Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Stafettloggen Handlingsveileder VGS – region

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Stafettloggen Handlingsveileder VGS – region"— Utskrift av presentasjonen:

1 Stafettloggen Handlingsveileder VGS – region 1 11. 01
Stafettloggen Handlingsveileder VGS – region Gå direkte til nivå 0 – 1 – 2 – 3 Gå direkte til vedlegg Pålogging til stafettloggen

2 Stafettloggen Bredere tverrfaglig innsats
En samarbeidsmodell utviklet i Danmark I 2011 opprettet Helsedirektoratet et pilotprosjekt «Fra bekymring til handling» Haugesund, v/Inger Lise Bratteteig med fra 2012 Rogaland Fylkeskommune - Nord Rogaland «Alle» videregående skoler i region 1 er med fra skoleåret 2017/2018 «Alle» betyr de videregående skoler som er i kommuner som har tatt Stafettloggen i bruk Stafettloggen bygger på tett involvering fra en oppmerksomhet avdekkes Et sted for koordinering av tiltak for alle – ungdom/foresatte

3

4 Pilot – region 1 – Nord Rogaland
Pilot frem til sommeren 2019 Per dags dato - kun for elever som har Haugesund kommune som hjemkommune.

5 Når skal det opprettes stafettlogg
Sammensatt problematikk som krever flere tiltak Det kan være spesiell tilrettelegging for å kunne fungere i en gruppe eller alene Tiltak når: Motorikk, språk, atferd, skolefravær og andre hindringer for læring er utenfor det ordinære. Oppmerksomhet som krever tiltak over tid Oppmerksomhet som kommer fra foresatte Tiltak som er av en slik art at det er viktig for de som «overtar» tar imot ungdommen bør vite noe om.

6 Stafettloggen Opprettelse og avslutning
Stafettloggen følger personen fra opprettelse og ut livet Stafettloggen kan avsluttes Avsluttet logg kan gjenåpnes etter samtykke fra ungdom/foresatte Arkivering Det tas PDF utskrift ved alle overganger også ved avslutning Utskriften lagres ESA Overganger Ny tjeneste får tilgang til logg etter samtykke fra ungdom/foresatte Leder av tjenesten ansvarlig for at ny stafettholder overtar loggen Opplæringsavdelingen følger opp og etterspør rutiner i bruk av Stafettlogg

7 Hva stafettloggen har fokus på
Stafettloggen har fokus på tiltak også i hjemmet I stafettloggen er ungdommen aktiv deltaker Kun de instansene som er aktive med tiltak er med på møtene Oppfyller alle kriteriene ifht aktivitetsplikten i nye kap.9a

8 Stafettholder Stafettholdere kan være: Avdelingsleder Sosialrådgiver
Kontaktlærer OT veileder Helsesøster Rådgiver i fagopplæring PPT rådgiver BUP, Barnevern, kommunehelsetjenesten og andre instanser vil ikke være stafettholdere så lenge ungdommen går på skole, er i OT eller er i opplæring i bedrift i regi av fagopplæringen.

9 De ulike nivåene På nivå 0 og 1 er det tiltak i den instansen som har ansvar for ungdommen. I Rogaland fylkeskommune kan dette være: En videregående skolene Et skolesenter PPT (der kun PPT er inne i saken) Fagopplæring OT Kommunehelsetjenesten/Helsesøster På nivå 2 Er det en eller flere instanser i tillegg PPT/Barnevern/BUP/eventuelt andre På nivå 3 kan det være flere instanser inne på flere nivå med tiltak samtidig BUP/Habiliteringstjenesten/barnevern/PPT/eventuelt andre

10 Handlingsplan Nivå 2 Nivå 1 Nivå 0 Nivå 3 Ja Grunn til oppmerksomhet?
Rutine: koble på nivå 2 Nivå 1 Nivå 0 Nivå 3 Rutine: Koble på nivå 3 Ja Grunn til oppmerksomhet? Del oppmersomheten Konkretisér oppmerksomheten Oppmerksomhet Saken avsluttes Nei Ja Interne tiltak Dialog ungdom/foresatte Stafettlogg opprettes Ny instans? fortsetter Samtale med leder Nei Stafettlogg møte Tiltak fortsetter på nviå 2 Skal andre instanser involveres? Dialog ungdom/foresatte Dialog ungdom/foresatte Koordinert tiltak iverksettes Stafettlogg møte Henvisning til instans? Ja Nei

