Likepersonskurs for instruktører Norsk Revmatikerforbund.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Likemannsarbeid i LHL Generell presentasjon utarbeidet i november 2011.
Advertisements

Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
HANDLINGSPLAN FOR FUNKSJONSHEMMEDES FELLESORGANISASJON ROGALAND 2016 – 2017.
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
Hva har vært vårt fokus i 2007?. –Kvalitet på arrangementene slik at det gir økt opplevelse av verdi for deltakere og slik at det blir attraktivt å være.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Likemannskonferanse NFCF midt-Norge 12.Februar 2010 Trondheim Hotel Britannia.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Instruktør og likeperson
Brukerveiledninger her:
KONGSVINGER KOMMUNE.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Kurs i rapportering Årsmelding og likepersonsarbeid i ett
Arbeidsmetodikk Grunnopplæring 2 Klikk for å skrive dato
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Samarbeid og medbestemmelse
Grunnleggende om veiledning
Synlighet og oppslutning
HVA ER BPA? Brukerstyrt personlig assistanse
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Å arbeide i studiegruppe:
Presidentens oppgaver til 30. juni
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Valgfag innsats for andre
PÅRØRENDESKOLEN i ………………………
(Parent Management Training - Oregon)
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Likemannsarbeid i LHL Hei
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Arbeidsmetodikk Navn Dato.
Oppslutning & Verving Forrige gang, på uke 7 i januar… der var de aller fleste av dere…, jobbet vi også med hvordan være synlige, hvordan vise frem forbundet.
Barnehagenorsk Samling 14
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Bra for legen – bra for pasienten
Erfaringsutveksling og praktisk info
Kurs i likepersonsarbeid 2018
Likeperson Navn:……………
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Voldsforebyggende opplæring
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til lynkurs i likemannsarbeid
En innføring i likepersonsarbeide 2019
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Likepersonskurs for instruktører Norsk Revmatikerforbund

Hva er likepersonsarbeid? En organisert samhandling som skjer mellom mennesker som er i samme båt, og hvor selve samhandlingen har som mål at erfaringer skal utveksles på en måte som partene kan nyttiggjøre seg i sin hverdag. Sentralt i likemannsarbeidet står likemannen. (Sosial- og helsedirektoratet, 1994 og 2001)

Hva kjennetegner likepersonsarbeidet? Frivillig, ulønnet arbeid Personlig overføring av erfaringsbasert kunnskap Omsorg, hjelp og støtte Taushetsplikt Supplement, ikke erstatning for, omsorg fra familie, venner og hjelpeapparat

Likepersonsarbeid = hjelpe enkeltmennesker Fellesskap med andre i samme situasjon Økt kunnskap om egen sykdom/situasjon Praktisk hjelp og veiledning

Likepersonsarbeid = utvikle organisasjonen Attraktive og gode tilbud tiltrekker seg medlemmer. Mobilisere de gode krefter som finnes i laget Lokallaget får innsikt i hva medlemmene er opptatt av og har behov for

Hovedtyper av likepersonsarbeid

Likepersonsarbeid i NRF Likepersonsbesøk 1:1 samtale mellom likeperson og en som ønsker samtale Samtale under fire øyne eller per telefon Medlemsmøter, likepersonskontor, besøk på sykehus og rehabiliteringssenter Følge til lege og NAV med mer.

Likepersonsarbeid i NRF Ordinært likepersonsarbeid Aktivitetsgrupper og samtalegrupper ledet av likeperson –Bassengtrening –Saltrim –Stavgang –Med mer Likepersonskurs.

Likepersonsarbeid i NRF Arbeidsrettet likepersonsarbeid Skiller seg fra ordinært likepersonsarbeid ved at det har utdanning og/eller arbeid som tema Aktivitetsgrupper, samtalegrupper og likepersonskurs.

Likepersonsarbeid i NRF Kontakttjenester NRF Hjelper Deg, rådgivningstjeneste på telefon Spørsmål og Svar, spørretjeneste på nett:

Organisering av likepersonsarbeidet Nasjonalt nivå Overordnet ansvar for likepersonsarbeidet i NRF Innrapportering og søking av midler til myndighetene Utvikling og oppfølging av likepersonsarbeid NRF Hjelper Deg og Spørsmål og Svar- tjenesten. Fylkesnivå Fylkesstyret har overordnet ansvar for likepersonsarbeidet i fylket. Fylkesveileder Opplæring av nye likepersoner og faglig påfyll for eksisterende likepersoner Driver noen steder likepersonsarbeid Lokallagsnivå Ulike typer likepersonsarbeid. Lokale likepersoner Lokallagets styre har ansvaret for arbeidet, men det drives av likepersoner.

