A1a: Sammenheng i tekst Hva en tekstlingvistikk? Den delen av grammatikken som sier oss noe om hvordan tekster henger sammen og gir mening.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Advertisements

Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Tekstutvikling.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
En artikkel er en saktekst.
Roman- og novelleanalyse
Lingvistikk på biblioteksfag
Morfologi.
Morfologi.
Modell for analyse av elevtekster
Om å skrive om litterære tekster
med fokus på elevtekster
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Bokpresentasjon Oslo.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Strategier og kompetanse
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
En artikkel er en saktekst.
Essay er en skriftlig sjanger.
Resonnerende tekst.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Sammenheng i tekst Trinnforelesning A
Norunn Askeland, Høgskolen i Vestfold Lennart Hellspong og Per Ledin: Vägar genom texten Handbok i brukstextanalys.
Elevtekster Trinnforelesning A
Tekstlingvistikk 2 ALU
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
Tekstlingvistikk Astrid Granly
Læremiddelkunnskap 2 Sammenheng i tekst LUT,
Tekstlingvistikk – Samanhang i tekst
Oppsummering i grammatikk
Tekstlingvistikk Astrid Granly
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Elevtekster LUT
Kap 4 og 5 i Eva Maagerø: Språket som mening
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Argumenterende tekster
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Norsk: Repetisjon Fra fagplanen (2005) kjenne sentrale tekstanalytiske omgrep og særtrekk ved ulike skjønnlitterære og sakprega sjangrar i.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Tekstlingvistikk LUT Hva er tekstlingvistikk? Den delen av grammatikken som sier oss noe om hvordan tekster henger sammen og gir mening. Handler.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
1 Tekstlingvistikk 2 ALU Fremstillingsform Pedagogiske tekster kan benytte seg av tre hovedmåter å framstille kunnskap på: Informative,
Studieteknikk Bison.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Artikkel.
Vurdering for læring -erfaringsdeling
VOLDA VIDAREGÅANDE SKULE
Basis Skriving Panorama Vg3 Læreplanmål:
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

A1a: Sammenheng i tekst

Hva en tekstlingvistikk? Den delen av grammatikken som sier oss noe om hvordan tekster henger sammen og gir mening. Handler om alle de kunnskapene vi har om tekster og ”verden” som vi bruker når vi leser en tekst.

Kunnskap om tekstlingvistikk er viktig......for å gi veiledning på tekster …for å vurdere tekster som lesetekster …for å tolke skjønnlitterære tekster Koherens

Tekstens tre funksjoner Tekstuell funksjon (det språklige, tekstlige) Ideasjonell funksjon (innholdsmessige) Relasjonell funksjon (mellommenneskelige)

Fire grunnleggende teksttyper Beskrivende (klassifisering og ordning) Argumenterende (motsetninger) Forklarende (årsak – virkning) Fortellende (tid og handling)

Koherens Underliggende betydningsmessig sammenheng mellom tekstelementer Sammenheng på meningsplanet

Sammenheng i større tekstdeler (makrostruktur) Sammenheng mellom overskrift - innledning - hoveddel - avslutning Avsnittsmarkering «Rød tråd – overordnet sammenheng Sjangerskjema? Intertekstualitet?

Sammenheng mellom mindre tekstdeler Kohesjon: Sammenheng som uttrykkes eksplisitt språklig gjennom tekstbånd To hovedtyper av tekstbånd: Setningskoplere og referentkoplere

Ulike setningskoplinger Å knytte fakta til fakta (additivkopling) Å uttrykke motsetninger (adversativkopling) Å uttrykke alternativer (alternativkopling) Å markere årsaks-virkningsrelasjoner (kausalkopling) Å organisere teksten etter tid (temporalkopling)

Teksttyper og sammenbindingskonjunksjoner Addisjon (og) -> beskrivende Kontrast (men) -> argumenterende Implikativitet (fordi) -> forklarende Temporalitet (så) -> fortellende

Referentkopling Leksikalske koplinger:  Sammenhengen skapes ved at ord og ordgrupper (fraser) fra samme betydningsområde koples sammen Grammatiske koplinger:  Sammenhengen skapes ved bruk av grammatiske kategorier

Leksikalske koplinger Repetisjon Synonymi Antonymi Hyponymi Ellipse

Grammatiske koplinger Sammenheng ved hjelp av pronomen Sammenheng ved hjelp av substantivets bestemte form  Tema – rema  Er det samsvar mellom tematiseringene på setningsplan og tekstens overordna idé?

Sekvenskobling – metatekstuell funksjon Fungerer som tekstordnere  for det første, for det andre  i tillegg til  Jeg skal nå gå over til  Som jeg var inne på tidligere som nevnt

Min mening om barn og idrett Det er at jeg synes at barn skulle få bestemme hvilken idrett de vil ha. Som foreks. Mange synes at is hockey er dyrest men nattorientering er dyrere. Også mener det at ”HOCKEY” er en farlig sport, Men etter en statistikk viser det seg at Fotball er mer skadelig på visse vis. I Norge er det fotball som er mest populært. Jeg synes at noen burde prøve noen annen idrett. Jeg synes NRK burde skjerpe seg noe inn i granskauen. I Sportsrevyen er det jo nesten bare fotball. De burde kalle sportsrevyen for fotballrevyen. Jeg spiller både ishockey og fotball, og synes det er kult. Jeg oppfordrer alle barn til å drive med idrett. Det gir deg både venner og kondisjon.

Argumenterende Lars selger bruktsykler. Han vil tjene penger Lars vil tjene penger. Han selger bruktsykler. Lars selger bruktsykler fordi han vil tjene penger Lars vil tjene penger. Derfor han selger bruktsykler.

Tekstlingvistikk og tolkningslære Kåre kjører drosje om kveldene. Han jobber som lærer.

Oppgave Ta for deg elevteksten «Dag» Hvordan behandler eleven kjent og ny informasjon? Har teksten avsnittsinndeling? Hvordan fungerer i så fall den? Hvordan har eleven fått til sammenheng mellom setningene? Hvilke tekstbindingsmekanismer brukes?  tidsmarkører  gjentakelser  frampek  temasetninger som utdypes  ulike typer referansebinding og setningsbinding