Samling for nye foreldrekontakter og FAU- representanter Tirsdag 27. september

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ABC FOR KLASSEKONTAKTER
Advertisements

FAU Berger Skole Barbro Nordland Johannessen, FAU leder
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Januar Juletrefest FAU møte Februar Foreldrekontaktmøte / FAU møte Mars FAU møte Foreldremøte 2 April FAU møte Brukerrådsmøte Loppemarked (partallsår)
Skolens styringsform Driftsstyre FAU Klassekontakter Alle foreldrene
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Oslo kommune Utdanningsetaten Årvoll skole FAU FAU er forkortelsen for Foreldrerådets arbeidsutvalg. Alle foreldre som har barn på skolen, er medlemmer.
FAU Møte 3. september 2013 Velkommen Registrering ved døren.
Ingjerd, Beate, Kristin, Arne Olav
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU)
Hva er en foreldrekontakt?
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Nittedal 19. sept
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Foreldrekontaktenes rolle
Møte med klassekontaktene
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Klassekontakter Fire foreldrekontakter på hvert trinn. Det er ønskelig at alle gruppene er representert. To foreldrekontakter er fast i Fau og to er vara.
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Presentasjon til nye 1ste klasse foreldre
Buøy skole 17. September 2008 Kommunalt foreldreutvalg i Stavanger
Hjem-skole samarbeid Auglend skole 29. september 2014 Nina Bøhnsdalen
Vi leker, vi lærer , vi trives!!
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
1 Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4 FAU skal være et bindeledd mellom foreldrene og skolen FAU skal være et forum for erfaringsutveksling.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
1 Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4 FAU skal være et bindeledd mellom foreldrene og skolen FAU skal være et forum for erfaringsutveksling.
Hva er KOMFUG? KOMFUG er det kommunale foreldreutvalget for grunnskolen i Kristiansand Representerer foreldrenes interesser i grunnskolen Bindeledd mellom.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og eit godt samarbeid fører til: «Betre læringsutbyte, betre sjølvregulering, betre trivsel, færre åtferdsproblem,
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. PROGRAM Quiz Info om klassemiljø, lekser, leksehjelp, foreldreundersøkelsen, lesediplom, utviklingssamtaler, kontakt med.
SAMARBEIDSMØTE – KONSTITUERING FAU Onsdag Vestmyra skole.
Inspirasjon, Engasjement og Motivasjon
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og eit godt samarbeid fører til: «Betre læringsutbyte, betre sjølvregulering, betre trivsel, færre åtferdsproblem,
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
ER SINE BARNS FØRSTE OG VIKTIGSTE LÆRERE
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og eit godt samarbeid fører til: «Betre læringsutbyte, betre sjølvregulering, betre trivsel, færre åtferdsproblem,
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Samling for nye foreldrekontakter og FAU-representanter
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og eit godt samarbeid fører til: «Betre læringsutbyte, betre sjølvregulering, betre trivsel, færre åtferdsproblem,
Skole/hjem-samarbeid
01-17/18 Rektor ønsker velkommen og presentasjonsrunde
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Velkommen til Apalløkka
Kjære foreldre Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Velkommen til foreldremøte
ABC FOR FORELDREKONTAKTER
Informasjon om FAU (Foreldrerådets arbeidsutvalg) og klassekontakter
Velkommen til Heggedal skole
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Tilhørighet, kunnskap og glede!
Samling for nye foreldrekontakter og FAU-representanter
Samarbeidsmøte – konstituering fau
Kurs for klassekontakter Rossabø skole
Utskrift av presentasjonen:

Samling for nye foreldrekontakter og FAU- representanter Tirsdag 27. september

Program for dagen Presentasjonsrunde. Hva innebærer det å være foreldrekontakt? Hvordan styres skolen? Hva gjør elevrådet? Hva gjør Foreldrenes arbeidsutvalg (FAU)? Hva gjør skolens Driftsstyre? 2

