En undersøkelse av erfaringene i et utvalg kommuner og helseforetak

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

KOORDINERING OG SAMHANDLING
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
KS FoU-prosjekt nr Oslo, november 2013
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Haugalandsløftet Møte i styringsgruppen Kari Ugland, samhandlingssjef.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
NFF-møte Dagsorden • Samhandlingsreformen intensjoner • Områder i Samhandlingsreformen i 2012 • Virkemidler i 2012 • Avtaler med sykehuset – samarbeid.
- Samhandlingsreformen –
Tax & Legal Services Høgskolesektorens økonomisjefssamling - juni 2011 Utvidet fradragsrett - Særskilt registrering etter mval § 2-2 annet ledd.
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Inngåelse av lovpålagte samarbeidsavtaler med kommunene i Midt-Norge Fagseminar Vestmo mars 2012 Elise Solheim Lovpålagte samarbeidsavtaler.
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Hvordan kan vi vite at denne store helsereformen virker i henhold til mål og intensjoner, for pasientene og kommunen som tjenesteyter? Nasjonal helsekonferanse.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Høstseminar avd Buskerud FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Dagseminar tillitsvalgte i Aust-Agder FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Samhandling for Trygghet – bedre behandling og pleie.
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
Samhandlingsreformen Signe L. Berthelsen – juridisk rådgiver
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Samhandlingsreformen Avtaler Målsettingene med samhandlingsreformen er tredelt: Satse mer på å fremme helseforebygging for å redusere sykelighet og øke.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
Samhandlingsreformen – en mulighetsreform Høstkonferansene 2009.
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Status for samhandlingsreformen etter 3 år i Vestfold
Samhandlingsreformen Bodø 19. oktober 2010 Sigrid J. Askum KS Helse.
Helseforetakene og kommunalt selvstyre i skjønn forening
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Regional Planer PH og TSB Møte med RBU 31.august 2015 Sigrid Aas, rådgiver HMN, PH plan Elise Solheim, rådgiver HMN, TSB plan.
Revisjonsutvalget Temalunsj 12. februar PwC Bakgrunn EU vedtok den 16. april 2014 en ny forordning og endringer i direktivet om revisjon og revisorer.
1 FORSLAG TIL FOKUS- OG INNSATSOMRÅDER Sak 19/2015 Forslag til handlingsplan OSU Øystein Lappegard, samhandlingssjef Hallingdal Eva Milde, leder.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
© 2016 Deloitte AS Stein Bjørnstad, 30. mars Dialogkonferanse om mobilitet Ruter.
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
1 1 Kartlegging av data om lokalmedisinske sentre Bakgrunn, utfordringer og anbefalinger.
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
© 2015 Deloitte AS Kommunereformarbeid Kommunikasjonsplan som del av en god prosess 1.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: SAMHANDLINGSREFORMEN LOSBYSEMINARET 2011RÅDMANN TRON BAMRUD.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Kommunal planlegging.
Samhandlingsreformens konsekvenser for pleie og omsorgstilbudet FoU-prosjekt nr Samarbeidsprosjekt mellom IRIS og Nasjonalt senter for distriktsmedisin.
Samhandling og prosessledelse
Oppsummering av FOU - prosjekt
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Iverksetting – når retningslinjer møter virkeligheten
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
RIS-metoden for prosessforbedring
KS FoU-prosjekt nr Oslo, november 2013
Oppsummering av FOU - prosjekt
Utskrift av presentasjonen:

En undersøkelse av erfaringene i et utvalg kommuner og helseforetak KS FoU-prosjekt nr.134017   Samarbeidsavtaler mellom kommuner og helseforetak – etterleves de? En undersøkelse av erfaringene i et utvalg kommuner og helseforetak

Bakgrunn for prosjektet Den overordnede intensjonen med samarbeidsavtalene er bedre kvalitet på tjenestene til pasientene Prosjektets formål Undersøke hvorvidt intensjonene og forpliktelsene i inngåtte samarbeidsavtaler etterleves Med utgangspunkt i hvordan partene opplever at avtalene fungerer per i dag. Er avtalene kjent? Hvordan brukes avtalene? Hva er de største utfordringene med avtalene, slik partene ser det? Hvordan kan kommunene hente ut potensialet i avtalene? Identifisere og konkretisere viktige suksesskriterier for at avtalene skal virke etter intensjonen Suksessfaktorer direkte knyttet til avtalene Suksesskriterier knyttet til prosessuelle og strukturelle faktorer rundt med avtalene På bakgrunn av funn fra intervju/workshop, foreslå skisser til avtalebestemmelser som bidrar til å fremme intensjonen med avtalene Nåsituasjon Framtidig løsning

