Noen refleksjoner og innspill

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Advertisements

Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Kommunene som markedsaktører Christine Meyer Kommuneloven 20 år Jubileumskonferanse 25. september 2012.
Visma KGV (Konkurranse Gjennomføring Verktøy)
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Gode velferdstjenester i fremtiden NHO, 28. november 2013 Kristin Vinje.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
E-handel.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Superbrukerforum – velkommen!
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Fagforum for infrastruktur i Grenland
Sentralisering av oppdrag – hva med SMB?
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
RAMMEAVTALER Innlegg på fagseminar: Valg av reklamebyrå
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
StartsideFaktaOmråderHva gjør viHistorieMiljøEtikkOrganisasjonSamarbeidUtstillingerDagens tema MTFs symposium 11. og 12. mars 2008 Losby gods Sentralisering.
Vegdirektoratet 4 mars Siri Legernes RIF ”Utenfra” erkjenner vi at: Omstillingen i SVV har kostet – både på organisasjons- og individnivå. Det tar.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
Enklere regler – bedre anskaffelser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
eSourcing Une Moslet Rådgiver elektroniske innkjøpsprosesser
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Dialogkonferanse Ruter 26. september Parallelle rammeavtaler.
Offentlige anskaffelser Hvilke anskaffelsesprosedyrer kan/skal benyttes: Molde 30 sep Innkjøpssjef Karsten Almås.
Kveldskurs for nybegynnere 16. januar 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Hvor kommer oppdragene fra? Ulike måter å anskaffe arkitekt Oppdragsgiver.
Ove Guttormsen| NHO Anskaffelseskonferanse | Oslo 11.mai 2016 – EN LANDSFORENING I NHO Innovative offentlige anskaffelsers betydning for omstillingsarbeidet.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
1 Innovative offentlige anskaffelser og leverandørdialog Dialogkonferanse AtB, 30. nov 2015.
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Anskaffelse av spesialbiltransport innen TT-tjenesten Informasjonsmøte for leverandører,
Anskaffelse synstekniske hjelpemidler Leverandørmøte
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – 4x4 Pickup patruljebil, varebil og personbil DL nr:
Departementenes servicesenter Norsk mal: Startside Tilbyderkonferanse ”Rammeavtaler teknisk rådgivningstjenester” for DSS og Departementene Seniorrådgiver.
Leverandørkonferanse om etiske krav Lin Helliesen, rådgiver anskaffelser og fagansvarlig etisk handel, Stavanger kommune, Konkurranse om rammeavtale.
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale Kjøkkeninnredning til Bergen kommune Tilbudskonferanse 13. mai 2015, kl
Rekommunalisering eller en entreprise?
Hvordan styrke bestillerkompetansen
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Aksess Innkjøp as Digitalisering av samspillet mellom
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
Offentlige anskaffelser
Offentlige anskaffelser 12 Rammeavtaler
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
Tilbudskonferanse Anbud 2014/1030 Diatermiapparater
Offentlige anskaffelser Rammeavtaler
And all the men and women merely players;
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Praktisk bruk av regelverket
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
EVALUERING AV Norsk arkivstandard
Offentlige anskaffelser
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Juridisk sjef Gudmund Lode/innkjøpssjef Arnt Ove Hol
Utskrift av presentasjonen:

Effekten av offentlige anskaffelser Hvordan styrke bestillerkompetansen? Noen refleksjoner og innspill til opplevd bestillerkompetanse fra tjenestesektoren Bente Grønvold Gaarder 11. mai 2017 NHOs bedriftsforum for offentlige anskaffelser

Hva er viktig for oppdragsgiverne? Et godt og relevant utvalg av tjenester Tjenester som løser bestillers behov Tilgjengelig kompetanse innen rimelig tid Bestiller vet hva som finnes av mulige leverandører Leverandør forstår hva som skal til/hva oppdragsgiver spør etter Beholde mangfoldet (både bransje og størrelse) av leverandører - hvorfor er dette viktig? Bedre tjenester/leveranser! Større utvalg Mulighet for spissere kompetanse Innovasjon Lokalkunnskap Nærhet til oppdragsgiver

Noen erfaringer etter innføringen av nytt regelverk fra 1. januar 2017 Mange konkurranser er fritatt for kunngjøringsplikt og dermed forsvunnet fra markedet (bl.a vikartj., rekrutteringstj. og renholdstj.) Dette skaper dilemmaer og utfordringer for offentlige innkjøpere Eks.: Er det god nok sammenheng mellom det nye regelverket og de nye terskelverdiene? (høye og diffuse krav?…). Hvor langt gjelder enkelte av lovens paragrafer når det ikke er kunngjøringsplikt? (mye generell formulering som åpner for tolkning?..) Det er behov for å opptre likt på likeartede områder, men det er utfordrende når nesten identiske oppdrag er underlagt ulik terskelverdi Det satses stort på digitale løsninger, men anskaffelser under terskelverdi kan leveres på e-post. Da er det ikke lett å motivere for å bruke de digitale verktøyene (eks. frivillig Doffin) og disse vil da gå ‘under radaren’. Totalverdien på denne type anskaffelser er så stor at dette i mange tilfelle ikke er ønskelig (kanskjefinne en måte å registrere anbud under terskelverdi i Doffin – f.eks forenklet portal?) Hvordan vite/kjenne til hvem som er mest relevant/gunstig å innby til konkurranse – under terskelverdi? Dette har skapt utfordringer også for leverandørene og ført til at færre har/har fått mulighet til å gi tilbud Får ikke vite om/blir ikke invitert til anskaffelser under terskelverdi Kan ikke levere på de største anbudene

