Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om konsekvensutredning - KUF
Advertisements

UU og Fylkesmannens rolle
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Kort om forsøk om samordning av innsigelser - FOSIN -Nordland Plankonferansen 11. desember 2013.
Vannområdene Glomma og Grensevassdragene
Vannforvaltning som regional planlegging
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Repparfjord. Nei til dumping i sjø !! Natur og Ungdom.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Prosjektområde Ytre Oslofjord Kjell Løkke Leder i Styringsgruppen.
Aktørenes roller i planprosessene
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Mange bekker små gjør en stor Å! Fra helhetlig tenkning til helhetlig handling i ? Kristin Uleberg Vest-Agder fylkeskommune Prosjektleder for.
Fellesmøte - Nordre Fosen vannområde Saksliste 1.Prosjekt spredte avløp 2.Regional vannforvaltningsplan – følger for landbruket 3.Erfaringer.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Vannforskriften og vannregion Agder Forurensningskonferanse
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - planprosessen - Anders Iversen, DN.
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - forvaltningsplanen - Anders Iversen, DN Jon Lasse Bratli, Klif.
Når skal planer konsekvensutredes? Geir Davidsen, fagleder plan 9. april 2015 Foto: Aase Kristine Lundberg.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
NY PLANDEL I PLAN- OG BYGNINGSLOVEN Generell del, Nasjonal del, Regional del Erik Sveistrup, seniorrådgiver Avdeling for regional planlegging, MD PBL-konferanse,
Regionale vannforvaltningsplaner Leidulf Skjørestad direktør Bymiljø og utbygging KS-representant i direktoratsgruppen for vannforskriften Norsk vann,
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Planlegging. I kommunene er målene formulert på ulike måter, men de fleste har mål som er knyttet til følgende tema: Levekår og livskvalitet Boliger.
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Vannforvaltning fra regionalt ståsted - erfaringer fra Nordland 15. September 2010 Svolvær.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
Om nasjonal godkjenning Innenfor de kommunale ansvarsområdene er det ikke foretatt endringer Departementet foretar endringer innenfor vannkraft – Viktigste.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
§12 i vannforskriften
Sammenhengen mellom; regional plan for vannforvaltning og regionalt overvåkningsprogram! Presentasjon - Seminar om overvåkning av vannmiljø, 9. februar.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Hva betyr helhetlig vannforvaltning for lokal forvaltning og saksbehandling? Rådgiver, Lars Ekker Nordland fylkeskommune/ vannregionmyndigheten i Nordland.
Velkommen til folkemøte
Samhandling for effektive planprosesser
Midtre Telemark vannområde
Effektiv og god planprosess for IC-utbyggingen
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Områderegulering for Øvre Sem
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Vannforskriften og massehåndtering Fagdag 26. april 2017
Dovrebanen gjennom Hamar – videre prosess kommunedelplan
Endringer i plan- og bygningsloven
Forslag til endringar i naturmangfaldslova og vassforskrifta
Forslag til endringar i naturmangfaldslova og vassforskrifta
Planprosess - litt om roller og oppgaver
Ny plan- og bygningslov
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
Fylkesmannen i Buskerud
Seksjon byggesak.
UU og Fylkesmannens rolle
Planhjul for vannforvaltning etter vannforskriften
Presentasjon til møte i Haugalandet vannområdeutvalg 14
Samhandling Hvordan få til god samhandling mellom regionale aktører?
Presentasjon av Høringsdokumentene
Høringskonferanse 21.mai
Hva tenker staten om tverrfaglighet og samordning av planer?
Rullering av Regional transportplan
Høringsmøte om planprogram og hovedutfordringer i Nordland og Jan Mayen vannregion og Ranfjorden vannområde Rådgiver, Håkon Roald Nordland fylkeskommune/
Utskrift av presentasjonen:

Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser. Om regional plan

Forvaltningsplanen fastsetter miljømål og miljømåloppnåelse for ca vannforekomster. Tiltaksprogrammet inneholder forslag til tiltak som må på plass for å nå miljømålene. – Tiltak for å opprettholde eller forbedre miljøtilstanden. Forvaltningsplanen gir uttrykk for et regionalt ambisjonsnivå samt hvilken retning vi ønsker i forvaltningen av våre felles vannressurser.

Virkning av regional plan og vannforskriften Forvaltningsplanen skal legges til grunn for regionale myndigheters virksomhet og for kommunal og statlig planlegging og virksomhet i regionen (pbl. kap. 8 – Regional plan og planbestemmelse). Forvaltningsplanen er ikke juridisk bindene, men all ny aktivitet, herunder arealplanlegging, skal vurderes opp mot vedtatte miljømål (vannforskriften § 12). Fra nasjonal godkjenning: – Planvedtaket skaper forpliktelser til å følge opp og gjennomføre planen – Planen vil være et innspill til statlig planlegging og et grunnlag for videre tiltak, budsjetter og enkeltvedtak – Planen er et grunnlag for å reise innsigelser til planforslag som kan ha rettslig binding

Tiltakene skal følges opp sektorvis av den enkelte sektormyndighet. – Tiltakene skal igangsettes senest tre år etter godkjenning av plan. Detaljnivået i tiltaksprogrammet foregriper ikke saksbehandlingen. – Videre saksbehandling skal foreta avklaringer og konkrete vurderinger av fordeler og ulemper ved de enkelte tiltak før endelig beslutning om tiltaksgjennomføring tas.

Hva innebærer dette for kommunene? 1.Følge opp planlagte tiltak på områder der kommunene er myndighet 2.Vurdere ny aktivitet og nye inngrep – I saker der kommunene er myndighet og skal fatte enkeltvedtak skal § 12 om ny aktivitet vurderes (på lik linje med naturmangfoldloven, kap II). 3.Vurdering i konsekvensutredning: – KU forskriften: Det skal gis en beskrivelse og vurdering av virkningene som planen kan få for vannmiljø (jf. relevante bestemmelser i vannforskriften).

Fylkeskommunens rolle Vurdere § 12 der vi fatter enkeltvedtak Veilede kommunene (og andre sektormyndigheter): – Veiledning etter plan- og bygningsloven Bruken av § 12 og vannforskriften – Virkninger av regional plan – Hvor man finner kunnskapen Bruken av vann-nett som verktøy ikke vurdering av kunnskapen som ligger der

Gjennomføring av tiltak > Virker tiltakene? Miljømål oppnådd innen 2021