11 Nivå 2 Nivå 1 Nivå 0 Nivå 3 Ja Nei En oppmerksomhet oppstår
Grunn til oppmerksomhet? Del oppmerksomhet Konkretisér oppmerksomhet Oppmerksomhet Saken avsluttes Nei En oppmerksomhet oppstår Definer oppmerksomheten – sett ord på den. Tegn på mistrivsel Diskuter oppmerksomheten med team eller nærmeste leder og legg rammer i gruppen. Organiser i gruppen og gjør noen «kloke grep» i forhold til oppmerksomhet. Samtale med ungdommen. Forslag til samtalemal Samtale/den nødvendige samtalen med foresatte. Samtale for å klargjøre om det er grunnlag for oppmerksomhet. Observasjon i gruppen etter behov, for å klargjøre oppmerksomhet. Ved observasjon av ungdommen er det viktig at oppmerksomheten skal rettes mot de konkrete opplevelser av ungdommen –ikke fortolkninger av hva atferden kan være uttrykk for. Dersom nei, instans ser at det ikke er grunnlag for en bekymring - avsluttes saken. Dersom ja, instans ser at det er grunn til bekymring, prøves først enkle tiltak for å se om det kun er små endringer som skal til. Dersom det er tiltak som går over tid eller det er sammensatt problematikk, gå til nivå 1 for å opprette en logg

12 Nivå 2 Nivå 1 Nivå 0 Nivå 3 Nei Ja
Interne tiltak Dialog ungdom/foresatte Stafettlogg opprettes Ekstern bistand? Interne tiltak fortsetter Samtale med leder Avklar med nærmeste leder – Skal det opprettes stafettlogg Informere om Stafettlogg. Se samtykkerutine. Forslag til møtemal Opprette logg: Stafettloggen Opplæring av foresatte. Beskriv oppmerksomheten, kjennetegn for måloppnåelse og tiltak i loggen og avtal møtetidspunkt. Det skal alltid være tiltak i tjenesten og i hjemmet. Stafettloggen benyttes til dokumentasjon av tiltak i tjenesten og i hjemmet. Møte eller telefonsamtale settes for vurdering av tiltak, videreføring av eller for nye tiltak. Foresatte og ungdom inviteres til møtene. Dersom ja - det er behov for bistand fra flere eksterne tjenester - gå til nivå 2. Avtal med foresatte at aktuell instans vil bli rådspurt. Rådspørre – etter samtykke fra foresatte - skal det henvises? Møte mellom tjeneste, foresatte, ungdom og ny tjeneste. Kontaktinformasjon koble på flere instanser Dersom nei – saken avsluttes eller fortsetter innen tjenesten.

13 Nei Nivå 2 Nivå 1 Nivå 0 Nivå 3 Skal andre involveres?
Henvisning til ny tjeneste Skal andre involveres? Stafettlogg møte Dialog med ungdom/foresatte Gjennomgå og undertegn samtykkeskjema der ny instans/er inkluderes. Sende henvisningsskjema, pedagogisk rapport, rapport fra loggen, eventuelt gjennomført kartlegging til ny tjeneste Møte med foresatte og hjelpetjeneste for å opprette mål og tiltak i loggen og avtale møtetidspunkt. Forslag til møtemal. Antall deltakere i møter holdes på et minimum. Tiltak evalueres av de som gjennomfører tiltaket sammen med ungdom og foresatte. Er det mange aktører involvert, vil møter med totalvurdering avholdes halvårlig eller etter behov. Deltakelsen begrenses til en deltaker pr. tjenestested. Eventuelt nye hjelpetjenester får tilgang til loggen etter samtykke fra foresatte Er det behov for ytterligere hjelpetiltak? BUP? Hvis ja, inviter til møte med foresatte og ny instans - gå til nivå 3. Kontaktinformasjon koble på flere instanser. Dersom annen tjeneste involveres, fortsetter stafettholderen som ansvarlig for loggen. Kun tiltak som skal foregå på aktuell arena føres i loggen . Nei Ja Innsats fortsetter på nivå 2

