Orientering for Komité for oppvekst 25. oktober 2016 Ved rektor Kim Stian Gjerdingen Bakke.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norsk kulturskoleråd – kulturskoletimen og profesjonsforståelse
Advertisements

DKS, jan 2007, Tone V Rostad Levanger kommune Den Kulturelle Skolesekken PLAN 2007 – 2009 LEVANGER.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Kultur og helse Hva slags kunnskap har vi om sammenhenger? Eksempler på tiltak Hva slags muligheter ligger i dette arbeidet? Dialogseminar Rinnleiret 26.
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
Biblioteksjefmøte Karen Espelund. Grunnleggende forståelse Livet leves i kommunene Kulturens egenverdi og nytteverdi – begge tilnærminger må med.
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
MSFs opplæringsplattform Ledermøte MSFs opplæringsplattform Sentralt lovverket MSFs rammeverk Vedtekter Handlingsprogram Planstruktur (under.
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Nedre Eiker Kristin Høibakk Lokallagsleder og HTV.
Musikkfa get Korleis blir innhaldet, organiseringa og undervisninga no, då?
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
Støttekontakttjenesten Støtte til en meningsfull fritid
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Konst. direktør for oppvekst og utdanning Terje Larsen Tjenesteområde oppvekst Introduksjon til Komité for oppvekst 27. oktober 2015.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Asker kulturskole. Gratulerer – dere er skoleeiere! Lovbestemt skoleslag –ikke et offentlig subsidiert fritidstilbud! Kulturskolen er det eneste skoleslaget.
Økt aktivitets- og arbeidstilbud til mennesker med nedsatt funksjonsevne, både i forhold til drift og investering (strategi- og behovsplan). Mulighetsstudien.
KULTURPLAN Saksordfører: Ole Christoffer Rønning.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 11. september 2013.
Fra kommunevisjon til ”hel ved” i det pedagogiske mangfoldet. Erling Barlindhaug Skole- og barnehagesjef Øvre Eiker.
Skole med flerbrukshall og kulturdel Bruttoareal: m 2 (Fortsatt kan det bli små endringer) 1.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Tjenesteområdene Kultur, frivillighet og fritid Teknikk og miljø Komite for teknikk, kultur og fritid Ragnar Sand Fuglum, direktør for kultur og teknikk.
BRUKERUNDERSØKELSENE 2015 Det er viktig å minne om at resultatene fra brukerundersøkelsene ikke gir oss den fulle og hele sannheten om kvaliteten på tjenestene.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Orientering til komiteen Fattigdomsplanen 2016 – 2020 Saksordfører Marit Brochmann.
Orientering for Komité for teknikk, kultur og fritid 16. februar 2017
Satsing på Musikk – DansePEDAGOGIKK - energieffekt og synergieffekt
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Den gode skoleeier I Nes.
Kompetanseplan oppvekst
Aspåsen skole og Bodø kulturskole Foreldremøte
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Den kulturelle spaserstokken Asker kommune
Den kulturelle barnehagesekken i Asker Komité oppvekst 2. mai 2017
Realfagskommunen Asker
Mulighetsstudie kulturskolen
Aktivitetskort- «Aktiv i Asker»
Komité for teknikk, kultur og fritid
AMATØRKORPSENE I DRAMMEN
Handlingsprogrammet 2017: Det skal fremmes sak om DKS i barnehagene
Plan for universell utforming i Asker kommune
Skolebidragsindikatorene
Asker Kommune Helse og omsorg
Strategi for barnehage- og skolekapasitet
Hva er det beste med kulturlivet i drammen i dag?
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
Den kulturelle spaserstokken Asker kommune
Lokal læreplan – intern prosess
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Oppstart i barnehagen.
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

Orientering for Komité for oppvekst 25. oktober 2016 Ved rektor Kim Stian Gjerdingen Bakke

Kulturskolens lovhjemmel Kulturskolen er hjemlet i Opplæringslova § 13-6: Alle kommunar skal aleine eller i samarbeid med andre kommunar ha eit musikk- og kulturskoletilbod til barn og unge, organisert i tilknyting til skoleverket og kulturlivet elles.

Kulturskolens rammeplan Ny nasjonal rammeplan «Mangfold og fordypning» ble ferdigstilt i september 2016 Det skal utarbeides lokale fagplaner

Elevtall pr. i dag Antall elever1090 Antall elevplasser1291 Antall elever på venteliste 428 Antall elevplasser på venteliste 552

Ansatte Antall ansatte: 62 Årsverk lærere og dirigenter: 23,93 Årsverk adm. kulturskole: 4,60 Årsverk adm. DKS/DKSS: 0,70 Sum årsverk 29,23

Hvor er vi? Østre Asker gård – administrasjon, 15 undervisningsrom og en liten sal (Snekkersalen) Hovedhuset, rødstua og låven Mulighetsstudie for ØAG i 2017

Hvor er vi? (forts.) Desentralisert undervisning:  Bondi  Vardåsen  Arnestad  Hvalstad  HovedgårdenBILDER  Jansløkka  Borgen  Blakstad  Nesøya  Solvang  Borgen barnehage  Venskaben  Kulturhuset (Radar og festsalen) Klasserom ved Vardåsen skole

Temaplanen - arbeidsgruppen Kulturskolens rektor Kulturskolens avdelingsledere Tre lærerrepresentanter (inkl. tillitsvalgt) Rådgiver kultur Rådgiver oppvekst Asker kulturråd

Arbeidet med temaplanen Hjemlet i kulturplan og handlingsprogrammet Saksordførersak i Komité for teknikk, kultur og fritid – august 2016 Bred involvering av kulturskolens ansatte Arbeidsgruppemøter –Disposisjon og fremdriftsplan –Gjennomgang av styringsdokumenter –Gjennomgang av andre relevante dokumenter –Visjonsnotat Analyseteamet har levert tall og statistikk

Videre arbeid med temaplanen Involvering av grunnskolens rektorkollegium Dialogmøter med elever og foresatte Dialogmøter med samarbeidspartnere (korps, orkester) Skriving Arbeidsgruppemøter

Visjonsnotat Asker kulturskole 2026

Visjon Gjennom opplæring, undring og mestring gir Asker kulturskole sine elever gode ferdigheter i de ulike kunstfagene. Elevene tilegner seg innsikt i kunstfagene og gjennom kunstfagene innsikt i seg selv. Asker kulturskole som kompetansesenter bidrar til kreativitet og livskvalitet i Askersamfunnet.

Formål Kulturskolen skal gi elevene gode ferdigheter i kunstfagene, enten det handler om å tegne, male, danse, spille teater eller spille et instrument. Gjennom målrettet opplæring og øving vil elevene tilegne seg ferdigheter og oppleve mestring. Kulturskolen skal også gi elevene en innsikt i kunstfagenes vesen og egenart, og gjennom dette også evne til å uttrykke seg selv gjennom kunstfagene. Denne innsikten gir elevene en estetisk forståelse, og mulighet til å tilnærme seg en eksistensiell innsikt i seg selv. Kulturskolen er kommunens kompetansesenter for kunstfaglig og kunstpedagogisk arbeid, og bidrar i samarbeid med skole, barnehage, bibliotek, kulturhus og kulturlivet til et helhetlig tilbud i de estetiske fagene for kommunens barn og unge.