Eksempel – størst er ikke alltid mest hensiktsmessig Sammenslåinger av innkjøp – i utgangspunktet positivt, men kan også gi mindre gode løsninger Eks.: Virksomhet A, Virksomhet B og Virksomhet C (i fellesskap benevnt som Oppdragsgiverne og individuelt benevnt som Oppdragsgiver) deltar i et samarbeid for gjennomføringen av anbudskonkurranse for vikartjenester Det innbys til åpen anbudskonkurranse i forbindelse med inngåelse av rammeavtale med én leverandør. Alle Oppdragsgiverne vil være juridisk avtalepart og inngå hver sin separate rammeavtale med Leverandøren Resultatet var selvsagt at en av de største fikk alle kontraktene En løsning med parallelle rammeavtaler hadde her gitt større muligheter for skreddersydde løsninger for alle de tre oppdragsgiverne «Innkjøp AS» er eid av de flere regionale offentlige virksomheter De har inngått og forvalter i dag avtaler innen mange områder, slik som biler, div. maskiner og materiell, forbruksvarer og tjenester som vikarer, flyreiser og hotell. Alt slått sammen i en bolk Fare for å behandle mennesker som ‘hyllevare’ (konkurransegrunnlagene ser ofte ‘like’ ut) Stort sett tilgjengelig bare for de største Løsninger som også åpner for lokale leverandører, delleveranser og parallelle rammeavtaler

Noen refleksjoner rundt utfordringer Færre tilbud gir innkjøper et dårligere utvalg/løsninger Hvordan få relevant informasjon som innkjøper? Øke ressursene for å finne ut hvem som kan levere i hht kravspec – eks. ansette/dedikere personell spesielt Benytte Doffin også ved anbud under terskelverdi Nye arenaer f.eks. felles ‘pool’ for leverandører, samarbeidsfora o.l. – Annet? Hvordan ‘treffe’ med bestillingen? Er det nødvendig å ha med ‘alle’ krav i enhver konkurranse? – det er mye kunnskap i markedet som burde kunne utnyttes bedre/mer… Ikke finne opp kruttet på nytt hver gang – se etter ‘løsninger (bestillinger) til etterfølgelse’ Anskaffelser under terskelverdi kan ha betydelig innovasjonspotensiale, men det er en fare for at det lett kan bli gjenbruk av leverandører uten kunngjøring og man kan dermed gå glipp av nye muligheter Ha et bevisst forhold til hva man bestiller – det er forskjell på varer og mennesker! Strenge krav – ja, men de bør være relevante og tydelige Eks.: arb. tidsbestemmelser for helsepersonell – leveranse av merkantilt personell. Resultat – avvist tilbud Hvordan få relevant informasjon som leverandør? Øke ressursene for å finne ut hva som rører seg – eks. ansette eget salgspersonell (øker kostnadene vesentlig – særlig for SMB, som da lett faller av) Utvide tilbudet av infotjenester på Doffin / Difi?

Hvordan beholde mangfoldet av gode tjenesteleverandører? Gjøre anskaffelsesregelverket og oppfølgingen av offentlige innkjøp attraktivt for leverandørene ‘ikke noe vits i sende tilbud – vi blir ikke tatt med i vurderingen likevel’ (for små, ikke rep. i hele landet osv) Forslag; Det stilles en mengde krav til leverandør – er alle krav er relevante og nødvendige i en hver sammenheng?! Mye tas med – ‘for sikkerhets skyld’ Det går an å spisse bestillinger og innby til leveranser på deler Innovative offentlige anskaffelser – med det mål for øye å forbedre innkjøpskompetanse og leverandørutvikling Forslag; vurdere nødvendigheten av visse krav opp mot reelle behov v/hvert anbud (eks. tekniske og faglige kvalifikasjoner – erfaring). Ikke alle over en lest – den er ofte laget for de største med lang fartstid og mange referanser … Etablere flere arenaer, åpne for mindre prosjekter, mulighet for å skaffe erfaring og referanser fra offentlige oppdrag! Hva er godt nok?! Kan man begrense antall ganger samme leverandør kan vinne konkurransen? Vi må jakte på det som gir det beste fra begge parter – men da må vi finne ut hva dette er… Vi jobber for å gjøre hverandre gode!