Kommunal styring og privatisering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Hvem styrer i kommunen?.
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Det kommunale og det statlige barnevern
Kontostreng og annet artig…
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
8 Det politiske systemet i Norge
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Skolen – en kommunal virksomhet
Eierskap og Eierstyring.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Departementets styring og styrenes rolle
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Brukertilfredshet og KOSTRA
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Nye styringsformer krever nye styringsverktøy. Activity based costing, hva er det?
Activity based costing, hvorfor går det galt?
© Ole Jørgen Klaussen OJK Lysbilde 1 Hovedanalyser Ole Jørgen Klaussen Candidatus mercatorius Epost :
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Hva er prinsippene i modellen
Kommunal planlegging.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Parlamentarismeformen 9. februar 2017
Hovedmodeller for organisering og styring av kommuner
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Asker - mulighetenes kommune
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Politisk organisering Nye Drammen
Utskrift av presentasjonen:

Fafo Den OJKLysark nr: 1 KFO’s 26. ordinære landsmøte Ole Jørgen Klaussen økonom Fafo Kommunal styring og privatisering.

Fafo Den OJKLysark nr: 2 Er dagens lokalpolitikere en hemsko for kommunenes konkurransedyktighet ? Mot en polarisering og tydeliggjøring av politikerrollen. Dels som profesjonelt styremedlem og dels som kritisk ombud. Kommunal styring og privatisering.

Fafo Den OJKLysark nr: 3 Kommunen fram til i dag Fra 1960 tallet og til i dag Kommunene har gjennomgått en omfattende endring og har blitt en stor arbeidsplass med mange ansatte og et omfattende ansvarsområde. Det lokale demokrati og den kommunale forvaltning Fra ny kommunelov. Fra 1992 har kommunene endret seg. Ny kommunelov gir kommunene i stor grad mulighet for å tilpasse sin egen organisasjon til lokale ønsker og krav. Tilføyelse til loven fra om kommunale foretak

Fafo Den OJKLysark nr: 4 Politikerrollen i dag Kontroll Ressursstyring Prioriteringer Det lokale demokrati og dagens kommunale organisering er basert på en vekslende grad av politisk detaljstyring av det kommunale tjenestetilbudet ved hjelp av : De politiske styringsverktøy : Kommunestyre, formannskap, ordfører og andre lovpålagte organer Kommunale råd og utvalg jfr kommuneloven §§ 10 og 11. Heltids politikere med utvidede fullmakter, jfr kommunelovens kap. 3 om parlamentarisme og kommuneråd Tema som ofte er i debatt er : Effektivisering Kommunestørrelse Privatisering Urbanisering Nærings-, bygde- og stedsutvikling

Fafo Den OJKLysark nr: 5 Dagens kommune kan se slik ut :

Fafo Den OJKLysark nr: 6 Hvem prioriterer hva ? Med utgangspunkt i PRO – sektor: Hovedaktører1. prioritet2. prioritet3.prioritet PolitikereEffektivitetRettferdKvantitet ByråkraterForvaltningØkonomistyringKvantitet ØkonomerØkonomistyringEffektivitetkvalitet PasienterKvalitetTrygghetForvaltning SykepleiereFaglig autonomiKvalitetForvaltning LegerFaglig autonomiKvalitetSpesialisering Principal – Agent teori er grunnlag for tabellen. En asymetrisk informasjon og innsyn, hvor aktørene prioriterer på egen nytteverdi kan tilsi at ikke de riktige avgjørelsene fattes.

Fafo Den OJKLysark nr: 7 Politisk detaljstyring av ressurser og innsatsfaktorer Kommunen som bestiller Av kvalitet, volum Kommunal styring og ledelse Transformasjonsmodellen Med kommunale råd og utvalg, og behov for omfattende saksbehandling på kontroll og styring Politikere i rollen som som profesjonelt styremedlem og kritisk ombud. Med behov for omfattende behovvurdering og kvalitetskontroll Fra forvaltningskommunenTil styringskommunen Kommunestyret som overordnet organ og ”bedriftens” ”representantskap”.

Fafo Den OJKLysark nr: 8 Kommunestyret med råd og utvalg som øverste myndighet og med varierende grad av detaljstyring av hele den kommunale virksomheten. Den kommunale virksomheten er i liten grad privatisert / konkurranseutsatt. Med unntak av en del tekniske innkjøp/tjenester. I hvilken grad er en kommune effektiv? Maksimere velferd ut fra hver krone forbrukt. Dagens krav: Dagen situasjon :

Fafo Den OJKLysark nr: 9 Høye krav til effektivitet og utnyttelse av knappe ressurser. Kommunestyre og underlagte råd/utvalg som profesjonelle styrer, og dels politikere som ombud for kommunens innbyggere. De kommunale bedrifter og organisasjoner gis frihet til selv og organisere tjenestetilbudet og tilfredsstile de krav som stilles fra de politiske myndigheter. Stor grad av effektivisering / privatisering / konkurranseutsetting. Morgendagens krav

Fafo Den OJKLysark nr: 10 Kommunal konkurranseutsetting, nye muligheter. 1.Økt grad av delegering,. Kommuneloven § 23 nr 3 2.Kommunalt og fylkeskommunalt foretak jfr kommuneloven kap. 11 (Tillegg til loven vedtatt den 22.des 1999) 3.Full privatisering og anbudsrunde 4.Kombinasjon av alle over, hvor de kommunale virksomheter kan konkurrere på like vilkår. Hvordan gjør man det ? Skape profittsenter hvor en bedrift/organisasjon, eller forvaltningsdel har økonomisk og organisatorisk ansvar for egen produksjon. Verktøy :

Fafo Den OJKLysark nr: 11 Er lokaldemokratiet i stand til å møte utfordringen? Det lokale demokrati kommer i en rolle som dels profesjonelt styre- medlem og dels som kritisk ombud. Styring skjer ved behov- vurderinger, bestille et produkt, og kvalitets-kontrollere leveransen. De kommunale tjenester fristilles til selv å kunne forvalte sine ressurser og foreta sine interne prioriteringer og ”selge” sitt produkt. Lokaldemokratiet er kunden som kjøper. 1. Privatisering : Effektivisering av kommunal sektor? 2. Fristilling av kommunale bedrifter/organisasjoner Er det enklere for de politisk valgte å foreta en ren privatisering, enn det å fristille de kommunale bedrifter og organisasjoner ?

Fafo Den OJKLysark nr: 12 Oppsummering : Nye krav til effektivitet og rasjonell drift. I hvilken grad er det lokale demokrati og de kommunale arbeidstakere i stand til, og forberedt på, å møte utfordringene ? I rollen som profesjonelt styre og dels som ombud. Som tjenesteleverandører av et produkt, med krav til effektivitet innenfor egne rammer og frihet til selv å forvalte sine ressurser. Kommunepolitiker Ansatte I hvilken grad kreves det endringer i den kommunale hverdag? Effektivisering og kunkurranseutsetting

Fafo Den OJKLysark nr: 13 Spørsmål og kommentarer ?