Trafikkulykker i Nordland Innlegg på Fylkestinget Stokmarknes, 20. april 2010 Trond Harborg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Advertisements

Inndeling av vegnettet
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Reduksjon av hjorteviltpåkjørsler på vei og bane Tom André Edvardsen Mo i Rana, tirsdag 10. desember Foto: Bjørn Erik Olsen.
Trafikksikkerhetstiltak – fysiske tiltak på vegnettet
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
UNGDOM – en risikosportutøver i trafikken !?
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Step 1: “State-of-the-art” Knowledge data base Step 2: Framework definitions Step 3: Project analysis Step 4: User requirements and priorities Step 7:
Et kompetansemiljø for skadeforebygging og sikkerhet Prosjektleder Lill Klæboe Telefon
Rogaland Januar 2015 HMS en – her og nå – paal Ove.
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
AVFALL SOM FRAMTIDIG ENERGIBÆRER Jostein Angell Landsdelsutvalget.
De Facto Framtida for AFP Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund Tirsdag 23/10 – 2007 Stein Stugu.
Kjøp billig, selg dyrt! Rådet i overskriften er omtrent like opplagt og verdiløst som dette rådet fra en trener: «Ta lengre skritt oftere!» Råd fra aksjemegler:
UNGDOM OG ØKONOMI - ØKONOMILAPPEN Hilde E. Johansen
KVU Oppland grense - Jaktøya Verksted 22. november 2010 på Oppdal Statens vegvesen Region midt Jill Hammari Sveen.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
De Facto AFP NTL Forskningsinstitutter Roar Eilertsen De Facto
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Riksvegutredningen Pressekonferanse 16/03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen Foto: Knut Opeide.
Valg av krysstype Samfunnsøkonomiske vurderinger Færøyene 16. juni 2006 Odd Nygård Statens vegvesen, Norge.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
ET LIV VERDT Å LEVE Julekampanjen 2015 Det finnes én milliard mennesker med funksjonshemming i dag 95 millioner barn under 14 år lever med funksjonsnedsettelse.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
Obligasjonsrett høst 2009 Dag 10 (28. august): Erstatningsutmåling v/ professor Are Stenvik.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Det medisinske fakultet Økonomi ved DMF: O-Sak Økonomisjef DMF Knut Arne Kissten Controller Børre Flovik Controller Raimond Klein Hofmejier.
NYTT INNTEKTSSYSTEM FOR KOMMUNANE 17. FEBRUAR 2016 Lars K. Fylling Økonomisjef Skodje kommune Tlf DET HANDLAR.
Kommunedelplan Bøstad, Gravdal, Ballstad, Stamsund og Leknes innbyggere (år 2024, stk) TettstedInnbyggere Innbyggere
DIALOGMØTE VEISALTING Steinkjær Glenn Kullberg Stopp Veisaltingen.
HMS i BIR 2014 Oddrun S. Konglevoll. HMS-filosofi Vi tilstreber null skader på mennesker, miljø og materiell Helse, miljø og sikkerhet er lønnsomt Vi.
Livet i havet – vårt felles ansvar Ton Ola Rudi Dialogmøte – kongekrabbe Fiskeridirektoratet region Nord.
Praktisk og lønnsom innretning for arbeidsgiver v/ advokat Pål Kleven
Kommunesammenslutningers effekter på rammeoverføringene Eksempelberegninger av 5 tenkte kommunekonstellasjoner Av Karl Gunnar Sanda og Trond Erik Lunder.
Drift og vedlikehold i støpeskjeen
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Hverdagsrehabilitering
BUDSJETT 2017.
Samfunnsmessige utfordringer ved økt hyppighet av naturulykker i Norge
Økonomiplan /Årsbudsjett 2018 Økonomiske rammebetingelser
Status fra fellesnemnda
Erfaring med forskningssenter i regi av Forskningsrådet
Befolkning.
Familiesegmentet Tele2
Gang- og sykkelveg langs Uthaugvegen
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
På sporet av den tapte tid
GSV langs Fv245 Hårberg - Uthaug
Reisemønster Bergensområdet målvurdering for 2040 «Balanse»-scenariet er basert på jevn fordeling av nye reiser på gs/koll/bilpassasjer Antall.
Innlegg på driftssjefkonferansen 2008
Bakgrunn for å kreve en 12-årig nasjonal skredsikringsplan
Verdiøkning.
Sjokk og konjunktursvingninger
Midler til utvikling av arktisk landbruk
Informasjon til berørte kommuner Sikkerhet - trusselbilde
Trygg Trafikk orienterer. Ungdomsrådet på Notodden
Økonomisk stønad / brukeroversikter pr. utgangen av 1.tertial 2018
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019.
Fordeling av kommunens inntekter
Elgrapport Nordland Presentasjonen er utarbeidet av Naturdata
Elgrapport Nordland Presentasjonen er utarbeidet av Naturdata
Utskrift av presentasjonen:

Trafikkulykker i Nordland Innlegg på Fylkestinget Stokmarknes, 20. april 2010 Trond Harborg

Nullvisjonen En visjon om et vegtransportsystem uten tap av helse Null drepte Null varig invalidiserte

Rapportering av vegtrafikkulykker

Skadegrad Drept. Som drepte regnes alle som dør innen 30 dager etter ulykkesdato Meget alvorlig skadde er personer med skader av en slik art at personens liv en tid er truet eller har skader som fører til varig og alvorlig mén Alvorlig skadde regnes personer med større, men ikke livstruende skader Lettere skadde er personer med mindre brudd, skrammer osv. som ikke trenger sykehusinnlegging

Ulykker og drepte/skadde

Drepte og hardt skadde

Forvaltningsreformen: Endringer i fylkesveglengden Fylkesveger 2009 Fylkesveger 2010 Økning Nordland2570 km4120 km60 % Troms1730 km2910 km68 % Finnmark630 km1500 km138 %

Ulykkesandel på fylkesvegene Nordland Andel av personskade- ulykkene Andel av drepte og hardt skadde Fv-nett før %9 % Dagens fv-nett32 %35 %

Ulykkesutvikling på fylkesvegnettet

Ulykkestyper på fylkesvegene

Drepte og skadde fordelt på trafikantgrupper – fylkesvegene

Ulykkenes fordeling over året

Drepte/skadde og alder fylkesvegene

De mest ulykkesbelastede fylkesvegene i Nordland Vegnr.Strekning Ant. ulykker (siste 5 år) Veglengde (km) Ulykker pr. km Fv. 817Skifjord – Stamsund66,90,87 Fv. 818Storeidet – Ballstad78,50,82 Fv. 834Stormyra – Vikan2937,90,77 Fv. 12Tverrånes – Holmen2735,50,76 Fv. 78Kulstad - Leirosen3045,00,67

Samfunnsøkonomiske kostnader ved trafikkulykker SkadetilfelleKostnader i 2009-kr 1 drept33,1 mill. kr 1 hardt skadd9,7 mill. kr 1 lettere skadd0,998 mill. kr Dette medfører årlige kostnader i størrelsesorden 450 mill. kr på fylkesvegene i Nordland. Hele vegnettet (Nordland): 1,3 milliarder kr