Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
Advertisements

Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
2007 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Forretningsplanen – En Oversikt
Forretningsmodell 9 deler som beskriver forretningsmodellen
2008 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Bilde inn Intern markedsføring. Hva er intern markedsføring? ”En kontinuerlig prosess som skjer innad i organisasjonen, og som går ut på å motivere og.
1 - ditt springbrett til innovasjon. Skattepliktige til Norge kan søke Behøver ikke å være i skatteposisjon For alle næringer og selskapsformer Bedriften.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Akershus fylkeskommune 2010 Internasjonal strategi Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 21. april 2010.
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 1 Nærings- og fiskeridepartementet Seniorrådgiver Jan Henrik Skogen NHOs Anskaffelseskonferanse.
U TVIKLINGSPROGRAMMET L IERNE Lierne Utvikling AS Sikre, skape og utvikle 130 arbeidsplasser i Lierne.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
Veileder for gevinstrapportering
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Resultatmåling av brukerstyrt forskning Styrker og svakheter
Sammendrag (kun for internt bruk i søknadsbehandlingen)
Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Ekstraordinær generalforsamling
Firmanavn Forretningsplan.
Håndtere endringer i organisasjonen
Hvem er partnerne våre? Hvilke leverandører har vi?
Kurs i entreprenørskap
Prosjektnavn Firmanavn Talerens navn
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Markedsføringsplan Navn.
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
(Selskapsnavn) Forretningsplan
(Selskapsnavn) Markedsplan
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Verktøy for leverandørkategorisering
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Segmentering og posisjonering
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Prosjektpresentasjon – Før du starter
E-handel.
Å være på internett er ikke et valg - men en nødvendighet
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Strategiske kostnadsdrivere
The Rise and Fall of Industries
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Investeringsprospekt
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Kraljic matrise.
Prosjektnavn | Firmanavn |Navn på presentatør
Tittel for bedriftsmøte
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
Firmanavn Forretningsplan.
Analyser – eksterne for valgt kategori
Salgsopplæring Presentert av [Navn].
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Rapporteringsrutiner til styret om immaterielle rettigheter
Kurs i entreprenørskap
Brukergruppemøte Vann og Avløp
Slik overbeviser du ledelsen om å investere i skytjenester
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Kurs i entreprenørskap
Kurs i Entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS

MAL Ikke en tvangstrøye, men en god start Strukturert gjennomgang av selskapet/prosjektet Kundebehov, kunder og marked sentralt Norinnova Technology Transfer AS

formål Å kommunisere prosjektets/bedriftens nytteverdi og mulig forretningsmodell på en best mulig måte Bidra til å skaffe nødvendige ressurser til prosjektet/bedriften Norinnova Technology Transfer AS

utforming Kort, konsist og konkret 10-12 minutter Grafikk: Ikke forrstyrrende, normalt greit med standard logo. 10-12 sider med 4 - 6 hovedpunkter per ark Dette er din historie Norinnova Technology Transfer AS

utførelse Må trenes på Så realistisk som mulig Bruk gjerne videokamera Norinnova Technology Transfer AS

Ark 1 Presentatør og selskap: Hvem er du/dere? (Hvorfor er dere her?) Inngang til problem/behov, historien om hvorfor du gjør det du gjør Norinnova Technology Transfer AS

ark 2 - forretningside Hvilket problem/behov i markedet skaper muligheter for din forretningsidé (“pain statement”). Hvordan løses problemet/tilfredsstilles dette behovet (“value proposition”)? Prosjektet/firmaet) henvender seg til (et kundesegment) som har (viktigste problem/behov), som vil benytte vår løsning fordi (unikhet, verdi). Norinnova Technology Transfer AS

ark 3 – løsning (produkt/tjeneste) Overbevisende fremstilling av din løsning Grafikk, illustrasjoner og bilder kan brukes. (Husk: Hold det enkelt) Relater det til forretningsidéen (ark 2) List opp hovedpunktene som hjelper tilhørernes forståelse IKKE FORKLAR EVT. TEKNOLOGI I DETALJ. Hva er det? Hva gjør det? IKKE mye om hvordan det gjøres. Hva er unikt? Hva skjer hvis det igangsettes / installeres / gjennomføres? Hva kan kunden gjøre som ikke var mulig før? (evt. i ark 4) Hvor mye kan kunden spare eller tjene? (evt. i ark 4) Norinnova Technology Transfer AS

ark4 – kundeverdi og kunder Hvem er din ideelle/første/neste kunde? Hvilken unik kundeverdi har du? Hva får beslutningstakere til å si “ja takk”? (Lavere kostnader, økt markedsandel, økt inntjening, andre fordeler) Om det er flere aktører i verdikjeden din som er berørt, formuler verdien for hver enkelt, dvs. når du selger gjennom en partner du har strategiske allianser med. Innkjøpskostnad / igangsettingskostnad / byttekostnad? Norinnova Technology Transfer AS

ark 5 – inntjeningsmodell Hvem skal betale og hvor mye for hva da? Hvorfor? (Se også ark 4) Bruttomargin (Omsetning fratrukket variable kostnader)? Er produktet tjensten skalèrbar, og hva må til for å øke volumet? Engangssalg, abonnement eller partnerskap? Norinnova Technology Transfer AS

ark 6 – marked Størrelse, vekst, modenhet (grafer, kvantifisering) Antall potensielle kunder Relevant totalmarked i verdi Markedsandel Validering av marked fra 3.part Vis hvordan din løsning er posisjonert/passer inn i markedet. Søkelys på det minste segmentet hvor markedspenetrasjon er sannsynlig Norinnova Technology Transfer AS

ark 7 – markedsstrategi Markedføring: Markedsføring – betalt/ubetalt? Mot sluttkunde (B2C) eller bransje (B2B) – eller begge? Kunderelasjon Proaktivt eller reaktivt salg? (Salg eller ordremottak) Alliansepartnere Distribusjonskanaler Direkte eller indirekte? Alliansepartnere? Norinnova Technology Transfer AS

ark 8 – konkurranse Direkte eller indirekte konkurrenter? Mulige samarbeidspartnere? Løsninger som kan bli konkurransedyktige på kort sikt? Hva er unikt for ditt selskap (løsning, forretningsmodell?) Bruk gjerne en matrise for å gi en oversikt over konkurrenter og sammenligne disse med ditt selskap Å gi en grundig konkurranseanalyse og opplisting av potensielle konkurrenter øker din troverdighet. Norinnova Technology Transfer AS

Ark 9 – status Hvor er prosjektet/selskapet i dag? (Pilot-)kunder? Omsetning? Resultat? Status løsninger (produkter/tjenester) «Urettferdige» fordeler? Milepæler som er oppnådd? Deler av dette kan evt. flyttes til neste ark Norinnova Technology Transfer AS

Bilde 10 – Mulig utvikling Masse- produksjon Fase II Utvikling Operasjonelle milepæler Pilottest Ordinære kunder Pilotkunde 2017 2018 2019 2020 2021 Økonomiske milepæl Tilskudd kr 0,5 mill Kontantstrøms- nøytral EK 2 mill Exit Skattefunn 2 mill Norinnova Technology Transfer AS

Ark 11 – Nødvendig Team Grundere Ansatte Interne ressurser Styre? Eksterne rådgivere Partnere Nettverk Norinnova Technology Transfer AS

Bilde 12 – Nødvendige ressurser Hva er kapitalbehovet? Finansieringskilder (off. støtte, lån, EK) Ytterligere kapitalbehov, i så fall når Norinnova Technology Transfer AS