Praktisk økonomi- og budsjettarbeid innen skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Budsjettarbeid i styret
Advertisements

Oppfølging av driftsstyreskoleringen 2015 Program.
Regnskap er mer enn du tror!s. 18. september 2015 Regnskap er mer enn du tror Navn Navnesen, tittel.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Ledermøte 27. juni Agenda 1.Godkjenning av referat fra møte nr. 1 2.Mandat og møteplan for ledergruppa - vedtak 3.Økonomi – Regnskapsrapport pr.
Foreldremøte SFO høsten 2015 Onsdag den 2.september 2015.
Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
Kveldskurs for nybegynnere 16. februar 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Arkitektkontoret Organisering og forpliktelser Arkitektbedriftene.
Kveldskurs for nybegynnere 10. februar 2015 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Arkitektkontoret Organisering og forpliktelser Arkitektbedriftene.
Ledelse Metode Arbeidsgrupp e Profesjonell kunnskap Fag, ferdighet, verdi, etikk Organisasjons kunnskap System, prosess, samarbeid m.m.
Hvordan få til både verdiskapning og gode opplæringsløp? - Erfaringer fra Bamble kommune Heidi Solstad Glittum Rådgiver personal- og organisasjonsutvikling.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
Lederkonferansen 2014 Generalsekretærens orientering om NHFs økonomiske situasjon pr. juni 2014.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Det medisinske fakultet Økonomi ved DMF: O-Sak Økonomisjef DMF Knut Arne Kissten Controller Børre Flovik Controller Raimond Klein Hofmejier.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
1 1 KOSTRA arbeidsgruppe IPLOS Møte SSB, 02. april 2009 Bjørn Gabrielsen, SSB.
SAMARBEIDSMØTE – KONSTITUERING FAU Onsdag Vestmyra skole.
Regnskap og regnskapsrutiner
Veileder for gevinstrapportering
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Verktøykasse for IKT- planlegging i kommunene
Generalforsamling Myklebust Vel 14. mars 2017
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Dette er oss. Dette er oss Om Sparekampen Konsept fra Spareskillingsbanken med fokus på økonomisk forståelse, fornuftig forbruk og trening i økonomiske.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Driftsstyreskolering 2016
– Driftsstyret ved Smiodden Ungdomsskole -
Konsekvensjustert budsjett 2018 Status/utfordring
Fellesmøte 6. februar – saker:
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Balansert omstilling for utvikling
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Valgfag innsats for andre
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Arbeid for å gjøre Nordland universelt utformet
Indirekte kostnader i forskningsprosjekter
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Internt handlingsrom (IHR)
Den matematiske samtalen
NRK Norges viktigste kilde
Anne Gamme, fagleder myndighetskontakt KS
Kapittel 1: Hva er investering og finansiering?
Gjennomgang sentraladministrasjonen
Lederutviklingsprogrammet Økonomiavdelingen
Veitvet skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Tittel for bedriftsmøte
Bra for legen – bra for pasienten
Samarbeidsmøte – konstituering fau
Arbeid, verdiskaping, kompetansebygging, læring Ringvirkninger
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
Fusjonering av sekretariat før, under og etter
Nasjonalforeningen for folkehelsen Hedmark og Oppland
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Praktisk økonomi- og budsjettarbeid innen skole Driftsstyreskolering 22.02.17 Praktisk økonomi- og budsjettarbeid innen skole Finn Lea

22.09.2017 Økonomi (penger) Tildelingen sendes skolene i et Budsjettrundskriv med vedlegg. Vi setter tallene inn i et Personalkostnadsskjema. I dette skjema ligger kostnadene for alle ansatte både vår og høst. Her får vi data vedr. kostnader for alt personell. Viktig å merke seg endringer fra vår til høst Brukes ved eventuell tilsetning/overtallighet til nytt skoleår (årsverket) 3

Hva gjør vi på Kannik Ledelse 22.09.2017 Hva gjør vi på Kannik Ledelse Rektor/lederteam analyserer og vurderer tildelt budsjett Lovpålagt undervisning og adm. trekker over 80% av lønnsbudsjettet Et beskjedent driftsbudsjett (mulighet for ompostering) Investeringer? Handlingsrom vurderes på bakgrunn av: Satsningsområder (lokale og nasjonale) Hvilke ekstratilbud (tilbud som ikke er lovpålagt) har skolen mulighet til å tilby med innværende kompetanse 5

Hva gjør vi på Kannik Prosess 22.09.2017 Hva gjør vi på Kannik Prosess Rektor legger frem forslått budsjett for driftsstyret etter prosess i personalet (medbestemmelse og orientering). Budsjett er oppdelt i vår/høst (skoleår) Eventuelt under/overforbruk fra foregående år er lagt inn. Budsjett blir presentert med oppsett på både penger og timer 6

22.09.2017 7

Økonomi (timer) I skolen brukes timer som et «økonomisk» begrep. 22.09.2017 Økonomi (timer) I skolen brukes timer som et «økonomisk» begrep. Fordeling av timer er en måte å skape forståelse for økonomien i skolen Hvor mye undervisning kan vi tilby ut fra vår lærerstab Hvilke timer skal brukes på våre satsningsområder. Viktig å merke seg endringer fra vår til høst Forståelsen av økonomi hos de ansatte (og foresatte) er større ved bruk av timer som økonomisk begrep. 8

22.09.2017 Lønn (vår) Penger og timer 9

22.09.2017 10

22.09.2017 Regnskap Driftsstyret får presentert regnskap (status økonomi) på hvert møte (månedlig). Gjennomgang av hovedposter (ikke detaljer) Ser på utvikling Fokus på prognose og trend Års-hjul for høydepunkter (under utarbeidelse) Mulighet for utjevning av større utgifter/kostnader på hele regnskapsåret (Lønnsoppgjør, refusjoner, elevtelling, større investeringer, annet (leirskole, studietur, elevtilbud – Lundsvågen), m.m., 11

Konklusjon «Keep it simple» 22.09.2017 Konklusjon «Keep it simple» Legg vekt på forståelse hos styret mhp utvikling pr. måned Planlegg over/underforbruk og protokollfør dette Ha kontroll på budsjettendringer Ha kontroll på overgang vår - høst 12