Bevaring og kassasjon Statusrapport Norge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seksjon for bevaring og kassasjon
Advertisements

Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Politiattester Kirsti O. Sletten.
Bevaringsvurderinger
Riksarkivets oppfølging av Riksrevisjonens rapport
Samdok og Arkiv i e-forvaltning KDRS-samling 14
Fagsystemer – oppgradering og nyanskaffelser
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
PERIODISERING Bergen Byarkiv2 Periodisering av arkiv Periodisering: alle saker som er avsluttet ved overgangen til ny arkivperiode skilles.
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
ARKIVLEDERFORUM.
Arkivering av nettsider
Arkivtjenesten i Oppland fylkeskommune Presentasjon for nye ledere
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
1 XX. Nordiska arkivdagar 6 – 10 augusti 2003 Reykjavík, Island Seminariet Praktisk samarbeide innenfor arkivområdet Terje Pettersen-Dahl 7 augusti 2003.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om offentlighet og åpenhet
Offentlighetsloven - ansvar og konsekvenser fra et arkivsynspunkt
Arkivlederseminar, IKA Kongsberg
Spørsmål om journalføring med mer 25. november 2014
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Synkron overføring - Digitalt skapt materiale fra kommunene
Arkivering Brukerseminar Oppad 24.September 2013 Harald Torbjørnsen Harald Torbjørnsen, IKT-koordinator skole, Elverum kommune.
3 Marius Stub.
Kommunesammenslåing og arkivspørsmål
Retting og sletting mv av personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 Nasjonalt introduksjonsregister NIR. Kommunal- og regionaldepartementet 2 NIR-forskriften Kapittel 1: Generelt om formål, virkeområde og definisjoner.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Høring - nye felles bevarings- og kassasjonsbestemmelser for statsforvaltningen SUHS-konferansen 2012 Trondheim Ilmars Gutans Seksjon for bevaring.
Avlevering til eDepot Fagdag: elektronisk arkiv Mo i Rana
Foto: Geir Hageskal Bevare eller kaste? – Dokumenthåndtering i Trondheim kommune Bevaring- og kassasjonskartlegging IKA Finnmark, , Eirik Andersen.
Samarbeid om sikring av samfunnsminnet - felles krafttak i privatarkivarbeidet Riksarkivar Inga Bolstad, Arkivverket 16. september 2016 Det Nasjonale museumsmøtet.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Innsyn og adgangsbegresning
bevaring og kassasjon i kommunal sektor
Bevaring og kassasjon i digitalt skapt arkiv
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
OT-MAPPE Hvordan skal den behandles?
Dokumenthåndtering i fylkeskommunen Oppstartsmøte
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Økt digitalisering og krav til regelverksarbeid
Bevare eller kaste? Dokumenthåndtering i Trøndelag fylkeskommune
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Dag Wiese Schartum, AFIN
ELEVMAPPE Hvordan skal den behandles?
-som verktøy i BK-arbeid
Anne Mette Dørum Spesialrådgiver KS
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
ELEVMAPPE Hvordan skal den behandles?
Erfaringer med biobankloven. Seniorrådgiver Vibeke Dalen
Den digitale fremtiden
Anne Mette Dørum Spesialrådgiver KS
Fylkesmannen i Buskerud
Arkivering i friskoler
Hva skal vi med NOARK? Katarina de Brisis 19.November 2018.
EVALUERING AV Norsk arkivstandard
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
3 Marius Stub.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Utskrift av presentasjonen:

Bevaring og kassasjon Statusrapport Norge Anna Malmø-Lund og Marius Bjørnson Hofstad

Riksarkivarens myndighet og rolle Inga Bolstad 17de mai.mp4 BK-vedtak statlig sektor Felles BK-bestemmelser kommunal sektor Koordinering av bevaring av privatarkiv og bevaring av privatarkiv i AV

BK-seksjonen i Riksarkivet Bevaring og kassasjon offentlig sektor SAMDOK- kommunale arkiv Arkivstatistikk Regelverk og arkivansvar Kommunereform Klassifikasjon og mye mer… Hvem er vi?

Regelverket - Arkivloven § 1.Formålsparagrafen Formålet med denne loven er å sikre arkiv som har betydelig kulturell eller forskningsmessig verdi eller som inneholder rettslig eller viktig forvaltningsmessig dokumentasjon, slik at disse kan bli tatt vare på og gjort tilgjengelige for ettertiden.

