Framtidens brann- og redningsvesen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.
Advertisements

Framtidens kommune – kriterier for politisk oppslutning KS FoU NIBR 2013.
Interkommunalt brannvesen for Sunnhordland og Nord-Rogaland
”Øvelse Frøya” Evaluering
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Nordisk GIS – konferanse 2003 Lillestrøm GisLink – kart og fagdata på nett Et samarbeidsprosjekt mellom Fylkesmannen i Møre og Romsdal og Fylkesmannen.
Kommunereform – Nye kommunale oppgaver?
Samhandlingsreformen St.melding 47
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune? Kort om prosjektet og hvilke problemstillinger rapporten berører.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Normen i SiO - forpliktelser og lederforankring
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Møte i Romsdal regionråd, fredag
(Ansatt i annen avdeling)
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
FYLKESMANNEN I SOGN OG FJORDANE Høyringskonferanse 7. mai 2007 Fylkesmannen og den regionale inndelinga –Basis for Fylkesmannen –Prinsipp –Stoda i Sogn.
Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1 Informasjonsmøte 2. mai /2242 Rammeavtale konsulenttjenester Gunhild Rui, leder i enhet for.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Kommunereforma Historikk og sentrale føringar! Utfordringar og konsekvensar for Granvin herad Granvin – framtidas trebygd1.
Beredskapsråd i Orkdal kommune Orkdal kommune – beredskap.
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Brannforebyggende forum 2016 Siste nytt fra DSB 13. September 2016Anne Rygh Pedersen.
NÆRINGSLIVSAPPARATET – KOORDINERTE OG PROFESJONELLE HVA ER NÆRINGSLIVETS BEHOV? v/Marit Dille – sentral aktør i næringslivet i Ytre Namdal.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Utfordringer for brannvesenet i den samlede beredskap Avdelingsdirektør Finn Mørch Andersen DSB.
Brannstudien 1 1. Brannstudien - grunnlaget 2  428 kommuner brann- og redningsvesen ‒ > 620 brannstasjoner ‒ 264 brannsjefer (2/3 deltid) ‒ 10.
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Havariøvelse 26. august 2016 Hasvik kommune
Hvordan skrive egne dilemma
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Administrativ organisering
Et verktøy for helhetlig styring Har kommunene behov for et verktøy for helhetlig styring? Markedsundersøkelse og utvikling av styringsverktøy.
Utgreiing av kommunestruktur
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
Organisering, erfaringer og utfordringer
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune?
Presentere en teknisk rapport
1. Muligheter og utfordringer på Furuset og i Bydel Alna
Ny fagutdanning brann og redning, - ivaretakelse av akutt forurensning
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Gode alene – enda bedre sammen?
Organisering, erfaringer og utfordringer
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
utfordringer i en ny region
Valdres Brann- og redningstjeneste IKS
Utskrift av presentasjonen:

Framtidens brann- og redningsvesen En studie utført av NTNU Samfunnsforskning AS og Sintef NBL (Norges Branntekniske Laboratorium) på oppdrag av KS

Bakgrunn: Endrede rammebetingelser for brann- og redningsvesenet. Større krav til samfunnssikkerhet. Viktig rolle i hendelser som flom, skred og skogbrann. Færre og svakere offentlige etater med operative beredskapsressurser Sivilforsvaret, Heimevernet og Forsvaret er mindre. Vegvesenet, Telenor, NSB, E-verk har blitt private eller privatlignende. Større bruk av entreprenører i operativt arbeid Brann- og redningsvesenet må ta for seg et større spekter av oppgaver og forholde seg til flere private og offentlige aktører i planlegging og beredskap. Post og Teletilsynet vs Petroleumstilsynet.

Bakgrunn 2: Nye organisasjonsformer Stor heterogenitet, hovedsakelig knyttet til kommunestrukturen i Norge. Rundt om i landet ser man flere nye organisasjonsformer, kommunale samarbeid, vertskommuneløsninger mm. Alt fra små deltidsbrannvesen til store regionale samarbeidsløsninger. Brannvesenene er lite koblet sammen faglig. DSBs rolle som nasjonal brannmyndighet er under utvikling. Hvor går utviklingen for brann- og redningsvesenet? Post og Teletilsynet vs Petroleumstilsynet.

