Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Advertisements

Lærlingordningen På vei til læreplass Gro-Hege Stensrud Veiledningssenteret Romerike.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Aller, aller først… Dere er flinke! Dere skal være stolte av jobben dere gjør! Dere kan være med på å utgjøre en forskjell!
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR v/Arvid Laukholm.
Nord-Trøndelag fylkeskommune VEKSLINGSMODELL. Politisk styringsgrunnlag for utdanningssektoren i Nord-Trøndelag  Elever, lærlinger og lærekandidater.
Søker logger på med pinkode fra mobil eller kodekort.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Skolenes økte ansvar – det 4 - årige løpet Karrieresenteret 6. april 2016.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for rådgivere i videregående skole Merethe Schjem mars 2016.
FORELDREMØTE 10. TRINN YOU-RÅDGIVER: Kari-Anna Ronæs Rolland (10A, 10B, 10F) Thomas Kvalvik (10C, 10D, 10E)
Velkommen til foreldremøte på Lundehaugen ungdomsskole.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud ut fra behov Forum for kompetanse og arbeidsliv.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
FORELDREMØTE 10. TRINN YOU-RÅDGIVER: Siri Myhren Petersen (10A, 10B, 10C, 10G) Thomas Kvalvik (10D, 10E, 10F, 10G)
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Trine Ludviksen 5. april 2016.
Nav veileder i videregående skole
Ski videregående skole
Informasjon fra rådgiver 9. trinn
Rådgiversamling 2.november 2016
Brukerveiledninger her:
Praksisbrev Torun Pedersen
Eilert Sundt videregående skole
Alternative utdanningsløp
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Utdanningsavdelingen Fagopplæringsseksjonen
Rådgiversamling 2. november 2016
Regionsamlinger november 2016
Informasjon om fagvalg 8 trinn
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
INFORMASJON 10 KLASSE INNSØKING TIL VGS.
FORELDREMØTE OM VIDEREGÅENDE SKOLE
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Alternative veier til yrkeskompetanse
Vi må informere om bruk av informasjonskapsler (cookies)
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Formidlingsansvarlig Torbjørn Håmsø
VELKOMMEN TIL VALG AV PROGRAMFAG November 2015
Oppfølgingsprosjektet
Ditt valg! Videregående opplæring 2019–2020
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Status lærlingordning
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Vi må informere om bruk av informasjonskapsler (cookies)
FORELDREMØTE 10. TRINN 9.oktober 2018
I henhold til loven må vi informere om bruk av informasjonskapsler (cookies)
Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Ditt valg! Videregående opplæring 2019–2020
Vi må informere om bruk av informasjonskapsler (cookies)
Atrå barne- og ungdomsskole
Karrierenettverksmøte 5. september 2018
Gjennomføring etter 5 år
NY STRUKTUR.
Utdanningsavdelingen Fagopplæringsseksjonen
Oppfølging av Høstrapporten
Nå er vi spente!.
FORELDREMØTE 10. TRINN 17.september 2019
Formidling til læreplasser/opplæringsplasser 2019
Utskrift av presentasjonen:

Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016

Strategiplanen 2014 – 2018, Bedre Læring Overordnet mål : Innen 2018 skal 75 % av elever og lærlinger i Nordland gjennomføre og bestå videregående opplæring på normert tid pluss to år. Fullført og bestått videregående opplæring er inngangsbilletten til høyere utdanning og arbeidslivet. Å fullføre videregående opplæring er derfor en kvalitet i seg selv, men det er også viktig at den enkelte oppnår så høy faglig og sosial kompetanse som mulig. Den gjelder for oss – det er vi som må fylle den med innhold for vår rolle.

Felles fokusområder Livsmestring – arbeid med psykisk helse og mestring Formidling Arbeid med minoritetsspråklige elever

Arena for kunnskapsdeling - nettverk  Rådgivernettverk – fylkesnivå  Regionale rådgivernettverk  Nettverk - koordinatorer for regionale rådgivernettverk  Fagnettverk; skolerådgivere, OT, spes.ped, koordinatorer v/karrieresenter osv. Nordland fylkeskommunes rådgiversamling Felles samling for Elevtjenesten

Informasjonssaker Samarbeid med ungdomsskolen Kvalitetsarbeid - samordning, årshjul, planerKvalitetsarbeidårshjul Kartlegginger og evalueringer – endringer basert på evaluering, status Arbeid med minoritetsspråklige, flyktningesituasjonen Tidspunkt for fagsamlinger

Innføringstilbudene: 1.Inneværende skoleår er det 756 minoritetsspråklige elever i videregående skoler i Nordland, som oppgir et annet morsmål enn norsk. 2.Totalt 60 minoritetsspråklige elever mottar opplæring i innføringstilbud. 3.Innføringstilbud gis på totalt 12 skoler og varierer med gruppe-/klassestørrelser fra 2-9 elever.