Forskning i Norge og erfaringer fra Danmark Foregår på nåværende tidspunkt to nasjonale forskningsprosjekter i Norge om Samhandlingsreformen hvor samarbeidsavtalene inngår som et element: «Prosessevaluering av Samhandlingsreformen: Statlige virkemidler, kommunale innovasjoner», Terje P Hagen, UiO Prosjektet som skal avsluttes 30.06.15 inneholder tre deler: A) Casestudier av modeller for tjenesteyting, B) Rutiner for samarbeid og C) Finansielle virkemidler. «Samhandling og pasient i støpeskjeen (SPIS), Anders Grimsmo, NTNU Prosjektet som skal avsluttes 31.12.14 består av tre arbeidspakker, hvor arbeidspakke 1 er en studie og analyse av samarbeidsavtalene som er inngått mellom helseforetakene og kommunene. Foreløpige resultater fra arbeidspakke 1 er: Lite variasjon i avtalene innenfor hvert RHF, avtalene inneholder minimumsløsninger bestemt at forskrift/lov, tekst i avtaler om øyeblikkelig hjelp gjenspeiler i stor grad krav fra søknad om tilskudd, målsetninger er ikke operasjonalisert. De danske sundhedsaftaler inngås som en felles avtale mellom regionrådet og kommunestyrene i regionene. Avtalene skal bidra til sammenheng og koordinering av innsatsen i de pasientforløpene som går på tvers av sykehus, allmennpraksis og kommuner. Sundhedsaftalene omfatter fire obligatoriske områder og fem tverrgående temaer Arbeidsdeling og samarbeid Inkludering av pasienter og pårørende Koordinering av kapasitet Likhet i helse Dokumentasjon, forskning, kvalitetssikring og pasientsikkerhet Forebygging Behandling og pleie Gjenopptrening og rehabilitering Helse- it og digitale arbeidsprosesser

Kjennskap til, og bruk av avtalene Etterleves intensjonene og forpliktelsene i de inngåtte samarbeidsavtalene? - Utforming og innhold, kjennskap og bruk, avtalene som verktøy Utforming og innhold Avtaleverket oppleves som omfattende og ressurskrevende. Medfører variasjoner i utformingen. Varierer om rutine-/ prosedyrebeskrivelser er en del av avtalen eller ligger utenfor. Fordel med forpliktende formuleringer fremfor intensjonell ordlyd. Revidering av avtalene har ført til konkretisering, tydeliggjøring og presisering. Splittet tilbakemeldinger; noen vil ha mer standardisering, andre mindre. Avtaler med økonomiske insentiver prioriteres. Kjennskap til, og bruk av avtalene Kjennskap til avtalene avhenger av hvilken avtale det refereres til, nivå i organisasjonen og andre strukturelle forhold. Oppleves som omfattende arbeid å gjøre avtalene kjent. Uklart om ansatte nedover i organisasjonen må kjenne innholdet i avtalene. Store variasjoner i vektlegging av innhold, utforming og bruken av avtalene. Ønskelig å jobbe mer med implementering for å øke kjennskap og bruk av avtalene. En del har inngått avtaler på flere områder enn de lovpålagte. Avtaler som verktøy Avtalene er et egnet og nødvendig verktøy for samhandling. Avtalene har tydeliggjort oppgave- og ansvarsfordelingen. Oppleves som omfattende i antall og innhold Avtalene er arbeidskrevende å få på plass samt revidere. Stor detaljeringsgrad utfordrer håndteringen av avtalene. Det oppleves som en fordel å kunne «vise til» avtaleteksten. Det er en bekymring for at verktøyet blir prioritert fremfor målet.

Prosessen rundt avtaleinngåelse Etterleves intensjonene og forpliktelsene i de inngåtte samarbeidsavtalene? - prosess, erfaringer og utfordringer Prosessen rundt avtaleinngåelse Bidratt til bedre samarbeid mellom kommuner og helseforetak fordi man har blitt bedre kjent. Bygget kultur Gitt ett bevisst fokus på likeverd. Avdekket svakheter og tydeliggjort hvor det finnes konflikter. Bidratt til økt bevissthet hos kommuneledelsen Handlingsrommet i avtalene gir mulighet for lokale tilpasninger, men medfører også økt ressurs- og tidsbruk. Erfaringer Større bevissthet knyttet til pasientforløp som et resultat av avtalene og prosessen. Helseforetakene synes å vite for lite om hvor høy kompetanse det er i kommunene. Regioner/parter som har tradisjon for å samarbeide nyter godt av dette. Hovedvekten av utfordringene ved samarbeidet ligger utenfor avtalene og lar seg ikke regulere gjennom avtaletekst. En del ser behov for å inngå avtaler på flere områder. Menneskene spiller en helt sentral rolle Utfordringer Antallet avtaler og detaljeringsgraden utfordrer håndteringen. Størst utfordringer knyttet til utskrivningsklare pasienter, kompetanseutveksling og fastlegegens rolle. Samarbeidsforum uten beslutningsmyndighet og/eller uten riktig kompetanse. Mangel på elektronisk informasjonsutveksling vanskeliggjør etterlevelse. Manglende informasjon om pasienten og utskrivninger på ukurante tidspunkt kan gi reinnleggelser. Medfinansiering er en kilde til problem, og gir ikke insentiver til å gjøre de riktige tingene.