Prosjektgjennomføringen Gir utgangspunkt til å forstå dagens situasjon, og hvor sammensatt brann-Norge er. Underlag for KS sitt videre arbeid med BRV. Konklusjoner og anbefalinger basert på intervjuer og workshop. Rapport 14 deltakere, fordelt på tre grupper med representanter fra brannvesen, 110-sentraler, kommune-administrasjon og KS. Forskerne presenterte intervjustudien og scenariene. Scenariene ble diskutert gruppevis og i plenum. Fasilitert workshop Tre scenarier for fremtidig organisering skissert på bakgrunn av intervjuer og litteraturstudie Laget som diskusjons-underlag. Ikke ferdige løsninger. Tre organisatoriske scenarier 15 intervjuer. Flest brannsjefer i kommunale og interkommunale Brann- og redningsvesen. I tillegg rådmenn, beredskapsledere Intervjuer Gjennomgang av relevante dokumenter og rapporter. Input til scenariene og for å ha bedre bakgrunn til intervjuer. Litteraturstudie

Organisatoriske scenarier Scenarioene ble utviklet for å anspore diskusjon om viktige utfordringer, og mulige løsninger på disse. De er altså ikke endelige løsninger i seg selv. Se rapporten for detaljer om enkeltscenariene. Scenario 1: Dagens modell Scenario 2: Regional løsning Scenario 3: «Matrise»-organisering Beholde organiseringen slik det er gjort i dag Slå sammen kommunale BRV til større enheter Innfører en tydelig faglinje for brann og redning Kommunene velger selv organisasjonsform Basert på risikobilde og geografisk nærhet, pålegges kommunene å slå sammen BRV Kommunene blir ressurseier (driftsansvarlig) som må forholde seg til en faglig linje Å ta vare på det som fungerer, spesielt lokalt tilpassede løsninger – omorganisering kan gjøre at vi mister sentrale kapasiteter Å få til mer robuste fagmiljø – sikre effektiv drift og kompetanseutvikling – beredskapshensyn skal gå foran Å få til en tydelig faglinje fra brannkonstabel via brannsjef til regjering Her er de tre organisatoriske scenarioene vi ser for oss er aktuelle i tiden framover. Jeg skal gå gjennom dem kort nå, for så gå i detaljer på dem. Scenario 1: Det vi gjør er å beholde Gjelder også nødmeldesentralene, organiserer disse slik at en tar vare på lokalkunnskap og lokale handlingsmønstre ved en hendelse Scenario 2: Her er det snakk om store nødmeldesentraler som er tilknyttet flere regioner og som også huser alle tre nødetater. Vi tenker oss at de har ansvar for alarmering, logg, koordinering mot andre ressurser, mediehåndtering, stabsfunksjoner, og etterarbeid med læring av hendelser og overføring av denne til andre nødmeldesentraler. Scenario 3: Egentlig ikke en matriseorganisasjon i ordets rette forstand vi foreslår, men den er inspirert av en slik organisasjonsform. Det vi gjør er å foreslå en organisering som kan gjøre det enklere å skille oppgaver som går direkte på drift, og oppgaver som er prosesser med kompetanseutvikling, standardisering, læring av hendelser, ta i bruk ny kunnskap og teknologi i BV, koordinering med andre beredskapsressurser, altså alt det som kan legges inn i en faglinje. Hovedmotivasjon for dette scenariet

Konklusjoner Både intervjuene og workshopen peker i retning av at brann- og redningsvesenet bør bestå av større enheter. Dette knyttes til muligheten til å arbeide systematisk og risikobasert og det handler om bedre muligheter for kompetanseutvikling og ressursutnyttelse (bl.a. i form av stordriftsfordeler og mer planmessig disponering av operative ressurser).. Det bør gis insentiver i retning av sammenslåing og samarbeidsløsninger for å oppnå faglig robuste enheter og for å oppnå en mer effektiv ressursutnyttelse Selv om man bør etterstrebe større enheter, vil endringsprosessene i den retning trolig ikke være tjent med store top-down drevne reformer. Post og Teletilsynet vs Petroleumstilsynet.