Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inntak og søknad om spesialundervisning
Advertisements

SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Velkommen til samling
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Velkommen til samling
Startkurs for nye rådgivere 2010
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Søknad til videregående skole 2014/2015
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Rådgiversamling
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Orientering om søking til skole og læreplass
Orientering om søking til skole og læreplass Informasjon ved overgang grunnskole – videregående opplæring.
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Regionale rådgiversamlinger Desember Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått.
Rådgiversamlingen høsten 2009
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
FORELDREMØTE 10. TRINN 11.oktober 2012
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Fortrinnsrett til videregående opplæring
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Antall 1.februar søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall søkere som fikk avslag på.
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Inntak Inntakskalender 2015
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Evaluering av inntaket ( DLG ).
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Erfaringer endret inntaksforskrift - oppfølging Finsås 30. september 2014.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
Antall søkere: 529 (578) Antall tatt inn i individuelt inntak: 402 (416) Antall søkere overført til ordinært inntak: 137 (157) Antall søkere som fikk avslag.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Friskolesamling vgs Oslo mars Inntak og vurdering av elevens rett til videregående opplæring Kan ikke ta inn elever dersom man ikke er sikker.
Rådgiversamling Scandic Park hotell, Sandefjord 4. november 2015 Velkommen!
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Loven og prosedyrar ved søking til vidaregåande skole Orienteringsmøta hausten 2010.
Fagseminar Inntaksforskriften Jorunn Dahle1 Informasjonsflyt mellom PP-kontora Gjeld søkarar med fortrinnsrett (1.februar) -Som har fått skoleplass.
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Rådgiversamling November 2015 Innsøking av elever med fortrinnsrett og/eller behov for spesialundervisning folkestyre – kompetanse - samarbeid.
SØKING TIL VGS. Søker du Vg1? Du må søke tre ulike utdanningsprogram i prioritert rekkefølge. Fører du opp færre enn tre ønsker, vil du kunne bli plassert.
Regionsmøte hausten 2013 Samhandling mellom PPT og VGO 1. oktober 2013 Jorunn Dahle, Kari Volden og Hege Skarvøy.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Innføringstilbud i Aust-Agder
Yrkesfaglig fordypning
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
Rådgiversamlinger høsten 2014
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid

Fortrinnsrett til videregående opplæring Informasjonsmøte 5. september 2017

Informasjonsmøte om fortrinnsrett til videregående opplæring Hvem omfattes Vilkår Kommunens ansvar ved tilmelding og innsøking Fylkeskommunens ansvar Gjennomgang av tilmeldingsskjema Spesielt tilrettelagt opplæringstilbud: «Rammeplan for spesialundervisning» Arbeidslivstrening og Hverdagslivstrening Erfaringer fra inntaksåret 2016/2017

Innsøking og oppfølging av elever med behov for spesialundervisning Søker 1.februar – Individuell behandling Søkere som har fortrinnsrett etter inntaksforskriften §§ 6-15, 6-17, 6-18, 6-19 Søkere som har rett til spesialundervisning og som mangler vurdering med karakter i mer enn halvparten av fagene/Søkere med enkeltvedtak om spesialundervisning eller planlagt grunnkompetanse(§§ 6-22/6-35) Elever som opplagt vil få vedtak om spesialundervisning Søkere som av andre særlige grunner må vurderes individuelt (§§ 6-25/38) Minoritetsspråklige søkere med kort botid i Norge Søkere med rett til særskilt språkopplæring Søker 1.mars – ordinært inntak Overføring av relevant dok 1.mars for elever der skolen skal prøve ut tiltak innenfor det ordinære opplæringstilbudet, evt. tilmelding til PPT etter skolestart. Elever som vurderes for systematisk utprøving av tiltak

«Opplagt» behov for spesialundervisning Hvilke elever som opplagt har behov for spesialundervisning er en skjønnsmessig vurdering. Eksempler: Omfattende vedtak om spesialundervisning på 10.trinn Store generelle lærevansker Sterkt nedsatt funksjonsevne Avvik fra nasjonale læreplaner Mangler karakterer i mer enn halvparten av fagene

§ 6-15 Fortrinnsrett til et særskilt utdanningsprogram Vilkår: Rett til spesialundervisning Må foreligge enkeltvedtak om spesialundervisning på 10.trinn Må ha et særlig behov for ett bestemt utdanningsprogram Valg av utdanningsprogram har svært mye å si for at eleven kan fullføre opplæringen med yrkes- eller studiekompetanse.

