14. desember 2015: Oppstartsmøte for koordineringsgruppen for Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Advertisements

Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 11. desember 2013 Årsplaner på USIT.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Etablering av Rådgivnings- og sekretariat-funksjon for UiOs Strategiske koordineringsgruppe.
Oppfølging av studenter på HF Vet vi hva som funker? Gro Enerstvedt Smenes, seksjonssjef for studier.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Oppfølging av studenter på HF NIFU-rapport om HFs tiltak mot frafall 4. februar 2015 Seksjonssjef Gro Enerstvedt Smenes og rådgiver Christine Klem.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Seksjonssjef Hege Bolstad Pettersen
Studiebarometeret Ny nasjonal undersøkelse om opplevd studiekvalitet Studiekomiteen
Hvordan skaper vi landets beste læringsmiljø? Læringsuniversitetet.
Kvalitetssikring av vurderingsordningene Felles rammer og lokale løsninger Seksjonssjef Hege B. Pettersen.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
2. mai 2016 Lærings- og arbeidsmiljøåret ved UV. UV 20 år i år! Fakultetet er 20 år i år Sammensatt av –Et tradisjonelt universitetsinstitutt -> IPED.
LMU Oppfølging av HoT 2007 v/Oddrun Bollingmo
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
Presentasjon for Læringsmiljøutvalget ved UiO, Studiedekan Ingjerd Hoëm.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Den gode skoleeier I Nes.
Senter for læring og utdanning
Sak 3/2017 Om LAMUs rolle og funksjon
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
12. mai 2016 Allmøte USIT.
IT-ledernettverket 28. september 2016
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Utdanningskomiteen 19. mai
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Gro Enerstvedt Smenes, seksjonssjef studier
Sidene for 1935 fra bestefars første dagbok,
Elisabeth Lackner Avdeling for fagstøtte
Statusrapport for IA-handlingsplan
Virksomhetsrapportering 2. tertial 2016
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Gjennomføring av tilsynet
Anne-Lise Lande | UiO Digital eksamen.
Lærings- og arbeidsmiljø 2016 – hva har vi gjort og hva gjør vi?
Diskusjonssak i fakultetsstyret 31.Oktober 2017
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Satsning på utdanning ved UiO
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Kvalitetsmeldingsprosessen
USITs Målbilde og prioriteringer
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Studieledernettverket: Silurveien og digitalt læringsmiljø
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Seksjon for digitale medier i læring
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Lærings- og arbeidsmiljø 2016 – hva har vi gjort og hva gjør vi?
Satsing på utdanning, oppsummering av seminar på Losby Gods,
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Internasjonalt år 2012 Svein Hullstein, Universitetsledelsens kontor
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Oppstartsmøte Prosjektcontrollernettverk Terje Bakke og Thomas Kjensli
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Forberedelser til seminar 6. mars UiOs IT-virksomhet
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Utskrift av presentasjonen:

14. desember 2015: Oppstartsmøte for koordineringsgruppen for Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016

Agenda for møtet Presentasjonsrunde Kort gjennomgang av bakgrunn og formål Koordineringsgruppens rolle Forventninger til året Seminar i januar Rapportering Møteplan våren

Koordineringsgruppe Enhet Kontaktperson HF Gro Enerstvedt Smenes, seksjonssjef Studieseksjonen JUS Julie Orning, seksjonssjef for fakultetets studieseksjon MNHanne Sølna, seksjonssjef for studieavdelingen MEDElisabeth Olsen, seniorrådgiver ODLeif Erling Jensen, assisterende fakultetsdirektør SVTone Vold-Sarnes, studieleder og fungerende for fakultetsdirektør TFDag Myhre-Nielsen, fakultetsdirektør UVLine Sletten, seksjonssjef studieseksjonen UBLive Rasmussen, leder realfagsbiblioteket NHMKrenar Badivuku, HMS-koordinator KHMKarsten Aase-Nilsen, avdelingsdirektør LOSAnne Bergfall, rådgiver, Avdeling for fagstøtte LOSLene Renneflott, seniorrådgiver; Avdeling for personalstøtte LOS Jesper Havrevold, seniorrådgiver, USIT LOS Bente Hennie Strandh, seniorrådgiver, Enhet for lederstøtte (leder) StudentparlamentetJulie Sørlie Paus-Knudsen og Line Willersrud 4

5 Bakgrunn og begrunnelse Universitetsstyret har vedtatt at 2016 skal være Lærings- og arbeidsmiljøår ved UiO (V-sak 8 på møte 4/2014) Lærings- og arbeidsmiljø utpekt som et særskilt satsingsområde for 2016 i UiOs årsplan

Årsplanstiltak som bygger opp under satsningsåret Tiltak 1: –Fakultetene skal iverksette tiltak som styrker studentenes integrering i fagmiljøet. Det skal gis god oppfølging underveis i studiene Tiltak 2: –Fakultetene skal styrke studentenes læringsutbytte og utdanningens arbeidslivsrelevans gjennom mer bruk av nyskapende og studentaktive lærings- og vurderingsformer. UiOs felles utdanningsvisjon skal gjenkjennes i alle studieprogram. Tiltak 4: –Rekrutteringsprosessene ved UiO skal forbedres. 6

Øvrige tiltak fra UiOs årsplan Digital eksamen Satsing på førsteårsstudenten Arbeidet med utdanningskvalitet Utvikling av felles plattform for god ledelse Utvikling av bygningsmassen 7

Ambisjoner for året Ambisjonene for året bør være å gjennomføre tiltak som: setter arbeidet med et lærings- og arbeidsmiljømiljø høyt på agendaen i alle deler av organisasjonen. øker bevisstheten om hva et godt lærings- og arbeidsmiljø betyr for prestasjoner og resultater for studenter og ansatte. Dette året bør brukes til å synliggjøre sammenhengen mellom et godt arbeidsmiljø og et godt læringsmiljø. 8

Kilder til aktiviteter UiO har allerede mange gode tiltak som bidrar til et godt lærings- og arbeidsmiljø Det er viktig å synliggjøre allerede eksisterende tiltak på tvers Det er viktig å vurdere god praksis som andre kan lære av samt vurdere felles tiltak for å sikre at vi oppnår ambisjonene med satsningsåret 9

Koordineringsgruppens ansvar og funksjon Arena for erfaringsdeling –Fra lokal til felles og tilbake til egen enhet –Ha oversikt over tiltak lokalt –Bidra til å utarbeide felles tiltak på UiO nivå Se sammenhenger –Gjelder både innenfor lærings- og arbeidsmiljø Kilde for at UiO skal lære av «beste praksis» Være bindeledd fra prosjektet inn mot lokalt Arbeidsmiljøutvalg (LAMU) og lokalt Læringsmiljøutvalg (LMU) Annet? 10

Rapporteringsplan til universitetsstyret februar – litt om status – veien videre 14. mars som del av tertialrapportering -- planer 21. juni – styret har bedt om orientering om foreslåtte tiltak 18. oktober – som del av tertialrapportering – status 6. desember - sluttrapport 11

Seminar januar Forslag til innhold: Vurdere suksesskriterier for året Løfte frem de viktigste tiltakene som skal skje lokalt Kategorisere hva er læringsmiljøtiltak, hva er arbeidsmiljøtiltak, hva er felles Diskutere hva skal til for å synliggjøre sammenhengen mellom godt læringsmiljø og godt arbeidsmiljø Innhold i årsplaner som leveres inn 15. desember blir viktig grunnlagsmateriale på seminaret. 12