14 Dialog ungdom/ foresatte
Nivå 2 Nivå 1 Nivå 0 Nivå 3 Dialog ungdom/ foresatte Koordinert innsats iverksettes Koordinerende møte Gjennomgå og undertegne samtykkeskjema der ny instans/instanser inkluderes. Sende henvisningsskjema og rapport fra loggen Kontakt systemansvarlig på instans for brukernavn og passord (for eksterne brukere). Møte med foresatte og hjelpetjenester for å opprette mål og tiltak i loggen og avtale møtetidspunkt. Forslag til møtemal. Stafettloggen benyttes til dokumentasjon av samordnede tiltak i tjenesten eller i hjemmet. Møter settes for vurdering av tiltak, videreføring eller for nye tiltak. foresatte inviteres til møtene. Tiltak gjennomføres og hjelpetjenesten deltar på møter med noe tids mellomrom for å veilede og eventuelt involveres i tiltak. Antall deltakere i møter holdes på et minimum. Tiltak evalueres av de som gjennomfører tiltaket sammen med foresatte og ungdom. Er det mange aktører involvert, vil møter med totalvurdering avholdes halvårlig eller etter behov. Deltakelsen begrenses til en deltaker pr. tjenestested. Tiltak i tjenester på nivå 3 som skal foregå i regi av fylkeskommunen i loggen. Tiltak gjennomføres og eventuelle andre instanser involveres etter behov og får tilgang til loggen, etter samtykke fra foresatte.

15 Koble på flere nivå kan være fra..
Skole til fagopplæring/OT/ kommunehelsetjenesten/mfl. Helsesøster til skole/fagopplæring/OT/mfl. Fagopplæring til OT/PPT/BUP/kommunehelsetjenesten/mfl. OT til skole/BUP/fagopplæring/kommunehelsetjenesten/mfl. PPT NB – bare eksempler på hvilke nivåer en kan koble på – dette er ikke en uttømmende liste.

16 Hva stafettloggen ikke er
Diagnoser skal ikke inn i Stafettloggen Stafettloggen er ikke et arkivsystem

17 13 Samtykkerutine Vi bruker to typer samtykkeskjema ifbm Stafettloggen: Samtykkeerklæring for opprettelse og deltakelse i stafettlogg Samtykkeerklæring til utveksling av informasjon Disse skannes som pdf og lastes opp i stafettloggen. Informasjon om ungdommen og foresatte kan legges inn i stafettloggen på forhånd. Trykk da på lagre (ikke lagre og send).

18 Veien videre Praktisk veileder for stafettholdere
Nytt møte med ressurspersoner Denne handlingsveilederen er under stadig utvikling Etter hvert som det gjøres avtale med kommunene får ressurspersonene melding om dette på mail.

19 Vedlegg Vedlegg 1 Tegn på mistrivsel Vedlegg 2 Forslag til samtalemal
Vedlegg 3 Forslag til møtemal Vedlegg 4 kontaktinformasjon Vedlegg 5 språket i stafettloggen Vedlegg 6 Ressurspersoner i stafettloggen Vedlegg 7 Kommuner som er koblet på stafettloggen

20 12 V1 - Tegn på mistrivsel

21 V2 - Forslag til samtalemal
12 V2 - Forslag til samtalemal Kontakt og informere om formål Spontansamtale: Ta utgangspunkt i ungdommens utsagn, atferd eller uttrykk Etterspør hva som ligger bak atferden Planlagt samtale: Skap kontakt, påpek noe positivt Forklar hvorfor dere skal snakke sammen Fri fortelling og utdyping Oppfordre til fri fortelling- åpne spørsmål, bydeform Aktiv lytting Informert gjetning Opplevelsesfokus Oppsummering og avslutning Konkret oppsummering av samtalens innhold Takke for samtalen og vis til noe ungdommen har mestret godt i dialogen Ungdommen fortalt om noe som gir bekymring: Plan for hva som skjer videre: Hva skal skje? Hvem skal involveres? Når skal det skje? Hvordan blir det inntil da for ungdommen? Ingenting har kommet fram: Dagligdagse tema før avslutning Åpning for ny samtale Ta nytt initiativ etter noen dager

22 13 V3 -Forslag til møtemal Send møteinvitasjon i loggen. Informer om tiltak som skal vurderes Velkommen og kort presentasjon av sak Presentasjon av deltakerne - Navn og rolle Hva er kjernen i saken? Hva skal vi være oppmerksomme på i stafettloggen? Informasjon om og opplæring i stafettlogg Ungdom og foresatte forteller fra sitt perspektiv om positive sider og oppmerksomheter/utfordringer Skolen informerer om positive sider og oppmerksomheter/utfordringer Kartlegg handlingsmuligheter Hvilket kjennetegn for måloppnåelse har den kommende innsatsen? Drøft handlingsmuligheter og alternativer Oppsummering – positive hendelser siden sist møte og vurdering av igangsatte tiltak Formuler tiltak (nye tiltak) Hvilke tiltak skal igangsettes? Koordiner tiltakene Tydeliggjør målsettingene for alle deltakerne Bestem hvordan tiltakene skal følges opp Bestem når tiltakene skal vurderes og avtal neste møte eller telefonsamtale Oppsummering og konkrete avtaler Vurder om andre forhold må avklares Gjennomgå tiltak og ansvar Fastsett hvem som skal orienteres om tiltakene og hvem som skal orientere hvem Takk for innsats og frammøte

