1+1 prosjektet Prosjektledelse: Vibeke Opheim, nifu Pål Schøne, isf Hans Bonesrønning, NTNU
Problemstilling 1+1: en ekstra lærer, tidlig matematikkundervisning Forbedres elevenes matematikkferdigheter dersom de får en ekstralærer i faget som brukes til å gi elever undervisning i smågrupper?
Finansiering, design og omfang nfr-finansiert prosjekt innenfor styring av skolekvalitet En randomisert kontrollert studie der 80 skoler har fått tildelt ett ekstra lærerårsverk til smågruppeundervisning i matematikk. 80 skoler i kontrollgruppen Tidlig intervensjon: Elever og lærere på trinn 2.- 4. i grunnskolen En langvarig intervensjon: 2016-2020
Smågruppeundervisningen Grupper på 4-6 elever tas ut av ordinær undervisning i perioder av 4-6 ukers varighet. Alle elever er i smågruppe minst en gang i løpet av skoleåret. Matematikkferdighetene testes høst og vår, og ved nasjonale prøver på 5. og 8. trinn Variasjon i lengden av behandling: 1-3 år Variasjon i starttidspunkt for behandling: 2., 3., eller 4. trinn
Bakgrunn (1): Politikk Kompromiss mellom regjering og støttepartier: Bevilgninger til økt lærertetthet på småtrinnet (støttepartiene) Følgeforskning: Gir økt lærertetthet bedre elevresultater? (regjeringen)
Bakgrunn (2): Eksisterende forskning Liten sannsynlighet for at økt lærertetthet - tatt ut som mindre klasser - gir bedre elevresultater Svært liten sannsynlighet for at økt lærertetthet - tatt ut som to lærere i klassen - gir bedre elevresultater Noen nyere studier viser at økt lærertetthet - tatt ut som smågruppeundervisning - kan gi bedre elevresultater
Jakt på mekanismer De vanlige argumentene: Mer lærertid per elev Mer effektiv undervisningstid Bedre tilpasning av undervisning Spesielt for smågrupper: Mer lærersamarbeid? Sterkere resultatorientering?
Hva betyr skoleledelsen? Og eierne? Får skoler med godt etablert lærersamarbeid og resultatorientering mer ut av smågruppeundervisingen? Er det variasjon i lærersamarbeid og resultatorientering mellom kommuner/skoleeiere?
Et annerledes forskningsprosjekt Datainnsamling over 4 år: -tester -rapporteringsskjemaer -spørreundersøkelser -casestudier -samtykker fra foreldre -møter med kommuner, skoler
Mange utfordringer Kontrollskolene erfarer kostnader, men ingen gevinster Mange lærere reagerer negativt på å teste regneferdighetene til 7-åringer Hvor velfungerende er styringslinja i kommunene? Forskerne erfarer at de må jobbe lenge og mye før publisering
Hvorfor velger vi å bruke mye forskertid på dette? Stort innovasjonsbehov i grunnskolen Historiske data til lite hjelp Vi tror at beste forskningsstrategi er å gjennomføre intervensjoner med utgangspunkt i internasjonal forskningsfront