Markedsføring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samling 2. Kompetanseprogram for handels- og servicenæringen i omstillingskommuner.
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Sommervikar i Blend.
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
BRUKTBILKURS Gjennomføres av CarWEB. Etableres nå i samarbeid med BilNorge.no og Norges bilbransjeforbund. Kursene støttes av Finn.no og Zett.no.
Problem Solution Key Metrics Unfair advantage Problem for bruker: • Ting er for dyrt(for meg) • Jager tilbud • Får ikke info om når produkt er på tilbud.
Salgsteknikker & Sosial media
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Selge et produkt eller en tjeneste
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
Taushetsplikt for frivillige
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
8. Kommunikasjonsvirkemidler
Posisjonering Kapittel 10.
Markedsføring og pressearbeid
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Presentasjon For Informasjonsforum Oslo kommune.
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
Forretningsmodell 9 deler som beskriver forretningsmodellen
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
Øving 1 - Forretningsideen
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Gruppeundervisning /
Markedsføringsplan Navn.
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Til elevene Hei! Du begynner nå på en prosess der du skal foreta et valg av utdanning som vil påvirke ditt fremtidige yrkesliv. Mulighetene er mange, og.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
Kapittel 7: Salg Læreplanmål: – Gjennomføre en salgssamtale for et produkt Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
10 – Foiler Minutter Font PRESENTASJONER.
Regnskap og regnskapsrutiner
2D multyplayer på sosiale medier
Navn: Skøelv IGL - klubbutviklingsarbeid Dato:
Etablererkontoret Hva kan Etablererkontoret gjøre for deg?
Driftsbudsjett og regnskap
Enkeltpersonforetak.
Kapitalbehov og finansiering
Hvilke plattformer bruker dere?
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Venner & valg Avslutning.
Roede-kurslederen på Facebook
Roede-kurs på arbeidsplassen
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Til ekstraordinært medlemsmøte i samarbeid med
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Forbruker- & Finanstrender 2018
Kapittel 26 Å søke lån i banken
Kapittel 29 Melissa på norskkurs
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Selge et produkt eller en tjeneste
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Utskrift av presentasjonen:

Markedsføring

Læringsmål markedsføring Du skal lære hva markedsføring er Du skal lære hvordan du finner du markedet for ditt produkt, og kjenne til noen kanaler hvor du kan komme i kontakt med kunden

Markedsføring Er et felles begrep for alle aktiviteter bedriften gjør for å få solgt sine varer og tjenester

Målgruppe Den typen mennesker du tror at har lyst til å kjøpe produktet ditt, er målgruppa di. Du må bestemme deg for hvilket geografisk område du vil selge produktet ditt i.

Markedet Markedet ditt er de personene eller bedriftene som kan kjøpe produktet. Du bør tenke over: Antall innbyggere i området Hvor er kundene dine? I nærmiljøet? I hele Norge? Hele verden? (Norge har ca. 5,1 millioner innbyggere)

Du må vite Hvilket behov skal produktet dekke? Hvem har behovet for produktet? = potensielle kunder Hvorfor skal de velge ditt produkt til å dekke behovet?

Hvorfor trenger jeg markedskunnskap ? Fordi jeg må vite hvem jeg har tenkt å selge til hvor mange potensielle kunder det finnes hvem som er konkurrentene

Planlegg markedsføringen Når du vet hvem kunden er og hvor du finner dem, så kan du planlegge markedsføringen

Fokuser på riktig del av markedet Når du skal selge noe må du tenke på at du velger riktig marked

Velg riktig markedskanal Svar på disse spørsmålene Hvilke aviser leser kunden? Er kunden på sosiale medier? Treffer du kunden på messer? Må du vise vareprøver til kunden? Bør du drive oppsøkende salg?

Velg riktig markedskanal Hvor skal jeg markedsføre firmaet? Egen hjemmeside Lokalavis Fagtidsskrift Messer Digitale medier (DM) Vareprøver

Markedsføring hvor og hvordan? Referanser Nettverk Twitter Facebook Jungeltelegrafen

Markedsføring hvor og hvordan? Kundebehandling Oppsøkende salg Kundeoppfølging

Lag en plan for markedsføringen: Planen skal være en beskrivelse av Aktivitet – hva skal du gjøre? Hensikt – hva vil du oppnå? Når du vil gjøre det? Hva vil det koste (kostnader)? Ansvar - hvem som skal gjøre det?

Eksempel på markedsføringsplan

Vanskelige ord Ord Enkel forklaring Med egne ord Marked Omsetning Hvor mye bedriften selger for Tjenester Utføre oppdrag. Utføre oppgaver for andre Annerledes Ulik. På en annen måte Antall innbyggere Hvor mange mennesker som er bosatt Nærmiljøet Området der du bor. Området bedriften er etablert i Produkt Vare / tjeneste Tradisjoner Slik man pleier å gjøre det. Høytider. Kultur Klima Været. Temperatur. Mote Trend. Nyhet

Vanskelige ord Ord Enkel forklaring Med egne ord Krav Forventninger Rettigheter Rett til noe. Lovbestemmelser Markedsvalg Valg av bransje og salgsområde Markedet Salgsområde. Hvor og til hvem bedriften skal selge varene /tjenestene sine Konkurranse Når andre selger samme eller tilsvarende vare/tjenete Konkurrentene Da andre som selger samme varer/tjeneste eller tilsvarende varer/tjenester Realistisk Virkelig. Virkelighet. Mulig. Strategi Plan over fremgangsmåte. Hva du skal gjøre og hvordan du skal gjøre det Markedsføring Gjøre bedriften og produktene kjent Forutsetninger Utgangspunkt. Grunnlag.

Vanskelige ord Ord Enkel forklaring Med egne ord Fortrinn Behov Begrep Fordel Behov Hva noen trenger Begrep Aktiviteter Handlinger. Det man gjør Overbevise Få noen til å tro på Tilfredsstille Møte krav og behov Hjemmeside Side på internett hvor bedriften forteller om seg selv Lokalaviser Aviser for området Fagtidsskrift Tidsskrift/blader som skriver om spesielle fag Messer Samling for bedrifter for å presentere seg og sine produkter DM Direct Marketing. Reklame Vareprøver

Vanskelige ord Ord Enkel forklaring Med egne ord Referanser Nettverk Bekjente. Venner. Forretningsforbindelser Jungeltelegrafen På folkemunn. Sladder. Hva folk snakker om seg i mellom Kundebehandling Hvordan kundene behandles. God kundebehandling = god service Oppsøkende salg Å drive salg utenfor bedriftens lokaler ved å besøke kundene Kundeoppfølging Følge opp kunden etter at kunden har tatt kontakt/etter at bedriften har vært i kontakt med kunden Kundepleie Rabatter. Tilbud. Vareprøver. Jule- hilsener Markedsføringsplan Plan over hvordan bedriften vil markedsføre seg Aktivitet Handling. Utføre noe. Hensikt Hvorfor man gjør noe. Kostnader Hva det koster. Hvor mye penger man må betale

Vanskelige ord Ord Enkel forklaring Med egne ord Ansvar Plikt.

Takk for meg!