Veiledning for bruk av statistikk og tall

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Advertisements

Opplevd kvalitet og målt kvalitet: Brukerundersøkelser: Målgruppe: - brukere av hjemmetjenesten (18 indikatorer) - beboere på inst. (24.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Torhild Rio Finvik og Torstein Rønningen
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Oppsummering av FOU - prosjekt
Dagsorden Generelt om programmet Gjennom gang av programmet.
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Kvalitative og kvantitative metoder
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Sette virksomhetsledere i stand til å utøve resultatansvar og lykkes Et opplegg vi hadde i tidligere Robek-nettverk, ikke justert pt. Er egentlig lagd.
Workshop, Dokka – 9. nov
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Verktøy for tjenestereise
ROS-analyse.
Veikart for tjenesteinnovasjon V1.0 JULI 2015 Veiledning for bruk av statistikk og tall.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. Sett et mål Del fakta og pasienthistorier Sett i gang og følg opp tiltak på systemnivå Forbedre pasientsikkerhetskulturen.
Kompetansenettverk innen velferdsteknologi i Telemark
Oppsummering av FOU - prosjekt
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Kvalitet, risiko og avvik
ROS-analyse.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Hva er gevinstrealisering og hvordan gripe det an?
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
Veiledning for bruk av statistikk og tall
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Verktøy for å kartlegge holdninger
Gevinstrealisering velferdsteknologiprogrammet 2016
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Hva har vi sett? Hvilke råd har vi gitt? Hjelper rådene?
KS Effektiviseringsnettverkene Nasjonale indikasjoner på effektivisering i kommunesektoren - Hovedresultater og konklusjoner Fürst og Høverstad ANS.
økt grunnbemanning og ansvarliggjorte medarbeidere for økt nærvær
Forskningsstøtte ved UBA
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Samarbeid og medbestemmelse
Oppsummering av FOU - prosjekt
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Elevintervju B – Samarbeid
ABC opplæringen som metode
Gevinstrealisering Erik Paulsen ASSS - 4.mai Bergen Gevinstrealisering
Nytt i HiOAs prosjektmodell: Mal for gevinstplan v2_0 - september 2017 Gevinstplanlegging og -styring handler om å få noe igjen for strevet.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
03 Introduksjon til veiledningen
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Veiledning for bruk av statistikk og tall

03 Introduksjon til veiledningen OM VEIKART FOR TJENESTEINNOVASJON 03 Introduksjon til veiledningen 06 Statistikk og tall i ulike faser av innovasjonsarbeidet 08 Før du starter 14 Innsikt og Idé 18 Utvikling, utprøving og evaluering 24 Overgang til drift 26 Ny praksis Veikart for tjenesteinnovasjon er en praktisk metodikk som setter kommunene i stand til å endre offentlige tjenester for å møte fremtiden. For å få tilgang til hele metodikken for tjenesteinnovasjon kan dere gå til www.ks.no/samveis Dette dokumentet er et av verktøyene i metodikken, og dere finner det referert til i Fase 1, Fase 2, Fase 3, Fase 4 og Fase 5.

Introduksjon til veiledningen

Introduksjon til veiledning for bruk av statistikk og tall Hvilken innsikt gir statistikk og tall? Når brukes dette? Innsikt er grunnmuren i innovasjonsløpet. Innsiktsarbeidet handler om å hente inn og analysere fakta om kommunens tjenester og innbyggernes opplevelse for å forstå dagens situasjon, skape nye løsninger og måle resultater over tid. I dette arbeidet brukes det ulike innsiktsmetoder. En viktig del av innsikten opparbeides gjennom å analysere statistikk og tall. Statistikk og tall gir innblikk i objektive fakta om tjenester – demografi, tilgjengelige ressurser, kompetanse, ressursbruk og kvalitet. Statistikk og tall brukes til å analysere hvordan kommunen organiserer tjenester og utnytter ressurser, og hvilke resultater dette gir. Statistikk og tall hentes inn og analyserers gjennom hele innovasjonsløpet. I starten brukes statistikk og tall for å utforske og forstå utfordringer. I senere faser brukes statistikk og tall til å analysere detaljer, finne nye løsninger og følge opp resultater. Hvem er med? Prosjektleder og team Controller/økonomiansvarlig Kvalitetsansvarlig Ledere, mellomledere og ansatte Hva finner dere i denne veiledningen? Dokumentet gir dere en kort og enkel introduksjon til bruk av statistikk og tall i innovasjonsarbeidet og henviser til andre verktøy hvor dere finner mer detaljert informasjon og veiledning.

