Drømmedag – beredskapskontakter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Systematisk HMS arbeid
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Internkontroll i kommuner
Delprosjektleder for Dp 5 Håndtering av flom og vann på avveie
- Ny lov og forskrift om kommunal beredskapsplikt
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
”Tilpasning til nye værforhold” - Lunsjseminar KS 19. september
Forslag til struktur for Fylkes-ROS
Møte i fylkesberedskapsrådet den , Saltstraumen
Beredskapsarbeidet i Drammen kommune
Hensikten med gruppearbeidet
ROS Trøndelag ”ville, vakre, trygge Trøndelag” Innlegg Trøndelagsrådet Fylkesberedskapssjef Dag Otto Skar.
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Atomberedskap Er det nødvendig med atomberedskap i Oppland?
ROS-analyse.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Samarbeid om vannhåndtering Teknologidagene Trondheim, Joakim Sellevold Geoteknikk og skred, Vegdirektoratet.
Kommunekonferansen 2016 Samfunnssikkerhet og beredskap Kongsberg 14. april 2016 Knut Skrede Fylkesberedskapssjef.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Informasjon Velkommen til en kort presentasjon av Risikoanalyse-programmet “RiskAssess Express 2007” RiskAssess - et verktøy for analyse og vurdering av.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Sammenhengen mellom; regional plan for vannforvaltning og regionalt overvåkningsprogram! Presentasjon - Seminar om overvåkning av vannmiljø, 9. februar.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Veileder for gevinstrapportering
Læring etter øvelser Hva gjøres nasjonalt for å bidra til endring av atferd og implementering av læring etter evaluering? Elisabeth Næss og Guro Hjortland.
Kommunal beredskapsplikt
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Regional planstrategi
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: Samfunnsdel
ROS-analyse.
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Bærekraftig samfunnsutvikling
Samhandlingsreformen
Øvelser med kommunal kriseledelse
En verden av usikkerhet
Fylkesmannen i Nordland, landbruksavdelinga Aage Steen Holm, rådgiver
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Samfunnssikkerhet og ROS!
ROS Trøndelag ”ville, vakre, trygge Trøndelag”
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
SVMF årsmøte Malmø 18 november 2016
Utarbeidet av Difi, november 2014
Kriseplanverk - «Alvorlige skolehendelser»
Hensynssoner rundt Borregaard
Møte med beredskapskapsledere i Buskerud
Borregaard og hensynssonen
Fornebubanen Erfaringer.
Valdres Brann- og redningstjeneste IKS
Asbjørn Lund, stabssjef, Fylkesmannen i Oppland
UU og Fylkesmannens rolle
Arbeidsgruppe 1. Beredskap 2020 og ROS analyse for sammenslåingsprosessen
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Nå er vi spente!.
Presentasjon av Høringsdokumentene
Hjemmelekse Nettverkssamling klimatilpasning Østfold
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Hjemmelekse Nettverkssamling klimatilpasning Østfold
Regional høringskonferanse 14.mai
Spørsmål til tredje samling
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Drømmedag – beredskapskontakter 9. Feb 2016 Regional plan for samfunnssikkerhet og beredskap (2014 – 2017), Risiko- og sårbarhetsanalyse for Oppland og Handlingsprogram

Vedtatt i fylkestinget 30.april 2014

Organisering av revisjonsarbeidet Styringsgruppe: Fylkesordfører (leder) Fylkesmann Fylkesrådmann Fylkesberedskapssjef Politimester Vestoppland politidistrikt Politimester Gudbrandsdal politidistrikt KS-Oppland Planmyndighet Fylkestinget Fylkesutvalget Referansegruppe: Fylkesberedskapsrådet Faglige arbeidsgrupper: KIKS + IS Klimatilpasning og miljø Innspill fra interne og eksterne beredskapsaktører Prosjektledelse, sekretariat: Oppland fylkeskommune (PL) Fylkesmannen i Oppland

Regionalplanen utarbeides etter plan- og bygningsloven – Oppland eneste fylket som gjør det i landet (Hedmark kom etter i 2014).

