Margrethe Helgebostad

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Advertisements

Sommersesongen 2011 Norges Turistbarometer Prognose for utenlands ferie- og fritidstrafikk til Norge.
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Tekster til kapittel 2.
MENON Business Economics Et kunnskapsbasert Norge: Tittel Navn Handelshøyskolen BI Møte for styringsgruppen NHD, Erik W. Jakobsen.
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
Forretningsideer & Markedsanalyser
Er evig vekst i luftfarten mulig?
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Norges Bank 1 Økonomiske perspektiver Figurer Foredrag av sentralbanksjef Svein Gjedrem på Norges Banks representantskapsmøte torsdag 15. februar 2007.
Figur 1. Langsiktige renter Prosent
Byggevarestatistikk - import / eksport Pr. 1. kvartal –2014.
OFFSHORE STRATEGIKONFERANSEN 2001 Er tiden moden for samarbeid på nettet ? Adm.dir Steinar Grønsand OilCamp.com The Collaborative Portal for the Oil and.
Kringsjå studentby – fra bomaskin til frilufts studentby
Virkningen av statlige tiltakspakker for næringslivet – kapitaltilgang og konkurranseforhold Administrerende direktør i Eksportfinans ASA, Gisèle Marchand.
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
NetCom kutter surfeprisene i Europa
KUNNE InterPrax Internationalization in Praxis Bærende ide: Kunnskpapsdeling og utvikling innen nettverket av internasjonale aktørerer er helt avgjørende.
The Lindorff European Credit Outlook 2015
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
UTVIKLING I OMF-MARKEDET OG VEIEN VIDERE Adm. dir. Idar Kreutzer, Finans Norge Medlemsmøte OMF-forum, 20. januar 2015.
Internasjonalisering: Kan vi hevde oss? NIH som case Sigmund Loland Norges idrettshøgskole.
Utviklingsprogrammet for landbruks- og reindriftsbasert vekst og verdiskaping Bjarne Øygard Innovasjon Norge, Møre og Romsdal
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2013 © TNS Radiolyttingen i Norge.
Foto: Jo Michael Todeling av norsk næringsliv Østlandssamarbeidet 18. oktober Fungerende administrerende direktør Petter Haas Brubakk.
# Mobilitet Morten Torp Avis Budget Group Norway Sales & Marketing Director Ruters strategi­dokument M2016 tar steget fra kollektiv­trafikkstrategi til.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Den nordiske modellen Penger til besvær, 28/
Turisme og næringsliv – en verdiskapende symbiose Daniel Skjeldam Kommersiell direktør.
Kompetansesenter for lokal forvaltning og kultivering, og i tillegg salg av naturbaserte reiselivsprodukter vefsna.com.
Arild Hermstad Leder for Framtiden i våre hender Utdannet cand politmed hovedfag i samfunnsgeografi Økonomifag og naturvern.
Utfordringer for Norge Høyres Produktivitetsseminar, Stortinget 12. oktober 2015 Hilde C. Bjørnland Senter for anvendt makro- og petroleumsøkonomi.
Nytt tema er……... BEFOLKNING. FOLKETALL. Forstår du disse ordene? NORSK MORSMÅL / ENGELSK SETNING PÅ NORSK MED ORDET. en befolkning et folketall å øke.
STUDIER I STORBRITANNIA Hvorfor studere i Storbritannia? Utallige studieretninger og fagkombinasjoner Storbritannia er lite i omkrets, men stort i verdenssammenheng.
Youth in a changing society AER Summer School Almere, Flevoland, Nederland 22th – 27st August 2011 Reiserapport til Internasjonalt forum
North Sea Commission Culture & Tourism Frederikke Stensrød.
Nattverd – del 1 Matt Mens de nå holdt måltid, tok Jesus et brød, ba velsignelsesbønnen* og brøt det, ga disiplene og sa: Ta, et! Dette er.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Utveksling ved HF Therese Gjessing Internasjonal koordinator.
Størst prosentvekst og gode utsikter
Holdninger til helseforsikring
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 2H 2016
Brukerutvalget i NAV Telemark
”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet”
FØRSTE VERDENSKRIG Hva er en verdenskrig? En krig hvor:
ODD GUNNAR SKAGESTAD ÅRETS HENDELSER I RUSSLANDS UTENRIKSPOLITIKK Skedsmokorset Rotaryklubb 25. januar
Tall og fakta om reiselivsnæringen
Frem.
Bedriftsundersøkelsen 2017
Travelling Tokyo the Avanti Group way
Kap. 65 Internet and Democracy
Medlemmene i Vest-Agder
ODD GUNNAR SKAGESTAD ÅRETS HENDELSER I RUSSLANDS UTENRIKSPOLITIKK Skedsmokorset Rotaryklubb 25. januar
Bedre tilgang til studielitteratur Rapport til KD og KUD fra NLB og Universell Presentasjon Inkluderende Læringsmiljø
Margrethe Helgebostad
NAV i tall og fakta 2016.
Økonomisk overblikk Pressekonferanse
Kjernekraftens rolle… …i kampen mot klimaendringene
Hardanger dei siste åra
FIBER og OTT – Et marked i endring
Samfunnsutfordringer globalt og lokalt
Arbeidsmarkedsprognosen for Østfold 2019
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Angelika Grande, Internasjonal koordinator Avdeling for utdanning
SOMMERSESONG 2018 | INNOVASJON NORGE
Gjennomføring etter 5 år
Troms-regionens potensial
Hvordan SKRIVE en god CV?
Utskrift av presentasjonen:

Margrethe Helgebostad Reiselivsåret 2016 Margrethe Helgebostad

Det norske reiselivsåret 2016 Sammenhengende vekst fra utlandet siden mai 2014. I motsetning til 2015 hvor ferietrafikken var eneste driver, tok yrkestrafikken seg noe opp i 2016. Likevel er det ferie- og fritidstrafikken som vokser mest i 2016. Majoriteten av alle kommersielle gjestedøgn er i forbindelse med en ferie. Det var en økning fra alle markedene Innovasjon Norge har en reiselivssatsing, bortsett fra Russland. Norges andel av internasjonal turisme øker. Foto: Alex Conu/Visitnorway.com

Endring i kommersielle gjestedøgn 2013- 2016 Andel utenlandske 26 % Andel utenlandske 28 % Andel utenlandske 29 % Andel utenlandske 29 % Kilde: SSB

Endring i kommersielle gjestedøgn 2015- 2016 Kilde: SSB

Kommersielle gjestedøgn per landsdel 2016, og endring fra 2015 Kilde: SSB

Internasjonale turistankomster Internasjonale ankomster ved norske hotell vokser mer enn gjennomsnittlig vekst i verden for andre år på rad Kilde: Word Tourism Organization (UNWTO) og SSB

Endringer i antall turistankomster i Europa og Norge

Interessen for å reise til Norge har økt betraktelig siden 2012 Bare fra 2015-2016 har interessen fra utlandet økt med ni prosent Interessen for å reise til Norge har økt betraktelig siden 2012 SPørsmål: How likely is it that you will go on holiday to Norway in the next 12 months? De som har svart 8, 9 eller 10 PÅ EN TIPUNKTSKALA 16 % Med den økte interessen for å besøke Norge, gir jeg ordet over til Bente 44 % I «utland» ligger personer i målgruppen fra Danmark, Sverige, Nederland, Tyskland, Storbritannia, Frankrike og Russland Kilde: Trackerdata, Innovasjon Norge

Innovasjon Norge sitter på mye informasjon, så det er bare å kontakte: mahel@innovasjonnorge.no