Introduksjon til veiledning for bruk av statistikk og tall Hvorfor bruke statistikk og tall i innovasjonsarbeidet? Innsikt basert på fakta Statistikk og tall gir en objektiv vurdering av dagens situasjon, og peker på utfordringsområdet som kan eller bør utforskes nærmere. Faktabasert analyse gir også inspirasjon til nye løsninger. Dere kan lære hvordan andre har løst lignende utfordringer med suksess. Grundig beslutningsgrunnlag Statistikk og tall brukes til å vurdere forventede gevinster for ulike løsninger, og til å beslutte om de skal implementeres. Løsningene blir da vurdert i forhold til hverandre basert på objektive kriterier. Muligheter til å måle resultater over tid Statistikk og tall hjelper dere med å definere et tydelig nullpunkt for innovasjonsarbeidet og kontinuerlig måle resultater. Løpende måling av resultater gjør fremgangen synlig for alle og motiverer organisasjonen til videre innsats.

Statistikk og tall i ulike faser av innovasjonsarbeidet

Statistikk og tall i ulike faser av innovasjonsarbeidet FØR DU STARTER I starten av arbeidet analyseres nøkkeltall innen helse og omsorg for å definere et problem som innovasjon skal bidra til å løse. Kommuner står overfor flere utfordringer, men hvilke av dem bør prioriteres? Statistikk og tall avdekker hvilket problem kommunen bør fokusere på for å oppnå størst mulig effekt. INNSIKT OG IDÉ Under fase 2 «Innsikt og idé» brukes statistikk og tall til å få dybdeinnsikt i problemet. Sammen med intervjuer og observasjoner, hjelper tallene med å finne grunnårsaker til problemer og få inspirasjon til nye løsninger. I denne fasen gjør dere også første vurdering på forventede gevinster og kostnader for å bestemme om løsningen skal tas videre til utprøving og pilotering. UTVIKLING, UTPRØVING OG EVALUERING Under fase 3 «Utvikling, utprøving og evaluering» brukes statistikk og tall til å vurdere gevinster ved de ulike løsningene og utarbeide beslutningsunderlag for videre veivalg. Statistikk og tall gir mulighet til å prioritere løsningene i forhold til hverandre, og bestemme om de skal implementeres. OVERGANG TIL DRIFT Under fase 4 «Overgang til drift» brukes statistikk og tall til å etablere resultatindikatorer som muliggjør oppfølging over tid. Det utarbeides oppfølgingsstruktur, og resultatindikatorene testes ut i drift. NY PRAKSIS Når kommunen er over til fase 5 «Ny praksis», brukes statistikk og tall til å måle resultater for å se om forventede gevinster blir realisert. Ved manglende måloppnåelse, iverksettes det korrigerende tiltak.

