Stafettloggen Handlingsveileder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
TØYENSTANDARDEN.
Trygge organisasjoner
Fra bekymring til handling
Hurum PPTs erfaringer med LP
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Henvisning til PP-tjenesten
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Felles innsats mot mobbing
Drammen kommunes arbeid for å forebygge kjønnslemlestelse hos jenter
Ved Gunhild S. Eik og Elin Osmundsen
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Pedagogisk fagsenter. Drøftingsteam
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Start lysbildefremvisning for å se veilederen
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Samarbeidsrutiner vedrørende elever man er bekymret for.
Side 1Navn på seminar / Familieråd En dette en arbeidsmåte som bidrar til å realisere artikkel 12 i BK?
Stafettloggen Handlingsveileder. Generelt: Loggen følger barnet fra opprettelse og ut grunnskole. Loggen kan avsluttes. Det tas PDF utskrift hvert år,
Rett hjelp tidlig – Kvello Stavanger kommune har startet et treårig prosjekt ( )for å kvalitetssikre barnehagen og bedre samarbeidet mellom det.
BTI – Stord kommune Stafettloggen - handlingsrettleiar.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Framgangsmåte i mobbesaker 1. 2 Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
BTI- Stord kommune. FORELDREROLLA BTI BTI-modellen 22.9.sept.2015.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Oppfølgingsmøte Veilederutdanning Hensikt Oppfølging av startmøtet. Presentere resultater og erfaringer med gjennomført plan, samt vurdere om det.
Stafettloggen - handlingsrettleiar
Sosialpedagogikk på Manglerud
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
Vil du vite mer om verktøyet Stafettloggen?
Artikkel.
BTI-illustrasjoner Redigerbare.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
Handlingsveileder Stafettloggen i BYN
BTI-handlingsveileder skole
BTI-handlingsveileder barnehage
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
Stafettloggen Handlingsveileder VGS – region
Stafettloggen - handlingsrettleiar
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
BTI- Stord kommune.
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Klubbutvikling oppfølging
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
Stafettloggen Handlingsveileder
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Lage plan for observasjon Ta opp i avdelingsmøte
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

Stafettloggen Handlingsveileder

Generelt: Loggen følger barnet fra opprettelse og ut grunnskole. Loggen kan avsluttes. Det tas PDF utskrift ved alle overganger, bytte av barnehage, skole, kommune og ved avslutning av logg i tjenesten barnet er i. Utskriften lagres i barnets/ elevens mappe. (Arkivlov – lenke) Avsluttet logg kan gjenåpnes etter samtykke fra foreldre. Ny tjeneste får tilgang til logg etter samtykke fra foreldre. Leder av tjenesten ansvarlig for at ny stafettholder overtar loggen. Seksjon skole – og barnehage følger opp og etterspør overføring av logger.

Handlingsplan - generell Nivå 2 Nivå 1 Nivå 0 Nivå 3 Samtale med foreldrene Koordinert innsats iverksettes Koordinerende møte Skal det tilmeldes? Ja Grunn til bekymringen? Del bekymringen Konkretisér bekymringen Observasjonsskjema Bekymring Se bekymringsskala Saken sluttes Nei Nei Ja Egen innsats iverksettes Møte enhet – foreldre Stafettlogg opprettes Skal andre involveres i innsaten? Lokal innsats fortsetter Tiltak bør iverksettes? Samtale med foreldrene Koordinert innsats iverksettes Koordinerende møte 3

Konkretisér bekymringen Nivå 2 Nivå 1 Nivå 0 Nivå 3 Ja Grunn til bekymringen? Del bekymringen Konkretisér bekymringen Observasjonsskjema Bekymring Se bekymringsskala Saken sluttes Nei En uro/bekymring oppstår Definer bekymringen – sett ord på den. Støtte i bekymringsskalaen: Bekymringsskala barn og Bekymringsskala foreldre Fra bekymring til handling: Når er det grunn til bekymring? 0 – 13 år Når er det grunn til bekymring - ungdom? Barn og unge – tegn på mistrivsel Diskuter bekymringen med team eller nærmeste leder og legg rammer i gruppen / klassen. Organiser i klassen/gruppen og gjøre noen »kloke grep» i forhold til bekymringen. Undringssamtale med barnet/ eleven. Mal for samtale Undringssamtale / den nødvendige samtalen med foreldre. Samtale for å klargjøre om det er grunnlag for bekymringen. Mal: Verktøykassen Fra bekymring til handling: Den nødvendige samtalen Observasjon i gruppen/ klassen etter behov, for å klargjøre bekymringen. Eventuelt benytte Notatskjema Dersom nei, skolen og barnehagen /helsestasjon ser at det ikke er grunnlag for en bekymring - saken avsluttes Dersom ja, skolen / barnehagen /helsestasjon ser at det er grunn til bekymring, prøves først enkle tiltak for å se om det kun er små endringer som skal til. Dersom det er tiltak som går over tid eller det er sammensatt problematikk, gå til nivå 1 for å opprette en logg Tid fra bekymring til samtale foreldre - 4 uker Ved mistanke om vold eller seksuelle overgrep- kontakt barnevern