Likepersonsarbeid i lokallaget Styrets ansvar: Planlegge og tilrettelegge for gjennomføring av likepersonsarbeid. Oppnevne likepersoner og gi disse kurs Gi likepersoner nødvendige faglige oppdatering. Å utarbeide informasjon og markedsføre likepersonstilbudene til potensielle brukere og offentlige instanser.

Likepersonsarbeid i lokallaget Likepersonenes ansvar Delta i planlegging av arbeidet Informere styret om hvordan arbeidet fungerer. Informere styret om aktuelle spørsmål og/eller utfordringer i arbeidet. Kan gi anbefalinger om gode kandidater som egner seg som likepersoner

Plan for likepersonsarbeid Plan = organisert samhandling: –Hva likepersonsaktiviteter vil laget drive? –Hvor skal aktivitetene skje? –Når skal aktivitetene skje? –Hvem har ansvaret for å gjennomføre aktiviteten?

Dokumentering Likepersonsarbeid – nøkkelrolle i driftstilskuddet. Rapport med dokumentasjon skal sendes inn sammen med årsrapporten Den enkelte likeperson har ansvar for å dokumentere sitt likepersonsarbeid Lurt med løpende dokumentering gjennom året.

Dokumentering

Dokumentering Likepersonsbesøk Tidsavgrenset oppsøkende aktivitet foretatt av en likeperson Dokumentasjon: Dato og navn på likepersonen som har gjennomført samtalen. de ulike samtalene. Oversikten som gis til styret må være signert og datert av likepersonene som har foretatt besøkene. Teller antall samtaler

Dokumentering Likepersonsbesøk

Dokumentering Ordinært likepersonsarbeid Aktivitetsgruppe Samtalegruppe Likepersonskurs

Dokumentering Aktivitetsgruppe og samtalegruppe Med samtalegruppe og aktivitetsgruppe menes en tidsavgrenset og temabasert samling ledet av en likeperson Dokumentasjon: Program og/eller beskrivelse av aktiviteten slik den ble gjennomført. Navn og adresse på lederen av aktiviteten Telles i antall dager

Dokumentering Likepersonskurs Enten kurs for likepersoner, eller kurs ledet av en likeperson Pedagogisk innhold, minimum 2*45 min, 5 deltakere Dokumentasjon: Program og/eller beskrivelse av aktiviteten slik den ble gjennomført. Navn og adresse på lederen av aktiviteten Telles i antall dager

Dokumentering Ordinært likepersonsarbeid

Dokumentering Arbeidsrettet likepersonsarbeid Har utdanning og/eller arbeid som tema Kan være aktivitetsgrupper, samtalegrupper og likepersonskurs. Registreres etter samme regler som for ordinært likepersonsarbeid

Dokumentering Arbeidsrettet likepersonsarbeid

Finansiering Likepersonsmidler Søknad og rapportering i ett: Rapport og dokumentasjon for fjoråret + grovplan for årets arbeid. Innlevering 31. januar Aktivitet i lokallagene blir økonomisk premiert. Mulig å søke om oppstartsmidler.

Finansiering FUNKIS-midler Treningsaktiviteter – mulig studiearbeid i FUNKIS Studiearbeidet mottar støtte fra FUNKIS Ulik bruk av begrepet kurs hos FUNKIS og for likepersonsarbeid.

Finansiering Andre finansieringskilder Fond, legat og stiftelser deler ut midler til frivillig arbeid og aktivitet i lokalsamfunn. Tilskuddsportalen Extra-stiftelsens ”ExtraEkspress”.

Treningsgruppe som likepersonsarbeid

Ulike typer likepersoner

Instruktør og likeperson Være en positiv rollemodell Praktisk lære bort gunstige øvelser Skape gode rammer for erfaringsutveksling Være et lyttende medmenneske

Være en positiv rollemodell

Lære bort øvelser

Skape gode rammer for erfaringsutveksling Å føle seg velkommen, godtatt som den man er og vite hva som skal skje, gir trygghet og fellesskap Å lage rom for samtale, kan gi erfaringsutveksling

Case-oppgave Lise har drevet gruppetrim i mange år. Etter hvert har det utviklet seg en rekke uskrevne regler i gruppa: ”Alle” vet hvordan timen legges opp, ”alle” vet hvem som står hvor i salen, ”alle” skjønner hvordan øvelsene gjennomføres og ”alle” vet at det blir prat og frukt etter treningen. En dag er Åsa med som ny deltaker, hun har aldri trent i gruppe før. Etter første time dukker ikke Åsa opp igjen. Lise møter tilfeldigvis Åsa, og spør henne hvorfor hun ikke blitt med videre. Åsa svarer at hun følte seg utenfor fellesskapet og at det ikke var rom for henne som ny i en gruppa. Hvilke råd vil dere gi Lise for å unngå at en slik situasjon skjer igjen?