Før du starter analyser nøkkeltall for å definere problemet

Start med å analysere nøkkeltall for helse og omsorg Nøkkeltall skal gi overblikk over: Hensikten med arbeidet: Demografi Dagens og fremtidens mottakere av tjenester og deres behov for tjenester. Analyseres ved hjelp av statistikk og tall om bl.a.: Befolkningsvekst og -sammensetting Folkehelse Husholdningstyper … Ressursbruk Tilgjengelige ressurser og hvordan disse utnyttes. Analyseres ved hjelp av statistikk og tall om bl.a.: Økonomiske rammer Driftskostnader fordelt per tjeneste og ulike enheter Årsverk i tjenestene Dekningsgrad for de ulike tjenestene … Kvalitet Kvalitet på tjenester, medarbeidernes trivsel og kompetanse. Analyseres ved hjelp av statistikk og tall om bl.a.: Brukertilfredshet Boforhold Helsetilstand Medarbeidertilfredshet Medarbeidernes kompetanse Sykefravær … Statistikk og tall vil peke på utfordringsområder som bør analyseres nærmere. Tips og råd: Hent inn tallene for kommuner av sammenlignbar størrelse og behovsprofil/utgiftsbehov. Sammenlign dere mot andre for å finne forbedringsområder. Normaliser tallene ved å regne ut tallene per enhet (f.eks. per innbygger over 67 år, per tjenestemottaker m.m.). Dette muliggjør sammenligning over tid og mot andre kommuner. Statistikk og tall forteller ikke alt. Snakk med brukere, pårørende, ansatte og tredjeparter for å supplere og berike tallanalyser. Se også forslag til et minimumsett av indikatorer for analyse av pleie- og omsorgstjenesten med lenker til relevante statiske ressurser på Ressursportal Trøndelag - https://goo.gl/h1ik5b

Hvor finne nøkkeltall for helse og omsorg Dere finner en god oversikt over tilgjengelige ressurser for statistikk og tall på Ressursportal Trøndelag - http://ressursportal.no/. Portalen er utviklet av Fylkesmannen i Nord- og Sør-Trøndelag i samarbeid med Helsedirektoratet og er tilgjengelig for alle kommuner. Under ser dere oversikt over portalens verktøykasse. Suppler nøkkeltall fra offentlige statistikkbanker med overordnet data fra fagsystemer, brukerundersøkelser, medarbeiderundersøkelser og andre kilder. Excel-verktøy som gir en enkel framstilling av offentlig statistikk og interaktive statistiske analyser. Her finner dere eksempelvis sammenligningsmodeller basert på KOSTRA-tall. Enkel framstilling av offentlig statistikk på kart. Lenker til nettsider med statistiske ressurser, som f.eks. samhandlingsstatistikk på Helsedirektoratets nettsider og helsestatistikk på Folkeinstituttets nettsider. Enkel oversikt over tilgengelig statistikk. Mulighet for å få opp interaktive tabeller og grafer med statistikk direkte på portalen. Lenker til eksterne statistikkbanker, som f.eks. KOSTRA, SSB statistikkbanker, Folkehelseinstituttets kommunehelseprofiler med mer.

Hvordan bruke Ressursportal for Trøndelag Enkel brukerveiledning for hvordan hente inn ressurser 1. Gå til http://ressursportal.no. Trykk på knappen «Ressursportal Trøndelag» 2. Trykk på «Analyseverktøy» for å åpne verktøykassa 3. Hak av verktøy som er relevant for dere, som f.eks. «Statistikk» 4. Hak av relevante ressurstyper (f.eks. artikkel eller fil), fagområder (f.eks. «helse, velferd»), områder (f.eks. Rogaland) og ansvarlige redaktører (f.eks. Husbanken) 5. Oversikt over ressurser vises til høyre. Trykk på tittelen for å åpne ressursen

Hvordan analysere statistikk og tall Sammenstill tallene i tabeller og grafer som synliggjør funnene. Lær mer om hvordan bearbeide statistikk og tall på «Læringsportal for lokal og regional planlegging» http://helomplan.no/tema-9/ Analyser funnene og bruk innsikten til å prioritere utfordringene. Målet er å finne utfordringer som har størst påvirkning på kommunens kostnadsnivå, tjenestekvalitet og medarbeidernes trivsel. Les mer om analysearbeid i «Analyseverktøy» i Veikart for tjenesteinnovasjon Les mer om hvordan analysearbeid utføres innen pleie og omsorg i «Veileder i analyse og planlegging av pleie- og omsorgstjenesten» https://ressursportal.azurewebsites.net/Fil/Details/1865 Se hvordan statistikk og tall kan brukes til prioritering av folkehelseutfordringer i en kort video fra Universitet i Agder - https://goo.gl/C8Szm8

