Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Næringsarealprosjektet
Advertisements

Areal- og transportplan for Buskerudbyen
247bygget.no. 247bygget.no Project & Design Services AS PDS Gruppen Project & Design Services AS PDS Protek AS Ingeniør-, Arkitekt- og Konsulenttjenester.
Institutt for landskapsplanlegging ILP
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Kommunereform for vekst
Arkitekter skal skape verdi Espen Berger TANDBERG.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
Ett perspektiv på regional innovasjon Av Professor Arne Isaksen, UiA og Agderforskning Minnekonferanse for Bjørg Åse Sørensen 22. oktober 2012.
Vi baner veg for deg !.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Offshore Artic Data Collaboration Project (OADC) Møte i Faglig forum for Barentshavet og områdene utenfor Lofoten, Polarmiljøsenteret, Tromsø,
Eksempel 4: Smart transport
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
OBOS sin rolle i utvikling av drabantbyene
Kommuneplanen Del av en planstrategi (fra 2012) Samfunnsdel Arealdel Handlingsdel (fra 2012)
Skogn Næringspark Olav Dehli. 2 Bakgrunn ▪ Retningslinjer fra Konsernsjef: ▪ Carry through the turnaround process and improve earnings throughout.
nye boliger innen 2015.
Aktørenes roller i planprosessene
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Fylkesdelplan Mosseregionen – Regional utvikling Regionalt samarbeid innb i tettsteder (9/10) i kommune- sentrene (4/5) i.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Samarbeid og virkemidler for markedsdrevet utbygging i knutepunkt og tettsteder AV/EP
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Building the One to One Enterprise - Personalizing products for developing customer communities’ Relationships between customer loyalty and interactive.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
1 ”Kreative Trøndelag – her alt e mulig uansett” Recently awakened to the knowledge economy… Trøndelagsrådet 28 mars 2007.
”Framtidig barnehagesituasjon i storbyene” Presentasjon av et utviklingsprosjekt for storbynettverk barnehager Henning Sunde, seniorrådgiver Asplan Viak.
PKI – Norge Gruppe 3  Thorstein  Rune  Kjersti  Rasmus.
Utbyggingsavtaler - strategi
Hvordan kan vi bidra internasjonalt? Skei, Bergen og Stavanger 5,6,7. januar, 2016 Svend Haakon Kristensen Head of Customer Operations/
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
BÆREKRAFTIG MOBILITET I OSLO BYMILJØETATEN DIALOGKONFERANSE RUTER
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Centre for Integrated Petroleum Research University of Bergen, Norway Erfaringer fra CIPR, Senter for fremragende forskning Erfaringer fra start og drift.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Den verdifulle kystkulturen. Kulturarven på Vega o Det lange og sammenhengende samspillet mellom mennesket og natur o Fiskarbondens liv og virke o Ærfugltradisjonen.
Kommunal planlegging.
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
KOBLERKOMMUNEN Midtveisseminar Levende Lokaler
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Statlige arbeidsplasser til Trøndelag
Presentasjon 14. juni 2017 Rådgiver Magnar Simensen
Relevant questions for the Reference Group
I noen tilfeller kan den være ganske lang. Sånn som dette.
Økonomiske forutsetninger
Grenseløs Attraktivitet.
NTNU in International University Rankings 2017
Workshop Traffic Management and Control Travel Time Information
Masteroppgaver ved NHH
Masteroppgaver ved NHH
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Skadedata og risikoanalyser
Issue paper on biodiversity accounts and Indices- some comments on the difference between the Australian and Norwegian approach. UN Committee of Experts.
STWAVE modelling, Sual - Main input data
I noen tilfeller kan den være ganske lang. Sånn som dette.
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
I noen tilfeller kan den være ganske lang. Sånn som dette.
Utskrift av presentasjonen:

Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Hensikten med prosjektet er å samle kunnskap om: næringslivets arealbruksutvikling norske byer, faktorene som påvirker endringsprosessene, for å gi en større forståelse og bedre grunnlag for planlegging Trondheim: 150 000 innb. 75 000 arb.pl. The project is in its period of take off, and only preliminary work has been done yet. The project is a collaboration between five different actors situated in three cities,- the second, the third and the fourth largest city in Norway. These cities will also be main cases of the research (Sandnes might also be included in the Stavanger area) Main partners are: AVT, responsible for the Project management Rogaland Research The Department of Urban and Regional Planning at the Norwegian University of Science and Technology, co-ordinated with the doctorate thesis research project of Nils Jørgen Moltubakk AVB and AVS will mainly be doing practical work collecting and organising the data Bergen: 231 000 innb. 132 000 arb.pl. Stavanger/Sandnes: 163 000 innb. 89 000 arb.pl. Norges forskningsråd Asplan Viak - Rogalandsforskning - NTNU

