Intelligens. Hva er intelligens? Forskjeller i hvordan vi tenker. Dette avhenger av både arv og miljø Intelligens er individets generelle evne – uavhengig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Hva er psykisk utviklingshemming?
HELSE OG LIVSSTIL.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Læren om sjelen.
Lederutvikling og skreddersøm
- Måten en maskin/ et program formidler et budskap til leseren Brukergrensesnitt.
Seks undervisningsprinsipper for god regneopplæring
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Intelligens og intelligensutvikling
Fylkeslege Petter Øgar Fagdag for Høgskulen ” Læringsmål, læringsutbyte og yrkesrelevans”
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Individuelle forskjeller Kap 3
Undervisning om Joyce Travelbee
Transformasjonsledelse: (Om)organisering av medarbeiderskap
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
(Barne-og ungdomspsykologi)
Barns læring, voksnes ansvar!
Utviklingspsykologi Status og framtid
Foreldre- og ungdomsgruppe VÅRE RAMMER Vår holdning: Foreldrene er ungdommenes størtse ressurs Vår visjon: Hvis foreldrene får et godt tilbud, vil de hjelpe.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 1.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Samarbeid mellom skole og hjem
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
AI - Kunstig Intelligens
Global leadership and cultural intelligences Hanne og Håkon.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Utviklingtrapp for basistrening
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
Teknologi og samfunn, IFIM Vil SMBer ha kompetanse fra institutter, høgskoler og universiteter? Håkon Finne SINTEF Teknologi og samfunn, IFIM Foredrag.
Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 11 Emner: Forskningsmetodikk innen Kunstig intelligens - Revidert definisjon - AI som empirisk.
Kapittel 4: Den kognitive modellen. Innhold  Dynamic memory  MOP  TOP  Indeksering av cases  To eksempelprogrammer  CYRUS  CELIA  Oppsummering.
Relevant pensum Passer & Smith Kap 3: Kap 8: Teigen
Noen sentrale studier Minnesota-studiene av eneggede tvillinger vokst opp fra hverandre Studier av eneggede og toeggede tvillinger vokst opp sammen Adoptivstudiene.
Gen og arv.
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Foreldreskole i matematikk - Du utgjør forskjellen! Eirin Anette Ekeberg
Hvorfor er ikke regelverket for kjæledyr strengere Dyrenes dag 4. oktober 2013 Kari Bryhni Mattilsynet.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Kapittel 10 Personlighet og intelligens. 2 Intelligens Det er liten grad av enighet om hva intelligens er Det er mer fruktbart å finne ut hvilke psykologiske.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Demensutredning hos innvandrere
Darwins oppfatning Linnés oppfatning.
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Barns utvikling: viktige begreper
Utkast til eksamensoppgaver PSY 2404 – Vår 2005 versjon
Profesjonsutvikling Relasjonskompetanse som grunnlag for god klasseledelse, tilbakemelding og læring.
Kommunikasjon og kultur
Betydningen av det fagsosiale
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Presentasjon for Lokalsjukehuskonferansen
Demensutredning hos innvandrere
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
12. Organisasjonsutvikling
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Ledelse.
12. Organisasjonsutvikling
Oppgaver Med ”forhold” menes: Aktiviteter Bygninger/arenaer
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Utskrift av presentasjonen:

Intelligens

Hva er intelligens? Forskjeller i hvordan vi tenker. Dette avhenger av både arv og miljø Intelligens er individets generelle evne – uavhengig av kunnskap og trening – til bevisst å løse nye oppgaver på en best mulig måte

Charles Spearman (1863–1945) delte intelligens inn i en g-faktor, generell del, og en s-faktor, de spesielle evnene individet har på områder knyttet til resonnering, tall- og romforståelse L.L. Thurstone (1887–1955) delte intelligens inn i sju evner: verbal forståelse, verbal meddelelse, tallforståelse, hukommelse, romforståelse, sanseforståelse og resonnering Nyere forskning legger mer vekt på hvordan en oppgave løses, ikke bare på om du kan løse den

Klarer du denne (s. 193): ”Håkon har fått et vaktmesteroppdrag. Han skal nummere noen leiligheter fra 1 til og med 99. Hvor mange 9-tall trenger Håkon for å kunne utføre oppdraget?”

Ulike former for intelligens Howard Gardners flerintelligensteori