Eksempel fra Horten kommune Horten kommune er en av programkommunene i Veikart for tjenesteinnovasjon og jobber med utvikling av en ny IT-løsning for automatisert ruteplanlegging i hjemmetjenesten. Horten kommune startet innovasjonsarbeidet med å se på nøkkeltall innen helse og omsorg. De viktigste funnene har vært: Høyt og økende behov for tjenester. Kommunen har økende antall personer med behov for pleie- og omsorgstjenester i årene fremover. Kommunens estimater viser at økende behov for tjenester vil føre til økning i kostnader på 12-15 mill. NOK per år. Stramme økonomiske rammer. Kommunen har samtidig svært lave frie inntekter sammenlignet med landsgjennomsnittet. Presset kommuneøkonomi. Kommunalområdet Helse og omsorg i kommunen har i flere år gått med underskudd. Underskuddet er spesielt høyt innen hjemmetjenesten. Høy tjenestekvalitet. Sammenligning av kvalitetsindikatorer mot andre kommuner og tilbakemeldinger fra brukere og ansatte tyder på generelt høy tjenestekvalitet innen helse og omsorg. På bakgrunn av disse funnene, har Horten kommune definert følgende problemstilling: Hvordan kan vi redusere kostnader i hjemmetjenesten, samtidig som tjenestekvaliteten økes? Horten kommune – noen demografiske særtrekk 2013-2040 Kilde: SSB, analyse fra Horten kommune

Innsikt og idé hent inn detaljerte statistikk og tall for å få dybdeinnsikt

Hent inn detaljerte statistikk og tall om utfordringsbildet Dere har definert et problem som innovasjon skal bidra til å løse. Neste steg er å hente inn detaljerte statistikk og tall for å få dybdeinnsikt i det. Utfordringene skal utforskes i detalj ved hjelp av: Innhenting av mer detaljert offentlig statistikk. Eksempel for praktisk bistand: hente inn mer detaljert data om denne tjenesten fra KOSTRA og andre offentlige kilder. Innhenting av detaljert data fra fagsystemer. Eksempel for institusjonstjenester: hente inn detaljerte tall om fordeling av institusjonsplasser mellom ulike brukergrupper, ressursforbruk på hver institusjon m.m. Innsamling av data ute i tjenesten. Eksempel for arbeidsplanlegging i hjemmetjenesten: kartlegge tidsforbruk knyttet til planleggingsarbeid og rapportmøter. Spørreundersøkelser . Eksempel for medisinering: gjennomføre en spørreundersøkelse for å finne ut i hvilken grad brukerne og ansatte er fornøyd med dagens løsning for medisinering. Dere finner nyttige veiledere til dette arbeidet på Ressursportal Trøndelag – http://ressursportal.no/. Bruk søkefeltet øverst på siden for å finne materialet dere trenger. Hensikten med arbeidet: Detaljerte statistikk og tall vil nyansere problemet og gi dere innsikt i konkrete forbedringsområder. Tips og råd: Statistikk og tall forteller ikke alt. Kombiner kvantitative analyser med intervjuer og observasjoner.

Få innsikt gjennom læring fra andre Hent inn kunnskap og erfaringer fra andre kommuner og organisasjoner. Ikke begynn helt på nytt dersom det finnes gode erfaringer å bygge videre på. Hvordan har andre løst lignende utfordringer med suksess? Hva viser forskningen på dette området? Hva har andre lært gjennom å være med på en lignende endringsprosess? Dere finner en oversikt over kunnskapsgrunnlaget for ditt fokusområde på Ressursportal Trøndelag - http://ressursportal.no/. Under kategoriene «Dokumentsamling» og «Veiledere» ligger det blant annet analyser for ulike fagområder, utfordringsanalyser og faktaark med forskningsresultater.