Saksbehandling § 6-15 Fortrinnsrett til et særskilt utdanningsprogram Tilmeldingsfrist 1.oktober PP-tjenesten (VAF) utarbeider sakkyndig vurdering, jf. § 6-16. Det konkluderes med om søkeren oppfyller vilkårene for fortrinn til et særskilt utdanningsprogram eller ikke, jf. § 6-15. PP-tjenesten (VAF) innkaller til møte med elev, foresatte og avgiverskole, etter tilmelding til utdanningsavdelingen, for å bli kjent med elev og utfordringsbilde. Sakkyndig vurdering sendes elev, foresatte, avgiverskole og utdanningsavdelingen innen 1. januar. Enkeltvedtak om inntak etter § 6-15 skjer innen 1.mars.

§ 6-17 Fortrinnsrett for elever med sterkt nedsatt funksjonsevne Vilkår: Rett til spesialundervisning Må foreligge enkeltvedtak om spesialundervisning på 10.trinn Sterkt nedsatt funksjonsevne (fysisk eller psykisk) Særlig behov for å bli tatt inn på en skole som er særskilt tilrettelagt. Den særskilte tilretteleggingen kan være: særlig kompetanse, fysisk tilrettelegging, tilgang på hjelpemidler, ekstra lærertetthet etc. Må foreligge dokumentasjon av søkernes særlige behov fra f.eks. spesialisthelsetjenesten, HABU, ABUP, Statped. o.l. Søkere har ikke rett til inntak på en bestemt skole

Saksbehandling § 6-17 Fortrinnsrett for søkere med sterkt nedsatt funksjonsevne Tilmeldingsfrist 1.oktober For elever som søker fortrinnsrett etter § 6-17 fattes enkeltvedtak om inntak innen 1. mars. Etter inntak innkaller videregående skole i samarbeid med PP-tjenesten (VAF) til et møte med elev, foresatte, avgiverskole, kommunal PP-tjeneste for å bli kjent og se hvordan opplæringen skal tilrettelegges. Møtene holdes i perioden 1. mars til 15. mai. Videre avtaler om flere møter og eventuelt behov for ytterligere dokumentasjon (HABU, ABUP, individuell plan) gjøres i møtet. PP-tjenesten (VAF) utarbeider sakkyndig vurdering av behov for spesialundervisning etter § 5-1. Denne skal normalt være ferdig utarbeidet i perioden 15. juni til 15. august. Enkeltvedtak om spesialundervisning i videregående opplæring fattes med bakgrunn i sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten (VAF). Frist for enkeltvedtaket følger forvaltningsloven § 11a.

Spesielt tilrettelagte tilbud i VAF-skolene Fysisk tilrettelegging med full kompetanse som måloppnåelse Planlagt grunnkompetanse, jf. opplæringsloven § 3-3. Utvalgte kompetansemål i læreplanen Enkeltvedtak om spesialundervisning Kompetansebevis Rammeplanen for spesialundervisning: http://www.vaf.no/media/6213594/Rammeplan-for-spesialundervisning.pdf

Planlagt opplæring mot grunnkompetanse Planlagt grunnkompetanse Enkeltvedtak om spesialundervisning Hverdagslivstrening (HT) Avvik fra nasjonale læreplaner Avvik fra organisering i basisgrupper Arbeidslivstrening (AT) Andre individuelle mål Kan organiseres i ordinære basisgrupper Opplæring i bedrift Opplæringskontrakt Utvalgte mål fra læreplaner

