Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
INFORMASJONSTEAM I MIDT- GUDBRANDSDAL Sammensetting: • Lærar frå utdanningsprogrammet • Elever • Representant fra bedrift/bransje • Bruke en skoletime.
Advertisements

LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
2 Kommune og fylkestingsvalget 2011 Fag- og yrkesopplæring.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Grete Haaland Sund HiAk,
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Implementering av nye læreplaner på VG2
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
Hilde Hiim, Grete Haaland Sund
Ansvar og prosesser i skolen
Ludvigsenutvalget Fremtidens skole
Høgskolelektor Ann Lisa Sylte HiAk, april 2007
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Relevant, praksisbasert yrkesutdanning
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Landsorganisasjonen i Norge
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
VELKOMMEN LÆREPLANSEMINARFORLANDBRUK OG FOR GARTNERNÆRING
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Status for Kunnskapsløftet
”Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning” KIP-AF Deltaker- og formidlingskonferanse
Didaktiske analysekategorier
Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.
KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008
FAGSKOLEUTDANNING.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Vurdering for og av læring i yrkesopplæringen
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Helse- og velferdstjenestene: Kompetansebehov og utfordringer for UH-sektoren – innledning ved dekan Kjell Ivar Iversen, Avdeling for pedagogikk og sosialfag,
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Fagskolepoeng/Lærerutdanning for ansatte i fagskolen/ ansatte i vgo
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Helhetlig yrkesfaglig kompetanse gjennom fagintegrering relatert til elevenes yrkesvalg. KIP - Konferansen 27 okt.2010 Anne-Catrine Wolden.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
1 Forskningstilnærmingen i KIPAF – prosjektet: Pedagogisk aksjonsforskning Forskningstilnærming: Pedagogisk aksjonsforskning – som er nært beslektet med.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Hospiteringsordningen i yrkesfag på vgs Terje Haukedal, Rådgiver - seksjon for Kvalitet og Utvikling.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Fagforbundet Vest-Agder
God stim! Sammen for økt gjennomføring
RSA, 13. februar 2013 HiP og POM.
Utdanning som sprenger grenser
God stim! Sammen for økt gjennomføring
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Utdanning som sprenger grenser
Utskrift av presentasjonen:

Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning” Under forskningsrådets program ”Praksis FOU”

Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 Bakgrunn Deltagere Mål Problemstilling

Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 Bakgrunn Kritikk av yrkesopplæringen i R94: Manglende yrkesrelevans, relatert til 2+2- modellen og de brede Vg1/ Vg2 –Elevene opplevde dårlig sammenheng mellom det de utdannet seg til og opplæringen (manglende mening og relevans) –Bedriftene klagde over elevenes manglende fagkompetanse når de begynte i lære For teoretisk Demotiverte elever, stort frafall og lav gjennomføringsprosent

Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober delprosjekter 8 utdannings- program Ca 60 skoler 13 forskere Knyttet til studie i YPU, sp + master i YP

Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 Forskerteamet Veileder fra RUC Kurt Aagard Nielsen

Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 Hensikt Den enkelte deltager skal videreutvikle sin kompetanse i forhold til nasjonale føringer i KL Involverte skoler / utdanningsmiljøer skal utvikle seg videre i tråd med Kunnskapsløftets føringer Det skal utvikles kunnskap om hvordan relevant opplæring kan utvikles, av generell pedagogisk betydning og på ulike yrkespedagogiske fagområder

Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 Målet med prosjektet som helhet Å utvikle eksempler på opplæring som er yrkesrelevant i forhold til –Elevens yrkesinteresser og utdanningsplaner –Bransjenes kompetansebehov –Samfunnets kompetansebehov leder til bevisste yrkesvalg dokumenteres på en hensiktsmessig måte: yrkesutøvelse, yrkeskompetanse og yrkesopplæring

Hilde Hiim og Grete Haaland Sund, Problemstilling Hvordan utvikle yrkesutdanning som er relevant i forhold til elevenes yrkesinteresser og bransjenes kompetansebehov? En pragmatisk, kritisk tilnærming til yrkeskompetanse og yrkesdidaktikk