Eksempel fra Horten kommune Etter at problemstillingen var definert, foretok Horten kommune en detaljert kartlegging av hjemmetjenesten for å forstå kostnadsdriverne og finne effektiviseringspotensial. Kommunen analyserte detaljert statistikk og tall om hjemmetjenesten fra offentlige kilder og kommunens fagsystemer. Det ble foretatt en kartlegging av tidsforbruk knyttet til ulike arbeidsoppgaver, som f.eks. administrative oppgaver og kjøring, og det ble samlet inn innspill fra ansatte gjennom medarbeiderundersøkelser og arbeidsmøter. De viktigste funnene i Horten kommune var: Effektiv tjenesteytelse. Kommunalområdet har gjennomført flere effektiviseringstiltak i de siste årene, og dette har medført høy produktivitet i tjenesteytelse sammenlignet med andre kommuner. Lite potensial for videre effektivisering av tjenesteytelse. Det er begrensede muligheter for å levere oppdragene på kortere tid enn i dag. Høy tidsforbruk på administrasjon og kjøring. Ansatte bruker ca. halvparten av tiden sin på administrative oppgaver og kjøring. Tallene tyder på effektiviseringspotensial på dette området. På bakgrunn av disse funnene, har Horten kommune identifisert muligheter for effektivisering av administrative oppgaver og kjøring og begynt å se etter mulige løsninger.

Utvikling, utprøving og evaluering bruk statistikk og tall til å vurdere gevinster

Bruk statistikk og tall til å vurdere gevinster Dere har fått dybdeinnsikt i problemet og har funnet én eller flere mulige løsninger. Neste steg er å vurdere forventede gevinster og kostnader. Dette arbeidet starter dere med allerede i fase 2 «Innsikt og idé» og fortsetter med under fase 3 «Utvikling, utprøving og evaluering». Når gevinstene vurderes, ser dere igjen på statistikk og tall for å beregne den forventede positive effekten. For eksempel: Dersom ny løsning fører til økt trygghet for brukere og pårørende, hvordan skal det måles? Hva er opplevd trygghet i dag, og hva skal det være om fem år? Dersom det spares tid for ansatte, hvor mange årsverk blir det? Hvilken del av denne tiden skal omdisponeres til andre oppgaver, og hvilken del skal hentes ut i form av sparte ressurser? Hvordan ser ut budsjettet for dette for de neste fem årene? I arbeidet med gevinster gjenbruker dere statistikk og tall dere har hentet inn i tidligere faser, og foretar nye datainnsamlinger ved behov. Resultatene dokumenteres i «Verktøy for gevinstkartlegging» som inngår i Veikart for tjenesteinnovasjon. I verktøyet finner dere mer veiledning om hvordan utføre arbeidet samt nyttige maler. Hensikten med arbeidet: Gevinster vurderes for å kunne evaluere løsninger og måle gevinstrealisering overt tid. Tips og råd: Beregn unngåtte kostnader, spart tid og økt kvalitet for å foreta en balansert gevinstvurdering. Prioriter gjenbruk av data dere har fra før, fremfor å kjøre tidskrevende spørringer og samle inn nye data. Gå nøye gjennom offentlig statistikk og data i kommunens fagsystemer for å se hvilke av disse kan brukes til vurdering av gevinster. Der statistikk og tall ikke er egnet for gevinstvurdering, kan dere bruke intervjuer og observasjoner.