Regional ansvarsfordeling: Fylkesmannen samordner det regionale beredskapsarbeidet, mens… Fylkeskommunen er regional planmyndighet, dvs at….. …….planprogrammet vedtas i Fylkesutvalget, og regionplanen vedtas av Fylkestinget jf. PBL § 4-1.

Hensikten med regional plan for samfunnssikkerhet og beredskap: At planen skal brukes som et overordnet grunnlag i arbeidet med videreutvikling av ROS-analyser og beredskapsplanverk for fylkes- og kommunenivået, Politiet, Statlige regionale myndigheter/etater og organisasjoner. Mao. planen er IKKE en beredskapsplan, som skal tas i bruk ved kriser og katastrofer!

Planens viktigste grep for samfunnssikkerhet og beredskap er : Beredskapsaktørenes roller og ansvar– herunder organisering, kapasiteter/ressurser og kompetanse Risikobildet i fylket – felles forståelse og erkjennelse av risiko. Synliggjøring av uønskede hendelser med forslag på tiltak. Vektlegging av klimatilpasning og kritisk infrastruktur og kritiske samfunnsfunksjoner(KIKS) og informasjonssikkerhet. Helhetstenkning- herunder - samfunnssikkerhet og beredskap på tvers av sektorer og virksomheter i fylket - effektivisering av felles beredskapsressurser for å redusere sårbarheten - stimulere til mer kompetanseoverføring mellom beredskapsaktørene - videreutvikle bruken av det kommunale beredskapsråd Beredskapsmessige hensyn i arealplanleggingen(forebyggendetiltak) – koblingen mellom risiko og sårbarhetsanalysen og bruk av planleggingsvirkemidler

Klimaendringer/Klimatilpasning «På bakgrunn av innholdet i denne rapporten anbefales det at kommunene som del av klimatilpasningsarbeidet må oppdatere sine helhetlige ROS-analyser slik at endringer av klimaet inngår i risikovurderingene. Spesielt må fareområder på grunn av flom og skred kartlegges, slik at nybygg ikke utilsiktet legges i fareområder. Skog som beskytter boliger og infrastruktur mot skred må kartlegges. Kommunene bør også som del av arealforvaltningen kartlegge mulige boligtomter/ tomter til andre formål som kan benyttes både som erstatningstomter ved uønskede hendelser, men også for å få ny bebyggelse og ny infrastruktur på sikre områder dersom dette er nødvendig ut fra krav i Byggteknisk forskrift (TEK 10).»

Klimaendringer/Klimatilpasning forts. «Det må forventes at kommunene må bruke mer midler på vedlikehold av bygninger og infrastruktur som følge av fuktigere klima med mer sopp og råte. Ved renovering av kulverter, stikkrenner etc. langs kommunal veg må det sikres at dimensjonering er tilstrekkelig for å møte økt nedbørsmengde, og tiltak for å unngå flom av overvann i tettbygde strøk bør vurderes. Tilstrekkelig gode fundamenterings- og dreneringsmuligheter må sikres på eksisterende og nye eiendommer. Tiltak i skog- og landbruk må følges opp ved å sikre at utbygger ivaretar drenering og erosjonssikring, slik at vann på avveie unngås.»