Innføringstilbud fortsetter… Tilbudene som gis er svært forskjellige og spenner fra inntil 9 timer/uke i egne grupper til 23 timer/uke i egen klasse hvor elevene hospiterer resten av timene på utdanningsprogrammet de ble søkt inn på. Det skilles på om de gis vurdering med eller uten karakterer i programfagene. Det er viktig at elevene/foresatte blir gjort oppmerksom på at dersom de får karakterer i enkeltfag mens de går i innføringstilbud, må de som ikke gjør et omvalg neste skoleår, gå opp til privatist-eksamen for å forbedre dem. Flere skoler melder om at skolenes rammene ikke strekker til.

Vi skal arbeidet med å utvikle innføringstilbudene og opplæring etter § 3-12 Innføringstilbudene – gi et så likt tilbud som mulig i Nordland: Forslag til organisering på alle skoler:  Timer/uke: 30 timer/uke på ST og 35timer/uke på YF.  parallell-legging av fellesfag for at elever utenom innføringsklassene skal kunne følge fag i innføringstilbudet (særskilt norskopplæring) og motsatt – en elev som f.eks. er sterk i matematikk kan følge matematikk-undervisningen i ordinær klasse.  Følge fag og timefordelingen i lokal læreplan for innføringsklassene i Hordaland.  Det gis ikke karakterer i innføringsklassene.  Fleksibelt elevtall og fleksibelt inntak – løpende inntak til innføringsklassene hele året. Forslag til innhold:  Faglig – Hordaland har utviklet en lokal læreplan for innføringsklassene. Tilpasse denne til Nordland?  Metoder – Bruk av praktisk læring, konkretiseringsmateriell, apper, internettsider, dataprogrammer, bøker, m.m.  Gi tilbud om morsmålsopplæring og tospråklig fagopplæring der vi har eller kan skaffe denne kompetansen. Ta i bruk lyd/bilde og/eller skype for business for å kunne gi denne opplæringen på tvers av fylket.  Arbeidet videre med at elevene tar privatist-eksamen i morsmålet sitt, mens de går i innføringstilbud

Minoritetsspråklige søkere i Nordland 2016 basert på oppgitt morsmål.

Oppgitt behov for innføringstilbud. 182 har oppgitt på søknaden at de er interessert i informasjon om innføringstilbud. Ytterligere 9 er så langt identifisert som aktuelle deltakere. Oversikt over denne gruppen sendes skolen innen kort tid.

Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Karriererådgiving

Trender i søkning til videregående opplæring prosent flere søkere siden 2015 på helse- oppvekstfag. De siste to årene under ett, har antall søkere økt med 22 prosent. Størst nedgang i interesse er det for teknikk og industriell produksjon med 10 prosent færre søkere siden De siste to årene har søkertallene sunket med 20 prosent. Søkertallene til brønnteknikk på Vg2 går kraftig ned. Store forskjeller i søkemønsteret til gutter og jenter. –overvekt av jenter som søker design og håndverk og helse- og oppvekstfag. –Gutter dominerer i enda større grad søkere til bygg- og anleggsteknikk, elektrofag og teknikk og industriell produksjon.

Søkertall Totalt antall søkere med læreplass som førsteønske er per i dag 1365 (fjorårets tall var 1462). kun 30 søkere til lærekandidatordningen – mot 55 i søkere har forhåndsavtale om læreplass, - betraktelig lavere enn foregående år

Søkertall 1271 søkere (herav 27 lærekandidater) med læreplass som primærønske, fordelt på 84 fag, som skal formidles. Av disse har 978 (herav 24 LK) ungdomsrett Flere aktører, forskjellige roller, viktig med samarbeid. Vi må gi tilbakemeldinger om søkere som ikke møter til avtaler/intervju, eller takker nei til tilbud, er viktig for vårt videre arbeid med søkerne utover sommeren/høsten NB Ingen som har hatt mulighet til læreplass i bedrift, får tilbud om Vg3 i skole til høsten