23 V4 - Kontaktinformasjon
13 V4 - Kontaktinformasjon PPT: PPT, har egne henvisningsskjema Individnivå systemnivå Helsesøster Hver skole har en kommunal helsesøster tilknyttet skolen Barnevern i de ulike kommunene Haugesund tlf Karmøy Vindafjord Tysvær OT Link til kontaktpersoner i OT

24 V5 - Språket i stafettloggen
Skriv stafettloggen i møte og for alle lesere Skriv enkelt, tydelig, konkret og positivt Vær presis når det gjelder hvem som skal gjøre hva. Ikke bruk "man". Bruk heller stillingsbetegnelser, navn eller familierelasjon Gjør teksten aktiv. Bruk f.eks. «ungdommen ringer" i stedet for "det ringes", eller "legen undersøker" i stedet for "det undersøkes". Vær presis med hensyn til tid, dag eller periode. Ikke skriv «snarest», «i rimelig omfang», «i den grad det er mulig». Skriv presist og hvor ofte. Unngå forkortelser. Skriv hele ordet. Les alltid korrektur. Til slutt skal du lese teksten høyt for møtedeltakerne.

25 V6 Ressurspersoner Stafettlogg
Åkrehamn Tommy T. Søllesvik Esteban Panza Kopervik Iren Langåker Karmsund Vibeke E. Vikene Solfrid H. Thuestad Haugaland Eirin N. Vie Skeisvang Berit Johanne Folkedal  Vardafjell Rachel Larsen Stenseth Anne Birte Sævereid Helsesøstertjenesten Tove Valen Ølen Marit Hauso Sauda Hollenderhaugen Torill Krokedal Thorsen Britt Karin Sørhus Lie OT Kristian Eliassen Haugaland vgs Gro Johannessen Ølen vgs Terje Eileraas Karmsund vgs Jan Øyvind Snørteland Ref.gr. + Åkra vgs/RFK Seksjon for fag- og yrkesopplæring Jofrid Fludal Lilian Helberg PPT Lene Valen

26 V.7 Kommuner som er koblet på stafettlogg
4 V.7 Kommuner som er koblet på stafettlogg Haugesund kommune fom

27 12 Informasjon til foresatte/ungdom Bedre tverrfaglig innsats - Stafettlogg Rogaland fylkeskommune har et særlig fokus på ungdommens psykiske helse med flere satsningsområder for å hindre frafall i skolen. Rogaland fylkeskommune er med i stafettloggen som en pilot i nordfylket. Formålet med stafettloggen er bedre tverrfaglig innsats overfor ungdom og familier det er knyttet oppmerksomheter til. Stafettlogg handler om dokumentasjon, samarbeid og gode overganger. Hva er en Stafettlogg? En Stafettlogg er en elektronisk logg over tiltak og effekt I stafettloggen finnes alle igangsatte tiltak med vurderinger for ungdommen I stafettloggen finnes en møteoversikt samt en oversikt over møtedeltakere Stafettloggen gir en oversikt over hvilke tjenester og hvilke fagpersoner som er involvert Stafettloggen utarbeides alltid i samarbeid med foresatte/ungdom gjennom samtykke. Foresatte (ungdom under 18 år) vil ha fullt innsyn i loggen gjennom lesetilgang. Dersom flere instanser/tjenester skal involveres i stafettloggarbeidet, skal foresatte/ungdommens over 18 år gi særskilt samtykke til dette. Det samme gjelder når ungdommens blir overført til en annen instans/tjeneste. Det innhentes samtykke ved alle overganger. Stafettloggen leveres som en web-basert tjeneste av Conexus Norge AS. I og med at stafettloggen er et dataverktøy, medfører dette elektronisk behandling av personopplysninger. Samtykke til opprettelse og deltakelse i Stafettlogg innbefatter derfor tillatelse til elektronisk behandling av personopplysninger gjennom stafettloggen. Stafettloggens varighet Stafettloggen avsluttes etter endt måloppnåelse, for eksempel ved at tiltakene har gitt ønsket effekt. Stafettloggen kan også avsluttes underveis ved at samtykket trekkes tilbake. Det gjøres oppmerksom på at det som er registrert i loggen, vil følge arkivlovgivningen og oppbevares for fremtiden. Hvordan komme inn på stafettloggen Skriv følgende adresse inn i adresselinjen, eller klikk: Når du har åpnet påloggingssiden, logger du på med elektronisk ID (sikkerhetsnivå 4). Spørsmål Ved spørsmål om stafettloggen, ta kontakt med kontaktlærer, avdelingsleder, helsesøster eller sosialrådgiver på skolen.

