Problematferd og forebygging Befring og Tangen kap 8 Problematferd: Handlinger som skaper vansker for omgivelsene Atferdsvansker, sosiale og emosjonelle.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldrenes betydning
Advertisements

«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Hvordan vi forbereder vi studentene med tanke på
De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
Björk Thorarinsdóttir
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
Pårørende en ressurs Mange spor og utfordrende veivalg.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Mestring og forebygging av depresjon
En tjenende kirke Guds kjærlighet til alle mennesker og alt det skapte, virkeliggjort gjennom liv og tjeneste Visjonen for Den norske kirkes diakonale.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Helhetlig kompetanseutvikling Forståelse og muligheter
Utfordringer i spesialundervisningen
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Et økende problem i skolen?
Psykiske lidelser hos barn og ungdom
Mangfold og fellesskap
Arbeid med ungdom i risikosonen for radikalisering
Margrethe Bals, Psykolog, PhD-student
Generelle tiltak og forebygging
Problematferd i skolen – rådgivers rolle
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Å leve med ADHD i familien
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Ulikheter og variasjoner
"God bagasje på livets reise."
Tidlig innsats hele livet
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Senter for atferdsforskning
Kampen skole Vår visjon:
Hege Hansen MO-LA seminar 28 november 2014
Hyperkinetiske forstyrrelser
ADHD: Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Aggresjon.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Professor Thomas Nordahl Hamar
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Aggresjon.
Mobbing og atferdsproblemer
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Andre møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors,
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Forebygging i skolen
Skjønnhet, sosiale medier og skolepresentrasjoner – hvordan påvirker det elevenes psykiske helse og hvordan møter skolehelsetjenesten dem? Bodø 3. mars.
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Ung & svingende PSYKOLOG OG STIPENDIAT EGON HAGEN.
Yrkesetikk Forelesning Rakel K.R.Næss Kilder: Hovedsakelig basert på Kristin Tholins bok: ”etisk omsorg i barnehagen og skolen, 2003 Gunn Imsen, lærerens.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
En introduksjon.
Utstøtelse og ekskludering som sosial praksis
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
ADHD er egentlig tre diagnoser:
Med rett til et trygt og godt skolemiljø
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Problematferd og forebygging Befring og Tangen kap 8 Problematferd: Handlinger som skaper vansker for omgivelsene Atferdsvansker, sosiale og emosjonelle problemer eller tilpasningsvansker Kriserammende barn og unge som ikke makter å finne seg til rette i den sosiale konteksten ”Vansker som i stor grad involverer den sosiale konteksetn på en negativ måte” (s.153)

Vanskene involverer hjemmemiljøet, barnehagen, skolen og andre samfunnsarenaer Normalatferd eller problematferd? Problematisk miljø eller problematiske individer? Maktesløshet VARSOMHET i personkarakteristikk og diagnose! ”Merkelapper” kan ha stigmatiserende og selvoppfyllende konsekvenser

Historiske trekk ”Den store innesperringen” Institusjoner - ”Tugt- og børnehus” (1600 – tallet) Utnyttelse av arbeidskraften Effektiv måte å få kontroll Forbedret oppførsel Christiania Tugthus 1741 Redningsanstalter og skolehjem 1800 og 1900-tallet

1950-årene: Atferdsproblemer blant barn og ungdom (pedagogisk, medisinsk og psykologisk karakter) 1970-årene: Avinstitusjonalisering Nærmiljøets rolle som oppvekstarena Perspektivdreining INTEGRERING Barn har rett til å tilhøre og være inkludert i det sosiale fellesskapet på hjemstedet Skoleintern segregering, uro, utrygghet og mobbing

Nytt risikomønster Kommersielle interesser Elektroniske nettverk Økt bruk av narkotika og alkohol Utvidet skoleplikt Endrede familiemønster Massemedia Den nye ungdomsalderen framstår som en ny sosial kategori

Sosiale og emosjonelle atferdsvansker 2 atferdsprofiler: 1. Ekstroverte utadvendte kjennetegn – hyperaktivitet, impulsstyrt atferd, sosial konflikt, assosialitet, voldelig atferd 2. Introvert, innadvendt atferd – sosial isolasjon og tilbaketrekning, depresjon, angst, psykosomatiske plager St.meld. Nr. 25, 1996 –97: Barn og unge med atferdsforstyrrelser er den største gruppen som henvises til barne- og ungdomspsykiatrien

Carl J. Jung (1875 – 1961) Lærere og psykologer Forskjellige yrkesroller, erfaringer og forståelsesmåter Engstelige barn Utfordrende barn ”Pedagogiske kjennetegn” Mobbing Samspillsvansker

Hyperaktivitet MBD – ”Minimal brain damage”, ”Minimal brain dysfunction” Aktivitetsnivå, konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker ADHD - ”Attention deficit hyperactivity disorder” Oppmerksomhets- og hyperaktivitetsproblemer Vansker med å følge instruksjoner og regler, vansker med konsentrasjon og impulskontroll PROBLEMENE VIL KUNNE MINSKES ELLER FORVERRES SOM KONSKVENS AV HVORDAN DE MØTES AV OMGIVELSENE Krevende foreldre- og lærerrolle

Hjelpernes kunnskaper, holdninger og verdier er av avgjørende betydning Avlastningsbehov Art og omfang av problematferd i skolen Kartlegging av hyppighet 4 Hovedkategorier -Lærings- og opplæringshemmende atferd -Utagerende atferd -Sosial isolasjon -Antisosial atferd

”Normalgruppen” – de veltilpassede (48%) ”Middelhavsfarerne – gråsoneelevene” (29%) ”De ensomme” (15%) ”Problemgruppen” (7,5%) Gutter oftere enn jenter Påkjenninger, bekymringer, ubarmhjertighet Bærere av belastninger