Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor JORDESPOR.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4 Bruk øynene riktig.
Advertisements

Klargjøring og tilpassing av utstyret
Forståelse og praktisk bruk av GPS GPS kurs II Norsk Folkehjelp 2008 Del II.
Jakttrening med retriever
Norges Røde Kors Hjelpekorps Side 1 Lagledelse LAGLEDELSE EMNEKORT Før søk3 I søk4 Viktig å huske4 Sikkerhet5 Mat/Drikke/Pause5 Etter avsluttet søk5 Rutiner.
LYDIGHETSØVELSEN FRI VED FOT
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Sommervikar i Blend.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Læreren som leder Assertive Discipline.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Hva er Oppvarming? Treningslære Jim-Cato Johnsen 06/07
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Brukshund – hva er det? Brukshundprøver er delt i to sett hovedøvelser:
Historiefaget i skolen
Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Dommerens oppgaver ved barnefotball
- Personlig markering/kamuflasje -
Norsk Schäferhund Klub HBU 2009
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Å leve med ADHD i familien
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
= pasning = løp uten ball = føring av ballen PASNINGSØVELSE
Norsk Schäferhund Klub HVERDAGSLYDIGHET
Norsk Schäferhund Klub HBU 2008
Innlæring av spor.
Innlæring av rundering med klikkertrening
Innlæring av feltsøk med klikkertrening
Sommerbane 2013 – fast oppsett
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
RIK GR. C HBU 2009 Teori RIK gr. C.
13-16 år år Økter for unge utøvere Øktene bør inneholde: Organisering/feedback: Oppvarmingsdel (generell og spesiell) Hurtighet/spenst Utholdenhetsdel.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
Workshop, Dokka – 9. nov
MÅLRETTET MILJØARBEID
Valpekompendiet for Instruktørutgaven Norsk Schäferhund Klub HBU 2006.
Hasle/Lørens Fotball 5-åringer Jeg og ballen! Hasle-Løren skal lage gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 1 trening ute i uka fra.
Norsk Schäferhund Klub HBU 2009 Atferd og Læring ATFERD.
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Teori hverdagslydighet HBU 2009 Norsk Schäferhund Klub HVERDAGSLYDIGHET.
Fair play-møte med trenere og dommer før kamp.  Det skal ikke være høyt press ved igangsetting fra motstanders keeper (pressfri sone)  Når kampen er.
Del 1: Selvinnsikt. Kurs i tre deler: 1)Selvinnsikt Bli mer bevisst dine egenskaper, interesser og verdier. 2) Personlig økonomi Lær om hvordan ulike.
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
Norsk Schäferhund Klub HBU 2008 Spor i skogen SPOR.
Utvikle og beholde unge spillere i Fokus. Fire hovedområder Klubbens filosofi Organisering Trening Fokusleir.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Norsk Schäferhund Klub HBU 2008 Feltsøk FELTSØK. Norsk Schäferhund Klub HBU 2008 Feltsøk INNLEDNING Innlæringsmetodene i denne leksjonen bygger på kunnskaper.
Lydighet i RIK Lydighet RIKHBU Innen lydighetsdelen i RIK ønsker dommeren å se: Entusiasme/arbeidsglede Presisjon Teknisk utførelse Helhetsinntrykk.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Atferd. Atferd en viktig del av organismers karaktertrekk Adferd er ofte en blanding av nedarvede og tillærte måter å reagere på film: Se ekornmor som.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Norsk Schäferhund Klub HBU 2009
Veiledning Fræna SK Langtur: Langtur bør være over 2 timer, du bør ligge på en puls på % av din makspuls. En rolig/restitusjonstur kan være 
Hva er den beste måten å trene hund på?
Garmin Basecamp André Sørlie, 2014.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Workshop for u-10 og u-12 Mandag 6/
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Modul 1.1 Utvikling av skiferdighet
Utskrift av presentasjonen:

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor JORDESPOR

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor INNLEDNING Innlæringsmetodene i denne leksjonen bygger på kunnskaper om hundens (H) atferd. Læringsmetodene er i kontinuerlig utvikling og i takt med genetisk forandring hos H og bygger ikke minst egne praktiske erfaringer. Leksjonen må ses i samsvar med leksjon i ”atferd og læring” (NKK/NSchK instruktørutdanning) samt boken ”Din Hund” av Sven Järverud og Gunvor av Klintenberg Järverud.