Kjære foreldrekontakter og FAU- representanter Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre atferdsproblemer, mindre fravær, gode relasjoner til medelever og lærere, bedre arbeidsvaner, en mer positiv holdning til skolen, bedre leksevaner og arbeidsinnsats og høyere ambisjoner med hensyn til utdanning”. (Epstein et al., 2002; Epstein, 2005; Fan & Chen, 2001; Semke & Sheridan, 2010). 3

Foreldrenes betydning Er du engasjert gjør barnet ditt det bedre på skolen både faglig og sosialt. (Thomas Nordahl: Hjem og skole, hvordan skape et bedre samarbeid, 2007) I opplæringsloven er det tydeliggjort at opplæringen skal gjøres i samarbeid og forståelse med hjemmet. 4

Hva innebærer det å være foreldrekontakt? Representerer foreldrene i klassen. Velges på foreldremøte i mai/juni. To foreldrekontakter og to vara. Velges helst for 2 år. 5

Oppgaver for foreldrekontaktene: Bidra til et godt og positivt klassemiljø. Kontaktledd mellom foreldrene i foreldregruppen (klassen). Kontaktledd mellom foreldregruppen og FAU. Kontaktledd mellom foreldrene og skolen, spesielt kontaktlæreren. Utarbeide plan for hjem/skolesamarbeid sammen med kontaktlærer. Planlegge og organisere foreldremøter i samarbeid med kontaktlærer. Samarbeid om læringsmiljøet. 6

Miljøskapende aktiviteter 7 Velkommen som klassekontakt! FAU ved Våland skole har utarbeidet dette dokumentet med eksempler på aktiviteter som kan arrangeres i løpet av skoleåret. Sett gjerne opp et årshjul eller halvårshjul og avklar hvem som gjør hva. Det er viktig at ikke klassekontaktene blir sittende med alt arbeidet, men at de tar ansvar for koordinering og sikrer at aktiviteter gjennomføres.

8 AktivitetInnholdForslag Spillkveld på skolen Avtale lån av lokale (klasserom) med skolen Alle tar med et spill de vil dele med andre Noen kan evt ta med kake, frukt, kaffe, te osv Filmkveld på skolenAvtale lån av lokale (SFO-kjelleren) med skolen Karneval på skolenAvtale lån av lokale (SFO-kjelleren) med skolen Disco på skolenAvtale lån av lokale (SFO-kjelleren) med skolen Pepperkakebaking på skolenAvtale lån av lokale (mat og helse-rom) med skolen ForeldrefestAlle tar med hver sin rett, eller bestille take away Kan noen av foreldrene låne lokaler på jobb? VennegrupperAvtale med kontaktlærer, sende ut informasjon Tur for elevene og familienDalsnuten Kulturstien på Bru RennesøyhodnetFor de største? Månafossen og Mån Sykkel-klassetur til Dyrsnes ved StokkavannetFor de største JuleavslutningFrokost i klasserommet eller mat og helse-rommet Alle tar med det de selv vil spise Julekvelds på skolen Alle tar med det de selv vil spise SommeravslutningGrilling i blomsterbakken (ved Vålandstårnet) Alle tar med det de selv vil spise Grilling i Godalen Alle tar med det de selv vil spise Utlodning til klassekassen Alle tar med en liten gevinst (kan gjerne være noe brukt, sponsormateriell, snop etc). Salg av lodd og trekning i forbindelse med en av samlingene

9 NAVNADRESSEE-POSTTELEFON VERV Foreldrekontakt Vara Skjemaet skal senest leveres til eller sendes til LIV ROPEID på kontoret, Våland skole, før sommerferien VÅLAND SKOLE FORELDREKONTAKTER KLASSE:_________________

Hvordan styres skolen? 10 ELEVRÅDET PERSONALMØTER DRIFTSSTYRET FAU FAGFORENING MEDBESTEMMELSE

§11.2 Elevråd ved grunnskoler …”Elevrådet skal fremje fellesinteressene til elevene på skolen og arbeide for å skape godt lærings- og skolemiljø. Rådet skal også kunne uttale seg i og komme med framlegg i saker som gjeld nærmiljøet til elevane…” 11

