Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Tekstlingvistikk 2 ALU Fremstillingsform Pedagogiske tekster kan benytte seg av tre hovedmåter å framstille kunnskap på: Informative,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Tekstlingvistikk 2 ALU Fremstillingsform Pedagogiske tekster kan benytte seg av tre hovedmåter å framstille kunnskap på: Informative,"— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Tekstlingvistikk 2 ALU 1 16.11.09

2 2 Fremstillingsform Pedagogiske tekster kan benytte seg av tre hovedmåter å framstille kunnskap på: Informative, formidle fakta Fortellende og skildrende Argumenterende og forklarende

3 3 Hvilken framstillingsform har teksten? Er den: informerende? fortellende? skildrende? argumenterende? forklarende?

4 4 Forbindere i teksten Type forbinder:Mening:Grammatisk kategori:Eksempler: AdditivOppramsing, eksemplifisering, utdyping, presisering, reformulering Konjunksjoner: Adverb: Adverbiale uttrykk: og, samt også, videre, dessuten, forresten til og med, på samme måte som, for eksempel AdversativKontrast, motsigelse, innrømmelse Konjunksjoner: Subjunksjoner: Adverb: Adverbiale uttrykk: men enda, selv om derimot, likevel, imidlertid, til tross for, trass i, tvert imot TemporalTidsforholdSubjunksjoner: Adverb: Adverbiale uttrykk: da, når, mens, innen, siden så, deretter, etterpå, endelig, da, når, senere, tidligere, samtidig etter en stund, på den tid, ut i de små timer KausalÅrsak, hensikt, følge, betingelse, begrunnelse Konjunksjoner: Subjunksjoner: Adverb: Adverbiale uttrykk: for, så fordi, da, slik at, hvis derfor, altså, dermed, således på grunn av, følgen av, årsaken til, av den grunn Alternativ Konjunksjoner: Adverb: eller, enten – eller alternativt

5 5 Referentkopling Leksikalske koplinger Ord eller fraser fra samme betydningsområde knyttes sammen Grammatiske koplinger Grammatiske fenomener lager koplingene

6 6 Leksikalsk kopling Synonymi Antonymi Hyponymi Meronymi Repetisjon

7 7

8 8 Grammatisk kopling Proord Pro-nomen Pro-adjektiv Pro-adverb Pro-setninger Substantiv i ubestemt/bestemt form

9 9 Den falske frosken Det var en gang en mus som kom til en bekk. Den ville gjerne over bekken, men den kunne ikke svømme. Den spurte frosken om den ville hjelpe. Men den frosken var en frekk fyr. Den sa: ”Bind den ene foten din fast til hånden min, så skal jeg svømme over bekken og ta deg med på slep.” Musa gjorde som den ble bedt om. Men ikke før var de kommet ut i vannet, før frosken dukket under for å drukne musa. Det stakkars vesle dyret sprellet for å slippe fri. Men da kom en hauk flyvende, og den slo ned og tok musa i klørne sine, og dermed trakk den frosken opp av bekken, og så spiste den begge to. Slik gikk det med frosken som løy og bedro. Storken og reven, 20 dyrefabler av Æsop (1987)

10 10 Litteratur: Askeland/Otnes/Skjelbred/Aamotsbakken (2003): Tekst i tale og skrift. Oslo: Universitetsforlaget Berg, Børresen og Nustad (2006): Vi i Verden 6. Oslo: Cappelen Damm Iversen/Otnes/Solem (2007): Grammatikken i bruk – i tekst og klasserom. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag Skjelbred, Dagrun (2006): Elevens tekst – et utgangspunkt for skriveopplæring. Oslo: LNU/Cappelen Akademisk Forlag Spilde og Christensen (2006): Gaia 6 – Natur- og samfunnsfag for barnetrinnet. Elevbok. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag


Laste ned ppt "1 Tekstlingvistikk 2 ALU Fremstillingsform Pedagogiske tekster kan benytte seg av tre hovedmåter å framstille kunnskap på: Informative,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google