Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning” Under forskningsrådets program ”Praksis FOU”
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 Bakgrunn Deltagere Mål Problemstilling
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 Bakgrunn Kritikk av yrkesopplæringen i R94: Manglende yrkesrelevans, relatert til 2+2- modellen og de brede Vg1/ Vg2 –Elevene opplevde dårlig sammenheng mellom det de utdannet seg til og opplæringen (manglende mening og relevans) –Bedriftene klagde over elevenes manglende fagkompetanse når de begynte i lære For teoretisk Demotiverte elever, stort frafall og lav gjennomføringsprosent
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober delprosjekter 8 utdannings- program Ca 60 skoler 13 forskere Knyttet til studie i YPU, sp + master i YP
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 Forskerteamet Veileder fra RUC Kurt Aagard Nielsen
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 Hensikt Den enkelte deltager skal videreutvikle sin kompetanse i forhold til nasjonale føringer i KL Involverte skoler / utdanningsmiljøer skal utvikle seg videre i tråd med Kunnskapsløftets føringer Det skal utvikles kunnskap om hvordan relevant opplæring kan utvikles, av generell pedagogisk betydning og på ulike yrkespedagogiske fagområder
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 Målet med prosjektet som helhet Å utvikle eksempler på opplæring som er yrkesrelevant i forhold til –Elevens yrkesinteresser og utdanningsplaner –Bransjenes kompetansebehov –Samfunnets kompetansebehov leder til bevisste yrkesvalg dokumenteres på en hensiktsmessig måte: yrkesutøvelse, yrkeskompetanse og yrkesopplæring
Hilde Hiim og Grete Haaland Sund, Problemstilling Hvordan utvikle yrkesutdanning som er relevant i forhold til elevenes yrkesinteresser og bransjenes kompetansebehov? En pragmatisk, kritisk tilnærming til yrkeskompetanse og yrkesdidaktikk