FAU – foreldrenes arbeidsutvalg Alle foreldre som har barn på Våland skole er medlemmer av foreldrerådet. Foreldrerådet velger et arbeidsutvalg (FAU), og FAU fungerer som et styre for foreldrerådet. Det velges to FAU-representanter og en vararepresentant fra hvert trinn. Rektor har ikke møterett i FAU, men dersom FAU ønsker det, kan rektor delta på hele eller deler av møtet. 12

FAU skal: Fremme fellesinteresser til foreldrene. Medvirke til at foreldre tar aktivt del i arbeidet for å skape et godt skolemiljø. Bidra til et godt samarbeid mellom hjem og skole. Skape god kontakt mellom skolen og nærmiljøet. Arrangere foreldremøter. Uttale seg om saker som skal opp i skolens driftsstyre. 13

14 SeptemberOktoberNovemberDesemberJanuarFebruarMarsAprilMaiJuni Konstitu- ering av nytt FAU (valg av FAU- leder, nestleder og kasserer, samt respektive varaer) Temakveld Gjennom- føring av temakveld en kveld i løpet av november Temakveld Gjennom- føring av temakveld en kveld i løpet av mars FAU-leder innkaller foreldre- kontakter fra 1. og 6. trinn til første 17. mai-komité- møte medio april 17. mai Gjennom- føring av 17. mai med foreldre fra 1. og 6. trinn, samt Våland Skolekorps Gjennom- gang av aktuelle saker Planlegging av tema til temakveld for foreldre og skolens ansatte i november Gjennom- gang av aktuelle saker Tema og foredrags- holder til temakveld i november på plass Gjennom- gang av aktuelle saker Gjennom- gang av aktuelle saker Gjennom- gang av aktuelle saker Planleggin g av tema til temakveld for foreldre og skolens ansatte i mars Gjennom- gang av aktuelle saker Tema og foredrags- holder til temakveld mars på plass Gjennom- gang av aktuelle saker Planlegging av 17. mai Gjennom- gang av aktuelle saker Planlegging Av 17. mai Gjennom- gang av aktuelle saker Planlegging av 17. mai Gjennom- gang av aktuelle saker Evaluering av 17. mai Årsoversikt for FAU (Våland Skole) Oversikten er ment som en hjelp i planlegging av FAU-møter og aktiviteter. Rekkfølgen i hhv. planlegging og gjennomføring bestemmer det gjeldende FAU Oppgaver merket med rødt er obligatoriske for ethvert FAU. Oppgaver merket med blått bør være obligatoriske for ethvert FAU

15 NAVNADRESSEE-POSTTELEFONVERV FAU-representant Vara til FAU VÅLAND SKOLE FAU VALG AV REPRESENTANT OG VARAREPRESENTANT TIL FORELDRERÅDETS ARBEIDSUTVALG (FAU) Alle foreldrekontakter på trinnet har et felles ansvar for at det velges/utnevnes en representant fra trinnet til FAU samt personlig vararepresentant for denne. De som velges behøver ikke være foreldrekontakt eller varaforeldrekontakt, men det er en fordel om de har et av disse vervene. Skoleåret TRINN………………… Skjemaet skal senest leveres til eller sendes til LIV ROPEID på kontoret, Våland skole,

Oppgaver FAU på Våland har jobbet med /uttalt seg om de siste årene: 17. mai Avslutningsfest 7. trinn Skolegården Bruk av tilskudd fra bydelsutvalg Gratisprinsippet i skolen Resultater elevundersøkelsen, nasjonale prøver, kartleggingsprøver og brukerundersøkelser Disponering av skolens budsjett og rammer Tema på foreldremøter Skolens handlingsplan /kvalitetsplan Sykling til skolen Trafikkforhold rundt skolen 16

