Ny tid – nye roller Høyesterettsadvokat Bjørnar Eilertsen NSFs nasjonale Jordmorkonferanse september 2016 Advokatfirma Eilertsen Postboks

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Pasientjournalen – hvem skal ”eie” den?
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
Orientering om automatisk tilgangsstyring
Informasjonssikkerhet
Studenters tilgang til elektronisk pasientjournal
Barn som pårørende.
Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Barn som pårørende.
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Spørsmål om journalføring med mer 25. november 2014
| 1 Instruktørkurs – kommuner Personvern – hva er det.
| 1 Instruktørkurs – kommuner Personvern i kommunen (30 min)
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
Praktiske kjøreregler for oppslag i journal – og ivaretakelse av personvernet NB: Se også forklaringer i notatfeltet i denne fil.
PÅ JOBB FOR ET TRYGT HEDMARK HEDMARK POLITIDISTRIKT Alles plikter ved mistanke om vold/ fysiske overgrep mot pasient/klient.
Taushetsplikten. Hovedregel Hovedregelen i helsetjenestene er at du som helsepersonell har taushetsplikt.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
ARBEIDSTAKERS YTRINGSFRIHET - VARSLERVERN Nils Kristian Lie advokat.
1 Brudd på taushetsplikten? Du arbeider på et legekontor. I matpausen din benytter sykepleieren på skiftestua anledningen til å rydde ut brukt medisinsk.
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
Eksterne epikriser – hvordan sikre at de når frem til rett mottaker Digital samhandling, OUS –
LANDSOMFATTENDE TILSYN 2015 TILSYN MED KOMMUNENS HELSE- OG OMSORGSTJENESTER TIL MENNESKER MED UTVIKLINGSHEMMING.
Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Hvorfor har Arbeidstilsynet valgt å gjennomføre tidenes største tilsynsprosjekt.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Innsyn og adgangsbegresning

Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Samhandlingsreformen – St. meld nr 47 ( )
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Journalføring.
Sykepleierens dokumentasjon av helsehjelp
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Prof. Dag Wiese Schartum
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
FINF4012 Digital forvaltning: Regulering, utvikling og bruk av IKT Oppsummering Dag Wiese Schartum.
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
GDPR og helse Advokat Stian Sørensen Schilvold
Prosjekt digitalt læringsmiljø
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
Rett til spesialisthelsetjenester versjon (kan bli endret noe)
Helseopplysninger i MTU, - rammer og sikring
Taushetsplikt del 2 Yrkesmessig taushetsplikt 21. mars 2012
PC-ordningen og Skolestart.mrfylke.no
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling
Pasientens legemiddelliste
Pasientens legemiddelliste
REGIONALT PROSJEKT OM AMBULANTE TENESTER OG TIDLEG STØTTA UTSKRIVING
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Ny tid – nye roller Høyesterettsadvokat Bjørnar Eilertsen NSFs nasjonale Jordmorkonferanse september 2016 Advokatfirma Eilertsen Postboks Sandvika Mobiltlf.:

Utgitte titler

DISPOSISJON A. Lyd- og billedopptak samt bruk av sosiale medier i helsevesenet B. Ny pasientjournallov fra – viktig døråpner for jordmødre og annet helsepersonell C. Krav om elektronisk journalføring blant jordmødre fra D. Arianson-utvalgets forslag – store lovendringer i vente…

Tilgang til pasientopplysninger via Internett  Teknologipositivt syn fra regjering og andre – Pasientjournalloven, økt elektronisk samhandling mv  Store sykehus med pasientjournal tilgjengelig på nett:  OUS og Sykehuset Østfold –  Alle helseforetak i Helse Sør-Øst: utprøver deler av elektroniske journaler  Fra timeavtaler på nett (2008), via epikriser (2013), polikliniske notater (2014) og flere andre journaldokumenter (høsten 2016)  Vant pris for «Årets e-Helsebegivenhet» under 2010-konferansen Healthworld  Utfordringer for personvernet:  Journaler med opplysninger om flere personer (samtykkeproblematikk, sladdingsfunksjon)  Tilgangssikkerhet til systemet

Kommunikasjon med brukere på nett  Egen «Norm for informasjonssikkerhet» pr med «Veileder i bruk av sosiale medier i helse-, omsorgs- og sosialsektoren, versjon 2.0» med anbefalinger til arbeidsgiverenNorm for informasjonssikkerhetVeileder i bruk av sosiale medier i helse-, omsorgs- og sosialsektoren, versjon 2.0  Forutsetter trygg kommunikasjon på trygge elektroniske plattformer  Kommunikasjon på sosiale medier (Facebook, Instagram, Snapchat mv) er ikke en slik trygg plattform for sensitive helseopplysninger – utfordrer personvernet:  Problemer med taushetsplikt – innsyn i opplysningene  Problemer med informasjonssikkerhet – hacking, overvåkning  Problemer med identifikasjon – hvem skriver/snakker du egentlig med?

