Eiendomsdrift og forvaltning Asker kommune Roar Nygaard Virksomhetsleder EDF Eldrerådet, 26.april 2017.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SERVICE PÅ NØDLYS OG LEDESYSTEMER
Advertisements

Krav til dokumentasjon i kap
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Samkommunestyret – Organisasjonsenheten v/Inger Johanne Uthus Presentasjon av organisasjonsenheten i Samkommunestyret 26 juni 2008 LØNNPersonalHMSAdvokattjenester.
KOSTRA – Veileder for rapportering for regnskapsåret 2010 fra KRD
Kommunal eiendomsvirksomhet
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Prosjekt KomUt Kommunal utbredelse av meldinger
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Medisinsk Teknisk Forenings landsmøte 2008
Teknisk forskrift (TEK 10) og universell utforming
Livssykluskostnader og virksomhetskostnader
Team Referanser Prosess Metoder Funn Asplan Analyse Team Referanser Prosess Metoder Funn Konkurranseutsetting i offentlig sektor Asgeir Fløtre Asplan Analyse.
”Når vi bestemmer selv”
Jakten på kvaliteten.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
1 Forholdet mellom Operativ Leder og Teknisk Leder S/NLF/NAK seminar for Operative Ledere Geir Raudsandmoen.
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Outsource eller drifte selv ?
Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene.
Skolen – en kommunal virksomhet
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Tiltakspakke 2009 Øvre Eiker kommune Drammen Næringslivsforening
Internkontroll i norske kommuner
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
HP INTERNFINANSIERTE TJENESTER 1 Rådmannens mål 2008 Miljø lHa gjennomført følgende miljøtiltak i kommunens egen virksomhet:  Nye.
TILSYN.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Håndtering av avviksmeldinger
Levanger kommune enhet Bygg og eiendom Driftskomiteen 1 Presentasjon av Bygg og eiendom.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Skjema 13 Kommunalt disponerte boenheter og boligvirkemidler.
Generell brannforebygging Erik Markhus og Ragnhild Ø. Mortensen
Planlegge og prioritere tiltak
Samling i Trondheim april 2010
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
IK Bygg, et verktøy for kommunene
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Planstrategi og planhierarki
Byggesaksforskriften (SAK 10)
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Tilbudskonferanse 29 mai 2013 Rehabilitering av tunneler i Akershus (Follo)
Litt om Stavanger eiendom. Oktober -15. STAVANGER KOMMUNE Bestiller – utfører – kunder. STAVANGER EIENDOM BYGGDRIFT / NATUR OG IDRETT VIRKSOMHET Driftsavtale.
Presentasjon. Har din kommune fått midler fra:  Penger fra Norges 50 største stiftelser?  Deles ut 13 milliarder årlig  Har din kommune fått statlige.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Behovet, om foretakets heiser, hva skal anskaffes, hva er viktig for oss og hva er utfordrende dialogkonferanse - rammeavtale for service og.
Velkommen til dialogkonferanse! dialogkonferanse - rammeavtale for service og vedlikehold på heiser – Bror Andresen og Øistein Solberg.
Rammestyrt forretningsdrift til selvkost St Olavs Hospital, Allmenn Teknikk Avdelingssjef Mats Hobber.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Moss kommune Hva betyr forslaget for kommunenes ledelse og forvaltning? Ann-Janette Hansen Rådgiver - Moss kommune Tlf nr
Erfaringer med bruk av BedreVANN i kommunen Vi ønsker å få inn eksempler på bruk fra deltakerkommunene - Frist: Vi vil formidle tips og erfaringer.
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
TEKNISK ENHET Andøy kommune ANTALL BRUKERE/KUNDER: > 5000
Hadsel Eiendom KF Leie-til-eie.
Plan for universell utforming i Asker kommune
Asker Kommune Helse og omsorg
Ordinært sameiermøte 2017 Åstadtunet Boligsameie.
Internkontroll Pilotnettverk
Hovedrapport – erfaringer fra fjorårets rapportering og hvordan ser årets ut? Plenumsdiskusjon: Hva må til for å komme i mål til våren.
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Gjennomgang Eiendoms-forvaltningen
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
REHAB-krav: Når, hva, hvordan?
Utskrift av presentasjonen:

Eiendomsdrift og forvaltning Asker kommune Roar Nygaard Virksomhetsleder EDF Eldrerådet, 26.april 2017