Regelverket - Arkivloven § 9. Kassasjon m.m. Uten i samsvar med forskrifter gitt i medhald av § 12 i denne loven eller etter særskilt samtykke fra Riksarkivaren, kan ikke arkivmateriale: c. kasseres. Forbudet går foran bestemmelser om kassasjon i eller i medhold av andre lover. Personregister eller delar av personregister kan likevel slettes etter bestemmelsene i personopplysningsloven og etter/i medhold av helseregisterloven. Sletting først etter at det er innhentet uttalelser fra Riksarkivaren d. rettes på en slik måte at tidlegere uriktige eller ufullstendige opplysninger blir slettet, dersom disse har hatt noe å si for saksforbredelsene, vedtak eller annet som etter foremålet med denne loven bør kunne dokumenteres. (Unntak § 27 og § 28 i personopplysningsloven og §§ 8 til 11 og § 25 i helseregisterloven)

Regelverket - Arkivforskriften Del C har regler om arkivbegrensing, kassasjon, bevaring. § 3-18 definisjoner på arkivbegrensing, kassasjon og bevaring. § 3-19: bestemmelser om hva slags materiale som ikke skal i arkivet og om hvordan og når arkivbegrensningen skal skje. § 3-20: listet opp typer arkivmateriale som alltid skal bevares, med mindre Riksarkivaren fastsetter noe annet.

Regelverket - Arkivforskriften § 3-21 gir Riksarkivaren hjemmel for å fastsette kassasjonsregler for egenforvaltningssaker i staten. For fagsakene skal statlige organer selv utarbeide spesifiserte kassasjonsregler, som skal godkjennes av Riksarkivaren før de tas i bruk. § 3-21: Riksarkivaren fastsetter generelle kassasjonsregler for alle sakstyper, både egenforvaltning og fagsaker for kommuner og fylkeskommuner. §3-21 presiserer at det er forbudt for offentlige tjenestemenn å medvirke til at arkivmateriale blir kassert i strid med bestemmelsene i §§ 3-20 og 3- 21, med mindre Riksarkivaren har gitt særskilt samtykke til kassasjonen. Brudd på bestemmelsen kan straffes etter arkivloven § 22.

Regelverket – Riksarkivarens forskrift Kapittel III: Generelle bevarings- og kassasjonsbestemmelser for egenforvaltningsaker i statlige organer (mai 2015) Gjelder statlige organer og andre virksomheter som skaper statlige arkiv Gjelder for alt arkivmateriale som skapes som ledd i statlige organers egenforvaltning gjelder ikke for andre enn de sakstypene som er omtalt i denne forskriften Kapittel IV: Bevarings- og kassasjonsbestemmelser for fylkeskommunale og kommunale arkiv skapt etter 1950 (feb. 2014)

Revisjonsbehov Regelverket generelt: Bestemmelsene om arkivbegrensning, bevaring og kassasjon utarbeidet med tanke på papirarkiv Behov for regler tilpasset digital saksbehandling og arkivering Behov for modernisering av språk og begreper Behov for forenkling? BK- konkret: Ikke tilstrekkelig med kassasjonsforbud for å bevare digitalt skapte arkiv Påbud om bevarings- og kassasjonsvurdering ref. kommunale og statlige bestemmelser i RA forskrift?

Revisjonsbehov Sikrer forbudet mot uhjemlet kassasjon oss mot dokumentasjonstap i digitale arkiver? Kan uhjemlet kassasjon også manglende vedlikehold av arkiver? Fra arkivbegrensning til dokumentfangst?

Revisjonsbehov Arbeidsdelingen mellom Arkivverket og forvaltningen Skal vi ha rettighetsdokumentasjon? Lange kassasjonsfrister eller bare B eller K? Periodisering og uttrekk. Når skal kassasjon gjennomføres og av hvem? Multiproveniente systemer og arkivansvar. Hvem skal vurdere og gjennomføre bevring og kassasjon Arkivlovens virkeområde Organisering og privatisering av offentlige tjenester mer avgjørende for hvilke arkiver som bevares enn våre vedtak? Eks. havnevesen og barnevern Arbeidsdelingen mellom Arkivverket og andre bevaringsinstitusjoner Eks bevaring av nettsider (Nasjonalbiblioteket og Arkivverket)