Elektronisk saksbehandling og arkiv
Elektronisk saksbehandling og arkiv
Ny Fronterinnstallasjon
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Kommunikasjon i fjernundervisningssystem Oppdragsgiver: Geografisk institutt, NTNU Kontaktpersoner: Geir Vatne og Ragnvald Larsen SVT-fakultetet 7491 Dragvoll.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO FS: en bærebjelke i UiOs læringstjeneste HowTo: FS-> UREG -> ClassFronter (LMS) v/Bård Henry Moum.
Instituttledermøtet Ragnhild Kobro Runde (med gode innspill fra studieplan/studieweb og ifi-studadm) UTKAST Tidsplan InterAct.
E-læringssystem Anskaffelse og implementering Kunnskap for en bedre verden — IT for et bedre universitet.
Fremtidig eLæringssystem for NTNU Anskaffelsesprosess.
3 Ressursgruppe for etablering av felles kvalitetssystem Oppdraget fra Sikker drift: «Etablere felles Kvalitetssystem, herunder avvikssystem»
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Universellforum 2016.
Fusjonen NTNU og status fakultetet
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
7 erfaringer Hvordan går vi videre i forsøket med Coursekeeper med utgangspunkt i erfaringene?
En smak av Digital vurdering på 15 minutter
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Feide med venner til GVS Aktivitet 4: Eksport av data til LMS
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Velkommen til Apalløkka
Overgang for elever med spesielle behov
Vi vil – og vi får det faktisk til!
Plan for bruk av skoleplattformen
Aktiviteter i campusutvikling høst 2017
Det juridiske fakultet
Universellforum 2016.
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
IT-ledernettverket 18. april 2018
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Digitalt læringsmiljø
SLU blir LINK Læring, Innovasjon, Nettverk og Kompetanse - Læring og innovasjon (konsultasjon i forhold til fakultetene) - Nettverk (møteplass for hele.
27. mai 2016 Studielederne.
EpN – pilot på MN Marte Øvstetun Seksjon for digitale tjenester
Time- og eksamensplanlegging
Studieledernettverket 15. februar 2019
Utskrift av presentasjonen:

Implementering av Blackboard på HF Trondheim – Gjøvik – Ålesund

Kort historikk Anskaffelsesprosess siden august 2014: Piloter Prekvalifisering, kravspec :Blackboard vant i konkurranse med Excelsoft (India), Fronter (Norge), Instructure (USA) og Itslearning (USA), Kontrakt februar 2016 Piloter Pilot1 høsten 2016. 72 emner, 5.500 brukere Pilot2 våren 2017. Ca 240 emner, 16.000 brukere Itslearning og Fronter «slukkes» juli/august 2017 Full drift fra høsten 2017. 3.000 emner, 4.500 ansatte, 40.000 studenter Trondheim – Gjøvik – Ålesund

Blackboard vs. Itslearning/Fronter Samme basisfunksjoner; emneinformasjon, kommunikasjon, publisering og innleveringer Fordeler med Blackboard: Flere tilpasningsmuligheter (visuelt og funksjonelt – åpnere og mer individorientert) Større fleksibilitet mht innleveringer Bedre gruppeadministrasjon Bedre portfolio – kan brukes offentlig Muligheter for egen- og medstudentvurderinger Online vurdering (lesing og kommentering) Mobilløsning Samarbeidsverktøy ala Skype/Lync Fra kommunikasjonsplattform (LMS) til læringsstøtte (eLS)

Overordnet organisering: Læringsstøtte ved NTNU Prinsippbeslutning gjort i dekanmøtet 20. oktober 2015 Én fulltids endringsleder eller tilsvarende (prosjektgruppe) per fakultet før jul 2015 Gjelder hele NTNU 2016 NTNUs 13 enheter