Hva skal til for at avtalene skal virke etter intensjonen? Avtalemessige suksesskriterier for etterlevelse – avtalene bør være: Konkrete og tydelige Presise i formuleringene Kortfattede – ikke så omfattende og detaljerte Uten prosedyrebeskrivelser – dette burde legges utenfor avtalen i vedlegg Skrevet i et klart og enkelt språk som kan forstås av alle som skal bruke avtalene Strukturelle og prosessuelle suksesskriterier for etterlevelse av avtalene: Kommunegrupperinger som fremforhandler fellesavtaler med helseforetaket heller enn avtaler med enkeltkommuner. Rett personer må møtes - viktig med fagkompetanse, forhandlingserfaring og beslutningsmyndighet Involvere flere yrkesgrupper i utvalgene for å ivareta bredden Jevnlige, fysiske møter mellom partene Bevissthet rundt likeverd og villighet til samarbeid Ledelsesforankring En egen stilling/rolle i organisasjonen med ansvar for samhandling og avtalene. Tilstedeværelse på sykehuset fra kommunen i forbindelse med utskrivning. Velfungerende IT-løsninger Hospitering – gjensidig kompetanseutveksling Økonomiske insentiver/konsekvenser

Avtalenes omfang, struktur og utforming av avtalebestemmelser Dagens omfang og struktur av avtaler er hemmende for etterlevelsen Et av hovedpoengene i tilbakemeldingene fra informantene er at avtalestrukturen er for omfattende, og at det er et ønske om forenkling. En reduksjon i antall nivåer fra tre til to; overordnede avtaler og sær-/tilleggsavtaler med rom for lokale tilpasninger kan gjøre avtalestrukturen mer oversiktlig. Forslag til områder som bør reguleres ytterligere i avtalene Avtaleteksten må først og fremst være klart formulert og ikke gi rom for tolkning i spørsmål om hvilken oppgave som skal gjennomføres, eller hvem som har ansvaret for den. Syv ytterligere områder hvor det er uklarheter knyttet til hva som kan avtalefestes for å klargjøre oppgave- og ansvarsfordelingen har blitt trukket frem av informantene: Ekskludering av prosedyrer og rutinebeskrivelser fra avtalene Konsekvenser ved avvik fra avtalen Sikre korrekt dokumentasjon ved utskrivning Tidspunkt for utskriving av pasienter fra sykehus til kommunehelsetjenesten Kommunens beslutningsmyndighet over plassering i tjenestetilbud etter utskrivning Kunnskapsoverføring og krav til veiledning Involvering av fastlegene

Anbefalinger til avtalenes utforming Konkrete, tydelige og presise avtaleformuleringer Forenkling av avtaleverket Skille mellom avtaler og prosedyrer – legge rutine-/prosedyrebeskrivelser som vedlegg til avtalene Tydelig beskrivelse av hensikt og funksjon med hver enkelt avtale Spesifisere konsekvenser ved avvik fra avtalen Anbefalinger til prosessuelle og strukturelle forhold rundt avtalene Revisjon av avtalene hvert annet år Kommunegrupperinger som inngår fellesavtaler med helseforetaket og definerer seg som en samlet avtalepart Større involvering av fastlegene Aktiv involvering av hjemmetjenesten Velfungerende elektroniske løsninger som støtter opp under avtalene Samarbeidsforum/utvalg med rette personer, og jevnlige møter mellom partene Egen stilling/rolle på kommunesiden med ansvar for samhandling og samarbeidsavtalene Tilstedeværelse på sykehus fra kommunen i forbindelse med utskrivning (pasientkoordinator, sykeshusteam) Konkretisering av krav til partene ved utskrivning Konkretisering av krav til partene ved rehabilitering, psykisk helse og rus

Deloitte refers to one or more of Deloitte Touche Tohmatsu Limited, a UK private company limited by guarantee, and its network of member firms, each of which is a legally separate and independent entity. Please see www.deloitte.com/no/omoss for a detailed description of the legal structure of Deloitte Touche Tohmatsu Limited and its member firms. Deloitte Norway conducts business through two legally separate and independent limited liability companies; Deloitte AS, providing audit, consulting, financial advisory and risk management services, and Deloitte Advokatfirma AS, providing tax and legal services. This communication contains general information only, and neither Deloitte AS nor Deloitte Advokatfirma AS is, by means of this publication, rendering professional advice or services and shall not be responsible for any loss whatsoever sustained by any person who relies on this communication. © 2014 Deloitte AS 9