1+1 prosjektet Prosjektledelse: Vibeke Opheim, nifu Pål Schøne, isf

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Praksisfortelling Bruk av programmet wiki i et tverrfaglig elevprosjekt i videregående skole Prosjektet omfatter to vgs-klasser og fem lærere Kompetansemål.
Åsmund Sollien Schau og
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Noen utfordringer for skolene
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
Arbeidstid skole Regionale kurs høsten 2012.
Konferanse PPU 29. nov 2012 Innlegg: Svein Pedersen Rektor Grimstad ungdomsskole 5 «klasser» på hvert trinn. Ca 400 elever. PPU/SOT 2010, 2011, 2012 Ca.
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
Klassekontaktsmøte Vår Helhetlig lese- og skriveopplæringsplan Målet med planen er å kvalitetssikre lese- og skriveopplæringen på Korsvoll skole.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Et økende problem i skolen?
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Rutine-beskrivelser for oppfølging av og tiltak ved elevfravær i Ringsaker kommune Mørkved skole skoleåret 2012/13.
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Overgangsprosjektet NY GIV
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
LP og evidens i undervisningen
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Mer praksis – bedre lærere?
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Genital chlamydiainfeksjon Nye strategier for bekjemping av sykdommen Hilde Kløvstad Nasjonalt folkehelseinstitutt
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Velkommen til Tastarustå skole
Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Skoleskyss i Nordland SkyssWEB introduksjon Foto: Gro Eli Stoltenberg.
Hva kan vi oppnå med flere effektstudier? Arne Lervåg og Monica-Melby-Lervåg.
1+1 prosjektet Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet Vibeke Opheim Prosjektleder NIFU Presentasjon av prosjektet juni 2016.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
1+1 prosjektet Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet Informasjon om prosjektet til foreldre med barn ved deltakende skoler. Høst.
1+1 prosjektet Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet Informasjon om prosjektet til foreldre med barn ved deltakende skoler. Høst.
Tilstanden i MNT-fagene og Kunnskapsdepartementets oppfølging Steinar Johannessen, UH-avdelingen, KD.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Utfordringer og prioriteringer for et nytt utdanningsforskningsprogram – 2018 Hans Bonesrønning Institutt for samfunnsøkonomi, NTNU.
Velkommen til Tastarustå skole Foreldremøte nye 8.trinn Fellesskap, Aktivitet og Glede Rustå for livet.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Er det forskjeller i skolers og kommuners bidrag til elevenes læring i grunnskolen? – en kvantitativ studie Kjartan Steffensen, Seniorrådgiver ved seksjon.
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
Kort presentasjon av prosjektet
Finn ut hvordan det er å spille i korps Prøv korps i 6 uker !
Vibeke Opheim Prosjektleder NIFU
Undervisning og barnehage
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR 1.TRINN AMMERUD SKOLE
Utskrift av presentasjonen:

1+1 prosjektet Prosjektledelse: Vibeke Opheim, nifu Pål Schøne, isf Hans Bonesrønning, NTNU

Problemstilling 1+1: en ekstra lærer, tidlig matematikkundervisning Forbedres elevenes matematikkferdigheter dersom de får en ekstralærer i faget som brukes til å gi elever undervisning i smågrupper?

Finansiering, design og omfang nfr-finansiert prosjekt innenfor styring av skolekvalitet En randomisert kontrollert studie der 80 skoler har fått tildelt ett ekstra lærerårsverk til smågruppeundervisning i matematikk. 80 skoler i kontrollgruppen Tidlig intervensjon: Elever og lærere på trinn 2.- 4. i grunnskolen En langvarig intervensjon: 2016-2020

Smågruppeundervisningen Grupper på 4-6 elever tas ut av ordinær undervisning i perioder av 4-6 ukers varighet. Alle elever er i smågruppe minst en gang i løpet av skoleåret. Matematikkferdighetene testes høst og vår, og ved nasjonale prøver på 5. og 8. trinn Variasjon i lengden av behandling: 1-3 år Variasjon i starttidspunkt for behandling: 2., 3., eller 4. trinn

Bakgrunn (1): Politikk Kompromiss mellom regjering og støttepartier: Bevilgninger til økt lærertetthet på småtrinnet (støttepartiene) Følgeforskning: Gir økt lærertetthet bedre elevresultater? (regjeringen)

Bakgrunn (2): Eksisterende forskning Liten sannsynlighet for at økt lærertetthet - tatt ut som mindre klasser - gir bedre elevresultater Svært liten sannsynlighet for at økt lærertetthet - tatt ut som to lærere i klassen - gir bedre elevresultater Noen nyere studier viser at økt lærertetthet - tatt ut som smågruppeundervisning - kan gi bedre elevresultater

Jakt på mekanismer De vanlige argumentene: Mer lærertid per elev Mer effektiv undervisningstid Bedre tilpasning av undervisning Spesielt for smågrupper: Mer lærersamarbeid? Sterkere resultatorientering?

Hva betyr skoleledelsen? Og eierne? Får skoler med godt etablert lærersamarbeid og resultatorientering mer ut av smågruppeundervisingen? Er det variasjon i lærersamarbeid og resultatorientering mellom kommuner/skoleeiere?

Et annerledes forskningsprosjekt Datainnsamling over 4 år: -tester -rapporteringsskjemaer -spørreundersøkelser -casestudier -samtykker fra foreldre -møter med kommuner, skoler

Mange utfordringer Kontrollskolene erfarer kostnader, men ingen gevinster Mange lærere reagerer negativt på å teste regneferdighetene til 7-åringer Hvor velfungerende er styringslinja i kommunene? Forskerne erfarer at de må jobbe lenge og mye før publisering

Hvorfor velger vi å bruke mye forskertid på dette? Stort innovasjonsbehov i grunnskolen Historiske data til lite hjelp Vi tror at beste forskningsstrategi er å gjennomføre intervensjoner med utgangspunkt i internasjonal forskningsfront