Margrethe Helgebostad Reiselivsåret 2016 Margrethe Helgebostad
Det norske reiselivsåret 2016 Sammenhengende vekst fra utlandet siden mai 2014. I motsetning til 2015 hvor ferietrafikken var eneste driver, tok yrkestrafikken seg noe opp i 2016. Likevel er det ferie- og fritidstrafikken som vokser mest i 2016. Majoriteten av alle kommersielle gjestedøgn er i forbindelse med en ferie. Det var en økning fra alle markedene Innovasjon Norge har en reiselivssatsing, bortsett fra Russland. Norges andel av internasjonal turisme øker. Foto: Alex Conu/Visitnorway.com
Endring i kommersielle gjestedøgn 2013- 2016 Andel utenlandske 26 % Andel utenlandske 28 % Andel utenlandske 29 % Andel utenlandske 29 % Kilde: SSB
Endring i kommersielle gjestedøgn 2015- 2016 Kilde: SSB
Kommersielle gjestedøgn per landsdel 2016, og endring fra 2015 Kilde: SSB
Internasjonale turistankomster Internasjonale ankomster ved norske hotell vokser mer enn gjennomsnittlig vekst i verden for andre år på rad Kilde: Word Tourism Organization (UNWTO) og SSB
Endringer i antall turistankomster i Europa og Norge
Interessen for å reise til Norge har økt betraktelig siden 2012 Bare fra 2015-2016 har interessen fra utlandet økt med ni prosent Interessen for å reise til Norge har økt betraktelig siden 2012 SPørsmål: How likely is it that you will go on holiday to Norway in the next 12 months? De som har svart 8, 9 eller 10 PÅ EN TIPUNKTSKALA 16 % Med den økte interessen for å besøke Norge, gir jeg ordet over til Bente 44 % I «utland» ligger personer i målgruppen fra Danmark, Sverige, Nederland, Tyskland, Storbritannia, Frankrike og Russland Kilde: Trackerdata, Innovasjon Norge
Innovasjon Norge sitter på mye informasjon, så det er bare å kontakte: mahel@innovasjonnorge.no