Kodu Lærings og spillprogrammeringsverktøy

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Undervisningsvideoer. + Sette læreren på pause Gå frem i eget tempo Få det forklart så mange ganger som nødvendig Hoppe tilbake til det som trenger repetisjon.
MUNTLIG EKSAMEN 2004 PRAKSISRAPPORT NETTVERKSOPPGAVE
«Læringslystplan» (PDSA) for klasse……………. ved………………………………………..skole "Læringslystplan" (PDSA)
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
IS-102 Klassedefinisjoner
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Nulltoleranse for mobbing
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Den autentiske læringsdialogen
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kulturhistorisk perspektiv
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Sommerprosjektet 2003PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk En helhet i helheten PBL-strengen Helhetlig vurdering av studentenes prestasjoner.
Borre ungdomsskole
Andre funksjoner.
Lysåpning og senteravstand
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Variabel, Bokstavuttrykk
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Øyeblikk - om å gjøre det beste ut av her og nå 24. sept Marit Elin Hansen.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Øvingsforelesning i Python (TDT4110)
Status og fremovermelding Fritt oversatt fra Gordon Stobart
Roboter og matematikk.
Hva er Frelsesarmeen?.
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Systematisk Observasjon av Lesing.
Fellesmøte Fellesmøte.
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Tilbakemeldinger fra deltakere på
Tittel på opplæringspresentasjon
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Emilios jobb som assistent
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Kom i gang med programmering!
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Aktivitetsappen Utvidelser :45 1.
Utskrift av presentasjonen:

Kodu Lærings og spillprogrammeringsverktøy Mål for for prosjektet Jeg har satt sammen de ulike delene (verden, karakterer og objekter) til et spill med en start og en slutt. Jeg har laget et spill som kan presenteres og spilles for medelever. Navn: __________

Til og med presidenter bruker Kodu

Nytige verktøy og funksjoner I Kodu laboratoriet. 1.økt Mål Sett kryss ** Jeg kan navigere og bruke menyene i Kodu (hjem meny).    ** Jeg kan navigere og bruke spillmenyen (malerpenselen, fjell osv). **Jeg vet hvordan man lager og lagrer en ny spillverden. Oppsummering: Hva har dere lært? Hvilke problemer/utfordringer møtte dere på? Gode løsninger på problemene? Er det andre som har møtt det samme problemet? Hvordan løste dere det? Kan noen elever vise dagens læring?

Her kan du notere ned ting og tang. Oppsummering: Hva har dere lært? Hvilke problemer/utfordringer møtte dere på? Gode løsninger på problemene? Er det andre som har møtt det samme problemet? Hvordan løste dere det?

Kodehjulet og kodelinjens funksjoner. 2.økt Mål Sett kryss ** Jeg kan bruke de ulike funksjonene til å utvide og tilpasse spillverden.    ** Jeg kan bruke kodehjulet og kodelinjen til programmere et objekt eller karakter. ** Jeg vet hvordan man endrer høyde og størrelse på objektet eller karakteren. Oppsummering: Hva har dere lært? Hvilke problemer/utfordringer møtte dere på? Gode løsninger på problemene? Er det andre som har møtt det samme problemet? Hvordan løste dere det? Kan noen elever vise dagens læring?

Her kan du notere ned ting og tang. Oppsummering: Hva har dere lært? Hvilke problemer/utfordringer møtte dere på? Gode løsninger på problemene? Er det andre som har møtt det samme problemet? Hvordan løste dere det?

Hvordan kan karakteren miste eller score poeng 3.økt Mål Sett kryss ** Jeg kan sette inn objekter som har betydning for spillet.    ** Jeg kan vise og forklare hvordan karakteren kan score eller miste poeng. **Jeg kan lage sammen et poengsystem for pluss poeng og ett for minus poeng. Oppsummering: Hva har dere lært? Hvilke problemer/utfordringer møtte dere på? Gode løsninger på problemene? Er det andre som har møtt det samme problemet? Hvordan løste dere det? Kan noen elever vise dagens læring?