 Årsaks- og virkningsmekanismer for lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling EKSTERNE DRIVKREFTER/RAMMEBETINGELSER EKSTERNE DRIVKREFTER/RAMMEBETINGELSER Statlig lovverk reguleringer Kommunal økonomi osv Lovverk Reguleringer Kommunal økonomi osv Statlige lovverk / reguleringer Statlig vegnett Økonomiske konjunkturer. Generelle strukturendringer Statlige lovverk / reguleringer Statlig vegnett Økonomiske konjunkturer Generelle strukturendringer Offentlig styring og tilrettelegging Offentlig styring og tilrettelegging Eiendomsmarkedet gjensidig avhengighet og påvirkning Eiendomsmarkedet gjensidig avhengighet og påvirkning ”Urban governance” - prosjekter TILBUD av nærings-eiendommer TILBUD av nærings-eiendommer ETTER-SPØRSEL etter nærings-eiendommer ETTER-SPØRSEL etter nærings-eiendommer Nærings-virksomheter som trenger lokaler eller tomt. Nærings-virksomheter som trenger lokaler eller tomt. ”Urban governance” - prosjekter Private eiere / eiendoms-utviklere Private eiere / eiendoms-utviklere NÆRINGSLIVETS LOKALISERINGSMØNSTER OG AREALBRUKSUTVIKLING Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Innhold: Teoretiske perspektiv Byggingen av næringsbygg 1983 – 2001 Næringslivets lokaliseringsmønster Lokaliseringen av nye næringsbygg 1983 – 2001 Lokaliseringsmønster og forklaringsfaktorer Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Byggingen av næringsbygg 1983 - 2001 Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Byggingen av næringsbygg 1983 - 2001 Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Byggingen av næringsbygg 1983 - 2001 Bergen Stavanger/Sandnes Trondheim Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Næringslivets lokaliseringsmønster Ansatte i alle bedrifter i Trondheim Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Næringslivets lokaliseringsmønster Ansatte i detaljhandel i Stavanger /Sandnes Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Nye næringsbygg 1983 - 2001 Alle typer næringsbygg i Bergen Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Nye næringsbygg 1983 - 2001 Utbygging i perioden 1983 – 89 i Stavanger Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Nye næringsbygg 1983 - 2001 Utbygging av kontorbygg i Trondheim Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Forklaringsfaktorer Kommunale planer og retningslinjer Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Forklaringsfaktorer Senter- og tettstedsstruktur i Bergen Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Forklaringsfaktorer Hovedvegnett i Trondheim Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Forklaringsfaktorer Tilgjengelighet med bil for kunder og ansatte i Stavanger/ Sandnes Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Forklaringsfaktorer Nærhet til arbeidsplasser og beslektet virksomhet Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Forklaringsfaktorer Grunnverdi i Trondheim Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Forklaringsfaktorer Områdekvaliteter Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Forklaringsfaktorer Hovedvegnett i Stavanger/ Sandnes Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Forklaringsfaktorer Hovedvegnett i Bergen Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Nybygd næringsareal 1983 - 2001 Stavanger/Sandnes Trondheim Bergen Gjennomsnittlige reisetid til alle innbyggerne i kommunen(e) Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Arbeidsplasser i år 2000 Stavanger/Sandnes Trondheim Bergen Gjennomsnittlige reisetid til alle innbyggerne i kommunen(e) Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Arbeidsplasser i år 2000 Kontor Institusjoner Industri Detaljhandel Engros Gjennomsnittlige reisetid til alle innbyggerne i kommunen(e) Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Nybygd næringsareal 1983 - 2001 Gjennomsnittlige reisetid til alle innbyggerne i kommunen(e) Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

I hvilken grad var kommunen aktiv i å styre næringsutviklingen ? Kommunal styring og påvirkning av næringslivets lokaliseringsmønster i perioden 1983 -2001 Hvilke planer har vært styrende for byutvikling og næringslokalisering i 80- og 90 åra (formelt og uformelt)? I hvilken grad var kommunen aktiv i å styre næringsutviklingen ? Hvordan ble kommuneplan og kommunalt grunnerverv benyttet som styringsinstrument (form, utnyttelse og innhold)? I hvilken grad har utbygging av infrastruktur , eller manglende infrastruktur, hatt betydning for næringslivets lokalisering? Hvor aktivt har utbyggingsavtaler og rekkefølge-bestemmelser vært benyttet, og hva har en søkt å oppnå? Har det vært større endringer i kommunal planlegging i perioden, og i så fall hvilke? I hvilken grad har forhandlinger og privat-offentlig samarbeid vært , og blitt, en del av planleggingshverdagen ved bygging av nye næringsbygg? Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Hvilke veger har tjent som regionale og nasjonale innfartsårer? Andre kommentarer Hvilke veger har tjent som regionale og nasjonale innfartsårer? Synlige feil og mangler ved datagrunnlaget? Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Næringslivets lokaliseringsmønster Ansatte i engroshandel i Bergen Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Tilgjengelighet til kunder og ansatte – alle bedrifter Andel ansatte (%) Gjennomsnittlige reisetid til alle innbyggerne i kommunen(e) Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

Tilgjengelighet til kunder og ansatte – nye næringsbygg Andel ansatte (%) Gjennomsnittlige reisetid til alle innbyggerne i kommunen(e) Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU