Bergen Studentsamfunn LIKESTILLING FOR MENN? Trenger vi likestilling for menn, og i så fall, hvorfor det? Guttorm Grundt; MannsForum.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidet med rekruttering i Fiskeri- og kystdepartementet Årsmøte FOSFOR - 4. desember 2007 Politisk rådgiver, John Erik Pedersen.
Advertisements

SLIK SIKRER VI SYSTEMATISK LIKESTILLINGSARBEID Anne Marit Skarsbø Seniorrådgiver Mangfold og likestilling i arbeidslivet 28.september.
Unge & Rus.
Unge & rus.
Åpning av konferansen Tillit til tjenestene? kunnskap og åpenhet i barnevernet og i familievernet Kjell Erik Øie Statssekretær
Omsorg for barn og permisjon
Kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv - hvorfor og hvordan? Kristina Jullum Hagen, 4. juni 2013.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Leken i et samfunnsperspektiv
Idedugnader med en rekke frivillige organisasjoner, ungdomsorganisasjoner, faggrupper og profesjoner En egen idedugnad om kvinnehelse Utstrakt samarbeid.
15. september, 2008 Rapport utarbeidet for KS Topplederne i kommunesektoren.
Strategi - Metode Likestilling på Sørlandet 2003 De to Agder-fylkene har hatt lavest score på likestillingsindeksen av alle landets fylker i mange.
Folkehelse i Nord-Trøndelag
Mari Trommald Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Kjønnsnøytral ledelse – er det ønskelig? Politiske strategier for ledelse Hvordan vektlegges kjønnsperspektivet? Kjell Erik Øie Statssekretær i Barne og.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Fra studier og ut i jobb Kunnskap og rolleavklaring for UH-sektor.
Skjønnhetstyranniet og vold Elisabeth og Anne-Bente
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
- Ungdomsskolegutter inn som en ressurs i barnehagen.
L IKESTILLING Likestilling sett fra to studenters synspunkt 2008.
Økonomisk analyse av lønnsforskjeller mellom kvinner og menn
Medvirkning og medborgerskap i skolen
Likestilling på norsk – og internasjonalt Kjell Erik Øie Statssekretær i Barne og likestillingsdepartementet
Rekruttering og strategisk kompetanseheving
Bruk av alkohol og medikamenter blant eldre (60+) i Norge.
Seksuelle SMiso Rogaland.
Ungdom og helse Berit Bratholm:
En empirisk studie av allmennlærerstudenters studieforløp Berit Bratholm & Bjørn Damsgaard Høgskolen i Vestfold lu.hive.no/profesjonalisering/Forskningomprofesjonalisering.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
1 1 En økning av fedrenes andel av foreldrepermisjonene – mindre valgfrihet eller sterkere insentiver ? seniorforsker Kari Skrede Statistisk sentralbyrå,
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Status to år etter Februar 2011 Ansvarlig for analysene: Håvard Windstad Analysesjef, MediaCom Læreryrkets status i Norge.
Om undersøkelsen ■Nullpunktsundersøkelsen 2009 ■Webundersøkelse mot TNS Gallups panel ■Uttrekk basert på forhåndsinnsamlede bakgrunnsvariabler + screening.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
1 Unge voksne på trygd – hva betyr lese- og skrivevansker? Stipendiat Kristine Pape, Institutt for samfunnsmedisin, NTNU Prosjekt: Individual, cultural.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Utvalgte resultater for SVGS
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Topplederne i kommunesektoren
Levekår på Agder May-Linda Magnussen,
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Sommerly barnehage Plan fadder
Kvinnesøkning og -opptak
Utvalgte resultater for SVGS
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Formålet med opplæringen er å belyse hvor sentralt likestilling står i Norge og tydeliggjøre myndighetenes innsats med å fremme likestilling og arbeid.
Utdanning Lister En presentasjon.
Velkommen til FORELDREKURS
Grue - Kommunesammenslåing.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Forskjeller mellom gutter og jenter
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Årsmelding 2013 Menneskelige ressurser (HR)
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Mer arbeid med ny uføretrygd?
Kan foreldre påvirke ungdommers alkoholbruk?
Utskrift av presentasjonen:

Bergen Studentsamfunn LIKESTILLING FOR MENN? Trenger vi likestilling for menn, og i så fall, hvorfor det? Guttorm Grundt; MannsForum

mannsforum.org MannsForum har som overordnet mål å arbeide for likestilling for både kvinner og menn. Det finnes imidlertid en rekke kvinnefora og organisasjoner som arbeider med likestillingsutfordringene for kvinner, og kvinners interesser, men svært få fora og organisasjoner som arbeider med likestillingsutfordringer for menn. MannsForum har derfor en særlig oppgave å arbeide for likestilling for menn, og for at menns erfaringer og utfordringer skal komme frem og bli tatt på alvor i likestillingssammenheng.

Gutter og oppvekst Ca gutter som fødes i året vokser opp uten å vite hvem faren er. Mødre som ikke vil oppgi farens identitet mottar statlig ”farsbidrag” til guttene er 18 år. Hvert år opplever ca gutter familiesammenbrudd. Bare 7 % av guttene blir boende hos faren etter familiesammenbrudd, 84 % hos moren, og 8 får % delt bosted. 92 % av de ansatte som guttene møter i barnehagene er kvinner

Gutter og oppvekst II 7 av 10 lærere er kvinner, og andelen mannlige lærere fortsetter å falle. 2/3 av elevene som må ha spesialundervisning er gutter Jentene gjør det bedre på skolen enn guttene i alle fag unntak gymnastikk Flere gutter enn jenter rammes av depresjon Over dobbelt så mange gutter som jenter begår selvmord hvert år.

Unge menn Bare 2/3 av guttene fullfører videregående på normert tid. 2/3 av studentene i høyere utdanning er kvinner. Likevel får de tilleggspoeng ved 139 studier for å lette opptak, mot bare 2 for menn. Andelen unge menn som drikker seg beruset flere ganger i uken er fordoblet fra 2008 til Andelen kvinner som drikker seg beruset går ned. Nesten dobbelt så mange unge menn somkvinner trenger stønad fra NAV pga. nedsatt funksjonsevne.

Voksenliv 40 % av norske menn forblir barnløse, mot 20 % av kvinnene Tre av fire samlivsbrudd er initiert av kvinner. 40 % av norske menn ser sjelden eller aldri sine barn. Kvinner er i stort og økende flertall i offentlig sektor, inklusive barnevern og familievern. Sysselsettingsandelen blant menn er fallende, men øker blant kvinner

Alderdom Menn rammes oftere av kreft enn kvinner (55 % menn/45 % kvinner) Risikoen for at menn får prostatakreft er nesten dobbelt så høy som kvinners risiko for brystkreft Menn får mindre igjen for innbetalt pensjonsbidrag enn kvinner Menn lever i gjennomsnitt 4 år kortere enn kvinner

”Likestillings”-pådriverne Kvinne-/feministorganisasjonene Kvinne-/kjønnsforskerne Kvinnegruppene/nettverkene i partiene

”Likestillings”-vokterne Femokratene i likestillingsapparatet Feministene i media (av begge kjønn) Likestillingslovens kvinnepresumsjon

Hovedutfordringene Få kunnskapsløse menn til søke fakta om den faktiske likestillingssituasjonen og unge menns faktiske utfordringer Få likegyldige menn til å engasjere seg mot urettferdighet for menn Få feige menn til å tørre å protestere mot diskriminering av menn

UiB må feie for egen dør 1.Er det kjønnsbalanse blant personell og studenter? 2.Er det innført stimuleringstiltak for å øke opptaket av kvinner på mannsdominerte studier, og menn på kvinnedominerte studier? 3.Er det kjønnsbalanse blant personell og studenter på senteret for kjønnsforskning, og i forskningsfokuset på kvinner- og menns likestillingsutfordringer? 4.Hvorfor ikke?

NEXT KJETIL THUE