Her kan du notere ned ting og tang. Oppsummering: Hva har dere lært? Hvilke problemer/utfordringer møtte dere på? Gode løsninger på problemene? Er det andre som har møtt det samme problemet? Hvordan løste dere det?

Hvordan lage en sti som et bestemt objekt følger til enhver tid? 4.økt Mål Sett kryss **Jeg kan vise og forklare hvordan man lager en sti som et bestemt objekt følger til enhver tid.    ** Jeg kan lage en karakter som passer på et bestemt objekt. ** Jeg kan sette inn flere objekter i spillverden slik at verdenen blir mer helhetlig. Oppsummering: Hva har dere lært? Hvilke problemer/utfordringer møtte dere på? Gode løsninger på problemene? Er det andre som har møtt det samme problemet? Hvordan løste dere det? Kan noen elever vise dagens læring?

Her kan du notere ned ting og tang. Oppsummering: Hva har dere lært? Hvilke problemer/utfordringer møtte dere på? Gode løsninger på problemene? Er det andre som har møtt det samme problemet? Hvordan løste dere det?

Hvordan man gir karakteren / objektet helse og skade 5.økt Mål Sett kryss ** Jeg vet hvordan man gir karakteren « vis helse».    ** Jeg vet hvordan man gir karakteren helse og skade. ** Jeg kan gi eksempler på hvordan helse og skade kan brukes i spill. Oppsummering: Hva har dere lært? Hvilke problemer/utfordringer møtte dere på? Gode løsninger på problemene? Er det andre som har møtt det samme problemet? Hvordan løste dere det?

Her kan du notere ned ting og tang. Oppsummering: Hva har dere lært? Hvilke problemer/utfordringer møtte dere på? Gode løsninger på problemene? Er det andre som har møtt det samme problemet? Hvordan løste dere det?

Hvordan man starter et spill. 6.økt Mål Sett kryss ** Jeg kan sette sammen de ulike delene (verden, karakterer og objekter) til et spill med en start.    ** Jeg har laget navn på spillet og lagret det. ** Jeg har laget en forklaring på hva spillet går ut på, og hvordan man spiller det. Oppsummering: Hva har dere lært? Hvilke problemer/utfordringer møtte dere på? Gode løsninger på problemene? Er det andre som har møtt det samme problemet? Hvordan løste dere det?

Her kan du notere ned ting og tang. Oppsummering: Hva har dere lært? Hvilke problemer/utfordringer møtte dere på? Gode løsninger på problemene? Er det andre som har møtt det samme problemet? Hvordan løste dere det?

Hvordan man avslutter et spill. 7.økt Mål Sett kryss ** Jeg har kan sette sammen de ulike delene (verden, karakterer og objekter) til et spill med en start og en slutt.    ** Jeg kan gi eksempler på ulike måter å avslutte et spill på. ** Jeg har har fylt ut kriteriearket. Oppsummering: Hva har dere lært? Hvilke problemer/utfordringer møtte dere på? Gode løsninger på problemene? Er det andre som har møtt det samme problemet? Hvordan løste dere det?

Her kan du notere ned ting og tang. Oppsummering: Hva har dere lært? Hvilke problemer/utfordringer møtte dere på? Gode løsninger på problemene? Er det andre som har møtt det samme problemet? Hvordan løste dere det?

     Kriterier for Kodu  Jeg har programmert slik at karakterene og objektene i spillet prater med hverandre (snakke eller tenkebobler).       Jeg har laget en forklaring på hva spillet går ut på, og hvordan man styrer karakterene.   Jeg har programmert slik at karakterene / objektene har liv, helse eller poeng . Jeg har skapt en sti eller lignende som gir karakterene et bestemt bevegelsesmønster. Jeg har satt sammen de ulike delene (verden, karakterer og objekter) til et spill med en start og en slutt. Jeg har lagret spillet slik a det ligger tilgjengelig på datamaskinen. Jeg har prøvespilt minst to andre spill (medelever), og gitt tilbakemeldinger på spillet ( liste – kriterier)