Hvordan vurdere gevinster Side 1 av 2 Steg 1: Definer gevinsten godt Start med en tydelig definisjon av gevinsten. Gevinsten bør ha en presis og konkret formulering. Skriv eksempelvis «Mindre tid forbrukt på rapportmøter i hjemmetjenesten» istedenfor bare «Spart tid». Bruk malen «Endrings- og gevinstoversikt» fra «Verktøy for gevinstkartlegging» i Veikart for tjenesteinnovasjon for å beskrive gevinster. Steg 2: Finn en resultatindikator for gevinsten Definer hvordan gevinsten kan måles ved hjelp av statistikk og tall fra offentlige eller lokale kilder. For eksempel kan «Mindre tid forbrukt på rapportmøter i hjemmetjenesten» måles slik: et representativt utvalg av ansatte fra ulike avdelinger i hjemmetjenesten skriver ned hvor mye tid de bruker på rapportmøter hver dag over 2-3 uker. Deretter kan det estimeres det totale tidsforbruket i hjemmetjenesten.

Hvordan vurdere gevinster Side 2 av 2 Steg 3: Måle nullpunktet på resultatindikatoren og sett mål Måle nullpunktet på resultatindikatoren, og definer ønsket/planlagt verdi for resultatindikatoren når gevinsten er realisert. I eksemplet med «Mindre tid forbrukt på rapportmøter i hjemmetjenesten» kan dere foreta kartlegging over 2-3 uker som beskrevet over. Deretter kan dere estimere forventet tidsforbruk etter gevinsten er realisert basert på innspill fra ansatte. Steg 4: Omregne gevinst til kroner dersom relevant Ta utgangspunkt i resultatindikatorene for å beregne gevinst i kroner der dette er relevant. Dette gjelder mer for gevinster knyttet til unngåtte kostnader og spart tid enn for kvalitetsgevinster. I eksemplet med «Mindre tid forbrukt på rapportmøter i hjemmetjenesten» kan dere omregne tidsbesparelsen til årsverkkostnad i kroner. Steg 5: Sammenstill gevinstvurdering Dokumenter resultatene i en femårig gevinstvurdering. Bruk malen fra «Verktøy for gevinstkartlegging» i Veikart for tjenesteinnovasjon hvor dere også finner mer veiledning for arbeidet. Gevinst-vurdering

S M A R T Sørg for at resultatindikatorene er SMARTe pesifikke - Velg en indikator som er så konkret som mulig. F.eks. dersom brukertilfredshet skal være en resultatindikator: Gjelder det brukertilfredshet til alle tjenestemottakerne? Eller en konkret gruppe? ålbare - Indikatoren bør kunne måles og følges opp. En god resultatindikator vil typisk inkludere ord som antall, andel, sum osv. En målbar indikator gir mulighet til å følge opp over tid og igangsette korrigerende tiltak ved avvik. ksepterte av de fleste - Resultatindikatorene bør være godt forankret i kommunen for at de skal bli integrert i etablerte rapporteringssystemer. ealiserbare - Ikke vær for ambisiøs. Dersom resultatindikatoren er for ressurskrevende blir den ikke brukt. idsbestemt - Definerer hvor ofte resultatindikatoren skal måles og innen hvilken periode kommunen ønsker å oppnå målet. Tydelige tidsintervaller driver kommunen frem til målet.

