Ny tid – nye roller Høyesterettsadvokat Bjørnar Eilertsen NSFs nasjonale Jordmorkonferanse september 2016 Advokatfirma Eilertsen Postboks Sandvika Mobiltlf.:
Utgitte titler
DISPOSISJON A. Lyd- og billedopptak samt bruk av sosiale medier i helsevesenet B. Ny pasientjournallov fra – viktig døråpner for jordmødre og annet helsepersonell C. Krav om elektronisk journalføring blant jordmødre fra D. Arianson-utvalgets forslag – store lovendringer i vente…
Tilgang til pasientopplysninger via Internett Teknologipositivt syn fra regjering og andre – Pasientjournalloven, økt elektronisk samhandling mv Store sykehus med pasientjournal tilgjengelig på nett: OUS og Sykehuset Østfold – Alle helseforetak i Helse Sør-Øst: utprøver deler av elektroniske journaler Fra timeavtaler på nett (2008), via epikriser (2013), polikliniske notater (2014) og flere andre journaldokumenter (høsten 2016) Vant pris for «Årets e-Helsebegivenhet» under 2010-konferansen Healthworld Utfordringer for personvernet: Journaler med opplysninger om flere personer (samtykkeproblematikk, sladdingsfunksjon) Tilgangssikkerhet til systemet
Kommunikasjon med brukere på nett Egen «Norm for informasjonssikkerhet» pr med «Veileder i bruk av sosiale medier i helse-, omsorgs- og sosialsektoren, versjon 2.0» med anbefalinger til arbeidsgiverenNorm for informasjonssikkerhetVeileder i bruk av sosiale medier i helse-, omsorgs- og sosialsektoren, versjon 2.0 Forutsetter trygg kommunikasjon på trygge elektroniske plattformer Kommunikasjon på sosiale medier (Facebook, Instagram, Snapchat mv) er ikke en slik trygg plattform for sensitive helseopplysninger – utfordrer personvernet: Problemer med taushetsplikt – innsyn i opplysningene Problemer med informasjonssikkerhet – hacking, overvåkning Problemer med identifikasjon – hvem skriver/snakker du egentlig med?
Video-, lyd- og billedopptak i behandlingssituasjoner Er helsepersonell «fritt vilt»? Oppleves som et gode, en rettighet, noe positivt hos pasienter/pårørende at de får anledning til å ta video-, lyd- og/eller billedopptak Arbeidsmiljøloven pålegger arbeidsgiveren å beskytte de ansatte, og spesialisthelsetjenesten/ helse- og omsorgstjenesteloven pålegger arbeidsgiver ansvar for tilrettelegging for god, omsorgsfull helsehjelp Men arbeidsgivers myndighet strekker seg ikke dit at det kan pålegge pasienter/pårørende ikke å offentliggjøre lyd/video/bilder de selv har tatt Helsepersonelloven § 16 pålegger arbeidsgiver å legge til rette for at helsepersonellet kan opptre forsvarlig Betydning av helsepersonelloven § 4 - forsvarlighetskravet: Jordmor føler seg ubekvem – påvirker behandlingen ? Påvirker kommunikasjonen? Frykter redigering/kommentarer/offentliggjøring Tidsspille/unødig tidsbruk Forholdet til øvrige pasienter – deres rett til konfidensialitet/ personvern Praktisk beste løsning: retningslinjer for institusjonen/behandlingsstedet Betydningen av helseforetakets/behandlingsstedets egne retningslinjer Helsepersonellets egen vurdering av faglig forsvarlighet- overordnet alle retningslinjer Hvem har myndighet til å beslutte nekting, hvem effektuerer/gjennomfører
Eksempler på problemstillinger knyttet til nettbruk Skal ansatte ha anledning til å publisere bilde eller personopplysninger om en pasient på internett hvis pasienten samtykker? Skal man ha forbud mot lyd- og billedopptak fra behandlingssituasjoner? Skal man ha åpen adgang for pårørende til lyd- og billedopptak? Eksempel på en lege som ikke anonymiserte godt nok: paa-facebook/a/ /