28 Samtykkeerklæring til opprettelse og deltakelse i Stafettlogg U. off
Samtykkeerklæring til opprettelse og deltakelse i Stafettlogg U.off., jf. fvl. § 13, hpl. § 21, jf. offl. § 13 Jeg/vi samtykker til at det kan opprettes Stafettlogg for ………………………………………(ungdommens navn). Målsettingen med samtykket er å opprette en Stafettlogg som verktøy for god og tverrfaglig samhandling rundt ungdommen. Målsettingen er videre å sikre medvirkning fra de foresatte og ungdommene. Stafettloggen vil i all hovedsak inneholde de tiltak som er igangsatt for ungdommen og effekten av disse. Tiltakene vil knyttes til utviklingsområder der ungdommen kan ha nytte av ekstra støtte i en periode eller over tid. Informasjonen som gis er begrenset til det som til enhver tid anses nødvendig. Stafettloggen skal ikke inneholde sensitive personopplysninger. Se nærmere opplysninger på neste side. Stafettloggen etableres etter at samtykke er innhentet. Med mindre annet er angitt, avsluttes stafettloggen etter endt måloppnåelse. Eventuelt begrenses dette samtykket til følgende saksområde/tidsrom: ………………………………………………………………… Jeg/vi er informert om hva det innebærer å opprette en Stafettlogg, og er gjort kjent med at samtykket når som helst kan trekkes tilbake. Dato: ……….. Foresatt: ……………….………..………….. Dato: .………. Ungdom over 18 år.…………..…..…..……. Dato: ………. Stafettholder: ……………………..….…….

29 Samtykkeerklæring til utveksling av informasjon U. off. , jf
Samtykkeerklæring til utveksling av informasjon U.off., jf. fvl § 13, hpl. § 21, jf. offl. § 13 Jeg/vi er gjort kjent med at formålet med utveksling av informasjon er med på å gi barnet/ungdommen best mulig tverrfaglig bistand. Jeg/vi samtykker til at informasjon om personlige forhold, taushetsbelagt informasjon, kan deles med aktuelle representanter i de angitte tjenester, og at informasjonen som utveksles tematisk skal være begrenset til det som til enhver tid er nødvendig for å kunne gi/vurdere et forsvarlig tjenestetilbud. Med mindre annet er angitt, er samtykket gjeldende fra det er signert av foresatte/ungdom, og frem til ungdommen har fullført videregående opplæring. Eventuelt begrenses dette samtykket til følgende saksområde/tidsrom: …………………………………………………………………… Jeg/vi er informert om hva samtykket innebærer, og er gjort kjent med at samtykket når som helst kan trekkes tilbake. Dato: ……….. Foresatt: ……………….………..………….. Dato: .………. Ungdom over 18..…………..…..…..……. Dato: ………. Tjeneste………...…………………..….….…. Jeg/vi samtykker til at……………………….……..(instans) kan utveksle taushetsbelagt informasjon (jf. forvaltnings-loven § 13 a nr. 1 og helsepersonelloven § 22) om ……………………..…………….(ungdommens navn) med følgende tjenester: Sett kryss: Oppfølgingstjenesten (OT) Fagopplæring Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) Skole Fastlege Barneverntjenesten Psykiatri Helsesøstertjenesten Andre (spesifiser)……………………………. Tverrfaglig samarbeid og/eller innhenting av opplysninger fra andre instanser anses nødvendig for å kunne gi/vurdere et forsvarlig og best mulig hjelpetilbud. Samarbeid mellom instanser vil også kunne bidra til å skape helhetlige og koordinerte tjenester.


Laste ned ppt "Stafettloggen Handlingsveileder VGS – region"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google