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor MÅLSETNING MED LEKSJONEN Gi hundefører (HF) en teoretisk og praktisk innføring i hvordan man lærer opp H i øvelsen sporsøk. Fra nyinnlæring, til videreutvikling og generalisering. Vite hva som er viktig når man skal føre H i øvelsen spor Forstå viktigheten av å dele opp øvelsen i momenter og hvordan vi setter sammen disse til en hel øvelse BILDE

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor HVA ER ET SPORSØK ? Vi mennesker oppfatter spor i form av avtrykk vi ser ved å bruke synet. H oppfatter spor gjennom nesen i form av luktsignaler. Disse signalene gir H informasjon om hvilken retning sporet går, samt hvilken art som har gått sporet. Å kunne følge et spor er en atferd som ligger dypt nedarvet hos H.

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor HVORDAN BLIR ET SPOR TIL? Artslukt Egenlukt Lukt av bekledning Knusing av vegetasjon Forandring i underlag

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor HUNDENS ATFERD I ET SPORSØK

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor HUNDENS ADFERD Atferder i øvelsen SPOR Sosial funksjonJaktfunksjonUndersøkelses funksjon Jakt/kamplekJaktlyst FlokkdriftSøkslyst KontaktvillighetSøksevne Oppmerksomhet Nysgjerrighet

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor GRUNNLEGGENDE FORHOLD Før øvelsen settes i system er det en stor fordel at H har vært gjennom følgende grunninnlæring: God kontakt med H Godt forhold til en forsterker (godbit osv.) Grunnleggende søksutvikling  Godbitssøk  Næringsrute  Gjenstandssøk

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor GRUNNLEGGENDE FORHOLD NÆRINGSRUTE Tråkk opp et område på ca 1m x 1m Nedre venstre hjørne markeres med et sporflagg Strø godbiter tett over hele ruta H skal søke selvstendig uten påvirkning Søket avsluttes mens H fremdeles er motivert Flere repetisjoner

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor GRUNNLEGGENDE FORHOLD Jordespor skiller seg noe fra tradisjonelle skogsspor Underlaget hvor sporet legges kan i utgangspunktet være hva som helst, men består som regel av dyrket mark Sporet bedømmes hele veien av dommer  Påsett  Sporgang  Markering av gjenstand Hundens evne til konsentrasjon, søkslyst, presisjon og selvstendighet bedømmes

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor FASE 1 - NYINNLÆRING Lære H at den på kommando (K.O.) ”SPOR”, uten annen påvirkning, rolig og konsentrert skal kunne følge et spor som er ca 300 skritt med to vinkler og som er ca 30 min gammelt. BILDE

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor INNLÆRINGSTEKNIKKER ”Spor med systematisk utlegg av godbit i avtråkk for å påvirke H ned i sporkjernen og belønne H’s atferd”. Denne innlæringsmetoden anbefales for innlæring av jordespor. GODBITSPOR: ”Spor som H selv oppdager og selvstendig løser gjennom bruk av sin undersøkelsesfunksjon”. Se egen leksjon ”Skogsspor”. SPONTANSPOR:

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor FORBEREDELSER HF må vite hva vi kan/skal spille på for å få utløst ønsket reaksjon, for så å forsterke ønsket reaksjon gjennom belønning (godbiter). HF må tilpasse underlag/miljø, sporets lengde og søketid etter hundens motivasjon/forutsetning (vegetasjonen bør være kort). HF må ha det nødvendige utstyr i orden som sporline, godbiter, sporflagg osv.

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor PÅVIRKNING Det er ved hjelp av nesen mot underlaget at H skal ha resultat, ikke synet eller overvær Konsentrasjon ned mot underlaget Selvstendighet i søket Intensitet gjennom nesen, ikke beina eller hodet for øvrig (stress) Uønsket førstelæring krever mye å trene vekk

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor Å LEGGE GODBITSPOR H må være motivert for inntak av næring Åpent, gjerne flatt, oversiktlig terreng Vindretning (medvind) Merke starten tydelig Korte spor (10 – 15 korte skritt) Godbiter i hvert fotavtrykk (små biter tråkket litt ned) Godbitdepot i slutten Flere repetisjoner Avstanden mellom godbitene økes gradvis

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor Å LEGGE GODBITSPOR VINKLER Start i medvind Godbiter før vinkelen Marker vinkelen med et par ekstra tråkk Lite depot i vinkelen Tett med godbiter ut av vinkelen Lavt tempo ut av vinkelen Flere repetisjoner

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor FORBEREDELSE OG PÅSETT HF må ha det nødvendige utstyret klart og i orden før sporpåsett H skal være koplet på ”ikke strup” HF går med kort line frem til sporstart. H skal ikke slippes frem i sporet før konsentrasjonen er dypt ned mot bakken ved sporflagget. Om nødvendig påvise godbitene i starten.

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor SPORGANGEN Påse at H får med seg godbitene i hvert tråkk. Om nødvendig, vis/pek H skal aldri få gå tilbake i sporet etter godbiter som er gått over H belønner seg selv gjennom funn av godbit Arbeidsro - avpass forsterking gjennom ros og innblanding i H’s arbeid Riktig bruk av sporlina. Sporlina skal være slakk når H tar godbiten. HF skal unngå bruk av sporlina og handlinger som H kan oppfatte som korreksjon!!

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor SLUTTHANDLING Positiv slutthandling (godbitdepot/næringsrute) Forsterkes med rolig ros/klapp (ikke lek) Forsterkningen må tilpasses hver enkelt H BILDE

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor ARBEIDSTEGN / KOMMANDO Å etablere faste rutiner ved oppstart av en øvelse vil hjelpe H med å ha et klart bilde av hva den skal gjøre. Dette kaller vi arbeidstegn Når H’s evne og interesse for øvelsen er tilstrekkelig, betinger vi ved å bruke K.O. ”spor”

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor FASE 2 - VIDEREUTVIKLING Målsetning: Lære H alle momenter innunder øvelsen sporsøk og samordne disse BILDE

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor MOMENTER I VIDEREUTVIKLING Forskjellig skotøy/Forskjellige sporleggere Forskjellig underlag Markering av gjenstad Spor i beferdet strøk Dyretråkk Liggetid Lengde Vær/Temperatur/Døgnrytme

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor Liggetid/Lengde Disse momentene bør gradvis trekkes inn under innlæringen av sporgang, allerede så smått i fasen nyinnlæring H’s forståelse og motivasjon er styrende for hvor mye av dette vi bør trekke inn og når

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor Underlagsskifte Forandring i underlaget Eks: Sporet skifter fra mykt til hardt underlag (gress til jord) H bør beherske de fleste underlag hver for seg før underlagsskifter tas inn i treningen Det er naturlig at H bruker tid ved underlagsskifte

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor Spor i beferdet strøk/Dyretråkk Gå tilbake i innlæringsfasen når dette momentet blandes inn i treninga Gradvis vanskelighetsgrad La H få feste seg godt i sporet før momentet treffer Individuelt hvor mye vi må trene disse momentene

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor Markering ved funn av gjenstand Liggmarkering Sittmarkering Apportering (anbefales ikke) Egne leksjoner - ”Dekk/Sitt markering” ”Apportering”

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor Vær/Temperatur/Døgnrytme VindVarme RegnSnø

Norsk Schäferhun Klub HBU 2008 Jordespor Fase 3-Generalisering Fasen der H skal vise full øvelse i forskjellige situasjoner og miljø(nye og gamle). Når H har nådd dette nivået i sporøvelsen, skaper man situasjoner hvor andre innlærte øvelser samordnes. Man utnytter alle H’s kapasiteter for å løse oppgaven.