Det strukturelle perspektivet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Teknologi i klasserommet
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
PLANLEGGING SOM STYRINGSVERKTØY
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
Internkontroll i kommuner
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
8 Mål og strategier Påstandene:
1. Innledende påstander om organisasjoner
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Goffman, Garfinkel og Giddens
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Faglige team ved Avdeling for IT: Hvorfor og hvordan? Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Konsernstrategi: Sammensetting, styring og organisering
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Om organisasjoner.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Definere og velge hovedmål og delmål
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
God kommunikasjon – vær trygg
Kvalitative og kvantitative metoder
Lederstil og Motivasjon.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.
Lokal arbeidstidsavtale
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Kvalitative forskningsmetoder
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
MAKT OG ORGANISASJONER
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
16. Mars 2007 Mobilisering, involvering og eierskap til resultater.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Utredningens tittel: Utfordringsrett etter samme lest som i Danmark -
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
I den prosessorienterte organisasjon spør man
RIS-metoden for prosessforbedring
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Årets norske Leanvirksomhet
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
utfordringer i en ny region
Organisasjonsteorier i et historisk perspektiv
1. Innledende påstander om organisasjoner
3. Organisasjonsstruktur
Personalarbeidet historiske utvikling Diskusjon om status
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
7. Motivasjon i organisasjoner
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Camilla Hall-Henriksen
Årets norske Leanvirksomhet
Nå er de revidert!.
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Det strukturelle perspektivet Hovedpunkter fra Bolman & Deal

Utgangspunkt Handler om å: Definere roller: ”Arbeidsdeling” Lage rutiner for interaksjon: ”Samhandling” ”..et grunnriss for mønsteret av forventninger og samhandling mellom interne deltagere (ledere, administratorer, underordnede) og eksterne interessenter (kunder, klienter, etc). Assosiasjon: skjelett eller reisverk i en bygning. Ergo begrenser eller understøtter hva en organisasjon er i stand til, legger føringer på repertoaret. Typisk visuelt uttrykk – et kart, et skjema for arbeidsflyt, en rutinebeskrivelse, etc Premiss: ”klare, godt forståtte roller og relasjoner er nøkkelen til hvor prestasjonssterk en organisasjon blir.”

Struktur versus human-resource Det strukturelle perspektivet: tro på rasjonalitet, på at riktige systemer vil minimalisere problemer og gi økt kvalitet og yteevne – teknisk tilnærming ”Vi kan organisere oss til suksess gjennom å lage et godt mønster av roller og relasjoner som tar høyde for både felles mål og individuelle forskjeller” Human-resource perspektivet: betydningen av å forandre mennesker (opplæring, jobbrotasjon, forfremmelser, avskjed).

Det strukturelle perspektivet - grunnantagelser Organisasjoner eksisterer for å nå fastsatte mål Organisasjoner blir mer effektive ved klar arbeidsdeling og spesialisering Hensiktsmessig former for samordning og kontroll sikrer at enkeltpersoner og ulike enheter fungerer godt sammen Organisasjoner fungerer best når personlige preferanser og press utenfra holdes under kontroll ved rasjonell styring Strukturer må utformes slik at de passer til forhold organisasjonen fungerer under (blant annet målene, teknologien, og miljøet) Problemer og forskjeller i yteevne skyldes strukturelle mangler og svakheter, og kan rettes opp gjennom analyse og omstrukturering

Endring av organisasjoner Organisasjoner vil som regel ikke endres. Benytter kjente strategier til det blir åpenbart at de ikke virker mer. Vanskelig å innhente og prosessere all relevant informasjon Forenkler – lager standardprosedyrer/ programmer ”Når et program er på plass, vil en være motivert for å bruke det så lenge resultatene er i hvert fall marginalt tilfredsstillende.” Press på org når omgivelsene endrer seg: Globalisering, konkurranse, teknologi, forventninger fra kunder/brukere Endring vil ofte skape fase av usikkerhet – ”Krise”

Usikkerhet Vi er ikke sikre på hva problemet består i Problemet er vagt, flere forståelser som er motstridende, vi forstår ikke hvordan problemene henger sammen. Vi er ikke sikker på hva som egentlig foregår Informasjonen er ufullstendig, uklar, upålitelig etc. Vi er ikke sikre på hva vi vil Vi har for mange mål, for uklare mål, motstridende mål, folk er uenige om mål. Vi har ikke de ressursene vi trenger For lite tid, for mye å tenke på, for lite penger gjør situasjonen kaotisk. Vi er ikke sikre på hvem som skal gjøre hva Uklare roller, vi vet ikke hvem som har ansvar for hva, vi er usikre eller uenige om hvordan vi skal løse oppgavene. Vi er ikke sikre på hvordan vi kan avgjøre om vi har lyktes Hvordan kan vi måle resultatene våre, hvilke kriterier skal vi bruke for å bestemme om vi lykkes, eller hvordan skal vi konkretisere de generelle målene? Enige om mål: analytisk tilnærming Uenige om mål: politisk spill og forhandling

Spesialisering og integrasjon Hvordan skal arbeidet fordeles spesialisering eller differensiering Hvordan skal vi samhandle koordinering eller integrering

Prinsipper for arbeidsdeling Vi kan spesialisere arbeidet etter: Kunnskaper/ferdigheter Arbeidstid Produkt Kunder/ klienter Sted/ Geografi Prosess Gevinst: effektivisering Problem: suboptimalisering > hvordan koordinere?

Prinsipper for samordning Vertikal: sjef kontrollerer underordnet Bruk av planleggings og kontrollsystemer Kan kontrollere både resultat og ”hvordan ting blir gjort” Horisontal: Samordning på tvers av organisasjonen Hensikt: raskere informasjonsflyt, mer fleksibilitet Møter, prosjekt, koordineringsstillinger/-avdelinger Matriseorganisasjoner og nettverksorganisasjoner Sentraliserte organisasjoner kan ha problemer med å bearbeide informasjonen dersom omgivelsene er flytende og endrer seg raskt. Flate organisasjoner kan ha problem med å effektuere koordinerte svar på endrede omgivelser på grunn av utydelige beslutningsveier.

Omstrukturering Begrunnelser for omstrukturering Omgivelsene endrer seg Teknologien endrer seg Organisasjonen vokser Ledelsen endrer seg Hvilke virksomheter endrer seg? Impulsive virksomheter gjerne hurtigvoksende én eller få ledere på toppen Stagnerende byråkratier primitive informasjonssystemer gjør at man ikke oppdager behov for endring Hodeløse kjemper svak ledelse skaper egenrådige underavdelinger – ingen overordnet styring

Prinsipper for vellykket omstrukturering Utvikle nye begrep for å beskrive organisasjonens mål og strategier Studere nøye den eksisterende organisasjonen Nye strukturer ble utformet i lys av de nye målene Det ble eksperimentert og det som fungerte ble beholdt