Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om konsekvensutredning - KUF
Advertisements

UU og Fylkesmannens rolle
Tore Mauseth, plan- og miljørådgiver Årsmøte Støyforeningen 15.mars 2012 Støyhåndtering etter plan- og bygningsloven.
Samordning av statlige innsigelser – forsøk 12
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
Ny plan- og bygningslov, plandelen – åssen kan vi bruke den
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Samspill mellom de nye plantypene
Kort om forsøk om samordning av innsigelser - FOSIN -Nordland Plankonferansen 11. desember 2013.
Embetsoppdrag 2004 Resultatområde Regional planlegging Resultatkrav: Fylkesmannen skal påse at nasjonal politikk formidles og ivaretas i behandlingen av.
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Repparfjord. Nei til dumping i sjø !! Natur og Ungdom.
Ny plan- og bygningslov – ny struktur Planlegging i kommunen med fokus på kulturlivet Arild Axelsen, plan- og bygningssjef Frosta kommune Leder Frosta.
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Aktørenes roller i planprosessene
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
1 Temadag kommunedelplan Tromsdalen Enhetsleder Øivind Holand.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Når skal planer konsekvensutredes? Geir Davidsen, fagleder plan 9. april 2015 Foto: Aase Kristine Lundberg.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
NY PLANDEL I PLAN- OG BYGNINGSLOVEN Generell del, Nasjonal del, Regional del Erik Sveistrup, seniorrådgiver Avdeling for regional planlegging, MD PBL-konferanse,
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Foto: Bjørn Erik Olsen Gode oppstartsmeldinger Geir Davidsen, fagleder plan
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
Grunnlag for gode detaljreguleringsplaner Hva forventes av kunnskapsgrunnlaget.
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Eksempler på en god reguleringsplan Kristoffer L. Seivåg Byplan.
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
God prosess og dialog Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø Felles plannettverk i Bodø Foto: Peter Hamlin.
Forslag til planprogram for ny Kystsoneplan - Vågan Regionalt planforum Bodø, 17. april 2013 Snorre H. Navjord Eirik Wiggen.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Folkemøte: Midsund skule den Midøy Grendahus den Heggheim den
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: Samfunnsdel
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Kommunal planlegging.
Velkommen til folkemøte
Samhandling for effektive planprosesser
Bærekraftig samfunnsutvikling
Effektiv og god planprosess for IC-utbyggingen
Bærekraftig samfunnsutvikling
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Dovrebanen gjennom Hamar – videre prosess kommunedelplan
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Samordningsforsøket – hva har vi lært?
Plansamling Dokka 1 november 2017
Aktuelt fra Husbanken Plankonferansen 2013.
Planprosess - litt om roller og oppgaver
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
UU og Fylkesmannens rolle
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Kvar skal handel og kjøpesenter bli plassert i byane og bygdene våre?
Presentasjon av Høringsdokumentene
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Hva tenker staten om tverrfaglighet og samordning av planer?
Utskrift av presentasjonen:

Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde

Hva gir effektive og gode arealplanprosesser? Kunnskap om - og respekt for - rammer og roller i planleggingen - sammenhengene og fleksibiliteten i plansystemet Sentralt: Kompetanse og kontinuitet Unngå sårbarhet: Interkommunalt plankontor? plannettverk? En god start på planarbeidet som - gir forutsigbarhet for alle involverte og god medvirkning - sikrer utredning av relevante konsekvenser - avdekker mulige konflikter tidlig Samhandling mellom kommunen og regionale myndigheter IKT-mulighetene utnyttes

Roller i kommunal planlegging -kommunen er planmyndighet innenfor rammen av nasjonal politikk -regionale myndigheter veileder, formidler politikk og fremmer om nødvendig innsigelse Rammer for planleggingen formelle krav til planleggingen -plan- og bygningsloven -forskrifter planpolitiske forventninger -de nasjonale forventningene synliggjør hva regjeringen forventer at kommunene legger særlig vekt på -forskrifter -stortingsmeldinger -rundskriv

Andre nasjonale og viktige regionale forventninger er uttrykt i: -Statlige planbestemmelser (før rikspolitiske bestemmelser) -Statlige planretningslinjer (før rikspolitiske retningslinjer) -Brev fra departementet -Stortingsmeldinger -Retningslinjer, rundskriv -Regionale planer med føringer for arealbruk -osv. Samlet i planskjema, PlanOppland, Fylkesmannens forventninger Samhandling mellom kommuner og regionale myndigheter viktig for å avklare kommunens handlingsrom og behovet for utredninger tidlig i prosessen

Plansystemet – hierarkisk men også fleksibelt :

Plansystemet forts. Kommuneplanens arealdel (når vedtatt) - avklarer langsiktig arealdisponering, handlingsrommet - gir rammer for videre planlegging i hele kommunen - nasjonale og viktige regionale hensyn er ivaretatt Kommunedelplan, områderegulering - detaljerer og forbereder utnytting av et større område Detaljregulering - klargjør for utbygging

Prosess- og dokumentasjon Loven vektlegger -forutsigbarhet -medvirkning -beskrivelse av konsekvenser Virkemidler for å sikre dette -planprogram -planbeskrivelse -risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS) -konsekvensutredning (KU)

Prosess- og dokumentasjon forts. Det lønner seg å følge bestemmelsene, de -bygger på lang erfaring -bidrar til bedre planer og sikrere gjennomføring Vi ser at kommunene sparer tid på å følge dem -gir tidlige avklaringer og færre «ekstrarunder» på slutten av planprosessen Saksbehandlingsfeil - kan medføre at vedtatt plan er ugyldig

De nasjonale forventningene og samordningsforsøket: Samarbeid og gode prosesser skal gi mer effektiv planlegging og redusere bruk av innsigelser Kommunene har ansvar for at planer og beslutninger - er basert på et godt og oppdatert kunnskapsgrunnlag - ivaretar nasjonale og viktige regionale interesser - bygger på tidlig medvirkning og bruk av regionalt planforum Regionale myndigheter har ansvar for å - bidra til at planene ivaretar nasjonale/regionale hensyn - prioritere tidlig dialog og regionalt planforum - lytte til lokaldemokratiet ved vurdering av innsigelse

Samordningsforsøket viser At vi er på rett vei - vi er ett av fylkene i landet med færrest innsigelser - vi løser innsigelsene lokalt Men vi kan redusere «unødvendige innsigelser» betraktelig Regionale myndigheter skal lytte til lokaldemokratiet, da må kommunene - dokumentere bedre hvorfor det planlegges i strid med nasjonal politikk - som grunnlag for regionale myndigheters vurdering av samfunnsnytte opp mot samfunnshensyn

Veiledning og samhandling i Oppland Plan Oppland regionale myndigheter - samarbeid m/ KS Regionalt planfo rum - lang tradisjon - stort oppmøte - hver måned - temamøter i tillegg Kommunebilder og forventningsbrev Plankonferanser, verksteder, befaringer Planuttalelser, samtaler