Premisser for full utrulling Opplæring: e-læring og arbeidsstuer, fokuserte kurs etc. samt fakultetenes egne tiltak Fakultetene har ansvaret for egne emner og ansatte i samarbeide med sentral prosjektorganisasjon og gjennom læringsstøttenettverket Ingen flytting av data fra ITSL og FR fra prosjektets side Flytting av emneinnhold – faglærers oppgave basert på hjelpemidler og støtte/råd fra prosjektet ved bygging av emnene i Blackboard Sentral prosjektorganisasjon: ledelse og koordinering, felles kommunikasjon, alle felles løsninger, forslag til emnedesign og bruk, støtte og opplæring til fakultetenes støttepersonell

Tidsplan Læringsstøttesenteet Dato/periode Aktivitet/hendelse Ansvarlig November 2016 Kurs for HFs deltakere i pilotfase 2 Arr.: HF Kurs: LSS (Læringsstøttesenteret) 02.12.2016 Informasjon til alle ansatte om Blackboard Sentral prosjektgruppe, HF, instituttene 07.12.2016 ILM: Presentasjon av plan for implementering av Bb ved HF, samt plan for videre instituttinvolvering i arbeidet med lokal læringsstøtte HF 08.12.2016 Oppsamlingsskurs (fakultetsuavhengig) for deltakere i pilotfase 2 Arr. og kursing: LSS 09.01.2017 Semesterstart vår 2017. Pilotfase 2 starter. HF deltar med ett emne per institutt. Emneansvarlige

Januar 2017 Planlegging av informasjonsarbeid og kurs HF Februar 2017 Informasjon til ansatte om plan for innføring av Blackboard på HF Sentral prosjektgruppe/ HF/Instituttledere Mars 2017 Erfaringsdelingsseminar på instituttene. Faglærere (og eventuelt også administrativt ansatte) fra pilotfase 2 deler sine erfaringer.   HF (koordinering, praktisk tilrettelegging) Emneansvarlige i pilot 01.04.2017 Alle emner må være opprettet i Bb, og alle tilknyttede faglærere må ha tilgang til emnene. Sysadm (Instituttene) April 2017 Opplæring av alle ansatte. Settes opp flere kurs (alle ukedager). For ansatte som ikke kan gjennomføre kurs; nettbasert opplæring. Sentral opplæringsgruppe

05.05.2017 Siste undervisningsdag   15.05 – 10.06 Eksamensperiode 01.08.2017 It’s learning slås av (frakoblet produksjon fra 01.07.) 15.08.2017 Semesterstart høsten 2017 – alle emner klar for undervisning i Bb Instituttledere Emneansvarlige

Roller i HFs læringsstøtteapparat Fakultetskoordinator bindeledd mellom sentralnivå og instituttnivå sørger for planlegging av og framdrift i Bbs innføringsprosess Skaper møteplasser og legger til rette for erfaringsdeling med pedagogisk utvikling som mål Pedagogiske ressurspersoner på hvert institutt eller et fakultetsteam som server alle institutter. Arbeidet dreier seg ikke kun om Bb, men også øvrig pedagogisk læringsstøtte

Administrativ kontaktperson, én per institutt har ansvaret for å gjøre nødvendige FS-registreringer som gir faglærere tilgang Lokal brukerstøtte: 2 personer fra HF-IT driver lokal brukerstøtte, samt øvrig fagnært IT-arbeid. HF vurderer ansettelse av studentassistenter som kan bidra med støtte i overgangen fra It’s learning til Bb dersom presset blir stort Ressursgruppa for innovative studieformer vil være en viktig arena for erfaringsdeling

Ressurser i sentraladministrasjonen Teknisk brukerstøtte ivaretas av sentralnivået – Orakeltjenesten (for eksempel manglende tilganger, sviktende funksjonalitet, innmelding av feil) Opplæring i form av kurs og elektroniske opplæringsressurser (blant annet nanokurs) ivaretas av sentral opplæringsgruppe Læringsstøttesenteret tilbyr kurs som skal styrke undervisninga, slik som bruk av video, mm.