Eksempel fra Horten kommune Horten kommune kartla gevinster for valgt løsning – ruteplanleggingssystemet Spider. Det ble satt mål om å oppnå 10% effektivisering av administrative oppgaver og kjøring, økt tjenestekvalitet og økt trivsel for ansatte. Eksempler på kartlagte gevinster i Horten kommune: Gevinst Gevinsttype Resultatindikator Kilde Brukere får ofte besøk av primærkontakt/tjenesteansvarlig: Tettere medisinskfaglig oppfølging Iverksette forebyggende tiltak Bedre observasjoner Kvalitet Andel besøk av primærkontakt/ tjenesteansvarlig av totale besøk per måned CosDoc Brukere får færre ulike personer i hjemmet: Trygghet for bruker Tettere oppfølging Antall hjelpere per bruker per måned Mer jevne/rettferdige ruter, mer kontinuitet og forutsigbarhet i hverdagen for ansatte: Økt jobbtilfredshet/trivsel Ansatte følger opp egen praksis Godt samarbeid mellom primærkontakt/tjenesteansvarlig og andre ansatte % fravær per måned Visma Ressurs-styring Resultater fra halvårlig medarbeider-undersøkelse HKI HKI under-søkelse Økt andel tid forbrukt på tjenesteyting: Mindre tid til administrative oppgaver og kjøring Spart tid brukes til å ta i mot nye brukere Tid Gj. tjenestetid per arbeidsliste Antall aktive brukere Gj. oppdragstid per bruker Mindre kjøring til brukerne: - Innsparing på bensin og bilslitasje for drift Unngåtte kostnader Totalt km kjørt på alle avdelinger per måned Caradmin og Spider

Overgang til drift etabler oppfølging av gevinster

Definer hvordan gevinster skal følges opp over tid Dere har vurdert gevinster, og vet hvilket resultat dere ønsker å oppnå og hvordan det skal måles. Neste steg er å etablere rutiner, roller og ansvar for gevinstoppfølging i drift. Velg viktigste resultatindikatorer som skal følges opp i drift. Definer hvem som skal måle og rapportere resultatindikatorene, og hvordan resultatene fra målingene skal evalueres og behandles. Begynn gjerne å trene på å gjøre gevinstoppfølging i driftsmøter mens prosjektet fortsatt pågår. Oppfølgingsstruktur kan dokumenteres i «Verktøy for gevinstplanlegging» som inngår i Veikart for tjenesteinnovasjon. I verktøyet finner dere mer veiledning om hvordan planlegge gevinstoppfølging og nyttige maler. Verktøyet inneholder også veiledning og maler for planlegging av gevinstrealiseringstiltak. Hensikten med arbeidet: Dere legger til rette for oppfølging i drift. Tips og råd: Ungå å ha for mange resultatindikatorer. Det er utfordrende å holde fokus og oversikt med flere enn 5-7 indikatorer. Sørg for at roller og ansvar for måling og rapportering på resultatindikatorer er tydelig definert og forankret med organisasjonen.

Ny praksis følge opp gevinster

Måle resultater og følge opp gevinster Når dere er over til ny praksis, følger dere opp gevinster for å sikre at de blir realisert over tid. Gevinstoppfølging skjer gjennom måling og rapportering på resultatindikatorer. Gjør målingene som en del av en ukentlig eller månedlig rutine og del resultater med alle, slik at fremgangen blir synlig. Ansatte bør kunne se løpende utvikling og motiveres av oppnådde resultater. Det er behov for at ledelsen holder fokus på rapportering. Rapporteringen av resultatindikatorer bør inngå i driftsmøter der det naturlig hører hjemme. Driftsmøter bør være fokuserte på status og avvikshåndtering. Det er viktig å fokusere på hvilke tiltak som skal iverksettes dersom resultatindikatorene ikke peker riktig vei. Feire oppnådde resultater, både store og små! Trekk også frem ansatte som har bidratt til arbeidet. Feiringen skaper engasjement i organisasjonen og motiverer til videre innsats. Dere finner mal og veiledning for gevinstoppfølging i «Verktøy for gevinstoppfølging» som inngår i Veikart for tjenesteinnovasjon. Hensikten med arbeidet: Jevnlig og tett gevinstoppfølging sikrer at utviklingen i organisasjonen skjer og vedvarer over tid. Tips og råd: Utvikle en rask oversikt over resultatindikatorer, gjerne i grafisk format. Gjør den tilgjengelig for ansatte flest, og hold den kontinuerlig oppdatert. Oppnådde resultater bør være synlig for alle.

Lykke til!