Etterslep på 37 milliarder på landsbasis – Rambøll 2017

Asker kommunes prioriteringer Tilsvarer 149 kr/kvm

Sykehjem i Asker Gjennomgående god standard på kommunens eiendomsmasse Investert i nye bygg (Gullhella, Nesbru Sykehjem). Asker kommune har evne og vilje til å prioritere vedlikehold God og stabil driftsorganisasjon Generelt ønske om oppussing og utvikling av eiendommene for å møte nye behov og ønsker fra brukere. HP 2017-2021: Solgården BRS, Nytt sykehjem, Søndre Borgen Helsehus Temaplan universell utforming – KRFF, Egen sak 2017 Teknologi i boliger og helsebygg – Tryggere hverdag og tilrettelegging i boenheter

Eiendomsdrift og forvaltning Roar N Formålsbygg Christian G Bolig og Kulturhistoriske bygg Martin LD Spesialister Alf Henning F Fellesfunksjoner Brita A Team Sør (Heidi G) Team Nord (Kirsti TN) Kontrakts-forvaltere Vedlikeholdsgruppe (Kristian B) Spesialistgruppe(Bruce) Tilsynsvakter. (Tom R) Økonomi/regn-skap/lønn

Eiendomsdrift og forvaltning Visjon

Hva er eiendomsforvaltning? Forvaltningskostnader Kostnader til eiendomsledelse, økonomisk styring, og administrasjon. Herunder forsikringer, brannvernledelse, energiledelse og controllerfunksjoner. Drifts – og vedlikeholdskostnader Kostnader til aktiviteter som er nødvendig for å opprettholde bygningsdelenes funksjonsdyktighet over en forventet levetid. Utskifting – og utviklingskostnader (Investeringer) Utskifting av bygningsdeler for å opprettholde byggverkets verdi, samt utviklingstiltak for å imøtekomme nye krav Forsyningskostnader Energi, vann, avløp og renovasjon Forvaltning (F) omfatter kostnader til eiendomsledelse, økonomisk styring og administrasjon. Dette er utgifter som påløper en bygning uansett om den er i drift eller ikke. I disse kostnadene inngår blant annet utgifter til forsikring, lønn til eget administrativt og økonomisk personale, overordnet drifts- og vedlikeholdsplanlegging, analyser og utredninger, tilstandsanalyser, brannvernledelse, juridisk bistand, forvaltning av FDVU-system og oppdatering av FDVU-dokumentasjon. Drift (D) og vedlikehold (V) er aktiviteter som er nødvendige for å opprettholde bygningsdelenes funksjon på et fastsatt nivå over en forventet levetid. Drift er ettersyn og kontroller som er nødvendige for at bygningsdeler og byggverk skal fungere som planlagt og oppfylle lov og forskriftskrav. Det omfatter blant annet lovpålagte tilsyn som brannvern/brannsikring, heiskontroll, osv. samt ettersyn, kontroll, oppfølging og justering/regulering av tekniske anlegg og systemer normalt innenfor et år. Service og serviceavtaler på tekniske anlegg inklusive utskiftinger av mindre komponenter og forbruksmateriell samt snøbrøyting, grøntskøtsel osv., er også en del av driften. I kommunal regnskapsførsel (KOSTRA) inngår også lønn til driftspersonell og forsyningskostnader som energi og utgifter til vakt og sikring Vedlikehold kan deles inn i to hovedkategorier.   Løpende vedlikehold er i hovedsak arbeider som må utføres for å rette opp uforutsette skader eller mangler. Planlagt vedlikehold er forebyggende og planlagte tiltak som må forventes å være nødvendige for å hindre forfall på grunn av jevn, normal slitasje. Tiltakene er normalt basert på en tilstandsvurdering av bygg og bygningsdel. Glidende overgang mellom Vedlikehold og Utskifting. Utskifting av bygningsdeler for å opprettholde byggverkets verdi. Eksempler på dette er utskifting av fasadekledning, vinduer, gulvbelegg, ventilasjonsanlegg etc. Tiltakene kan normalt gjennomføres mens lokalene er helt eller delvis i bruk.

Hvordan tiltak identifiseres, prioriteres, planlegges og gjennomføres Fortløpende og årlig generelle tilstandskartlegginger Meldinger fra innbyggere og virksomheter Egne observasjoner Spesifikke prosjekter som Akustikk 2015/2016, kulturarenaer, Barnehager 2016, Universell utforming, Utearealer Registrering av tiltak i forvaltningsystem og prioriteres på forvaltermøter og koordineringsmøter med tjenestene. Utføres av rammekontraktleverandører