Video-, lyd- og billedopptak i behandlingssituasjoner Er helsepersonell «fritt vilt»?  Oppleves som et gode, en rettighet, noe positivt hos pasienter/pårørende at de får anledning til å ta video-, lyd- og/eller billedopptak  Arbeidsmiljøloven pålegger arbeidsgiveren å beskytte de ansatte, og spesialisthelsetjenesten/ helse- og omsorgstjenesteloven pålegger arbeidsgiver ansvar for tilrettelegging for god, omsorgsfull helsehjelp  Men arbeidsgivers myndighet strekker seg ikke dit at det kan pålegge pasienter/pårørende ikke å offentliggjøre lyd/video/bilder de selv har tatt  Helsepersonelloven § 16 pålegger arbeidsgiver å legge til rette for at helsepersonellet kan opptre forsvarlig  Betydning av helsepersonelloven § 4 - forsvarlighetskravet:  Jordmor føler seg ubekvem – påvirker behandlingen ?  Påvirker kommunikasjonen?  Frykter redigering/kommentarer/offentliggjøring  Tidsspille/unødig tidsbruk  Forholdet til øvrige pasienter – deres rett til konfidensialitet/ personvern  Praktisk beste løsning: retningslinjer for institusjonen/behandlingsstedet  Betydningen av helseforetakets/behandlingsstedets egne retningslinjer  Helsepersonellets egen vurdering av faglig forsvarlighet- overordnet alle retningslinjer  Hvem har myndighet til å beslutte nekting, hvem effektuerer/gjennomfører

Eksempler på problemstillinger knyttet til nettbruk  Skal ansatte ha anledning til å publisere bilde eller personopplysninger om en pasient på internett hvis pasienten samtykker?  Skal man ha forbud mot lyd- og billedopptak fra behandlingssituasjoner?  Skal man ha åpen adgang for pårørende til lyd- og billedopptak?  Eksempel på en lege som ikke anonymiserte godt nok: paa-facebook/a/ /

Ny pasientjournallov  Innført fra  Tidligere helseregisterlov av 2001 ble oppdelt i 2 nye lover:  Pasientjournalloven av nr 42  Helseregisterloven av nr 43  Pasientjournalloven regulerer de behandlingsrettede helseregistre – registrering og behandling av opplysninger i sammenheng med helsehjelp (primærbruken)  Helseregisterloven regulerer de ikke behandlingsrettede helseregistrene – bruk til statistikk, helseanalyse, forskning, planlegging, styring mv  Viktig bestemmelse for helsepersonell i § 21:  § 21.Personopplysninger fra Det sentrale folkeregisteret Den databehandlingsansvarlige kan innhente personopplysninger fra Det sentrale folkeregisteret når dette er nødvendig for å oppfylle den databehandlingsansvarliges plikter etter loven. Dette gjelder uten hensyn til om opplysningene er underlagt taushetsplikt etter folkeregisterloven.  Gir anledning til å innhente opplysninger om “foreldreansvaret”. Tidligere forbud opphevet.  Tillater virksomhetsovergripende pasientjournaler - samarbeidende helsetjenester kan journalføre ett sted, se pasientjournalloven § 9  Krever skriftlig samarbeidsavtale  Tillater samarbeid mellom spesialisthelsetjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten

Krav om elektroniske pasientjournal fra Ny IKT-standardforskrift fra (Forskrift om IKT-standarder i helse- og omsorgstjenesten av nr 853) § 3.Krav om elektronisk behandling av helseopplysninger Behandlingsrettede helseregistre skal føres elektronisk. Dersom det i enkelttilfeller ikke er mulig å registrere opplysningene elektronisk, kan de dokumenteres på annen måte inntil de kan registreres elektronisk. Særskilte krav til funksjonalitet ved i programvaren og ved meldingsutveksling, se §§ 5 og 6 Nettstedet ehelse.no som inngangsport og informasjonskanal som skal understøtte utviklingen innen e-helse i Norge: Helsekort for gravide – et stykke frem i tid – inntil da – føring manuelt med innscanning Adgang til å søke om unntak for inntil 1 år, se for eksempel samtlige Fotterapeuter på 2%20Innvilgelse%20av%20unntak%20fra%20krav%20om%20elektronisk%20behandling%20av%2 0helseopplyninger% _2_1.pdf

Arianson-utvalget – kommer… Arianson-utvalget (NOU 2015:11 - Med åpne kort) – På høring fra november til  Innføre samme plikt for kommuner til å melde fra om uønskede hendelser, og varsle om alvorlige hendelser, som i dag gjelder for helseforetak (sykehus) etter speshtjl §§ 3-3 og 3-3a  Plikt til å tilby pasienter/ brukere/ pårørende møter etter alvorlige hendelser, første innen 1 døgn.  Pasienter/ brukere/ pårørende bør også få melde fra om uønskede hendelser, og varsle tilsynsmyndigheter.  Styrke pasientinvolvering i oppfølging av tilsynssaker. Egen side på med informasjon ved uønskede hendelser mv.  Understreker politiets selvstendige vurdering, før og etter råd fra tilsynsmyndigheter. Informasjon fra Politiet til pårørende om at saken forelegges helsemyndigheter for uttalelse, og uttalerett.  NB ! Innføring av et uttrykkelig krav i Internkontrollforskriften (forskrift om internkontroll i helse- og omsorgstjenesten) til å følge opp alvorlige hendelser.  Diskuterte også å gjøre det lettere å straffe helsepersonell. Vurderte eget «Helsekrim».  Straffeforfølging har liten plass/rolle i pasientsikkerhetsarbeidet i Norge og Norden. Fare at frykt for straff kan skape for defensiv holdning hos helsepersonell.  Undersøkelseskommisjon (Havarikommisjon) i helse- og omsorgstjenesten (10 av 14 fraråder, Høie innfører likevel?)