Lokal innsats fortsetter Nivå 2 Nivå 1 Nivå 0 Nivå 3 Nei Ja Egen innsats Tiltak / møter Samtale / møte med foreldrene Stafettlogg opprettes Skal andre involveres i innsaten? Lokal innsats fortsetter Samtale med leder Avklar med styrer, rektor/enhetsleder – avtale om opprettelse av logg Informere om stafettlogg – vis nettsiden. Gjennomgå og undertegn samtykkeskjema for stafettlogg. Dette skannes som en pdf og lastes opp i loggen. Informasjon om elever og/eller foreldre kan legges inn i loggen på forhånd. Trykk da på lagre (ikke lagre og send). Samtykkeskjema for stafettlogg, Samtykkeskjema Møtemal loggmøte Opprette logg. www.haugesund.kommune.no/stafettloggen Opplæring av foreldre. Beskriv bekymringen (oppmerksomheten), kjennetegn for måloppnåelse og tiltak i loggen og avtal møtetidspunkt. Det skal alltid være tiltak i tjenesten og i hjemmet. Stafettloggen benyttes til dokumentasjon av tiltak i tjenesten og i hjemmet. Møter eller telefonsamtale settes for vurdering av tiltak, videreføring av eller for nye tiltak. Foreldre og elev inviteres til møtene. Diskuteres i møte. Dersom nei – saken avsluttes eller fortsetter innen tjenesten. Dersom ja - det er behov for bistand fra tjenester utenfra – gå til nivå 2. Avtal med foreldre at aktuell instans vil bli rådspurt. Rådspørre – etter samtykke fra foreldre - skal det henvises? Møte mellom tjeneste, foreldre og hjelpetjeneste. Hvilke tiltak kan videreføres av de som har vært prøvd ut? Gå gjennom utførte tiltak i loggen. Møtemal overganger

Handlingsplan - generell Nivå 2 Nivå 1 Nivå 0 Nivå 3 Nei Ja Egen innsats Tiltak / møter Samtale / møte med foreldrene Stafettlogg opprettes Skal andre involveres i innsaten? Lokal innsats fortsetter Samtale med leder Ved overgang til nivå 2 inviteres det etter samtykke til et møte med foreldre og ny instans. Se rutine: Overgang til nivå 2 Her gjennomgås tiltakene i loggen, og det avtales om en skal fortsette på nivå 1 med veiledning eller sende henvisning til PPT

Nei Nivå 2 Nivå 1 Nivå 0 Nivå 3 Skal andre involveres? Gjennomgå og undertegn samtykkeskjema der ny instans/instanser inkluderes. Samtykkeskjema Sende henvisningsskjema, pedagogisk rapport, rapport fra loggen, eventuelt gjennomført kartlegging til hjelpetjenesten Henvisningsskjema til PPT Henvisningsskjema til logoped Møte med foreldre og hjelpetjeneste for å opprette mål og tiltak i loggen og avtale møtetidspunkt. Møtemal loggmøte Stafettloggen benyttes til dokumentasjon av samordnede tiltak i tjenesten og i hjemmet. Møter settes for vurdering av tiltak, videreføring eller for nye tiltak. Foreldre og barn / elev inviteres til møtene. Tiltak gjennomføres og hjelpetjenesten deltar på møter med noe tids mellomrom for å veilede og eventuelt involveres i tiltak. Antall deltakere i møter holdes på et minimum. Tiltak evalueres av de som gjennomfører tiltaket sammen med foreldre og barn/ elev. Er det mange aktører involvert, vil møter med totalvurdering avholdes halvårlig eller etter behov. Deltakelsen begrenses til en deltaker pr. tjenestested. Eventuelt nye hjelpetjenester får tilgang til loggen etter samtykke fra foreldre, Er det behov for ytterligere hjelpetiltak? Bup, psykisk helse? Hvis ja, inviter til møte med foreldre og ny instans og gå til nivå 3. Møtemal overganger Dersom annen tjeneste involveres, fortsetter stafettholderen som ansvarlig for loggen. Kun tiltak som skal foregå på skolen / barnehagen/ helsestasjon føres i loggen . Møte med foreldre og ny instans Skal andre involveres? Koordinerende møte og innsats Samtale med foreldrene Nei Ja Innsats fortsetter på nivå 2

Handlingsplan - generell Nivå 2 Nivå 1 Nivå 0 Nivå 3 Møte med foreldre og ny instans Skal andre involveres? Koordinerende møte og innsats Samtale med foreldrene Ved overgang til nivå 3 inviteres det etter samtykke til et møte med foreldre og ny instans. Se rutine: Overgang til nivå 3 Her gjennomgås tiltakene i loggen, og det avtales om en skal fortsette på nivå 2 med veiledning eller sende forespørselen videre

