Problematferd og forebygging Befring og Tangen kap 8 Problematferd: Handlinger som skaper vansker for omgivelsene Atferdsvansker, sosiale og emosjonelle problemer eller tilpasningsvansker Kriserammende barn og unge som ikke makter å finne seg til rette i den sosiale konteksten ”Vansker som i stor grad involverer den sosiale konteksetn på en negativ måte” (s.153)
Vanskene involverer hjemmemiljøet, barnehagen, skolen og andre samfunnsarenaer Normalatferd eller problematferd? Problematisk miljø eller problematiske individer? Maktesløshet VARSOMHET i personkarakteristikk og diagnose! ”Merkelapper” kan ha stigmatiserende og selvoppfyllende konsekvenser
Historiske trekk ”Den store innesperringen” Institusjoner - ”Tugt- og børnehus” (1600 – tallet) Utnyttelse av arbeidskraften Effektiv måte å få kontroll Forbedret oppførsel Christiania Tugthus 1741 Redningsanstalter og skolehjem 1800 og 1900-tallet
1950-årene: Atferdsproblemer blant barn og ungdom (pedagogisk, medisinsk og psykologisk karakter) 1970-årene: Avinstitusjonalisering Nærmiljøets rolle som oppvekstarena Perspektivdreining INTEGRERING Barn har rett til å tilhøre og være inkludert i det sosiale fellesskapet på hjemstedet Skoleintern segregering, uro, utrygghet og mobbing
Nytt risikomønster Kommersielle interesser Elektroniske nettverk Økt bruk av narkotika og alkohol Utvidet skoleplikt Endrede familiemønster Massemedia Den nye ungdomsalderen framstår som en ny sosial kategori
Sosiale og emosjonelle atferdsvansker 2 atferdsprofiler: 1. Ekstroverte utadvendte kjennetegn – hyperaktivitet, impulsstyrt atferd, sosial konflikt, assosialitet, voldelig atferd 2. Introvert, innadvendt atferd – sosial isolasjon og tilbaketrekning, depresjon, angst, psykosomatiske plager St.meld. Nr. 25, 1996 –97: Barn og unge med atferdsforstyrrelser er den største gruppen som henvises til barne- og ungdomspsykiatrien
Carl J. Jung (1875 – 1961) Lærere og psykologer Forskjellige yrkesroller, erfaringer og forståelsesmåter Engstelige barn Utfordrende barn ”Pedagogiske kjennetegn” Mobbing Samspillsvansker
Hyperaktivitet MBD – ”Minimal brain damage”, ”Minimal brain dysfunction” Aktivitetsnivå, konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker ADHD - ”Attention deficit hyperactivity disorder” Oppmerksomhets- og hyperaktivitetsproblemer Vansker med å følge instruksjoner og regler, vansker med konsentrasjon og impulskontroll PROBLEMENE VIL KUNNE MINSKES ELLER FORVERRES SOM KONSKVENS AV HVORDAN DE MØTES AV OMGIVELSENE Krevende foreldre- og lærerrolle
Hjelpernes kunnskaper, holdninger og verdier er av avgjørende betydning Avlastningsbehov Art og omfang av problematferd i skolen Kartlegging av hyppighet 4 Hovedkategorier -Lærings- og opplæringshemmende atferd -Utagerende atferd -Sosial isolasjon -Antisosial atferd
”Normalgruppen” – de veltilpassede (48%) ”Middelhavsfarerne – gråsoneelevene” (29%) ”De ensomme” (15%) ”Problemgruppen” (7,5%) Gutter oftere enn jenter Påkjenninger, bekymringer, ubarmhjertighet Bærere av belastninger