KIKS - kritisk infrastruktur og kritiske samfunnsfunksjoner Viktige tiltak: Verdivurdering/klassifisering Risikovurdering Tiltak i lover Sikkerhetsgjennomganger/evaluering av tiltak Opplæring av ansatte og innbyggere Beredskap

Fylkes-ROS

Rammer for utarbeidelse av Fylkes-ROS: DSB`s «retningslinjer» NB! Ny veileder i 2014 NRB 2013 22. juli-kommisjonens rapport «Pinseflommen» 2011 og 2013 Fylkes-ROS Hedmark (dialog med FMHE, som er i samme prosess) Gjeldende regionplan

Fylkes-ROS er inndelt slik: Hensikt avdekke risikoforhold risikoreduserende tiltak inn i handlingsprogrammet (årlig rullering) grunnlag for å utvikle kommunenes helhetlige ROS-analyser Metode DSBs veileder for kommunale ROS-analyser Nasjonalt risikobilde Fylkesmannens fagspesifikke retningslinjer

Gradering av konsekvensområder med kriterier Ufarlig En viss fare Farlig Kritisk Katastrofe Menneskers liv og helse Ingen personskader Få og små personskader 2+ alvorlige personskad er 3+ døde, 5+alvorlig skadd, > 50 evakuerte 20+ døde, 30+ alvorlig skadd, > 100 evakuerte Natur og miljø Ingen miljøskade Mindre miljøskade Alvorlige skader på miljøet Omfattend e skader på miljøet Svært alvorlige og langvarige skader på miljøet Kritisk infrastruktur og samfunnsvikti ge funksjoner (KIKS) Systemet settes midlertidig ut av drift. Ingen direkte skader, kun mindre forsinkelser. Ikke behov for reservesystemer Systemet settes midlertidig ut av drift. Kan føre til skader dersom det ikke finnes reservesysteme r Driftsstans i flere døgn. Systemet settes ut av drift for lengre tid. Andre avhengige systemer rammes midlertidig Hoved- og avhengige av andre systemer settes permanent ut av drift Økonomi og materielle verdier Skader < kr 100 000. Skader > kr 5 mill. Skader > kr 50 mill. Skader > kr 100 mill. Skader > kr 250 mill.

Gradering av sannsynlighet med kriterier Lite sannsynlig Sjeldnere enn > 50 år. Mindre sannsynlig En gang mellom hvert 15 - 50 år. Sannsynlig En gang mellom hvert 5 - 15 år. Meget sannsynlig En gang mellom hvert 1 - 5 år. Svært sannsynlig Oftere enn en gang < 1 år.

Prioriterte uønskede hendelser – Oppland Hovedinndelingen er den samme som i NRB 2012 – gjenkjennelighet!!

UØNSKEDE HENDELSER

UØNSKEDE HENDELSER

RISIKOBILDE FOR OPPLAND 2 3 10 1 28 7 11 6 5 18 8 4 27 9 26 14 24 25 20 12 23 21 22 19 Sannsynlighet 15 16 13 17 Konsekvens

Hvordan utarbeide samlet risiko?

Benyttet ROS-skjema – uønskede hendelser Hendelse Årsaker Sannsynlighet Konsekvenser A: Mennesker   B: Natur/Miljø C: Krit.Inf/Sam D: Øk. verdier Risiko B. Natur/Miljø C: Krit. Inf/Sam Samlet risiko Tiltak F:Forebyggende S: Skadebegr. Ansvar 15. Skogbrann Gnist tog Lynnedslag Bålbrenning v/langvarig tørke Sannsynlig (En gang mellom hvert 5 - 15 år) A: En viss fare B: Farlig C: En viss fare D: Farlig A: B: C: D: F: Info i media Stans skogarb Bålforbud S. Øvelse Skogbrannres Planverk Kommunen Virksomhetseier Jernbaneverket C: Krit. Inf./Sam D: Øk. Verdier C: Krit. Inf/Sa Tiltak/ Ansvar F: Forebyggende

Forslag til samlet risikomatrise med eks på nummerering av hendelser

Med utgangspunkt i Nasjonalt Risikobilde 2013 og- prosess og metode (www.dsb.no) bruk følgende mal: Bakgrunn Risiko (sannsynlighet og konsekvens) Sårbarhet (evne til å gjenopprette normal tilstand) Forebygging og beredskap Tiltak og ansvar

Eksempel på aktuelle tiltak:

Takk for oppmerksomheten!