Ny pasientjournallov Innført fra Tidligere helseregisterlov av 2001 ble oppdelt i 2 nye lover: Pasientjournalloven av nr 42 Helseregisterloven av nr 43 Pasientjournalloven regulerer de behandlingsrettede helseregistre – registrering og behandling av opplysninger i sammenheng med helsehjelp (primærbruken) Helseregisterloven regulerer de ikke behandlingsrettede helseregistrene – bruk til statistikk, helseanalyse, forskning, planlegging, styring mv Viktig bestemmelse for helsepersonell i § 21: § 21.Personopplysninger fra Det sentrale folkeregisteret Den databehandlingsansvarlige kan innhente personopplysninger fra Det sentrale folkeregisteret når dette er nødvendig for å oppfylle den databehandlingsansvarliges plikter etter loven. Dette gjelder uten hensyn til om opplysningene er underlagt taushetsplikt etter folkeregisterloven. Gir anledning til å innhente opplysninger om “foreldreansvaret”. Tidligere forbud opphevet. Tillater virksomhetsovergripende pasientjournaler - samarbeidende helsetjenester kan journalføre ett sted, se pasientjournalloven § 9 Krever skriftlig samarbeidsavtale Tillater samarbeid mellom spesialisthelsetjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten
Krav om elektroniske pasientjournal fra Ny IKT-standardforskrift fra (Forskrift om IKT-standarder i helse- og omsorgstjenesten av nr 853) § 3.Krav om elektronisk behandling av helseopplysninger Behandlingsrettede helseregistre skal føres elektronisk. Dersom det i enkelttilfeller ikke er mulig å registrere opplysningene elektronisk, kan de dokumenteres på annen måte inntil de kan registreres elektronisk. Særskilte krav til funksjonalitet ved i programvaren og ved meldingsutveksling, se §§ 5 og 6 Nettstedet ehelse.no som inngangsport og informasjonskanal som skal understøtte utviklingen innen e-helse i Norge: Helsekort for gravide – et stykke frem i tid – inntil da – føring manuelt med innscanning Adgang til å søke om unntak for inntil 1 år, se for eksempel samtlige Fotterapeuter på 2%20Innvilgelse%20av%20unntak%20fra%20krav%20om%20elektronisk%20behandling%20av%2 0helseopplyninger% _2_1.pdf
Arianson-utvalget – kommer… Arianson-utvalget (NOU 2015:11 - Med åpne kort) – På høring fra november til Innføre samme plikt for kommuner til å melde fra om uønskede hendelser, og varsle om alvorlige hendelser, som i dag gjelder for helseforetak (sykehus) etter speshtjl §§ 3-3 og 3-3a Plikt til å tilby pasienter/ brukere/ pårørende møter etter alvorlige hendelser, første innen 1 døgn. Pasienter/ brukere/ pårørende bør også få melde fra om uønskede hendelser, og varsle tilsynsmyndigheter. Styrke pasientinvolvering i oppfølging av tilsynssaker. Egen side på med informasjon ved uønskede hendelser mv. Understreker politiets selvstendige vurdering, før og etter råd fra tilsynsmyndigheter. Informasjon fra Politiet til pårørende om at saken forelegges helsemyndigheter for uttalelse, og uttalerett. NB ! Innføring av et uttrykkelig krav i Internkontrollforskriften (forskrift om internkontroll i helse- og omsorgstjenesten) til å følge opp alvorlige hendelser. Diskuterte også å gjøre det lettere å straffe helsepersonell. Vurderte eget «Helsekrim». Straffeforfølging har liten plass/rolle i pasientsikkerhetsarbeidet i Norge og Norden. Fare at frykt for straff kan skape for defensiv holdning hos helsepersonell. Undersøkelseskommisjon (Havarikommisjon) i helse- og omsorgstjenesten (10 av 14 fraråder, Høie innfører likevel?)