Å SKRIVE EN KREATIV TEKST. Match person og omgivelser.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitterær fortelling
Advertisements

Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Roman- og novelleanalyse
Bokpresentasjon Bergen
Fortelling Novelle Roman
Strukturell analyse -a short introduction
MON PETIT MONDE -bruke grunnleggende språklige strukturer : 1) - adjektiv og 2) adjektivets plassering, -Forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse.
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
DAGBOK FOR VAULEN LEGO TEAM OG VAULEN TEKNO TEAM !!!
Kidsmonitor tutorials for mobil. Innhold S. 3 Endre tidspunkt for hjemsending S. 10 Endre fast tidspunkt for hjemsending S. 17 Sende melding S. 20 Sjekke.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
BUDDHISMEN 4. STØRSTE RELIGION CIRKA 550 MILLIONER.
Bacheloroppgave Bygge videre på det som fungerer godt – forandre på det som ikke fungerer optimalt.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år 20.november 1989: Barnekonvensjonen vedtas i FN. Barnekonvensjonen sier hvilke rettigheter alle barn har.
Novelle - Å skrive en novelle…. Kjennetegn på novelle Forholdsvis kort fortelling Få personer og kort tidsrom I en novelle kan mye være bare antydet Bare.
Kapittel 4 Skriv! Skjønnlitterær skriving Photodisc/Rayman/Getty Images.
Bokmelding. Som ein artikkel Typisk i aviser, nettet, m.m. Hugs på to ting: Skrive om boka Vurdere boka.
SKRIV EN FAGTEKST OM ET PORTRETT Vurderes i norsk og i kvalitet og dokumentasjon.
Leseprosjekt VG1.
Mon petit monde bruke grunnleggende språklige strukturer : 1) - adjektiv og 2) adjektivets plassering, Forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
PAULUSBREVENE KRLE UKE 47.
Velg digital postkasse på Norge.no
Til deg som skal holde denne presentasjonen: I 2017 markerer kirkene i Norge at det er 500 år siden reformasjonen, og de har valgt Fasteaksjonen som sitt.
Språklige virkemidler
En verden av usikkerhet
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Å skrive noveller.
x x x La barna ta portrettbilder av hverandre.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
IA-arbeid i praksis Utvikling av samarbeid gjennom diskusjon, prioriteringer og handling i IA arbeidet. Velkommen til kurs i sykefraværsoppfølging Litt.
Gang.
Å skrive novelle.
Kapittel 5 Hjemme hos oss.
1 Egenomsorg og helse.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Brønnbygging i Afrika.
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Anita forteller (FORSIDE) om søndagsskolen og de sinte mennene.
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Jæren og Sandnes KAL Geir Nordvik
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
Matematikk på ungdomstrinnet
Brukermanual for Livportalen
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Hector er en meksikansk kunstner
Sett inn riktig form av seriøs eller alvorlig
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Tegn røttene til mosene og skriv her: 3 Tegn her:
WORKSHOP!.
Fysisk og psykisk helse
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Innføring for rollen «brannmann»
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Å SKRIVE EN KREATIV TEKST

Match person og omgivelser

MATCH BILDE OG ADJEKTIV RØD BLÅ GRØNN SORT HVIT BRUN GRÅ HØY UNG GAMMEL MØRK LYS VAKKER TRIST LYKKELIG FARLIG FATTIG RIK DYKTIG ELEGANT STOR KREVENDE IDYLLISK

Person- og miljøbeskrivelse «En person står under et tre. Personen skjelver.» (Hvem er denne personen?) (Hva tenker denne personen?) Skriv i 5 minutter

FORSLAG TIL AVSLUTNINGER Det var det han/hun visste: Til slutt ville kjærligheten banke på den rette døra. Det steg liklukt opp mellom foldene på den røde gardinen. Tidlig på morgenen fant de porten åpen, hun/han var borte og de så eller hørte aldri mer til henne/ham. Det tegnet virkelig til å bli nok en vakker dag. Og litt etter litt begynte tårer å renne nedover kinnene hennes/hans.

Tekstproduksjon Tema: Døden eller kjærligheten eller begge deler. Forteller: 3.personsforteller. (Han/hun) Skriv inn den slutten du har valgt i skjemaet. Skriv en personskildring. Stopp etter 5 min. Skriv en miljøskildring. Stopp etter 5 min. Skriv inn person nr. 2. Stopp etter 5 min. Skriv inn et valg/konflikt som må tas. Stopp etter 5 min. Les gjennom det du har skrevet. Fyll ut egenvurdering. (Hva er du fornøyd/misfornøyd med, hva var vanskeligst/enkelt.) Lever skjemaet.

SPENNINGSOPPBYGGING Spenning er et begrep som ikke bare har med ytre dramatikk å gjøre. Spenning kan også bety intensitet eller tilspissing av indre konflikter. Spenningskurve: Start med en åpning der sentrale personer blir presentert. Hva er konflikten? Hoveddel: konfliktopptrapping. Spenningen stiger fram mot et høydepunkt (klimaks) og blir utløst. Siste del av spenningskurven kalles avtoning eller løsning. Her roer handlingen seg før teksten avsluttes.