Skape gode rammer for erfaringsutveksling Lage ”trivselsregler” –Ikke lov å påtvinge andre meninger. –Henvise til likeperson som tilbyr 1:1-samtaler –Unngå småprat under selve treningen

Være et lyttende medmenneske Et lyttende øre til den som grubler Ikke overta rollen som likeperson som tilbyr 1:1-samtale Ikke være ekspert eller terapeut

Å lytte aktivt Åpne spørsmål Oppsummeringer Oppfordringer Kroppsspråk

Å lytte aktivt - øvelse Gå sammen to og to. En forteller og en lytter. Forteller: Tenk på en forandring du kanskje skulle ha gjort med deg selv, eller som andre mener du bør gjøre. Fortell hva forandringen handler om og hvorfor du tenker å gjøre dette til den som er lytter. Lytter: Lytt til det som blir sagt. Still åpne spørsmål og oppfordringer underveis, og gi korte oppsummeringer for å sikre at du har forstått riktig. Bruk kroppsspråket ditt bevisst for å vise at du er interessert. Etter tre minutter byttes rollene

Hva må du være bevisst på som instruktør og likeperson?

Bearbeidet erfaring

Å respektere den andre Balansekunst: –Kunne gi andre råd og motivasjon. –Kunne tåle at andre mener eller gjør noe annet.

Caseoppgave Du og Hanne er begge instruktører og likepersoner. Hanne er svært opptatt av trening. ”Trening er min medisin!” sier hun. Hanne forteller om en deltaker på treningsgruppen som flere ganger har tatt opp at han har vondt i hoftene under trening og bedt om råd fra gruppa. Hanne sier: På forrige trening var han bare med på halvparten av øvelsene, resten av tida sto han bare der. Kan du tenke deg! Da sa jeg det til han i klar tekst: ”Skal du bli bedre i de hoftene dine må du faktisk trene, og det mer enn en gang i uka!” Hva mener du om Hannes fremgangsmåte?

Å sette grenser Gi andre mestringsfølelse Verne om deg selv Skille mellom personlige og private erfaringer. Være bevisst på egne begrensninger

Caseoppgave En deltaker på treningsgruppa ber om å få prate med Ulla, som er instruktør og likeperson. Hun skal gjennom den samme kneoperasjon som Ulla har gjennomført tidligere, og begynner med å spørre hvor lang tid Ulla var innlagt. Ulla svarer villig. Underveis i samtalen begynner vedkommende å stille spørsmål om hvordan Ullas barn hadde taklet at hun var innlagt på sykehuset og hva Ulla mener om bestemte, navngitte personer på sykehuset. Ulla syns det er ubehagelige spørsmål, men svarer likevel fordi hun tenker det kan være til hjelp. I etterkant angrer Ulla seg. Hun sa mer enn hva hun er komfortabel med. Hadde Ulla plikt til å fortelle så mye? Hva kunne Ulla gjort annerledes for å unngå å angre seg i ettertid?

Taushetsplikt Ikke dele videre informasjon du har fått under fire øyne. Taushetsplikten varer selv etter du har gått ut av vervet.

Caseoppgave Camilla er en dame som alltid gir jernet i bassenget. Utad synes hun å takler livet godt og er en ”ja”-person. På tomannshånd har Camilla fortalt at sykdommen og familieforhold tærer på. Hun er svært sliten og sier hun har vansker med å sette grenser for seg selv. Hun får så vidt tid til å komme på trening, ”det er den eneste tiden i uka jeg har for meg selv”. Styret er på utkikk etter nye personer som kan være instruktør og likeperson. De har fanget opp at Camilla er ivrig i bassenget, og mener at hun er en god kandidat å spørre. Nå kommer styret til deg for å høre om du har noen synspunkter Hva gjør du?

Caseoppgave Anders er også instruktør og likeperson. Nå kommer han til deg for å høre hvordan du legger opp treningen. Underveis i samtalen sier han: ”Du vet, jeg har Karianne på gruppa mi. Jeg snakket med henne på sist trening. Hun sliter mye, hun. Forverringer og skilsmisse og det hele. Nei, jeg er sannelig skånet for mye”. Handler Anders i tråd med taushetsplikten her? Hva bør du si i en slik situasjon?

Lykke til