§ 6-18 Fortrinnsrett for søkere med rett til opplæring i eller på tegnspråk Vilkår: Rett til opplæring i eller på tegnspråk etter opplæringsloven § 3-9 Søker inntak til ordinær videregående skole med bruk av tolk Søker inntak til en knutepunktskole, jf. § 6-40

Saksbehandling § 6-18 Fortrinnsrett for søkere med rett til opplæring i eller på tegnspråk For elever som søker fortrinn etter § 6-18 skal PP-tjenesten utarbeide sakkyndig vurdering etter § 6-16. Det skal konkluderes med om søkeren oppfyller vilkårene. Kommunen melder i fra til PP-tjenesten (VAF) før 1. oktober PP-tjenesten (VAF) innkaller til møte med elev, foresatte og avgiverskole for å bli kjent med elev og utfordringsbilde. Sakkyndig vurdering, jf. § 6-18 og § 6-16, sendes elev, foresatte, avgiverskole og utdanningsavdelingen innen 1. januar Enkeltvedtak om inntak etter § 6-18 skjer innen 1. mars.

Kommunenes ansvar Skolefaglig ansvarlig, Ungdomsskoler og PPT Enkeltvedtak om spesialundervisning for 10.trinn Sakkyndig vurdering som ligger til grunn for vedtak om spesialundervisning etter opplæringsloven § 5-1 Send inn tilmeldingsskjema til fylkeskommunen om elever med behov for fortrinnsrett til videregående skole, etter samtykke, innen 1.oktober. Send inn skjema for elever med behov for pleie-/medisinskfaglig oppfølging i skoletiden som har IP og faller inn under lov om helse og omsorgstjenester §3-2 og § 2-1 i pasient- og brukerrettighetsloven

Fylkeskommunens ansvar Inntaksansvarlig: Vurderer hvilke saker som skal sendes videre til PPT for vurdering av fortrinn etter § 6-15. Tilbakemelding til skole og elev på tilmelding om vi anser vilkårene om fortrinn etter § 6-17 oppfylt. Fatter enkeltvedtak om inntak til videregående opplæring etter bestemmelsen om fortrinn. Fylkeskommunal PPT: utarbeider sakkyndig vurdering For elever har som har rett til fortrinn etter §§ 6-15 og 6-18. For nye elever med opplagt behov for spesialundervisning før skolestart etter § 6-17. For nye elever når skolen har prøvd ut tilpassing av ordinær opplæring – etter skolestart. VGS innkaller til avklaringsmøter før inntak, overføringsmøter etter inntak, og fatter enkeltvedtak om spesialundervisning.

Melding av elever for vurdering av fortrinn Bruk tilmeldingsskjema som finnes tilgjengelig på http://www.vaf.no/tjenester/utdanning/raadgivere/spesialundervisning/ «Pedagogisk rapport» i tilmeldingsskjema skal ivareta: Vanskene som ligger til grunn for enkeltvedtaket om spesialundervisning OG hvorfor kommunen mener søkeren oppfyller vilkårene og underbygger det særlige behovet til søkeren etter §6-15 og § 6-17. Informasjon om tidligere tiltak som: ene-undervisning, alt. opplæringsarena, avvik fra læreplaner, særlige hjelpemidler Hva kommunen mener vanskene har å si for videregående opplæring – eks. hvilken tilrettelegging vil søkeren trolig ha behov for i videregående skole, om det er forskjell på ulike utdanningsprogram. Eget skjema for elever med behov for pleie-/medisinskfaglig oppfølging i skoletiden Frist 1.oktober 2017

Erfaringer fra inntaksåret 2016/2017 Tilmelding § 6-15: 5 Tilmelding § 6-17: 61 Tatt inn § 6-15: 2 Tatt inn § 6-17: 52

www.vaf.no