Retorikk. Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Retorikk og tekstanalyse
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Sigrun Eckhoff, revidert januar 2010 TVS
Kvinne på topp September2008.
Foredrag for Markedsføringsforeningen i Kristiansand 16/
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
Kurs i Oslo 11. september 08 Åse Lill Kimestad
Retorikk og tekstanalyse
Johan L. Tønnesson Hva er sakprosa? Sophus Bugges hus, Blindern 10. mars 2011.
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Tale- og debatteknikk Hva vil du oppnå? Informere Overbevise Formidle.
Læren om talekunst. Kunsten å tale for å overbevise.
Mevit2529 Medieretorikk Forelesing 2:”Retorikk i vår tid” Espen Ytreberg.
Introduksjonsforelesning
Sammensatte tekster.
Hvordan kan vi forberede elevene best mulig på skriftlig eksamen?
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Læren om talekunst. Kunsten å tale for å overbevise.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Hva har vi tenkt? Tydelig progresjon Tilpasset progresjon Helhetlig tenkning rundt tekstforståelse Fyldig, men ikke utflytende Nytenkende, men ikke sprikende.
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Kunsten å overbevise Introduksjon til kapitlet om retorikk Barack Obama. Foto: Scanpix.
Kapittel 5 Munnleg kommunikasjon Adam Ciereszko/EPA/NTB scanpix.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Munnleg kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – korleis du appellerer til mottakaren for å få fram bodskapen din og overtyde han. Greske omgrep.
STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP
| Sammensatte tekster. Sammensatt tekst består av flere elementer enn bare ord kan bestå av ord, bilde, musikk og animasjon som brukes sammen for å få.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Den retoriske arbeidsformen webphotographeer/iStock.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Sammensatte tekster S.S. EUS 2017.
”Gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på”
RETORIKK KUNSTEN Å OVERBEVISE.
Retorikk.
Retorikk.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
RETORIKK.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Retorikk.
| Munnleg kommunikasjon
Munnleg kommunikasjon
Retorikk og munnleg kommunikasjon
Retorikk.
Kapittel 11 Retorikk Læreplanen seier at du skal kunne
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Estetiske virkemidler
Retorikk og munnleg kommunikasjon
Munnleg kommunikasjon
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Retorikk og muntlig kommunikasjon
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Retoriske appellformer
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Retorikk

Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.

Avsender - budskap- mottaker Avsender må tilpasse budskapet til mottaker Tre viktige spørsmål: 1.Hva vil du fortelle? 2.Hvem er mottaker? 3.Hvordan forteller du budskapet for å overbevise mottakeren?

Tre appellformer – viktig for å overbevise og påvirke 1. Etos- tillit Den som skal oppnå noe, må virke troverdig, ha tillit. Eksempel: Martin Luther King: I have a dream

2. Logos - fornuft Saklig argumentasjon Påstander blir begrunnet Argumenter kan kontrolleres Tall, statistikk Eksempler: Argumentasjon i artikler Foredrag

3. Patos - følelser Mottaker blir lettere påvirket dersom følelsene aktiveres Positive ord: Beundringsverdig, varmt, omsorg Negative ord: Opprørende, krenkende, vold Eksempler: – Annonser fra Plan Norge, Kirkens Nødhjelp, Røde Kors

Flere retoriske virkemidler Vise til flertall Parallelle eksempler Gjentakelser Oppramsing Kontrast Bildebruk Ironi Retoriske spørsmål Humor

Kairos - kontekst Rett øyeblikk – rett situasjon Eksempler: – Røykesluttkampanje etter nyttår. Nyttårsløfter. – Kronprinsens tale etter 22. juli 2011

Aptum – valg av riktige ord Ord og uttrykk må tilpasses mottaker Eksempler: – Bryllup – varme ord og historier – Barnebøker – ord som passer for barn.