Samtale med foreldrene Nivå 2 Nivå 1 Nivå 0 Nivå 3 Samtale med foreldrene Koordinert innsats iverksettes Koordinerende møte Gjennomgå og undertegne samtykkeskjema der ny instans/instanser inkluderes. Samtykkeskjema Sende henvisningsskjema og rapport fra loggen Kontakt systemansvarlig på skolen / barnehagen /helsestasjon for brukernavn og passord Stafettloggen Møte med foreldre og hjelpetjenester for å opprette mål og tiltak i loggen og avtale møtetidspunkt. Møtemal loggmøte Stafettloggen benyttes til dokumentasjon av samordnede tiltak i tjenesten eller i hjemmet. Møter settes for vurdering av tiltak, videreføring eller for nye tiltak. Foreldre inviteres til møtene. Tiltak gjennomføres og hjelpetjenesten deltar på møter med noe tids mellomrom for å veilede og eventuelt involveres i tiltak. Antall deltakere i møter holdes på et minimum. Tiltak evalueres av de som gjennomfører tiltaket sammen med foreldre og barn/ elev. Er det mange aktører involvert, vil møter med totalvurdering avholdes halvårlig eller etter behov. Deltakelsen begrenses til en deltaker pr. tjenestested. Tiltak i tjenester på nivå 3 som skal foregå på skolen eller i barnehagen føres i loggen. Tiltak gjennomføres og eventuelle andre instanser innenfor hjelpetjenestene involveres etter behov og får tilgang til loggen, etter samtykke fra foreldre.

Stafettlogg – Møtemal Punktene 3, 4 og 5 gjelder kun for oppstartsmøtet. Send møteinvitasjon i loggen. Informer om tiltak som skal vurderes Velkommen og kort presentasjon av sak Presentasjon av deltakerne - Navn og rolle Hva er kjernen i saken? Hva skal vi være oppmerksomme på i forhold til stafettloggen? - Informasjon om og opplæring i stafettlogg - Barn / elev, foreldre forteller fra sitt perspektiv om positive sider og utfordringer - Positive sider og utfordringer. Skolen informerer 5. Kartlegg handlingsmuligheter – Hvilket kjennetegn for måloppnåelse har den kommende innsatsen? - Drøft handlingsmuligheter og alternativer (hvilke muligheter har vi?) 6. Oppsummering – positive hendinger siden sist møte og vurdering av igangsatte tiltak 7. Formuler tiltak (nye tiltak) - Hvilke tiltak skal igangsettes? – Koordiner tiltakene - Tydeliggjør målsettingene for alle deltakerne - Bestem hvordan tiltakene skal følges opp - Bestem når tiltakene skal vurderes og avtal neste møte eller telefonsamtale 8. Oppsummering og konkrete avtaler – Vurder om andre forhold må avklares - Gjennomgå tiltak og ansvar - Fastsett hvem som skal orienteres om innsatsen og hvem som skal orientere hvem 9. Takk for innsats og frammøte

Språket i stafettloggen:   Skriv loggen i møte der foreldrene er invitert. Alle må kunne forstå hva som står i stafettloggen, for at den skal kunne skape en oversikt over innsatsen overfor det enkelte barn. Det er derfor helt sentralt at språket er klart og tydelig og positivt. Her er noen gode råd til klart og tydelig språk: Skriv til barnet (etter barnet er 15 år) eller barnets foreldre. Det er viktig at du fra starten av har klart for deg hvem du skriver til. Skriv kortfattet. Ta bare med nødvendig informasjon. Skriv korte setninger. Skriv enkelt, tydelig og konkret Vær presis når det gjelder hvem som skal gjøre hva. Ikke bruk "man". Bruk heller stillingsbetegnelser, navn eller familierelasjon (mor, farfar, storesøster osv.). Gjør teksten aktiv. Bruk mange utsagnsord (verb). Bruk den aktive formen av utsagnsordene, det vil si de utsagnsordene som ender på -er. Det er lettere å lese og gjør språket mer levende. Bruk f.eks. "barnet ringer" i stedet for "det ringes", eller "legen undersøker" i stedet for "det undersøkes". Vær presis med hensyn til tid, dag eller periode. Ikke skriv "snarest". Skriv presist hvor ofte, ikke "i rimelig omfang". Ikke skriv "i den grad det er mulig", for hvem avgjør det? Bruk vanlige ord og uttrykk. Unngå forkortelser. Skriv i stedet hele ordet. Det er ikke alle som kjenner til betydningen av forkortelser. Les alltid korrektur. Til slutt skal du lese teksten høyt for møtedeltakerne.