Skolemiljøutvalg (SMU) Alle elever i grunnskoler og videregående skoler har rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring. (kap. 9a i opplæringsloven). Sammensetningen i SMU skal være slik at foreldre og elever er i flertall. Utvalget er et rådgivende organ og det har uttalerett i saker som handler om skolemiljøet. Det er FAU som velger representanter til SMU. Utvalget kan jobbe med alle saker som har med skolemiljøet å gjøre! 17

Driftsstyret ved Våland skole oppgaver: Overordnet ansvar for planlegging og oppfølging av skolens virksomhet. Avgjørelsesmyndighet i saker tillagt av direktøren. Ansvar for å vedta årsbudsjett, handlingsplan, utviklingsarbeid og skolebasert vurdering. Behandle saker om elevers og ansattes fysiske og psykososiale arbeidsmiljø. Er rektors nærmeste overordnede når det gjelder driften av skolen. Gi uttalelser i saker som forelegges det – høringer. Har uttalerett ved tilsetting av rektor. 18

19 Driftsstyret - sammensetting To foreldre –FAU-leder + 1 forelder –En av foreldrene skal være leder To representanter for undervisningspersonalet En representant for andre tilsatte En ekstern representant for kommunen - politisk To elever Rektor er sekretær

Driftsstyret pr. september 2016: 20 Sammensetting av Driftsstyret. NavnFunksjonstid ForeldrerepresentantThomas Bendiksen – Vara for TBHaakon R Sæbø – ForeldrerepresentantNy Vara for foreldrerepr.Malene Sandøy – Ped. representantOdd Haver ? Vara for ped. representantNy Ped. representantHilde Papatzacos Vara for ped representantGrete Berge Ramsnes Repr andre ansatteWenche Søllesvik Qvam Vararepr for andre ansatteMorten Skogen Politisk reprFredrik Christensen Vara for politisk repr.Pauline Steinskog ElevrådsrepresentanterNy

21 Taushetsplikt Som tillitsvalgt forelder har du taushetsplikt (Forvaltningsloven § 13). Taushetsplikten gjelder både for de tilsatte i skolen og for foreldre som sitter i råd og utvalg, klassekontakter og personer som er frivillige hjelpere på overnattingsturer, skoleturer og skolefester.

Forventninger Det er viktig å avklare forventninger til hverandre. Tillit staves likt begge veier. Skolen er den profesjonelle part. Alle foreldre må føle seg inkludert. Foreldre og skole bør fremstå som et vi med tydelige målsetninger for eleven. Her kommer noen eksempler på forventninger: 22

Fag/læring: Skolen kan forvente at du som foresatt: følger opp hjemme tar kontakt ved behov sørger for at eleven møter tidsnok og uthvilt på skolen passer på at eleven viser respekt for alle på skolen passer på at eleven følger skolens regler Foreldrene kan forvente at skolen: gir undervisning etter lovverk og planer stimulerer til læringslyst at de ansatte er gode rolle- figurer gir tilbakemeldinger om faglig og sosial utvikling avholder gode og innholdsrike utviklingssamtaler avholder gode og innholdsrike foreldremøter 23

Trygghet og trivsel Skolen kan forvente: At du gir eget barn positive holdninger til skolen At du tar kontakt hvis barnet ikke trives At du deltar på foreldremøter At du samarbeider med de andre foresatte Foreldrene kan forvente: En jevnlig dialog om elevens faglige og sosiale utvikling At skolen er åpen for samarbeid At skolen har nulltoleranse for mobbing, vold og rasisme At skolen tar kontakt ved behov 24

Dialog og samarbeid Skolen kan forvente: At du deltar på foreldremøter og utviklingssamtaler At du svarer på brukerundersøkelser fra skolen At du informerer skolen om hendelser som kan påvirke eleven på skolen Viser respekt for elever, ansatte og ledelse på skolen og andre foreldre Foreldrene kan forvente: At skolen har gode informasjonskanaler At du innkalles til (minst) to foreldremøter årlig Skolen er interessert i dine synspunkter og gir deg svar på det du spør om At du som foresatt har mulighet for å påvirke gjennom skolenes samarbeidsorganer 25

26